Gå til innhold

Hvordan finne igjen inspirasjon til å fotografere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg elsket å fotografere før, var veldig inspirert, brukte ta med kamera over alt og tok mye bilder. Men nå for tiden og siste årene har jeg mistet helt inspirasjonen. Noen som har noen tips til hvordan man kan finne igjen inspirasjonen til å fotografere?

Kan lese fotobøker eller kjøpe nytt kamera hjelpe kanskje?

Anonymkode: f157f...472

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gå turer på steder som er fotogene - hvis det er natur og landskap du er opptatt av, 

Anonymkode: 330d6...900

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme bås, drevet mye med foto siste 25 årene, men blitt mindre og mindre og egentlig helt slutt siste årene.

Jeg begynte for 2 år siden å prøve forenkle og komme meg mer vekk fra alt utstyret og mye redigering av bilder for å få tilbake den enkle gleden med fokus på å ta bilder over lavere terskel. Fungerte litt, begynte å ta litt mer bilder, spesielt siden det var gøy med lite kompakt kamera med gode profiler i kameraet (Ricoh GR III og IIIx). Men tok aldri helt av.

I fjord kjøpte og konverterte jeg kamera til fullspektrum for å prøve meg på IR/UV foto, og det gjorde alt mye kjekkere igjen siden alt blir så annerledes og man plutselig foretrekker dager med sterk sol fordi det er da det et best å fotografere og der man før sleit med mørkt ble plutselig det motsatt og det var der det nå ble lyst. Utrolig spennende å endre på hele perspektivet av lys og komponering av bilder. Så gleder meg litt til sommeren med mye sol igjen og mer prøving og læring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg elsket å fotografere før, var veldig inspirert, brukte ta med kamera over alt og tok mye bilder. Men nå for tiden og siste årene har jeg mistet helt inspirasjonen. Noen som har noen tips til hvordan man kan finne igjen inspirasjonen til å fotografere?

Kan lese fotobøker eller kjøpe nytt kamera hjelpe kanskje?

Kom deg ut i naturen. Bedre inspirasjonskilde skal man lete lenge etter!🤗🤗🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært der selv, nytt utstyr har helt klart hjulpet! Men det samme har eksperimentering med ulike stiler gjort, selv har jeg endt opp i bryllups- og portrett-sjangeren, men med en litt mørk/alternativ stil og trives der. Måtte en pause på over fem år til før jeg tok opp hobbyen igjen og fant min egen stil da, men nå er det skikkelig gøy igjen :D

Anonymkode: da09c...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analogkamera , bli inspirert av ny kunnskap der...ny muligheter , litt dårlig utvalg av utstyr kanskje ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8ilver8nake skrev (På 24.1.2025 den 8.29):

Er i samme bås, drevet mye med foto siste 25 årene, men blitt mindre og mindre og egentlig helt slutt siste årene.

Jeg begynte for 2 år siden å prøve forenkle og komme meg mer vekk fra alt utstyret og mye redigering av bilder for å få tilbake den enkle gleden med fokus på å ta bilder over lavere terskel. Fungerte litt, begynte å ta litt mer bilder, spesielt siden det var gøy med lite kompakt kamera med gode profiler i kameraet (Ricoh GR III og IIIx). Men tok aldri helt av.

I fjord kjøpte og konverterte jeg kamera til fullspektrum for å prøve meg på IR/UV foto, og det gjorde alt mye kjekkere igjen siden alt blir så annerledes og man plutselig foretrekker dager med sterk sol fordi det er da det et best å fotografere og der man før sleit med mørkt ble plutselig det motsatt og det var der det nå ble lyst. Utrolig spennende å endre på hele perspektivet av lys og komponering av bilder. Så gleder meg litt til sommeren med mye sol igjen og mer prøving og læring :D

Så artig å høre, har aldri hørt om IR/UV foto før. Jeg har vurdert å kjøpe meg ett nytt Fujifilm kamera, for de har jo sånne film simulasjoner så man ikke trenger redigere bildene i ettertid også er det jo litt som å fotografere analogt (har jeg hørt andre si).

Rødstrupa skrev (På 24.1.2025 den 8.34):

Kom deg ut i naturen. Bedre inspirasjonskilde skal man lete lenge etter!🤗🤗🤗

Sant! Jeg tenker komme meg på fjelltur neste helg.

AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 8.42):

Har vært der selv, nytt utstyr har helt klart hjulpet! Men det samme har eksperimentering med ulike stiler gjort, selv har jeg endt opp i bryllups- og portrett-sjangeren, men med en litt mørk/alternativ stil og trives der. Måtte en pause på over fem år til før jeg tok opp hobbyen igjen og fant min egen stil da, men nå er det skikkelig gøy igjen :D

Åh, jeg kunne tenke meg fotografere mer portrett, men har ingen å fotografere... Tror du at det at du har funnet din egen stil har gjort at det har blitt gøy igjen?

Baktus2024 skrev (På 24.1.2025 den 13.57):

Analogkamera , bli inspirert av ny kunnskap der...ny muligheter , litt dårlig utvalg av utstyr kanskje ..

Jeg har faktisk ett par analog kamera liggende, men har ikke brukt det så mye for det er jo så dyrt med film og fremkalling, men det er absolutt inspirerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meld deg på en fotoworkshop. Det gjorde jeg, fikk mye ny kunnskap og inspirasjon. 

Anonymkode: f05f3...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 17.45):

Meld deg på en fotoworkshop. Det gjorde jeg, fikk mye ny kunnskap og inspirasjon. 

Anonymkode: f05f3...060

Det var lurt, skal se om jeg finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å finne sin egen stil har hjulpet mye! Da jeg var yngre var jeg også medlem av en fotoklubb, det var veldig gøy husker jeg. Månedlige tema hvor man kunne vise frem bilder, ulike foredrag og kurs og workshops i teknikker. Husker det var et veldig fint miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...