AnonymBruker Skrevet 25. januar #61 Del Skrevet 25. januar Her er det viktig å fokusere på at datters oppførsel bør bli bedre,og ikke på om det er gjort en feil fra skolen. Dette er i såfall et perfekt eksempel på hvordan mange foreldre er i dag. Skylder på skolen og blir mer opptatt av å finne feil der enn å oppdra sine egne barn. Det ender da opp med at eleven gjør som den vil,for mamma fikser uansett. Fokuset på elevens atferd blir borte i jakten på å finne andre å skylde på. Så vær så snill ts,ikke la det bli hovedfokuset! Ja,det er lov å spørre,og det kan hende det er gjort feil,men det unnskylder ikke datteren din sin oppførsel! Anonymkode: 889e1...c31 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #62 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): På karakterutskrift fikk datteren vår nedsatt karakter i oppførsel. Vi har aldri fått noen negative tilbakemeldinger på utviklingssamtaler eller ellers noen gang. Det kommer derfor som et sjokk når hun fikk utdelt utskriften. Hun sier at et par ting( småting) kan hun kjenne seg igjen i, men resten forstår hun ikke. Hu. sier hun lurer på om det kommet på feil person. Hun sier vennene hennes heller ikke skjønner noen ting. Burde vi ikke fått en samtale tidligere, i det minste en melding dersom oppførsel var et problem? Ikke bare få det midt i fleisen på en utskrift uten å ha mulighet til å gjøre noe med det? Anonymkode: 520cc...b46 Det er lov å klage og be om en forklaring. Anonymkode: 0ba43...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #63 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her er det viktig å fokusere på at datters oppførsel bør bli bedre,og ikke på om det er gjort en feil fra skolen. Dette er i såfall et perfekt eksempel på hvordan mange foreldre er i dag. Skylder på skolen og blir mer opptatt av å finne feil der enn å oppdra sine egne barn. Det ender da opp med at eleven gjør som den vil,for mamma fikser uansett. Fokuset på elevens atferd blir borte i jakten på å finne andre å skylde på. Så vær så snill ts,ikke la det bli hovedfokuset! Ja,det er lov å spørre,og det kan hende det er gjort feil,men det unnskylder ikke datteren din sin oppførsel! Anonymkode: 889e1...c31 Selvsagt må man ta tak i skolen også, eller er et hekt greit de bryter regler?? Anonymkode: fd00f...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #64 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du burde heller ha fokus på jentas oppførsel enn "måten det gjøres på". Anonymkode: fa47f...0e3 Akkurat det jeg tenkte. TS, du bruker energi på feil ting her. Tenk å lage en tråd på KG om hva skolen har gjort feil, når det er snakk om reaksjon på at datteren din ikke har oppført seg ordentlig. Anonymkode: d35d5...b4a 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #65 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jada, greit det. Men måten det gjøres på mener jeg ikje er innafor og legger opp til et godt skole-hjem samarbeid. ts Anonymkode: 520cc...b46 Fint. Fortsett å kvern på den tankegangen der du og se hvor mye bedre det blir til sommeren. Anonymkode: 3ab31...cec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #66 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes det virker veldig rart å sette ned oppførselskarakteren. Det tilsier t det er noe alvorlig galt. På foreldremøte VGS på min datter skole, fikk vi beskjed om at det gjorde de aldri. Da skulle det være ille. Type alvorlig mobbing, slå ned noen. Orden ja, men ikke oppførsel.. Jeg synes ikke dette høres greit ut,. Er det din datter eller skolen som sier det er småting? Anonymkode: bf48f...a64 Skolen sier det er småting som det er lett å gjøre noe med. Men det er da jeg ikke skjønner, kunne de ikke sagt fra til oss så kunne vi jobbet for å få det bort. Ts Anonymkode: 520cc...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #67 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her er det viktig å fokusere på at datters oppførsel bør bli bedre,og ikke på om det er gjort en feil fra skolen. Dette er i såfall et perfekt eksempel på hvordan mange foreldre er i dag. Skylder på skolen og blir mer opptatt av å finne feil der enn å oppdra sine egne barn. Det ender da opp med at eleven gjør som den vil,for mamma fikser uansett. Fokuset på elevens atferd blir borte i jakten på å finne andre å skylde på. Så vær så snill ts,ikke la det bli hovedfokuset! Ja,det er lov å spørre,og det kan hende det er gjort feil,men det unnskylder ikke datteren din sin oppførsel! Anonymkode: 889e1...c31 Men det er faktisk mulig å ha to tanker i hodet på en gang! Anonymkode: 520cc...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #68 Del Skrevet 25. januar «Nå må foreldrene komme på banen!» Hører man stadig når det gjelder uønsket oppførsel på skolen. «Det er ikke lærernes jobb å oppdra». Nei, riktig det, men det er helt umulig for foreldre å gjøre noe som helst om lærerne er så tafatte at de ikke engang informerer foreldrene når noe er galt. Det MÅ man kunne forvente, for å kunne ta tak i utfordringene. I tillegg til selvsagt å snakke med ungdommen om oppførselen hadde jeg ikke gitt meg når det gjelder prosedyrene, dersom dere ikke får gehør hos lærer så be om et møte med rektor. Ikke bare for datteren deres sin skyld, men for alle andre elever. Alle har rett på tilbakemelding og mulighet til å forbedre seg, og når det er mindreårige skal foreldre involveres. Anonymkode: cc9b7...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 25. januar #69 Del Skrevet 25. januar Skolen burde sendt varsel, ja. Det går det an å etterlyse uten å være krevende. Når vi sender varsler er det jo nettopp for å gi eleven en mulighet til å forbedre seg. Ellers enig med røkla i at det viktigste arbeidet nok gjøres hjemme, med å få ungdommen til å forstå at regelbrudd får konsekvenser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 25. januar #70 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Selv om vi reagerer på hvordan det er gjort og har fokus på hvordan skolen har fulgt opp dette her, betyr ikke det at vi ikke tar på alvor at atferd må rettes opp i. Det gjør vi selvfølgelig, men det skal sies at det er engangshendelser slik lærer har forklart det, ikke noe som har pågått over tid. Vi mener at er det alvorlig nok til at karakteren settes ned, er det alvorlig nok til at vi som foreldre skal ha varsel og ta tak i det ovenfor datteren vår. ts Anonymkode: 520cc...b46 Så kun en gang oppholds seg på do i friminutt og kun en gang tatt opp mobil? Det tror eg ikkje, spør om det på møtet. Tror det er ting som har gjentat seg og at ho ikkje har respekt. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #71 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): «Nå må foreldrene komme på banen!» Hører man stadig når det gjelder uønsket oppførsel på skolen. «Det er ikke lærernes jobb å oppdra». Nei, riktig det, men det er helt umulig for foreldre å gjøre noe som helst om lærerne er så tafatte at de ikke engang informerer foreldrene når noe er galt. Det MÅ man kunne forvente, for å kunne ta tak i utfordringene. I tillegg til selvsagt å snakke med ungdommen om oppførselen hadde jeg ikke gitt meg når det gjelder prosedyrene, dersom dere ikke får gehør hos lærer så be om et møte med rektor. Ikke bare for datteren deres sin skyld, men for alle andre elever. Alle har rett på tilbakemelding og mulighet til å forbedre seg, og når det er mindreårige skal foreldre involveres. Anonymkode: cc9b7...aff 👏 Anonymkode: fd00f...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #72 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har tenkt på det og hun har i hele skoleløpet sitt vært en mønsterelev som aldri har gjort noe galt. Hun har aldri noen gang fått anmerkning eller kommentar på oppførsel, selv ikke på utviklingssamtale nå senest i oktober. Aldri har vi fått melding hjem. Så nå på 3 mnd har skolen altså hatt nok til å sette ned karakteren, og da mener jeg skolen ikke kan vise til svært alvorlige hendelser. Vi har ikke hørt noenting. Skolen henviser jo egentlig til en ganske alvorlig atferdsendring hvis de står fast på at 3 mnd kvalifiserer til dette. Det i seg selv gjør meg som forelder også bekymret for datteren min. Jeg kjenner jeg rives mellom bekymring for henne eller frustrasjon over skolen som «overdriver» og ikke melder fra til oss. Synes det er vanskelig. Ts Anonymkode: 520cc...b46 Da har du også en gylden mulighet til å lære barnet ditt å ikke bry seg for mye om alt. Man kommer til å oppleve urettferdighet i arbeidslivet og livet generelt. Hvis hun vet at hun ikke skulle hatt nedsatt og er en mønsterelev, samtidig som dere vet at hun er en mønsterelev, ja, da har vel skolen gjort feil da, selv om de er uenig. Jeg hadde latt det ligge og sagt dette til datteren min. «Hvis dette er helt ufortjent, så glemmer vi det. Det betyr ikke så mye i 9.klasse uansett, det blir ikke stående på vitnemålet. Men hvis det er et snev av sannhet i at du fortjener nedsatt, så må du skjerpe deg.» Anonymkode: 1a218...412 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #73 Del Skrevet 25. januar Det er veldig typisk at elever i 9. klasse er utfordrende. Det er året i midten på ungdomstrinnet. Det er ikke nytt og spennende mer som i 8., og 10. klasse og at ting (i deres hode) teller, virker langt unna. Kombiner det med pubertet... Så at hun fram til nå har vært en mønsterelev, betyr ikke så mye. Så: ta tak i oppførselen til dattera di, men uten å krisemaksimere. Målet bør være god karakter til sommeren. Gjort er gjort og spist er spist. Se fremover, og be gjerne skolen om hyppige oppdateringer fremover. Jeg er sikker på at de vil sette pris på at dere er på og ønsker å jobbe sammen med dem for å oppnå en endring. Ha fokus på veien fremover i stedet for å ha fokus på hva dere mener skolen har gjort feil i varslingsprosessen. Si gjerne ifra om at det kom overraskende på dere, men ha fokus på at dere ønsker samarbeid for å få dattera deres på rett kjøl. Anonymkode: 37c67...298 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 25. januar #74 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 9.34): Det er småting som å oppholde seg på do i friminutt,tatt opp mobil, spilt på pc i timen, sagt hun heller vil gjøre en oppgave hjemme i stedet for timen o.l. ts Anonymkode: 520cc...b46 AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 9.56): Jada, greit det. Men måten det gjøres på mener jeg ikje er innafor og legger opp til et godt skole-hjem samarbeid. ts Anonymkode: 520cc...b46 Omg, hadde faktisk en smule medfølelse for deg, inntil jeg leste dette. Mistenkte dog at du er en sånn type foreldre, du vet, som får lærerne til å kvie seg til å gå på jobb, og skal ta egne barn i forsvar ved å bagatellisere i stedet for å ta tak i de faktiske problemene. Spør du meg gjør skolen hennes en tjeneste ved å sette ned oppførsel-karakteren hennes, mens du gjør henne en bjørnetjeneste ved å ta hennes side. Men men, som mor som datter, sies det jo. Hilsen en som fikk nedsatt orden- og oppførsel gjennom nesten hele u-skolen og vgs 😅 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #75 Del Skrevet 25. januar AllahBallah skrev (1 time siden): Omg, hadde faktisk en smule medfølelse for deg, inntil jeg leste dette. Mistenkte dog at du er en sånn type foreldre, du vet, som får lærerne til å kvie seg til å gå på jobb, og skal ta egne barn i forsvar ved å bagatellisere i stedet for å ta tak i de faktiske problemene. Spør du meg gjør skolen hennes en tjeneste ved å sette ned oppførsel-karakteren hennes, mens du gjør henne en bjørnetjeneste ved å ta hennes side. Men men, som mor som datter, sies det jo. Hilsen en som fikk nedsatt orden- og oppførsel gjennom nesten hele u-skolen og vgs 😅 Hvor står det at jeg tar hennes side? Går det ikke an å ta tak i det jeg mener skolen gjør feil i tillegg til å snakke med datter om det hun gjør feil🤷♀️ ts Anonymkode: 520cc...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #76 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det er faktisk mulig å ha to tanker i hodet på en gang! Anonymkode: 520cc...b46 Det er riktig. Men mange foreldre i dag klarer ikke å se at barna deres har gjort noe feil,og blir veldig opptatt av å finne ut om det kan skyldes på noen andre,eller at noen har gjort en feil,slik at fokuset på hva barnet faktisk har gjort blir borte. Et eksempel,(som ikke har noe med skole å gjøre,men det er samme greia) (og samme foreldregenerasjon): For noen mnd siden ble en ung gutt bitt av politihund. Mor gikk ut i media og klaget sin nød over at det stakkars mindreårige barnet hennes ble bitt. Altså fullt fokus på at politiet hadde gjort feil,at gutten var mindreårig osv. Null fokus på at denne lille gutten var ute midt på natta,og stakk fra politiet selv etter flere beskjeder om å stoppe. Det ble også funnet narkotika i nærheten av guttene,så vidt jeg husker. Selvsagt ikke helt sammenlignbart,men ser du hva jeg mener? Anonymkode: 889e1...c31 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #77 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvsagt må man ta tak i skolen også, eller er et hekt greit de bryter regler?? Anonymkode: fd00f...7ab Nå er det ikke brutt noen alvorlig regel her akkurat. Anonymkode: 889e1...c31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #78 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå er det ikke brutt noen alvorlig regel her akkurat. Anonymkode: 889e1...c31 De skal likevel følge prosedyrer Anonymkode: fd00f...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå