AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Del Skrevet 11 timer siden Jobber som lærer på ungdomsskole. Her er det en regel om at vi skal levere vikaropplegg ved fravær. Ved planlagt fravær, som at vi skal i møter, legetime med barn, som man vet god tid i forveien er dette helt ok. Men nå ligger jeg med skyhøy feber og lungebetennelse og beskjed om å lage vikaropplegg. Jeg gjorde jo det, veldig kort og greit, men er dette egentlig noe ledelsen kan forvente når man er skikkelig syk? Jeg er heldig og er sjelden syk, men når jeg først er hjemme med sykdom er jeg skikkelig dårlig. Vikar får jo betalt for for- og etterarbeid på omtrent en time i tillegg til 45 minutter undervisning. Jeg vet at det ofte ikke er utdannede lærere som settes inn, og jeg hjelper gjerne når jeg kan. Det jeg lurer på er om ledelsen faktisk kan kreve at vi lager vikaropplegg når vi har mer enn nok med å ta smertestillende og pencilin. Anonymkode: c167b...41c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det jeg lurer på er om ledelsen faktisk kan kreve at vi lager vikaropplegg når vi har mer enn nok med å ta smertestillende og pencilin. Nei, det kan de ikke Selvsagt! Anonymkode: 5541b...257 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Del Skrevet 11 timer siden Det er kanskje forventet at man har en backup- plan for fravær? Jeg har alltid det, og er ikke lærer. Hva må gjøres på hvilken måte av hvem. Da slipper man å bruke mye krefter i febertåka. Om det ikke skulle vært sånn, så måtte vi funnet oss i å bli detaljstyrt av arbeidsgiver sånn at sjefen holder oversikt. . Jeg vil tro forventningene er annerledes om du havner akutt på sykehus eller lignende. Anonymkode: 29838...9f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden Men du hadde vel uansett en plan for hva dere skulle gjøre? Om du ikke lager opplegget blir det fort ikke undervisning i det som var planen, og da må jo det tas inn når du er tilbake på jobb igjen Anonymkode: 1c411...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden Du skal jo ha en noenlunde plan for de timene uansett. Du sender over det du har forberedt selv og har tilgjengelig. Anonymkode: d62df...ae5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden Selvsagt har jeg en plan for undervisningen. Men det er ikke alltid det fungerer for en vikar, om de ikke får inn noen med kompetanse på fagområdet. Hvis elevene har om språkhistorie og planen min er å ha en presentasjon om språkhistorie, er det ikke sikkert vikaren kan dette. Hvis jeg har som i kunst og håndverk og vikaren aldri har rørt en symaskin, er det ikke sikkert vikaren kan dette. Ofte vil det i praksis si at man må lage et helt nytt opplegg. Vikaren får betalt for for- og etterarbeid, og det ligger årsplaner ute. Jeg kan godt sende tema og hva jeg ønsker gjennomgått, men jeg mener da at det er urimelig at man skal planlegge et helt nytt undervisningsopplegg når man er veldig syk. Anonymkode: c167b...41c 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden Ved korttidsfravær kan man ikke KREVE det, men det vil være naturlig at man klarer å sende en liten oversikt over hva som er tenkt denne uken, tema, hva slags bok, hvor man er i faget osv. Ligger man i koma lar det seg naturlig nok ikke gjøre, men det finnes kanskje en ukeplan uansett. Er det langtidsfravær må vikaren planlegge og gjøre etterarbeid også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden Det er vel type se den filmen, oppgaver side.. Anonymkode: 9d9fe...