Gå til innhold

Rustestes på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

Det er jo der du tar feil.

Nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

advent skrev (3 minutter siden):

Nei. 

Du rakk å sitere meg før jeg endret innlegget mitt for jeg hadde tenkt å legge ballen død, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å bruke så mye tid på dette her, men her er siste innlegg fra meg: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/rustesting/

Sitat: Som arbeidstaker kan du bli bedt om å samtykke til rustesting når du signerer arbeidskontrakt eller i løpet av arbeidsforholdet. (min utheving).

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (2 minutter siden):

Du rakk å sitere meg før jeg endret innlegget mitt for jeg hadde tenkt å legge ballen død, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å bruke så mye tid på dette her, men her er siste innlegg fra meg: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/rustesting/

Sitat: Som arbeidstaker kan du bli bedt om å samtykke til rustesting når du signerer arbeidskontrakt eller i løpet av arbeidsforholdet. (min utheving).

Det er ok å misforstå lovtekster.

Man kan ikke vilkårlig rustestes uten avtale om dette.

Endret av advent
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (3 minutter siden):

Hersketeknikker fungerer så dårlig på meg 😉 

Prøver du bare å redde skinnet ditt, eller? Jeg har aldri sagt at det ikke skal foreligge samtykke om dette 🤣Som sagt, "etter strenge regler". Og vi snakker ikke om vilkårlige tester.

Endret av Mezzosoprena
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du bare å redde skinnet ditt, eller? Jeg har aldri sagt at det ikke skal foreligge samtykke om dette 🤣Som sagt, "etter strenge regler". Og vi snakker ikke om vilkårlige tester.

Man kan ikke pålegges rustesting uten foregående avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (4 minutter siden):

Og det kan mer enn godt hende at i TS sitt tilfelle faktisk er lovstridig, men hun skrev som sagt at de måtte signere for dette. Jeg snakker altså på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det kan mer enn godt hende at i TS sitt tilfelle faktisk er lovstridig, men hun skrev som sagt at de måtte signere for dette. Jeg snakker altså på generell basis.

Man kan ikke pålegges rustesting uten avtale om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (Akkurat nå):

Man kan ikke pålegges rustesting uten foregående avtale.

Og avtalen blir signert før rustestingen begynner.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg som ikke ruser meg og dermed ikke har noe å skjule hadde jo ikke brydd meg, hadde bare tatt den. 

Anonymkode: 6fc9e...763

Jeg ruser meg heller ikke, og derfor ville jeg ikke godtatt å bli testet slik. En test en gang hadde vært helt greit, men sporadiske tester uten at det foreligger en saklig grunn for å mistenke meg er ikke greit.

Anonymkode: bd279...05d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og avtalen blir signert før rustestingen begynner.

Man kan ikke bli pålagt rustesting fordi en kollega ruser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er i gråsone. Jeg kan skjønne hvis vi snakker om en type arbeid der f.eks å kjøre bil, fly osv. er en del av jobben, eller militær og politi der du håndterer våpen, men rustester bare pga. et tilfelle av en pose med hvitt pulver virker litt ekstremt. Hvor lenge skal denne rustestingen pågå da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (1 minutt siden):

Sa jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (Akkurat nå):

Jeg tror dette er i gråsone. Jeg kan skjønne hvis vi snakker om en type arbeid der f.eks å kjøre bil, fly osv. er en del av jobben, eller militær og politi der du håndterer våpen, men rustester bare pga. et tilfelle av en pose med hvitt pulver virker litt ekstremt. Hvor lenge skal denne rustestingen pågå da?

Da har man skrevet under på det.

Kollektiv rustesting er ikke lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mezzosoprena skrev (9 minutter siden):

Blablabla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette lov?

Anonymkode: 83721...117

Har du lest tråden?

Anonymkode: 13cd9...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg som ikke ruser meg og dermed ikke har noe å skjule hadde jo ikke brydd meg, hadde bare tatt den. 

Eg og. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ruser meg heller ikke, og derfor ville jeg ikke godtatt å bli testet slik. En test en gang hadde vært helt greit, men sporadiske tester uten at det foreligger en saklig grunn for å mistenke meg er ikke greit.

Anonymkode: bd279...05d

Jo, det er akkurat det som er greit: Disse testene gjøres på tilfeldige utvalg av ansatte, slik at ingen blir mistenkeliggjort.

På min jobb gjøres slike tester ca en gang i måneden (ingen får vite når på forhånd), og det er ingen mistanke som ligger til grunn. Man må avlevere urinprøve der og da, og feiler man på testen får man sparken, siden det står klart og tydelig i kontrakten vår at det er nulltoleranse for rusmidler.

advent skrev (3 timer siden):

Hva grunnen er til at arbeidsgiver velger å innføre tilfeldig testing har ikke du som ansatt noe med.

advent skrev (3 timer siden):

Da har man skrevet under på det.

Kollektiv rustesting er ikke lovlig.

Praksis er, som TS også skriver, at det blir gjort tester på et tilfeldig utvalg, ikke at alle blir testet kollektivt. Det siste er ulovlig ifølge linkene i tråden, ikke det første.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (3 timer siden):

Jo, det er akkurat det som er greit: Disse testene gjøres på tilfeldige utvalg av ansatte, slik at ingen blir mistenkeliggjort.

På min jobb gjøres slike tester ca en gang i måneden (ingen får vite når på forhånd), og det er ingen mistanke som ligger til grunn. Man må avlevere urinprøve der og da, og feiler man på testen får man sparken, siden det står klart og tydelig i kontrakten vår at det er nulltoleranse for rusmidler.

Hva grunnen er til at arbeidsgiver velger å innføre tilfeldig testing har ikke du som ansatt noe med.

Praksis er, som TS også skriver, at det blir gjort tester på et tilfeldig utvalg, ikke at alle blir testet kollektivt. Det siste er ulovlig ifølge linkene i tråden, ikke det første.

Det er ikke helt riktig

Sitat

Saklighetskriteriet innebærer at testingen må være begrunnet i saklige formål som berører virksomheten som sådan. Vurderingen blir nødvendigvis konkret, men i stikkordsmessig form utgjør sikkerhets-, arbeidsmiljø-, helsemessige og økonomiske forhold praktiske eksempler. Motsatt vil ikke alminnelige samfunnshensyn eller andre forhold som ikke kan knyttes til virksomheten kunne begrunne testing. I saklighetskriteriet ligger det også innbakt et vilkår om at det må foreligge tilstrekkelig saklig grunn i forhold til den enkelte arbeidstaker. Rustesting kan være saklig begrunnet overfor en ansatt eller arbeidstakergruppe, men være usaklig ovenfor en annen ansatt eller arbeidstakergruppe. 

Kilde

Anonymkode: ee140...6a5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Pilleville skrev (7 timer siden):

Eg og. 

Dere er altså ikke det minste interesserte i om slik testing er saklig begrunnet eller forholdsmessig? 

Jeg ruser meg heller ikke, men ville i hvert fall villet vite om arbeidsgiver har det juridiske på det tørre før slik testing blir gjennomført.

Anonymkode: ee140...6a5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er både maskiner og kniver som blir brukt, samt transportbånd. Rustesting et jo pga sikkerhet til alle ansatte, alle forstår nok det. Men jeg synes det er rart at ikke testen kan taes andre plasser en på jobb. Jeg jobber ikke der selv, har en bekjent som jobber der.

Anonymkode: 4a975...396

Det er sporadisk testing, og denne er kanskje ikke varslet på forhånd? Hvis den ikke er varslet på forhånd så er vel hele poenget at det ikke skal være mulig å "forberede" seg. Hvis man kan velge sted selv så blir det jo vanskelig å gjennomføre tilfeldig testing....

Anonymkode: 12b2b...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...