AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Del Skrevet 23. januar Må man være god i hoderegning i butikkjobb eller gjøres utregningen automatisk i kassen? Og videre når man teller oppgjør, er det vanlig at man har telt mye feil ila dagen slik at det ikke stemmer eller pleier det å være ganske nøyaktig? Har fått meg jobb i butikk og er ikke så god i hoderegning og tenker om jeg mister jobben hvis jeg gir ut mye feil Anonymkode: fb6ad...c4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #2 Del Skrevet 23. januar I matbutikk regner kassa for deg og du putter penger inn i en maskin som gir tilbake det kunden skal ha. Ved oppgjør puttes en safe inntil og maskinen tømmes. Umulig å få feil i oppgjøret. i manuelle kasser kan du taste inn summen du får også sier maskinen hvor mye de skal ha tilbake. ved oppgjør kan du gå i minus, men med mindre det er store summer går det nok fint. Aldri mista jobben ved feil på oppgjøret. Anonymkode: 5120d...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #3 Del Skrevet 23. januar Kassa der jeg jobber regner for meg, men når vi har salg er det utrolig mange kunder som spør hva varene kommer på etter rabatt og da blir det en del hoderegning. Anonymkode: b20b1...a2c 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #4 Del Skrevet 24. januar Ungdommene her bruker kalkulator på mobilen. Er det matbutikk siden du forventer mye kontanter? Det er ikke vanlig at det blir gitt igjen mye feil i løpet av dagen, om kasseoppgjøret ikke stemmer er det gjerne noe du har oversett, så da går du igjennom på nytt. Man må ikke være god i hoderegning da man bruke kalkulator, men det går raskere om man tar det kjapt i hodet. Anonymkode: 5c58b...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #5 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kassa der jeg jobber regner for meg, men når vi har salg er det utrolig mange kunder som spør hva varene kommer på etter rabatt og da blir det en del hoderegning. Anonymkode: b20b1...a2c Det .. også legge sammen , hva kommer disse 3 varene på. Det er fordel og være rask i hoderegning, men man kan jo bruke kalkulator om man står fast. Stusser jo litt på kunder som lurer på hva en vare til 800 kr koster nå når den er på halv pris 😅 hoderegning har nok blitt litt glemt i befolkningen i takt med evig tilgang på hjelpemidler . Anonymkode: 5c58b...d6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #6 Del Skrevet 24. januar En av de mest nyttige tingene jeg lærte da jeg jobba i butikk som ungdom, var å telle opp. Altså man tar beløpet kunden skal betale, og teller opp vekslepenger til beløpet kunden ga deg. Ga kunden deg en 100-lapp, og prisen var 32 kroner, teller man da først opp tre kroner til 35, så en femmer til 40, så en tier til 50 og til slutt en femtilapp opp til 100. For meg gikk dette så automatisk at det gikk fortere enn å se på beløpet på kassa, jeg måtte jo uansett ta opp myntene. Ellers er det jo mange som har automatiske systemer i dag, og mengden kontanter er kraftig redusert. Anonymkode: c7b3e...055 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #7 Del Skrevet 24. januar Du burde lære deg hvordan du regner dersom noen skal betale 183 kroner og gir deg en 200-lapp som du slår inn på kassa, og de plutselig sier at de har 33 kroner de vil gi deg i tillegg. Der er det lett å miste tråden om man er stresset. Anonymkode: ba40e...68c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #8 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En av de mest nyttige tingene jeg lærte da jeg jobba i butikk som ungdom, var å telle opp. Altså man tar beløpet kunden skal betale, og teller opp vekslepenger til beløpet kunden ga deg. Ga kunden deg en 100-lapp, og prisen var 32 kroner, teller man da først opp tre kroner til 35, så en femmer til 40, så en tier til 50 og til slutt en femtilapp opp til 100. For meg gikk dette så automatisk at det gikk fortere enn å se på beløpet på kassa, jeg måtte jo uansett ta opp myntene. Ellers er det jo mange som har automatiske systemer i dag, og mengden kontanter er kraftig redusert. Anonymkode: c7b3e...055 Jepp, sånn gjør man det om man jobber med fysiske penger. Du behøver ikke regne ut summen, du bare regner opp som beskrevet over. Husk å legge seddelen du mottok på tvers i kassa imens du teller opp, legg den så på riktig plass når ferdig. Da kan ikke du glemme, eller bli lurt av kunder som påstår de ga deg 500 når du fikk 200 😉 Anonymkode: c38a2...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #9 Del Skrevet 24. januar Jeg jobbet i butikk ganske mange år, i Spar, Coop og Bunnpris, og jeg kan ikke hoderegning. Har kun jobbet i matbutikk - både butikker med pengekasse, og med cashguard, så vet ikke om man må kunne mer i andre typer kasser. Fikk feil på oppgjøret nesten hver gang jeg talte, men med unntak av en kollega av den gamle strenge typen, så var det ingen som kommenterte det. (Jeg aner ikke om det var snakk om 50 øre feil eller større summer, det kom kun opp beskjed om "Feil, tell om igjen".) Kan legge til at min lokale dyrlege kan tilsynelatende heller ikke hoderegning, så man kan komme langt i livet selv om man sliter på det området Anonymkode: d9dbb...c54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #10 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du burde lære deg hvordan du regner dersom noen skal betale 183 kroner og gir deg en 200-lapp som du slår inn på kassa, og de plutselig sier at de har 33 kroner de vil gi deg i tillegg. Der er det lett å miste tråden om man er stresset. Anonymkode: ba40e...68c Ja. det er sant. Anonymkode: d9dbb...c54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #11 Del Skrevet 24. januar I kassa går alt automatisk, men du må ha en viss logisk sans med tall når det kommer til oppgjøret. Det er utrolig hvor mange som sliter med å telle opp så det var 2000,- i kassa ved dagens slutt, og da i minst mulig valør. Dvs man tar ikke da fire 500,- lapper og legger i skrinet, man begynner med kronene, så femmerne osv til det var 2000,- der. Men det eneste jeg ellers hadde behov for hoderegning til var ute på gulvet når det var salg. Fikk utrolig mange spørsmål om hva er 70% av denne prisen og 30 fra denne...... Anonymkode: ace94...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 24. januar #12 Del Skrevet 24. januar Det ble en del behov for hoderegning med kontanter og veksling. Jeg husker det gikk litt treigt for meg i kassen på starten (med både regning, koder på varer man skulle huske og litt annet). Noen kunder blir utrolig nedlatende og hånete. Stå i det så blir det bedre etterhvert. Selv er det noen år siden jeg jobbet i service og savner noen elementer med jobben, men kunder er ikke en av de 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå