Gå til innhold

Normalt at bil «dør» midt under kjøring pga flatt batteri?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi var ute på kjøretur. Underveis kommer det opp orange batteri og melding «lavt batteri, bilen lader mens den kjører». Etter ca 10 km stopper vi i et lyskryss (har ikke av-på funksjon, så bilen er på hele veien) og når det blir grønt og vi kjører videre sier det «poff» også stopper bilen. Verksted sier at årsaken var flatt batteri og at det ikke feiler bilen noe.

Jeg trodde ikke biler kunne «dø» sånn under kjøring? Trodde helst det var at man ikke fikk start?

noen som kan mer bil enn meg?

Anonymkode: 17097...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, noe er nok gåent i motoren. Dynamo? Den kan dø under kjøring om den ryker i alle fall. 

Anonymkode: 66aae...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjedde hos oss nylig, måtte bytte dynamo. Tipper det er dynamoen hos deg også

Anonymkode: 38155...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er en vanlig ting på litt eldre biler.

Det første som slår meg er:

1) batteriet er gammelt eller ødelagt av frost og tar ikke til seg lading. Går dermed tomt. 

2) dynamoen er gåen og leverer ikke nok strøm til å lade batteriet. Dermed går det tomt. Dette burde et verksted klare å se, men noen er treskaller. 

3) det kan være løse koblinger el som gjør at en velfungerende dynamo ikke får ladet et velfungerende batteri. 

Noen andre forklaringer på problemet de beskriver klarer jeg ikke å komme på. Du skal bruke veeldig mye strøm i fart for å klare å tømme et velfungerende batteri. 

Anonymkode: 3652e...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, 12v batteriet brukes ikke kun til å starte bilen, det brukes under kjøring også. Det lades mens du kjører, men hvis du har et dårlig batteri slik at det forbruker mer enn det lades under kjøring kan du oppleve det du gjorde. Varme, vindusviskere er typiske ting som trekker mer.

Opplevde noe av det samme som deg  engang, viste batteriet måtte byttes men ikke hvor ille det var. Så satte vi på vindusviskerne som knapt bevegde seg over ruta. Skrudde da av alt som fantes og trillet forsiktig til nærmeste sted som solgte batterier. Da var alt tilbake igjen.

Anonymkode: b1db4...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er typisk dynamoen som er noe feil med når sånt skjer. Har opplevd det selv. Batteriet blir ikke ladet (nok) pga dårlig dynamo. 

Anonymkode: 4cd9e...8b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...