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden Det er en del av gamet. Du har vel en periodeplan vikaren kan følge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden Jeg synes det virker urimelig at man som syk må lage undervisningsopplegg. Jeg har jobbet som vikar både på barneskole og på vgs. Har opplevd både å få konkrete undervisningsopplegg og å måtte lage et selv ut i fra hva elevene jobbet med på tidspunktet. Jeg liker det siste alternativet best for da har jeg større mulighet til å variere dagen og gjøre opplegget til "mitt". Får jeg et konkret opplegg har det stort sett vært å veilede elevene mens de jobber med oppgaver for eksempel. Det skal nevnes at jeg har pedagogisk utdannelse og at jeg kjente klassene jeg laget opplegg for godt. Anonymkode: 2268a...063 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden Det er ikke sikkert vikaren kan språkhistorie?! Det er ikke ditt ansvar å ta hensyn til det, ledelsen må sette inn kvalifiserte folk. Alle som jobber i skolen kan stunte litt, det er jo alltid et eller annet som oppstår. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Del Skrevet 10 timer siden Klart du ikke skal det. Men veldig greit å ha en plan liggende i tilfelle, så man beholder kontinuiteten selv om man er borte. Jeg er tidligere lærer og laget alltid ukeplan med info om hva som skulle gjøres på skolen, og hva som skulle gjøres hjemme, for hver eneste økt. Timelærerne skrev også inn på planen i løpet av uken i forveien. Slik visste alltid vikaren hva som skulle gjøres. Anonymkode: 8b39b...a3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Del Skrevet 10 timer siden Kålrota skrev (7 minutter siden): Det er ikke sikkert vikaren kan språkhistorie?! Det er ikke ditt ansvar å ta hensyn til det, ledelsen må sette inn kvalifiserte folk. Alle som jobber i skolen kan stunte litt, det er jo alltid et eller annet som oppstår. Dessverre er det mangel på vikarer med pedagogisk utdannelse, og det er gjerne en 19-åring på friår som blir satt inn om det ikke finnes noen kolleger med ledig tid. Vi har fått beskjed, fra ledelsen, om å ta hensyn til dette når vi lager vikaropplegg. Så ditt svar er da at dette ikke er mitt problem, og at om vikar ikke kan utføre det jeg opprinnelig har planlagt, er det da vikar som må lage et eget opplegg ut ifra sin egen kompetanse om tema som er planlagt? Anonymkode: c167b...41c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden Jeg har vært lærer i tjue år, så jeg vet dette. Poenget er at du ikke kan la det påvirke opplegget. Ikke ditt ansvar. Vikaren må da tilpasse. At ledelsen har bedt dere om å ta hensyn til at det er ukvalifiserte vikarer er det dummeste jeg har hørt på en stund. Det er jo helt krise håndtering. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt har jeg en plan for undervisningen. Men det er ikke alltid det fungerer for en vikar, om de ikke får inn noen med kompetanse på fagområdet. Hvis elevene har om språkhistorie og planen min er å ha en presentasjon om språkhistorie, er det ikke sikkert vikaren kan dette. Hvis jeg har som i kunst og håndverk og vikaren aldri har rørt en symaskin, er det ikke sikkert vikaren kan dette. Ofte vil det i praksis si at man må lage et helt nytt opplegg. Vikaren får betalt for for- og etterarbeid, og det ligger årsplaner ute. Jeg kan godt sende tema og hva jeg ønsker gjennomgått, men jeg mener da at det er urimelig at man skal planlegge et helt nytt undervisningsopplegg når man er veldig syk. Anonymkode: c167b...41c Spør fagforeningen din om du er usikker. Jeg har spurt min, og de er helt krystallklare på at man ikke skal lage vikaropplegg når man er syk. Man har en årsplan/halvårsplan, det er bra nok. Syk er syk. Kålrota skrev (1 time siden): Det er en del av gamet. Du har vel en periodeplan vikaren kan følge? Årsplan er også mer enn bra nok. Anonymkode: 5541b...257 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Del Skrevet 9 timer siden Jeg lager ikke opplegg når jeg er syk. Vikaren får godt betalt for dette. Jeg gir fra meg tema og vikaren ordner resten. Skolens ledelse kan ikke pålegge deg dette. Anonymkode: 53359...4fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå