AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Del Skrevet 23. januar Dersom min ektefelle har en aksjesparekonto på 2.7 millioner på særeie. Hvordan vil dette påvirke et eventuelt arveoppgjør dersom han faller fra? Jeg mener at da vil barnet hans arve aksjekontoen, mens han mener det er jeg som arver aksjekontoen - eller har full råderett over aksjekontoen. Hva er riktig her? Anonymkode: 74cc6...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #2 Del Skrevet 23. januar Begge deler kan være korrekt, ref særeie i livet og felleseie ved død. Hva dere/han har i sin ektepakt vet ingen her. Anonymkode: e6680...163 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #3 Del Skrevet 23. januar Særeie må i motsetning til felleseie skiftes, inngår ikke i et uskiftet bo. Arveloven gjelder, minst 25% til ektefelle, minst 2/3 til barna. Verdiene deles, men ektefelle kan overta selve kontoen, som da har blitt kraftig redusert Anonymkode: b9a3a...691 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #4 Del Skrevet 23. januar Det er forskjellige varianter av særeie. Du nå sjekke hva som gjelder for deres. Noen sier særeiet blir felleseie ved død, noen sier særeiet forblir særeie - da arver barnet. Anonymkode: 9e248...98e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #5 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Særeie må i motsetning til felleseie skiftes, inngår ikke i et uskiftet bo. Arveloven gjelder, minst 25% til ektefelle, minst 2/3 til barna. Verdiene deles, men ektefelle kan overta selve kontoen, som da har blitt kraftig redusert Anonymkode: b9a3a...691 Men. Dette 👆 Anonymkode: 66b10...c7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 17.59): Særeie må i motsetning til felleseie skiftes, inngår ikke i et uskiftet bo. Arveloven gjelder, minst 25% til ektefelle, minst 2/3 til barna. Verdiene deles, men ektefelle kan overta selve kontoen, som da har blitt kraftig redusert Anonymkode: b9a3a...691 Det stemmer ikke. Man kan sitte i uskifte med særeie hvis de arvingene man sitter i uskifte med godkjenner det, eller hvis det står stadfestet i ektepakten/testament. Arveloven §14. Anonymkode: ab54e...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #7 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 17.47): Dersom min ektefelle har en aksjesparekonto på 2.7 millioner på særeie. Hvordan vil dette påvirke et eventuelt arveoppgjør dersom han faller fra? Jeg mener at da vil barnet hans arve aksjekontoen, mens han mener det er jeg som arver aksjekontoen - eller har full råderett over aksjekontoen. Hva er riktig her? Anonymkode: 74cc6...498 Få skrevet et testament, på skikkelig måte, og problemet er løst. Anonymkode: 6a722...f70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå