Gå til innhold

Jeg har ikke energien til dette normale livet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg legger meg kl. 21 hver kveld. Jeg begynte med det for en tid tilbake, og det er det som fungerer best. Litt kjipt å ikke få egentiden på kvelden, men la oss være ærlige - det er ofte bare scrolling på telefonen eller noe dårlig på tv. Bedre å hvile.

Anonymkode: d3134...fda

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ta en tur til legen! Få tatt tester, blodprøver, osv. og snakk om sykmelding en periode  

Anonymkode: ea810...424

Dette gjorde jeg også, men det hjelper dessverre kun for en viss tid. Jeg hadde ingen mangelsykdommer eller annet utslag på blodprøvene. Barna mine var lite syke og eldste på 6 år hadde kun en aktivitet per uke, og den krevde lite av oss foreldre. Likevel var jeg helt ødelagt. Det som sliter på meg er søvnmangel, husarbeid og at det ALDRI er noe alenetid. 

Jeg har nå gått ned i 80 % stilling. Litt bedre er det blitt, men fortsatt har jeg svært lite overskudd til annet enn å komme meg igjennom hverdagene og helgene. 

Anonymkode: 3af3a...b7f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir også utslitt av dette «normale» livet med full jobb og samtidig omsorg for barn. Jeg er ikke laget for det. Feiler meg ingenting fysisk. 

Anonymkode: c853e...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette kunne vært meg for 1 år siden. Jeg skjønner ikke at noen med 100% jobb kan ha energi igjen etter jobb, spesielt i barneperioden. Det er et blodslit, spesielt om man prøver å samtidig gjøre karriere på jobb. Jeg gikk i flere år uten noe som helst energi igjen etter arbeidstid —så venner f.eks. 1-2 ganger i året. Orket ikke engang å se på Tv når de var i sengs for jeg var så sliten. Jeg innså at jeg i likhet med store deler av befolkningen ikke takler dette kjøret, så vi bestemte å ta en helomvending. Vi bestemte oss for å kjøpe et hus som var ca 60% av det vi hadde finansieringsbevis for og begge jekket ned ambisjonene kraftig og begynte å jobbe 80% som man tross alt har krav på når barn er under 10 år. Ikke populært hos arbeidsgiver, men det må til (og jeg har særdeles uavhengig stilling, har fortsatt rett på dette). Syden frem til vi er tilbake på 100% kan vi glemme. At man skal begge jobbe fult i barneperioden er utopi for de fleste. Det har vært en enorm lettelse, men dagene kan fortsett være hektiske. Å kjøre seg selv i grøfta og så vente at noen andre tar regningen ift sykemelding er ikke en langsiktig løsning da man ikke tar tak i rotårsaken. Man må faktisk ta grep hvis man skal ha et snev av livskvalitet og er egentlig det eneste man kan gjøre noe med å endre arbeidssituasjonen (og det vil forhåpentligvis også frigjøre tid til energigivende aktiviteter som trening osv). 

Anonymkode: c30f4...117

Det spørs jo litt hva man jobber med og hvordan livet er ellers. 100% sykepleier med små barn fungerte ikke for meg, var utmattet døgnet rundt. 100% kontorjobb med fleksitid er noe helt annet. Nå har jeg normal døgnrytme og kan legge meg tidlig og få nok søvn, og ikke skifte mellom sen -tidlig hvor jeg bare snur i døren omtrent. Jeg håndterer helt fint A4 livet med full jobb så lenge jeg har fleksitiden. Opplever lite tidspress i hverdagen, har valgt aktiviteter for barna som går samme dager slik at vi slipper unna med to ettermiddager i stedet for fire. Osv. Litt lifehacks må man jo ha.

Anonymkode: 5476f...56c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det spørs jo litt hva man jobber med og hvordan livet er ellers. 100% sykepleier med små barn fungerte ikke for meg, var utmattet døgnet rundt. 100% kontorjobb med fleksitid er noe helt annet. Nå har jeg normal døgnrytme og kan legge meg tidlig og få nok søvn, og ikke skifte mellom sen -tidlig hvor jeg bare snur i døren omtrent. Jeg håndterer helt fint A4 livet med full jobb så lenge jeg har fleksitiden. Opplever lite tidspress i hverdagen, har valgt aktiviteter for barna som går samme dager slik at vi slipper unna med to ettermiddager i stedet for fire. Osv. Litt lifehacks må man jo ha.

Anonymkode: 5476f...56c

Jeg har kontorjobb med fleksitid og hjemmekontor, og ett barn som ikke har begynt på fritidsaktiviteter ennå. Jeg er fortsatt i koma hver dag, vet ikke helt hva slags life hacks jeg skal finne på.

Anonymkode: 1d558...1e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 17.24):

Hvor gammel er du? Mange opplever symptomer på perimenopause fra slutten av 30-begynnelsen av 40-årene. Noen så tidlig som 35. 

Anonymkode: 9fbfd...971

Første jeg og tenkte på, siden det er slik jeg også har det for tiden. Jeg er 43 og mistenker det er perimenopause.. 

Anonymkode: 06ac2...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har kontorjobb med fleksitid og hjemmekontor, og ett barn som ikke har begynt på fritidsaktiviteter ennå. Jeg er fortsatt i koma hver dag, vet ikke helt hva slags life hacks jeg skal finne på.

Det med å legge deg tidlig er et kjedelig, men svært nyttig hack. Etter noen dager vil du føle deg mer opplagt. 

Hjemmekontor må du bare klore deg fast på å få beholde. Det er gull verdt for oss margslitne småbarnsforeldre. Pga hjemmekontor kan jeg stå opp nesten en time senere enn jeg ellers må. Jeg kan hjelpe mannen med å vekke ungene og gjøre de klar innen han kjører de til skole og barnehage. Når de er gått har jeg. en kort stund til å slappe av og nyte stillheten før jeg starter på jobb kl.08:00. Dette har gitt oss en mye roligere start på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 18.03):

Dette ☝️

Folk kan ikke sykemeldes i hytt og vær bare fordi det er litt slitsomt. Tren, spis sunt og ta deg sammen.

Anonymkode: 16321...851

Å ønske å sove 16-18 timer i døgnet og ikke fungere resterende timer er ikke «litt slitsomt», det er et tegn fra kroppen på at noe ikke er riktig! 

Ærlig talt for noe møl folk kommer med innimellom…

Anonymkode: c34ee...613

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det med å legge deg tidlig er et kjedelig, men svært nyttig hack. Etter noen dager vil du føle deg mer opplagt. 

Hjemmekontor må du bare klore deg fast på å få beholde. Det er gull verdt for oss margslitne småbarnsforeldre. Pga hjemmekontor kan jeg stå opp nesten en time senere enn jeg ellers må. Jeg kan hjelpe mannen med å vekke ungene og gjøre de klar innen han kjører de til skole og barnehage. Når de er gått har jeg. en kort stund til å slappe av og nyte stillheten før jeg starter på jobb kl.08:00. Dette har gitt oss en mye roligere start på dagen. 

Ja, det hjelper verken med hjemmekontor eller å legge seg tidlig for min del. Jeg har ikke mann da, det hjelper sikkert litt å være to. Så jeg må jo opp uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...