Gå til innhold

Diagnostisering av ADHD når man står i noe annet vanskelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått tilbud om utredning for ADHD pluss eventuell behandling videre. Dette er noe jeg ønsker, men årsaken til tilbudet er at jeg har stått i noe veldig vanskelig som har gjort det utfordrende på et område av livet. Dette er fortsatt veldig tungt og vanskelig, men jeg håper at jeg klarer å få ryddet det unna veien ila februar/mars (har planer om noen konkrete tiltak for dette). 

Behandler ønsker å starte opp med utredning nå før jeg får ryddet unna dette vanskelige, og jeg har stilt mange spørsmål om ikke det kan farge av på utredningen da jeg føler meg mye mer deprimert, følsom og lei meg nå enn jeg vanligvis er. Og at vi derfor kanskje burde vente litt med utredningen. Men behandler mener bestemt at de kan skille på det fordi symptomene må ha vært der hele livet. Problemet er bare at jeg har hatt det veldig tungt mange perioder av livet pga mobbing fra barnehage til voksen alder, noe omsorgssvikt, voldtekt, ensomhet etc. Så jeg føler ikke at alt det nødvendigvis er så representabelt. Jeg kunne ønske jeg kunne få en diagnostisering på bakgrunn av at jeg har hatt det helt fint og stabilt rundt meg. 

Noen tanker her? 

Anonymkode: 46576...c82

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldigvis er behandlere som regel såpass profesjonelle og vandt med å jobbe med mennesker som står i mye, så vil påstå de er flinke til å forholde seg til og klare å vurdere pasienten uansett og de står i noe tøft eller ikke. Flertallet som går inn i en utredelse gjør det ofte fordi det ikke går bra lenger og tilsier de trolig er på noe av sitt verste.

Jo før jo bedre ville jeg sagt hvis man sliter og en slik diagnose vil kunne hjelpe, og alt du nevner er jo typiske konsekvenser eller komorbiditet til ADHD. Eneste som jeg etter min kunnskap og erfaring er at det kanskje er vanskeligere å se/merke forbedringer hvis det er veldig mye på en gang, men ofte hjelper det uansett i en viss grad og kan hjelpe enn til å fortere komme på en bra plass. Fint og stabilt er ofte ikke det letteste for de som skal diagnostiseres og mye av tankene og forventningene er kanskje mer farget av de plagene man har enn av faktisk virkelig eller rasjonell situasjon.

Livet er vel ofte slik at ting aldri passer helt eller ting stadig endrer seg, så utsettelse er sjeldent positivt i det store bildet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler deg å vente til ting stabiliserer seg! Da vil du også få en mer korrekt diagnose 

Anonymkode: d2b41...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ADHD er ikke noe som bare er her og nå i en periode. En behandler skal vite dette. Det begynner før seks års alder. 

Anonymkode: ca7cd...89f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ADHD er ikke noe som bare er her og nå i en periode. En behandler skal vite dette. Det begynner før seks års alder. 

Det er uansett svært dårlig timing da man er i en periode med ekstra uro. Jeg fikk da en diagnose som egentlig ikke viste seg å stemme. Fikk også beklagelse av dps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er uansett svært dårlig timing da man er i en periode med ekstra uro. Jeg fikk da en diagnose som egentlig ikke viste seg å stemme. Fikk også beklagelse av dps.

Nei, det skal gå fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er tross alt sjeldne man kommer til DPS i en bra periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og at vi derfor kanskje burde vente litt med utredningen. Men behandler mener bestemt at de kan skille på det fordi symptomene må ha vært der hele livet. Problemet er bare at jeg har hatt det veldig tungt mange perioder av livet pga mobbing fra barnehage til voksen alder, noe omsorgssvikt, voldtekt, ensomhet etc. Så jeg føler ikke at alt det nødvendigvis er så representabelt. Jeg kunne ønske jeg kunne få en diagnostisering på bakgrunn av at jeg har hatt det helt fint og stabilt rundt meg. 

Noen tanker her? 

Enig med deg! Du burde vente!

Erfaringsmessig klarer ikke dps å skille, og jeg personlig hadde vært kjemperedd for å få en stigmatiserende diagnose som både er feil og som det er umulig å bli kvitt senere, type personlighetsforstyrrelser f.eks.  

Jeg kjenner ingen som har vært tydelige om traumebakgrunn som har fått adhd diagnose under utredning, når behandler får vite om traumene er det akkurat som rullegardinen går ned og man penses rett inn mot andre diagnoser. 

Anonymkode: caddb...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er snakk om utredning, ikke behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8ilver8nake skrev (5 timer siden):

Heldigvis er behandlere som regel såpass profesjonelle og vandt med å jobbe med mennesker som står i mye, så vil påstå de er flinke til å forholde seg til og klare å vurdere pasienten uansett og de står i noe tøft eller ikke. Flertallet som går inn i en utredelse gjør det ofte fordi det ikke går bra lenger og tilsier de trolig er på noe av sitt verste.

Jo før jo bedre ville jeg sagt hvis man sliter og en slik diagnose vil kunne hjelpe, og alt du nevner er jo typiske konsekvenser eller komorbiditet til ADHD. Eneste som jeg etter min kunnskap og erfaring er at det kanskje er vanskeligere å se/merke forbedringer hvis det er veldig mye på en gang, men ofte hjelper det uansett i en viss grad og kan hjelpe enn til å fortere komme på en bra plass. Fint og stabilt er ofte ikke det letteste for de som skal diagnostiseres og mye av tankene og forventningene er kanskje mer farget av de plagene man har enn av faktisk virkelig eller rasjonell situasjon.

Livet er vel ofte slik at ting aldri passer helt eller ting stadig endrer seg, så utsettelse er sjeldent positivt i det store bildet.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg anbefaler deg å vente til ting stabiliserer seg! Da vil du også få en mer korrekt diagnose 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, det skal gå fint. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Erfaringsmessig klarer ikke dps å skille, og jeg personlig hadde vært kjemperedd for å få en stigmatiserende diagnose som både er feil og som det er umulig å bli kvitt senere, type personlighetsforstyrrelser f.eks.  

Jeg kjenner ingen som har vært tydelige om traumebakgrunn som har fått adhd diagnose under utredning, når behandler får vite om traumene er det akkurat som rullegardinen går ned og man penses rett inn mot andre diagnoser. 

Tusen takk for alle svar! 
Jeg tenker at dette er så sårbart for meg, og at alt blir veldig mye vanskeligere enn det allerede er hvis ting ikke blir gjort riktig med denne utredningen, så jeg ønsker å utsette. Men når jeg nå har fått timeinnkallelse for å starte utredning, kan jeg da si at jeg vil utsette dette et par måneder frem i tid, og be om å heller få time i mars/april? Eller må jeg følge det opplegget behandler og sykehuset har bestemt? Hva har jeg krav på her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er snakk om utredning, ikke behandling. 

Jo det er snakk om eventuell behandling også, jeg skrev det i HI. Sykehuset mitt har krysset av for behandling i journalen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dtte er fortsatt veldig tungt og vanskelig, men jeg håper at jeg klarer å få ryddet det unna veien ila februar/mars (har planer om noen konkrete tiltak for dette). 

Er det realistisk at du klarer å rydde det unna veien  i løpet av februar/mars? Tenkte siden du sier du har slitt hele livet.

Om du tror du kan få bedre utredning om du starter om 2 måneder så skjønner jeg at du vil vente. Men om det kan ta mange år og du muligens aldri blir klar så er det vel bedre å ta utredningen nå?

I tillegg er ADHD-utredninger svært langvarige. Som du blir bra i løpet av mars og starter nå så blir du bra i løpet av utredningen. 

Når det er sagt så skjønner jeg bekymringen din fordi det er mye feildiagnostisering pga diagnoser som ligner på hverandre og fordi utrederen ikke gjør en god nok jobb med å sjekke alternative diagnoser.  Det er selvsagt ingen utreder som vil si "jeg gjør en dårlig jobb med å utrede ADHD når pasienten har flere diagnoser og flere mulige diagnoser". Så jeg skjønner at du ikke stoler blindt på utrederen når hun sier at dette klarer hun. 

Anonymkode: 0960b...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det realistisk at du klarer å rydde det unna veien  i løpet av februar/mars? Tenkte siden du sier du har slitt hele livet.

Om du tror du kan få bedre utredning om du starter om 2 måneder så skjønner jeg at du vil vente. Men om det kan ta mange år og du muligens aldri blir klar så er det vel bedre å ta utredningen nå?

I tillegg er ADHD-utredninger svært langvarige. Som du blir bra i løpet av mars og starter nå så blir du bra i løpet av utredningen. 

Når det er sagt så skjønner jeg bekymringen din fordi det er mye feildiagnostisering pga diagnoser som ligner på hverandre og fordi utrederen ikke gjør en god nok jobb med å sjekke alternative diagnoser.  Det er selvsagt ingen utreder som vil si "jeg gjør en dårlig jobb med å utrede ADHD når pasienten har flere diagnoser og flere mulige diagnoser". Så jeg skjønner at du ikke stoler blindt på utrederen når hun sier at dette klarer hun. 

Det som er greia er at ja, jeg har hatt et turbulent og tøft liv, men jeg har nå alt, absolutt alt på plass i livet utenom denne ene veldig vanskelige tingen. Hele livet mitt har vært preget av at noe eller noen har vært i veien for trivsel og akkurat nå er det noen som står i veien, og jeg har et stort håp om at jeg kan få ryddet opp i dette med de det gjelder sånn at alt blir bra på alle områder. Det som er så rart med dette med ADHD er at jeg kjenner meg igjen i noe av det, men absolutt ikke den biten som har med uro å gjøre. Jeg er veldig følsom og emosjonell, men jeg har aldri hatt noen form for uro. Men disse tingene som har stått og står i veien for meg, skaper selvsagt mye angst og uro, særlig fordi jeg er så følsom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som er greia er at ja, jeg har hatt et turbulent og tøft liv, men jeg har nå alt, absolutt alt på plass i livet utenom denne ene veldig vanskelige tingen. Hele livet mitt har vært preget av at noe eller noen har vært i veien for trivsel og akkurat nå er det noen som står i veien, og jeg har et stort håp om at jeg kan få ryddet opp i dette med de det gjelder sånn at alt blir bra på alle områder. Det som er så rart med dette med ADHD er at jeg kjenner meg igjen i noe av det, men absolutt ikke den biten som har med uro å gjøre. Jeg er veldig følsom og emosjonell, men jeg har aldri hatt noen form for uro. Men disse tingene som har stått og står i veien for meg, skaper selvsagt mye angst og uro, særlig fordi jeg er så følsom. 

Skjønner. Jeg har ADHD-diagnosen og jeg har fått den fra DPS. Jeg har ikke uro. 

Håper du får flyttet ADHD-utredningen din. Det er jo et poeng i seg selv at du skal føle deg trygg på at du får en god utredning og om det betyr at du flytter utredningen to måneder så synes jeg det er det som er den beste løsningen. 

Jeg fikk som nevnt diagnosen. Men jeg hadde veldig lite tro på min utreder og det gjorde meg svært ukomfortabel under utredningen siden jeg lenge tenkte at nå ville jeg få feil diagnose fordi utredere min har bestemt seg på forhånd hvilken diagnose jeg har.  Var først etter nesten to måneder ute i utredningen at jeg begynte å stole på utrederen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det skal gå fint. 

Jeg fikk lettere psykisk utviklingshemming. Og den stemte egentlig ikke. Jeg valgte å gjøre noe med det da det var mye i media. Grunnen til at jeg muligens fikk den var fordi jeg utredet meg mens jeg var deprimert og var på ingen god plass i livet. Ved depresjon eller andre tunge livshendelser, så svikter også det kognitive. Så den diagnosen slo ut. Den diagnosen er fortsatt på papiret og hjemsøker meg fortsatt. Men har endelig fått en annen og riktig diagnose, men det var den super hard kamp som jeg ikke vil noen skal gå gjennom. Jeg ble helt ødelagt i den prosessen, fordi jeg ikke ble hørt eller forstått. Så da jeg fikk en ny behandler som så meg, så valgte vi å vente med å utrede meg på nytt til jeg var stabil og fungerte bedre 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk lettere psykisk utviklingshemming. Og den stemte egentlig ikke. Jeg valgte å gjøre noe med det da det var mye i media. Grunnen til at jeg muligens fikk den var fordi jeg utredet meg mens jeg var deprimert og var på ingen god plass i livet. Ved depresjon eller andre tunge livshendelser, så svikter også det kognitive. Så den diagnosen slo ut. Den diagnosen er fortsatt på papiret og hjemsøker meg fortsatt. Men har endelig fått en annen og riktig diagnose, men det var den super hard kamp som jeg ikke vil noen skal gå gjennom. Jeg ble helt ødelagt i den prosessen, fordi jeg ikke ble hørt eller forstått. Så da jeg fikk en ny behandler som så meg, så valgte vi å vente med å utrede meg på nytt til jeg var stabil og fungerte bedre 

Forferdelig. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

. Problemet er bare at jeg har hatt det veldig tungt mange perioder av livet pga mobbing fra barnehage til voksen alder, noe omsorgssvikt, voldtekt, ensomhet etc.

Har ingen råd. Ville bare sende deg en klem. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gjennom dette og ble diagnosert med ADHD, men utredingen tok lang tid fordi behandler ville undersøke om ADHD-symptomene egentlig var traume-symptomer (som selvfølgelig måtte gjøres, jeg har ingen interesse av å bli feildiagnosert selv).

Når det er sagt så var det en overraskende vond og utmattende prosess.

Anonymkode: 277e9...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...