AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Del Skrevet 23. januar Er eneste mulighet barnefordelingssak? Barnefar er rusmisbruker, men godt skjult for andre. Han har jobb og fungerer tilsynelatende bra. Han vil ikke gå med på annet enn 50%. Rusmisbruket foregår på kveldene, og det er få eller ingen som vet dette. Han er ikke egnet til å ha ansvar for barn alene på kveldene, men dette er han uenig i. Noen med erfaring? Jeg har ikke 100000 til en rettssak. Må jeg bare godta? Vi har vært på mekling, men det blir bare ord mot ord. Barnet er fire år Anonymkode: 4bf2e...68b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #2 Del Skrevet 23. januar Kan du ikke snakke med barnevernet? Iallefall krev samvær under tilsyn og at det leveres tisseprøver til rustesting over en periode. Anonymkode: b09b1...4f9 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #3 Del Skrevet 23. januar Hvor er barnet og hver av dere folkeregistrert per nå? Anonymkode: c471b...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #4 Del Skrevet 23. januar Du går til barnevernet og forteller at han ruser seg og tar deg advokat. Du har rett på fri rettshjelp hvis du tjener under en viss sum. Såklart skal barnet ikke til far, i det hele tatt! Rus er forferdelig for barn å vokse opp i. Du må faktisk melde far til barnevernet pga rus og ta det videre der ifra. Anonymkode: ee5cf...e81 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #5 Del Skrevet 23. januar Barnet er folkeregistrert hos meg. Jeg tjener over grensa for fri rettshjelp dessverre. Barnevernet har vært involvert, men sier at det er mitt ansvar å holde barnet tilbake hvis jeg mistenker rus. Det blir ord mot ord når han nekter. Han er overbevisende, og barnevernet kan ikke pålegge hjelpetiltak når han ikke samtykker. Jeg kan ikke holde barnet tilbake heller, han henter barnet til sine tider som han selv har bestemt, og det er lite jeg kan gjøre Anonymkode: 4bf2e...68b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #6 Del Skrevet 23. januar Han kan bli nødt til å levere gjevnlige urinprøver. Gi din bekymring videre til de instansen du er i kontakt med. Anonymkode: 46845...07d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #7 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han kan bli nødt til å levere gjevnlige urinprøver. Gi din bekymring videre til de instansen du er i kontakt med. Anonymkode: 46845...07d Hvem kan pålegge han dette? Jeg føler meg helt maktesløs Anonymkode: 4bf2e...68b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #8 Del Skrevet 23. januar Kan du ringe barnevernsvakten når far har barnet og si at han er ruset? Anonymkode: fa5a9...2b0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #9 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem kan pålegge han dette? Jeg føler meg helt maktesløs Anonymkode: 4bf2e...68b Få time hoss familievernkontoret Anonymkode: ccaaa...252 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #10 Del Skrevet 23. januar Hvis du har god grunn til at barnet i en eller annen form for fare når det har samvær der så har du absolutt rett til å holde tilbake, kreve, privat tilsyn eller andre ting ut i fra behov. Det er barnets trygghet som står først uansett. Det er viktig å kunne begrunne og helst dokumentere dette godt hvis den andre forelderen velger å ta dette til retten. Anonymkode: da571...62a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #11 Del Skrevet 23. januar Her tar du selvsagt kontakt med barnevernet. Jeg var i samme situasjon. Jeg sendte selv bekymringsmelding på barnefar. Det ble opprettet sak, han nektet selvsagt. Heldigvis hadde jeg sanket bevis. Det ble da hyppige rus-prøver. Etterhvert gikk vi over til sjeldnere rus-prøver, og da ble det oftere positive prøver. Pga det og hele totalen så ble det null samvær til slutt. Her er ikke det en rettslig dom, men anbefaling fra barnevernet. Han sa han skulle gå til sak å kreve samvær, men det har han ikke gjort. Så nå har han gått snart 9 mndr uten å se barnet sitt. Selv om det er stopp i samvær, så har barnevernet fortsatt sitt opplegg med rus-prøver, da kriteriet for at samvær skal opp å gå igjen er rene prøver over en lang tid. Anonymkode: 6caee...9b2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #12 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her tar du selvsagt kontakt med barnevernet. Jeg var i samme situasjon. Jeg sendte selv bekymringsmelding på barnefar. Det ble opprettet sak, han nektet selvsagt. Heldigvis hadde jeg sanket bevis. Det ble da hyppige rus-prøver. Etterhvert gikk vi over til sjeldnere rus-prøver, og da ble det oftere positive prøver. Pga det og hele totalen så ble det null samvær til slutt. Her er ikke det en rettslig dom, men anbefaling fra barnevernet. Han sa han skulle gå til sak å kreve samvær, men det har han ikke gjort. Så nå har han gått snart 9 mndr uten å se barnet sitt. Selv om det er stopp i samvær, så har barnevernet fortsatt sitt opplegg med rus-prøver, da kriteriet for at samvær skal opp å gå igjen er rene prøver over en lang tid. Anonymkode: 6caee...9b2 Takk, det var godt å høre at det er andre muligheter. Hva slags beviser hadde du til barnevernet? Hvor lang tid krevde de prøver av han? Barnefar har fått støtte fra en advokat i at det er vanlig at mødre falskt anklager fedre for slike ting, for å ha barnet for seg selv. Han har flere ting på meg han bruker mot meg, men ingenting som påvirker min omsorgsevne. Det går på at han er ressurssterk og jeg ikke Anonymkode: 4bf2e...68b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #13 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Barnet er folkeregistrert hos meg. Jeg tjener over grensa for fri rettshjelp dessverre. Barnevernet har vært involvert, men sier at det er mitt ansvar å holde barnet tilbake hvis jeg mistenker rus. Det blir ord mot ord når han nekter. Han er overbevisende, og barnevernet kan ikke pålegge hjelpetiltak når han ikke samtykker. Jeg kan ikke holde barnet tilbake heller, han henter barnet til sine tider som han selv har bestemt, og det er lite jeg kan gjøre Anonymkode: 4bf2e...68b Så lenge barnet er registrert hos deg, har du per definisjon daglig omsorg. Du kan tilbakeholde samvær. Han må da ta initiativ til rettslig prosess. Men ja, du kommer ikke utenom å delta i den prosessen. Du kan i teorien være selvprosederende, men det er ikke å anbefale. Hvis du er sikker på rusmisbruk på kveld, kan du kontakte barnevernvakten på det tidspunktet og når barnet er hos ham. De vil kunne foreta hjemmebesøk og vurdere om far fremstår ruset (de kan ikke rusteste). Du kan også kjøpe advokatforsikring nå og la det stå til i karenstiden. Den er vanligvis på seks måneder. Anonymkode: c471b...b1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #14 Del Skrevet 23. januar Tips politiet da vel? Det er jo ikke lov å bruke narkotika, og jeg vil tro politiet tar det alvorlig om du ringer de når far har barnet og uttrykker din bekymring Anonymkode: 1356f...203 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #15 Del Skrevet 23. januar Skaff deg advokatforsikring NÅ. Så passer du på at du aldri sender barnet til ham når du vet at han er rusa (da kan du selv bli anklaget for omsorgssvikt) Og ring barnevernet for å forhøre deg om hva du bør gjøre videre. Det er f.eks. mulig å kreve rustester fra far, men de er en god instans å få råd fra. Anonymkode: 2b23e...f5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #16 Del Skrevet 23. januar Er lite barnevernet kan gjøre uten å gi deg skyld om barnet er der når far er ruset, fantastiske greier. Hvis du vet at han ruser seg når barnet er der på kveldstid så rinder du inn en bekymringsmelding men det du kommer lengst med her er advokat fordi barnevernet vil være til lite hjelp for å være helt ærlig. Hva slags rus er det snakk om, alkohol eller narkotika? Anonymkode: e2f1d...eb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #17 Del Skrevet 23. januar Ring politi en kveld du mistenker han er ruset og har barnet, om han altså finner på å hente barnet igjen uten at du får holdt tilbake. Da må politi handle raskt. Anonymkode: b1c51...dac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #18 Del Skrevet 24. januar Verken barnevern eller politi trenger å avlegge far et besøk samme dag som du ringer de, jeg har vært der. I tillegg vil det kunne bli brukt imot deg i en rettssak om du holder igjen barnet, for da er du ikke istand til å samarbeide med far. Jeg var i din situasjon. Ressursterk og "likende" eks. Snakket med familievernkontor, barnevern, politi, barnehage, helsesøster og skole. Dette foregikk over år, og konflikten ble så høy at barna er idag tydelig traumatiserte. Jeg visste ikke da at advokat var det som faktisk hadde slagkraft til å hjelpe oss. Vær så snill å ihvertfall ta en samtale med advokat, du vil ikke angre! Anonymkode: 8798e...796 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #19 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er eneste mulighet barnefordelingssak? Barnefar er rusmisbruker, men godt skjult for andre. Han har jobb og fungerer tilsynelatende bra. Han vil ikke gå med på annet enn 50%. Rusmisbruket foregår på kveldene, og det er få eller ingen som vet dette. Han er ikke egnet til å ha ansvar for barn alene på kveldene, men dette er han uenig i. Noen med erfaring? Jeg har ikke 100000 til en rettssak. Må jeg bare godta? Vi har vært på mekling, men det blir bare ord mot ord. Barnet er fire år Anonymkode: 4bf2e...68b Tror du iallefall kan forlange rustest. Vet om folk som har gjort det. De MÅ være rusfri for å ha omsorg for barn . Ellers kan retten frataes. Mangen som gir opp da og mor eller far får omsorgen. Så ja..dette bør være ett krav fra din side . Noe annet er uansvarlig overfor barna. Og dette kan du kreve igjennom retten. Anonymkode: 8f756...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #20 Del Skrevet 24. januar Ta kontakt med politiet, og du samtaler med dem om det du har erfart med barnevernet, og deretter kan politi og barnevern ta en prat. Involver disse instansene først og fremst. Og ta deretter en samtale med advokat (mener at enkelte tilbyr deg gratis veiledning helt i starten). Anonymkode: 1b2c8...d8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå