AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Del Skrevet 23. januar Hvor sunt må man spise for å ha lavt kolesterol? Har alltid spist havregryn hver dag. 3 brødskiver til lunsj (typisk makrell i tomat, egg(kun i helga)eller kyllingpålegg). Middag har alltid varieret, pizza, laks og ris og grønnsaker, spaghetti med kjøttsaus, taco, kjøttboller med poteter og grønnsaker, fiskeboller, kylling tandorri osv. Osv. Jeg tror det er vanlig middager? Kveldsmat har vært middagsrester eller to brødskiver med f.eks ost. Har alltid vært aktiv, 57 kilo og 170 høy men ikke trent. Nå spiser jeg havregryn hver dag (som før). Brødskiver med cottage cheese, banan eller makrell i tomat. Spiser mer frukt og grønnsaker. Spiser fisk 3 ganger i uka (før kunne det være 2 ganger) (mest laks), spaghetti og karbonadedeig(aldri kjøttdeig lenger), er det taco er det med ren kylling, spiser mer kylling til middag. Det er all middagen jeg spiser, altså stort sett kylling og laks. Spiser en del nøtter, det gjorde jeg aldri før. Trener ett par timer i uka. Kolesterolet er nå fint, ble det etter 3 uker. Men må man leve så sunt hele tiden? Alltid spist godteri en dag i helga(mindre nå). Før kunne jeg si ja i bursdager etc. Det gjør jeg så og si aldri lenger. Gått ned ett par kilo så veier nå 53-54 kilo. Anonymkode: 7695a...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #2 Del Skrevet 24. januar Hvorfor vil du ha lavt kolesterol? Total kolesterol sier tilnærmet ingenting om risiko for hjertesykdom. En grei risikofaktor legene ofte ser på nå er HDL (jo høyere jo bedre) og triglyserider (jo lavere jo bedre) og forholdet mellom disse. Kolesterol er ikke en årsak til hjertesykdom, det kan være et symptom. Kolesterol i seg selv er bra og livsviktig og kroppen lager det kolesterolet den trenger hvis du ikke spiser så mye som den trenger. Årsaken til hjertesykdom er vanligvis inflammasjon. Kolesterol prøver å hjelpe til ved inflammasjon, derfor finner man kolesterol i tette årer. Men det er ikke kolesterolet som er synderen, det er inflammasjonen. Å skylde på kolesterolet her blir som å skylde på brannmenn for å tenne på hus. De er jo ofte å se når hus brenner. Det vil ikke bli færre branner av å si opp brannmenn. Og risikoen for at ditt hus skal ta fyr har ingenting med hvor mange brannmenn det er i byen du bor i. Men kanskje huset ikke brenner ned hvis brannmennene rekker frem til huset ditt. Vil du ha høyere HDL, lavere triglyserider, og lavere inflammasjon? Kutt ned på (gjerne ut) korn, raffinert sukker, frøoljer, margarin. Gi kroppen næringsrik mat. Som kjøtt, sjømat, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker, frukt. Grunnen til at du fikk lavere kolesterol når du kuttet ned på mettet fett er sannsynligvis at cellene dine ble mer ustabile og kolesterol ble sendt inn i cellene for å stive dem opp så de ble mer stabile. Men det betyr ikke at du har lavere risiko for hjertesykdom. https://www.forskning.no/hjertet-mat-og-helse/ny-norsk-modell-kan-forklare-kolesterol-mysterium/1806166 Anonymkode: b846b...136 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #3 Del Skrevet 24. januar Sa legen at du måtte gjøre disse endringene? Du kan jo evt spise litt mer av det samme, så du holder vekten og har nok energi til trening osv. Mitt inntrykk er at for slanke, normalt sunne folk, handler forhøyet kolesterol mest om gener. Man kan jo selvfølgelig unngå det mest usunne, men rent kjøtt (alle typer) og generelt rene råvarer tenker jeg er lov uansett. Trenger ikke bare kylling liksom. Anonymkode: 86ae3...a38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #4 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor vil du ha lavt kolesterol? Total kolesterol sier tilnærmet ingenting om risiko for hjertesykdom. En grei risikofaktor legene ofte ser på nå er HDL (jo høyere jo bedre) og triglyserider (jo lavere jo bedre) og forholdet mellom disse. Kolesterol er ikke en årsak til hjertesykdom, det kan være et symptom. Kolesterol i seg selv er bra og livsviktig og kroppen lager det kolesterolet den trenger hvis du ikke spiser så mye som den trenger. Årsaken til hjertesykdom er vanligvis inflammasjon. Kolesterol prøver å hjelpe til ved inflammasjon, derfor finner man kolesterol i tette årer. Men det er ikke kolesterolet som er synderen, det er inflammasjonen. Å skylde på kolesterolet her blir som å skylde på brannmenn for å tenne på hus. De er jo ofte å se når hus brenner. Det vil ikke bli færre branner av å si opp brannmenn. Og risikoen for at ditt hus skal ta fyr har ingenting med hvor mange brannmenn det er i byen du bor i. Men kanskje huset ikke brenner ned hvis brannmennene rekker frem til huset ditt. Vil du ha høyere HDL, lavere triglyserider, og lavere inflammasjon? Kutt ned på (gjerne ut) korn, raffinert sukker, frøoljer, margarin. Gi kroppen næringsrik mat. Som kjøtt, sjømat, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker, frukt. Grunnen til at du fikk lavere kolesterol når du kuttet ned på mettet fett er sannsynligvis at cellene dine ble mer ustabile og kolesterol ble sendt inn i cellene for å stive dem opp så de ble mer stabile. Men det betyr ikke at du har lavere risiko for hjertesykdom. https://www.forskning.no/hjertet-mat-og-helse/ny-norsk-modell-kan-forklare-kolesterol-mysterium/1806166 Anonymkode: b846b...136 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sa legen at du måtte gjøre disse endringene? Du kan jo evt spise litt mer av det samme, så du holder vekten og har nok energi til trening osv. Mitt inntrykk er at for slanke, normalt sunne folk, handler forhøyet kolesterol mest om gener. Man kan jo selvfølgelig unngå det mest usunne, men rent kjøtt (alle typer) og generelt rene råvarer tenker jeg er lov uansett. Trenger ikke bare kylling liksom. Anonymkode: 86ae3...a38 Ts Legen mente jeg hadde for høyt total kolesterol og ldl kolesterol. Ba meg endre livsstil, fikk link til hvordan kostholdet mitt burde være. Legen visste ikke (og vet ikke) hvordan min livsstil er (hverken aktivitet eller kosthold). Anonymkode: 7695a...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #5 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor vil du ha lavt kolesterol? Total kolesterol sier tilnærmet ingenting om risiko for hjertesykdom. En grei risikofaktor legene ofte ser på nå er HDL (jo høyere jo bedre) og triglyserider (jo lavere jo bedre) og forholdet mellom disse. Kolesterol er ikke en årsak til hjertesykdom, det kan være et symptom. Kolesterol i seg selv er bra og livsviktig og kroppen lager det kolesterolet den trenger hvis du ikke spiser så mye som den trenger. Årsaken til hjertesykdom er vanligvis inflammasjon. Kolesterol prøver å hjelpe til ved inflammasjon, derfor finner man kolesterol i tette årer. Men det er ikke kolesterolet som er synderen, det er inflammasjonen. Å skylde på kolesterolet her blir som å skylde på brannmenn for å tenne på hus. De er jo ofte å se når hus brenner. Det vil ikke bli færre branner av å si opp brannmenn. Og risikoen for at ditt hus skal ta fyr har ingenting med hvor mange brannmenn det er i byen du bor i. Men kanskje huset ikke brenner ned hvis brannmennene rekker frem til huset ditt. Vil du ha høyere HDL, lavere triglyserider, og lavere inflammasjon? Kutt ned på (gjerne ut) korn, raffinert sukker, frøoljer, margarin. Gi kroppen næringsrik mat. Som kjøtt, sjømat, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker, frukt. Grunnen til at du fikk lavere kolesterol når du kuttet ned på mettet fett er sannsynligvis at cellene dine ble mer ustabile og kolesterol ble sendt inn i cellene for å stive dem opp så de ble mer stabile. Men det betyr ikke at du har lavere risiko for hjertesykdom. https://www.forskning.no/hjertet-mat-og-helse/ny-norsk-modell-kan-forklare-kolesterol-mysterium/1806166 Anonymkode: b846b...136 Hdl kolesterolet mitt gikk også ned fra 1,3 til 1,0. Triglyserider fra 0,85 til 0,65.. Anonymkode: 7695a...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #6 Del Skrevet 24. januar Det er først og fremst styrt genetisk. Det er bare bittelitt vi selv kan gjøre, med kosthold og trening, men det skal mye til for at det synes i målingene. Anonymkode: 44a9d...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #7 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er først og fremst styrt genetisk. Det er bare bittelitt vi selv kan gjøre, med kosthold og trening, men det skal mye til for at det synes i målingene. Anonymkode: 44a9d...66d Ts Det syntes jo fort på målingene. Gikk tre uker så hadde det sunket.. Anonymkode: 7695a...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #8 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts Det syntes jo fort på målingene. Gikk tre uker så hadde det sunket.. Anonymkode: 7695a...42f Min tante har det på samme måte. Alltid vært helt tynn, spiser sunt og mye aktivitet. Måtte kutte ut de få usunne tingene hun spiste, og kolesterolet ble normalt. Det krever en helt optimal livsstil, men bedre enn å trenge tabletter mener hun. Det er jeg jo enig i. Anonymkode: 86ae3...a38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #9 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min tante har det på samme måte. Alltid vært helt tynn, spiser sunt og mye aktivitet. Måtte kutte ut de få usunne tingene hun spiste, og kolesterolet ble normalt. Det krever en helt optimal livsstil, men bedre enn å trenge tabletter mener hun. Det er jeg jo enig i. Anonymkode: 86ae3...a38 Ts Mon tro om noen av oss bare er veldig lettpåvirkelige da? Anonymkode: 7695a...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #10 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts Legen mente jeg hadde for høyt total kolesterol og ldl kolesterol. Ba meg endre livsstil, fikk link til hvordan kostholdet mitt burde være. Legen visste ikke (og vet ikke) hvordan min livsstil er (hverken aktivitet eller kosthold). Anonymkode: 7695a...42f Bruker du frøoljer? Solsikkeolje etc? Anonymkode: fa355...529 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #11 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Legen mente jeg hadde for høyt total kolesterol og ldl kolesterol. Ba meg endre livsstil, fikk link til hvordan kostholdet mitt burde være. Legen visste ikke (og vet ikke) hvordan min livsstil er (hverken aktivitet eller kosthold). Anonymkode: 7695a...42f Dette høres ut som en lege som ikke er oppdatert. Man har gått bort fra å se på total-kolesterol og LDL-kolesterol som markører for hjertesykdom fordi de er elendige markører for hjertesykdom. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hdl kolesterolet mitt gikk også ned fra 1,3 til 1,0. Triglyserider fra 0,85 til 0,65.. Anonymkode: 7695a...42f Du har et fint forhold mellom HDL og triglyserider, så dette forteller oss blant annet at du har liten risk for hjertesykdom og du ikke har metabolsk syndrom. Kroppen din er ikke insulinresistent (pre-diabetes). Du har veldig gode nivåer av triglyserider, men skulle gjerne sett HDL-kolesterolet ditt litt høyere. Menn bør ha HDL over 1.0 og kvinner over 1.3. Da jeg gikk over til lavkarbo for mange år siden, så økte HDL og jeg fikk lavere triglyserider, altså positive endringer av markører for hjertesykdom. Ta gjerne denne informasjonen til legen din (eller en ny lege som er mer oppdatert) og diskuter med ham eller henne. Anonymkode: b846b...136 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå