Gå til innhold

Rustestes på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om de kan innføre det, kommer jo an på hva folk gjør på jobb. At de har funnet mulige rusmidler erv helt irrelevant. 

Jeg hadde som et minimum krevd at det ble gjort ved spytt-/hårtest. Urinprøve i påsyn av noen, som er det vanlige, hadde vært fullkomment uaktuelt. 

Anonymkode: 87a12...826

Du har ingen plikt til å rustestes i en jobb som ikke har dette som krav ved ansettelse.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
advent skrev (6 minutter siden):

Problemet er at det er lovstridig.

Jeg som ikke ruser meg og dermed ikke har noe å skjule hadde jo ikke brydd meg, hadde bare tatt den. 

Anonymkode: 6fc9e...763

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg som ikke ruser meg og dermed ikke har noe å skjule hadde jo ikke brydd meg, hadde bare tatt den. 

Samme som at alle kan overvåkes, fordi de ikke har noe å skjule?

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (10 minutter siden):

Problemet er at det er lovstridig.

KAN være lovstridig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

KAN være lovstridig...

ER lovstridig.

Du må oppdatere deg selv om du mener at enhver arbeidstaker kan rustestes.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (Akkurat nå):

ER lovstridig.

Du må oppdatere deg selv om du mener at enhver arbeidstaker kan rustestes.

Jeg har akkurat oppdatert meg ved å lese loven - og jeg mener ikke at enhver arbeidstaker kan rustestes, jeg sier at det i noen tilfeller er lov for arbeidsgiver å rusteste sine arbeidstakere når det foreligger en saklig begrunnelse og det er nødvendig for å ivareta helse, sikkerhet og viktige samfunnsinteresser, jmfr: Arbeidsmiljøloven, personopplysningsloven og praksis fra Datatilsynet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat oppdatert meg ved å lese loven - og jeg mener ikke at enhver arbeidstaker kan rustestes, jeg sier at det i noen tilfeller er lov for arbeidsgiver å rusteste sine arbeidstakere når det foreligger en saklig begrunnelse og det er nødvendig for å ivareta helse, sikkerhet og viktige samfunnsinteresser, jmfr: Arbeidsmiljøloven, personopplysningsloven og praksis fra Datatilsynet.

Ja, hvis man har skrevet under en avtale om dette.

Kollektiv rustesting fordi en kollega har ruset seg er ikke lovlig.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (2 minutter siden):

Ja, hvis man har skrevet under en avtale om dette.

Kollektiv rustesting fordi en kollega har ruset seg er ikke lovlig.

DET ER IKKE DET JEG SIER!! Derfor jeg skrev at det KAN være lovstridig - altså at det finnes unntak i denne loven og TS skriver jo nettopp at de må signere på dette, så kan du ikke bare slappe av?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, du finner deg i hva som helst fra myndighetene du, så lenge du vet du ikke har gjort noe ulovlig. nedverdigende. 

Anonymkode: 30551...a88

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER IKKE DET JEG SIER!! Derfor jeg skrev at det KAN være lovstridig - altså at det finnes unntak i denne loven og TS skriver jo nettopp at de må signere på dette, så kan du ikke bare slappe av?

Oi, ble du litt aggressiv?

Rustesting uten foregående avtale er lovstridig.

Ferdig med saken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (1 minutt siden):

Oi, ble du litt aggressiv?

Rustesting uten foregående avtale er lovstridig.

Ferdig med saken.

Ja, det er det. Men det var ikke det du skrev på det første innlegget jeg svarte på 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det. Men det var ikke det du skrev på det første innlegget jeg svarte på 😉 

Forklar meg hva jeg har misforstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når er det greit at arbeidsgiver innfører sporadisk rustesting? Alle ansatte må signere på at de godtar sporadisk rustesting, der hvem som skal testes avgjøres med loddtrekning. Og rustesten må foregå på jobb, og utføres av firma som bedriften har leid inn. Noen ville gjerne ta denne testen hos lege, men dette ble blankt avvist. 
Bakgrunn for testing et at det ble funnet en pose med hvitt pulver i en av slusene på arbeidsplassen. Dette er en næringsmiddelbedrift. 

Anonymkode: 4a975...396

Ulovlig så det holder

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, du finner deg i hva som helst fra myndighetene du, så lenge du vet du ikke har gjort noe ulovlig. nedverdigende. 

Anonymkode: 30551...a88

Jobb med leseforståelsen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar meg hva jeg har misforstått. 

Du svarte til innlegget: "Hva er problemet? Bare ta den." med kommentaren "Problemet er at det er lovstridig". Jeg svarte deg på denne at det "kan være lovstridig" hvorpå du svarer: "ER lovstridig. Du må oppdatere deg selv om du mener at enhver arbeidstaker kan rustestes."

Du mener altså (i hver fall ut fra slik du skriver) at det er lovtridig å rusteste ansatte uansett, mens jeg nyanserer det meg å vise til loven, hvor det altså finnes (strenge) unntak...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
advent skrev (22 minutter siden):

Du har ingen plikt til å rustestes i en jobb som ikke har dette som krav ved ansettelse.

Det kan du ha. 

Du kan selvsagt nekte å signere avtale, men det kan være grunnlag for oppsigelse. Dette betinger naturligvis at lovkravene ellers er oppfylt, noe som fremstår lite trolig i scenariet TS skisserer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
mannor skrev (2 minutter siden):

Ulovlig så det holder

Nei, det er jo ikke det... Leser dere ikke innleggene mellom hovedinnlegget og ditt eget svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte til innlegget: "Hva er problemet? Bare ta den." med kommentaren "Problemet er at det er lovstridig". Jeg svarte deg på denne at det "kan være lovstridig" hvorpå du svarer: "ER lovstridig. Du må oppdatere deg selv om du mener at enhver arbeidstaker kan rustestes."

Du mener altså (i hver fall ut fra slik du skriver) at det er lovtridig å rusteste ansatte uansett, mens jeg nyanserer det meg å vise til loven, hvor det altså finnes (strenge) unntak...

Så lenge man ikke har avtalt rustesting som et krav for ansettelse kan ikke arbeidsgiver kreve dette.

Ganske enkelt å forstå.

Kollektiv rustesting har ikke hjemmel i loven.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke har avtalt rustesting som et krav for ansettelse kan ikke arbeidsgiver kreve dette.

Ganske enkelt å forstå.

Kollektiv rustesting har ikke hjemmel i loven.

Ok, da sier vi det da.

Endret av Mezzosoprena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan du ha. 

Du kan selvsagt nekte å signere avtale, men det kan være grunnlag for oppsigelse. Dette betinger naturligvis at lovkravene ellers er oppfylt, noe som fremstår lite trolig i scenariet TS skisserer. 

Man har fremdeles ingen plikt til å rustestes fordi kollega er narkoman.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...