Gå til innhold

Nedsatt karakter i orden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På karakterutskrift fikk datteren vår nedsatt karakter i oppførsel. Vi har aldri fått noen negative tilbakemeldinger på utviklingssamtaler eller ellers noen gang. Det kommer derfor som et sjokk når hun fikk utdelt utskriften. Hun sier at et par ting( småting) kan hun kjenne seg igjen i, men resten forstår hun ikke. Hu. sier hun lurer på om det kommet på feil person. Hun sier vennene hennes heller ikke skjønner noen ting. Burde vi ikke fått en samtale tidligere, i det minste en melding dersom oppførsel var et problem? Ikke bare få det midt i fleisen på en utskrift uten å ha mulighet til å gjøre noe med det?

Anonymkode: 520cc...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skrev feil i overskrift.. skulle stå oppførsel🙈

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan/må selvsagt ta dette opp med rette lærer/vedkommende siden verken dere eller datteren deres synes dette er riktig satt karakter.

Anonymkode: b471e...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal være en oversikt over anmerkninger på nettløsningen skolen bruker. Hør med læreren. 

Karakterene til denne første termin er en såkalt underveisvurdering, og ikke en endelig karakter. Derfor kan man heller ikke klage på disse. Det var beskjeden vi fikle 

Anonymkode: 0a7ce...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere kan/må selvsagt ta dette opp med rette lærer/vedkommende siden verken dere eller datteren deres synes dette er riktig satt karakter.

Vi har bedt om møte. Tenker bare det er fint med noen innspill før møtet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men får dere altså ikke melding dersom datteren deres får anmerkning, noe som hun jo må ha fått for at karakteren skal settes ned? Slik er det i hvert fall på vår ungdomsskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal være en oversikt over anmerkninger på nettløsningen skolen bruker. Hør med læreren. 

Karakterene til denne første termin er en såkalt underveisvurdering, og ikke en endelig karakter. Derfor kan man heller ikke klage på disse. Det var beskjeden vi fikle 

Anonymkode: 0a7ce...6af

Neida, deg kommer ikke nødvendigvis på vitnemål, men reagerer på måten det blir gjort på. Påvirker jo tilliten og tryggheten både vi og datteren vår har til læreren. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men får dere altså ikke melding dersom datteren deres får anmerkning, noe som hun jo må ha fått for at karakteren skal settes ned? Slik er det i hvert fall på vår ungdomsskole.

Nei, ikke hørt noe

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle anmerkninger blir publisert som synlig for eleven. Jeg ville tatt og spurt lærer om det. 

Nå skal det strengt tatt sendes varsel hjem før en elev settes ned i orden eller oppførsel

Anonymkode: 5c0e7...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ikke hørt noe

ts

Det skal dere ha fått, så her har skolen feilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror egentlig de har en «anmerkningsfri skole», men vi må da kunne få beskjed så vi får mulighet til å ta tak i det. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sendes varsel om fare for nedsatt karakter i orden eller oppførsel slik at eleven får sjansen til å forbedre seg før karakter settes. jeg ville snakket med lærer om dette kan være feil. Vi fikk en gang varsel om at eldstemann stod i fare for å ikke få karakter i norsk. Ingen av oss skjønte hvorfor og norsklærer var sykemeldt og ingen visste noe om varselet. Det var to uker i litt panikk (for meg i alle fall) før læreren kom tilbake og eldste fikk snakket med henne og det viste seg å være en feil og det varselet skulle aldri blitt sendt. Vi har også opplevd manglende karakterer på vitnemål og slike ting. Feil kan skje, snakk med dem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (1 minutt siden):

Det skal sendes varsel om fare for nedsatt karakter i orden eller oppførsel slik at eleven får sjansen til å forbedre seg før karakter settes. jeg ville snakket med lærer om dette kan være feil. Vi fikk en gang varsel om at eldstemann stod i fare for å ikke få karakter i norsk. Ingen av oss skjønte hvorfor og norsklærer var sykemeldt og ingen visste noe om varselet. Det var to uker i litt panikk (for meg i alle fall) før læreren kom tilbake og eldste fikk snakket med henne og det viste seg å være en feil og det varselet skulle aldri blitt sendt. Vi har også opplevd manglende karakterer på vitnemål og slike ting. Feil kan skje, snakk med dem. :) 

Det er ikke feil sier læreren, og han sier det ikke burde komme som en overraskelse på eleven. Men hun gråter og sier hun ikke skjønner,hun  sier videre at mange er mye verre enn henne og de har ikke fått det. Vennene hennes bekrefter jo at de ikke forstår det heller. Uansett VI har ikke hørt noe som helst. Senest i høst har var det bare gode tilbamekdinger på utviklingssamtale. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bruker dere ikke en app / eller kan logge dere inn på elevens side på skolen, og se anmerkninger registrert på henne? Hvilket kommunikasjonsverktøy bruker skolen? Transponder, Visma, IST, osv? 

Anonymkode: 694fe...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker dere ikke en app / eller kan logge dere inn på elevens side på skolen, og se anmerkninger registrert på henne? Hvilket kommunikasjonsverktøy bruker skolen? Transponder, Visma, IST, osv? 

Jojo, har transponder og visma. Står ikke noe der.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanligste årsak til at man settes ned i oppførsel er mobilbruk i timene og manglende deltagelse i undervisningen. 

Det skal sendes varselbrev - sjekk altinn/digipost om det ligger der. Hvis ikke så er dette en feil. Din datter kan jo selv sjekke visma. Det er hennes ansvar, da vil hun jo se hva hun har fått av anmerkninger. 

Hva andre mener er irrelevant. 

Anonymkode: e3b22...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jojo, har transponder og visma. Står ikke noe der.

ts

Nei, men da hadde jeg også protestert. Lærerene skal registrere anmerkninger før de setter ned orden / oppførsel. Slik har det vært i alle år, bare før hadde de en bok de skrev det ned i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanligste årsak til at man settes ned i oppførsel er mobilbruk i timene og manglende deltagelse i undervisningen. 

Det skal sendes varselbrev - sjekk altinn/digipost om det ligger der. Hvis ikke så er dette en feil. Din datter kan jo selv sjekke visma. Det er hennes ansvar, da vil hun jo se hva hun har fått av anmerkninger. 

Hva andre mener er irrelevant. 

Anonymkode: e3b22...d96

Lærer sier det ikke er noe feil, og vi har ikke fått brev eller melding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men da hadde jeg også protestert. Lærerene skal registrere anmerkninger før de setter ned orden / oppførsel. Slik har det vært i alle år, bare før hadde de en bok de skrev det ned i. 

Enig. Alt annet er ansvarsfraskrivelse fra skolens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, synes man bør få beskjed tidligere. Jeg hadde nedsatt ordenskarakter i tiende (riktignok i 2012), men til tross for det hadde jeg bare fått en eneste anmerkning. Hadde fått en del beskjeder om å holde det ryddig rundt meg, men tok ikke det så seriøst den gangen. Plutselig tok læreren meg ut på gangen med brev om nedsatt ordenskarakter. Kunne jo kjenne meg godt igjen i det, men forsto liksom aldri at det ville få en sånn konsekvens, for jeg hadde jo nesten ingen anmerkninger. 

Anonymkode: 64782...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...