Mimmii Skrevet 24. januar #1 Del Skrevet 24. januar Hei! Jeg har nylig kjøpt en Outlander, men jeg får ikke til å sette på klimaanlegget via appen. Det står bare at enheten er koblet til et annet nettverk enn kjøretøyet. Det virker som at jeg må være tilkoblet bilens nettverk for å starte webasto, men da er jo hele poenget borte da jeg må gå nært bilen for å koble til nettverket. Hvordan endrer jeg til at jeg kan starte webasto med mobilnett? Det står at jeg skal endre SSID men hva er evt. ny SSID? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. januar #2 Del Skrevet 24. januar Har du tittet i manualen? Der står det antagelig hvordan du konfigurerer systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #3 Del Skrevet 24. januar Outlander er jo kjent for sin elendige app-løsning. Mye annet bra med bilen, da... Anonymkode: 2662f...ef4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 24. januar #4 Del Skrevet 24. januar (endret) Mimmii skrev (1 time siden): Hei! Jeg har nylig kjøpt en Outlander, men jeg får ikke til å sette på klimaanlegget via appen. Det står bare at enheten er koblet til et annet nettverk enn kjøretøyet. Det virker som at jeg må være tilkoblet bilens nettverk for å starte webasto, men da er jo hele poenget borte da jeg må gå nært bilen for å koble til nettverket. Hvordan endrer jeg til at jeg kan starte webasto med mobilnett? Det står at jeg skal endre SSID men hva er evt. ny SSID? En del utgaver av Mitsubishi Outlander er ikke "på nett" via mobilnettet. For å koble til bilen må en koble til bilen via WiFi. Rekkevidden er da begrenset til ca 50 meter, avhengig hvor mange hindringer det er. Jeg mener å ha lest noen plasserte en mobil (med eget simkort) i bilen, koblet til bilens nett. Da kan denne telefonen benyttes for å styre appen som igjen styrer bilen. Mulig nyere utgaver Mitsubishi Outlander er på nett, modellen er produsert over flere år. Endret 24. januar av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmii Skrevet 24. januar Forfatter #5 Del Skrevet 24. januar TBL12 skrev (34 minutter siden): En del utgaver av Mitsubishi Outlander er ikke "på nett" via mobilnettet. For å koble til bilen må en koble til bilen via WiFi. Rekkevidden er da begrenset til ca 50 meter, avhengig hvor mange hindringer det er. Jeg mener å ha lest noen plasserte en mobil (med eget simkort) i bilen, koblet til bilens nett. Da kan denne telefonen benyttes for å styre appen som igjen styrer bilen. Mulig nyere utgaver Mitsubishi Outlander er på nett, modellen er produsert over flere år. Hmm.. Hele poenget med webasto er jo da bortkastet om jeg må gå nært bilen for å starte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #6 Del Skrevet 24. januar TBL12 skrev (33 minutter siden): En del utgaver av Mitsubishi Outlander er ikke "på nett" via mobilnettet. For å koble til bilen må en koble til bilen via WiFi. Rekkevidden er da begrenset til ca 50 meter, avhengig hvor mange hindringer det er. Jeg mener å ha lest noen plasserte en mobil (med eget simkort) i bilen, koblet til bilens nett. Da kan denne telefonen benyttes for å styre appen som igjen styrer bilen. Mulig nyere utgaver Mitsubishi Outlander er på nett, modellen er produsert over flere år. Jeg hadde en 2020 modell, første gang registrert i 2019, og den var akkurat slik du beskriver. Anonymkode: 2662f...ef4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. januar #7 Del Skrevet 24. januar Mimmii skrev (7 minutter siden): Hmm.. Hele poenget med webasto er jo da bortkastet om jeg må gå nært bilen for å starte.. Går det ikke an å sette den på timer manuelt da? Om du veit at du skal ut og kjøre kl. 0730 er det bare å ha timer programmert. Så får det heller være litt irriterende ubehagelig de gangene du skal plutselig ut på tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 24. januar #8 Del Skrevet 24. januar Mimmii skrev (38 minutter siden): Hmm.. Hele poenget med webasto er jo da bortkastet om jeg må gå nært bilen for å starte.. Mitsubishi var tidlig ute med denne løsningen, før simkort i bil var vanlig. Tanken er at bilen skal stå parkert nærmere nok der en bor. Fordelen med løsningen er den vil ikke slutte å fungere når 2G legges ned.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #9 Del Skrevet 24. januar Kanskje du kan bruke en repeater som viderebringer WiFi-nettet fra bilen? Hvis det blir mye "støy" i form av trådløse nettverk, så kan du kanskje få kjøpt en mottaker som tar i mot signalet nærmere bilen, og legge ethernet derfra til f.eks. kjøkkenbenken. Så kobler du bare til mobil eller nettbrett gjennom kabel når du skal starte opp webasto. En annen løsninger å bruke et rimelig nettbrett som henger på vegg og alltid er tilkoblet det trådløse nettverket fra bilen eller ethernet. Det blir en slags webasto-panel på vegg. Jeg kunne funnet på å gjøre det, men jeg har sluttet med nyere biler. Ble lei. Anonymkode: 3baf7...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 24. januar #10 Del Skrevet 24. januar Når bilen kom var det mulig å legge en gammel android telefon inni bilen med en app på som klarte å koble opp. Hvordan det er nå vet jeg ikke, spør i elbilforum.no de vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmii Skrevet 25. januar Forfatter #11 Del Skrevet 25. januar Litt av problemet også er at telefonen min må være tilkoblet bilens nett mens webastoen står på, så da kan jeg ikke bruke telefonen mens den står på. Det er jo ikke et så stort problem i seg selv, men for meg som har gått fra en mye mer fungerende app så var dette nedtur! Hadde håpet at jeg kunne bruke mobildata. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #12 Del Skrevet 25. januar Det er fint med slike tråder, da vet vi hvilke biler vi ikke skal kjøpe. Jeg skjønner ikke at det er mulig å lage en så klønete løsning der webastoen må styres via WiFi og app når en god gammeldags fjernkontroll hadde gjort susen og kanskje med større rekkevidde. Anonymkode: 3baf7...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 25. januar #13 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er fint med slike tråder, da vet vi hvilke biler vi ikke skal kjøpe. Jeg skjønner ikke at det er mulig å lage en så klønete løsning der webastoen må styres via WiFi og app når en god gammeldags fjernkontroll hadde gjort susen og kanskje med større rekkevidde. Anonymkode: 3baf7...390 Mimmii skrev (3 timer siden): Litt av problemet også er at telefonen min må være tilkoblet bilens nett mens webastoen står på, så da kan jeg ikke bruke telefonen mens den står på. Det er jo ikke et så stort problem i seg selv, men for meg som har gått fra en mye mer fungerende app så var dette nedtur! Hadde håpet at jeg kunne bruke mobildata. Nå vet vi ikke hva ingeniørene eller markedsføringsavdeling hos Mitsubishi tenkte når de laget løsningen. En forklaring kan være de ønsket å levere en app sammen med bilen. Det var trolig andre bilprodusenter som hadde startet å levere app. Mitsubishi var ikke klar med en kommunikasjonsløsning via mobilnettet. Dermed ble det tatt en beslutning om å benytte WiFi. Som nevnt i tidligere tråd, fordelen med løsningen er den ikke vil slutte å fungere når 2G nettet slukkes. De fleste andre biler fra samme tidsperiode og fremover vil miste hele app løsningen når 2G nettet slukkes. https://www.mitsubishi-motors.com/en/products/outlander_phev/app/remote/reference.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå