Knirke Skrevet 24. januar #61 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke helt riktig Kilde Anonymkode: ee140...6a5 Ja, men det er vel ikke akkurat vanskelig å komme opp med en grunn til at man ønsker rustest? "Vi ønsker ikke å ha rusede personer på jobb"? Det er ikke akkurat kontroversielt å mene at det går ut over sikkerheten å ha rusede personer som deltar i produksjon, håndterer maskiner eller kjøretøy, eller driver med kundebehandling for den saks skyld. Den gruppen som oftest blir tatt i rustest i min bransje er kokker.Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg foretrekker at kokken som lager mat til meg er både edru og nykter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #62 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Og rustesten må foregå på jobb, og utføres av firma som bedriften har leid inn. Noen ville gjerne ta denne testen hos lege, men dette ble blankt avvist. Anonymkode: 4a975...396 Hvorfor skal ansatte dra fra arbeidsplassen og antagelig påføre arbeidsgiver en mye større kostnad og et lengre fravær, når det bare kan ordnes på jobb? Anonymkode: ae9d9...023 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #63 Del Skrevet 24. januar Knirke skrev (1 time siden): Den gruppen som oftest blir tatt i rustest i min bransje er kokker.Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg foretrekker at kokken som lager mat til meg er både edru og nykter. Hva i all verden har det å si om kokken er rusfri? Tror du rusen smitter over i maten? Anonymkode: 16464...4d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #64 Del Skrevet 24. januar Knirke skrev (4 timer siden): Ja, men det er vel ikke akkurat vanskelig å komme opp med en grunn til at man ønsker rustest? "Vi ønsker ikke å ha rusede personer på jobb"? Det er ikke akkurat kontroversielt å mene at det går ut over sikkerheten å ha rusede personer som deltar i produksjon, håndterer maskiner eller kjøretøy, eller driver med kundebehandling for den saks skyld. Den gruppen som oftest blir tatt i rustest i min bransje er kokker.Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg foretrekker at kokken som lager mat til meg er både edru og nykter. Hvis du faktisk leser artikkelen det er lenket til, er det ikke så enkelt som du tror. I hvert fall hvis man som arbeidsgiver er opptatt av å følge loven. Anonymkode: ee140...6a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #65 Del Skrevet 24. januar Knirke skrev (16 timer siden): Jo, det er akkurat det som er greit: Disse testene gjøres på tilfeldige utvalg av ansatte, slik at ingen blir mistenkeliggjort. På min jobb gjøres slike tester ca en gang i måneden (ingen får vite når på forhånd), og det er ingen mistanke som ligger til grunn. Man må avlevere urinprøve der og da, og feiler man på testen får man sparken, siden det står klart og tydelig i kontrakten vår at det er nulltoleranse for rusmidler. Hva grunnen er til at arbeidsgiver velger å innføre tilfeldig testing har ikke du som ansatt noe med. Praksis er, som TS også skriver, at det blir gjort tester på et tilfeldig utvalg, ikke at alle blir testet kollektivt. Det siste er ulovlig ifølge linkene i tråden, ikke det første. Men da har du mest sannsynlig en jobb som gir grunnlag for slik testing. Jeg har måtte skrive under på at det kan forekomme promillekontroll ved særlig mistanke, når jeg har jobbet med produksjon av alkoholholdig drikke. Selv i den typen jobb hvor man "fri tilgang" på sprit, og kjørte truck og håndterte maskiner, var det ikke tillatt med sporadisk testing. Anonymkode: bd279...05d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:09 #66 Del Skrevet lørdag kl 01:09 Knirke skrev (15 timer siden): Ja, men det er vel ikke akkurat vanskelig å komme opp med en grunn til at man ønsker rustest? "Vi ønsker ikke å ha rusede personer på jobb"? . Her må man tenke litt over konsekvensene for samfunnet. Dersom dette holdt som grunn vil en ganske stor gruppe kunne stenges ute fra arbeidslivet, da dette vil gå utover folk som røyker cannabis eller fester på fridagene sine, men ellers er funksjonelle og i stand til å forsørge seg selv. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal brukes på å forsørge disse via en eller annen offentlig stønad, som de jo vil kvalifisere til, dersom det blir umulig for dem å jobbe. Anonymkode: 2f708...33e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:18 #67 Del Skrevet lørdag kl 01:18 https://www.vice.com/en/article/companies-employers-drug-tests-labour-shortage/ I land som er mer liberale på bruk av rustester er det stadig flere som dropper dette, fordi det gjør det vanskelig å finne kvalifiserte arbeidere. Estimert mister de opp mot en tredel av søkerne, dersom de velger å teste for cannabis. Anonymkode: 2f708...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet lørdag kl 02:56 #68 Del Skrevet lørdag kl 02:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her må man tenke litt over konsekvensene for samfunnet. Dersom dette holdt som grunn vil en ganske stor gruppe kunne stenges ute fra arbeidslivet, da dette vil gå utover folk som røyker cannabis eller fester på fridagene sine, men ellers er funksjonelle og i stand til å forsørge seg selv. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal brukes på å forsørge disse via en eller annen offentlig stønad, som de jo vil kvalifisere til, dersom det blir umulig for dem å jobbe. Anonymkode: 2f708...33e Om noen møter på jobb i cannabis-rus eller i ekstrem bakrus som slår ut på rustest og vedkommende får sparken har jeg faktisk null sympati. Sorry... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:27 #69 Del Skrevet lørdag kl 11:27 Knirke skrev (8 timer siden): Om noen møter på jobb i cannabis-rus eller i ekstrem bakrus som slår ut på rustest og vedkommende får sparken har jeg faktisk null sympati. Sorry... Cannabis slår ut opptil 12 uker etter røyking, så man trenger ikke være rusa for å få utslag. Kokain, mdma og andre partydop kan gi utslag 5-10 dager etter, så om man fester på lørdag kan man få utslag på tirsdag, uten at det har påvirket jobben man gjør. Anonymkode: 2f708...33e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet lørdag kl 15:33 #70 Del Skrevet lørdag kl 15:33 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Cannabis slår ut opptil 12 uker etter røyking, så man trenger ikke være rusa for å få utslag. Kokain, mdma og andre partydop kan gi utslag 5-10 dager etter, så om man fester på lørdag kan man få utslag på tirsdag, uten at det har påvirket jobben man gjør. Anonymkode: 2f708...33e Iom at ingen av stoffene er lovlige, så er jo vedkommende både rusbruker og kriminell. Han får ikke jobb på min arbeidsplass i hvert fall. Hos oss må man ha legeattest på at man er rusfri, i tillegg til tilfeldig testing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:11 #71 Del Skrevet lørdag kl 22:11 Knirke skrev (6 timer siden): Iom at ingen av stoffene er lovlige, så er jo vedkommende både rusbruker og kriminell. Han får ikke jobb på min arbeidsplass i hvert fall. Hos oss må man ha legeattest på at man er rusfri, i tillegg til tilfeldig testing. Og det er jo veldig greit hvis man jobber med fly for eksempel, da må man selvsagt ha strenge krav til skikkethet og årvåkenhet, men om frisøren min tok en stripe kokain forrige helg eller en snekker røykte en joint dagen før han legger et gulv er jo ikke et problem. Anonymkode: 4498a...f3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå