exictence Skrevet 23. januar Forfatter #41 Del Skrevet 23. januar Handerrefyren skrev (26 minutter siden): en 4 K video stream krever ca 5-6 Mb/s datalinje om den er alene, om det er flere sier i 10 Mb/s pr stream dette da utstyret på levere til flere kilder, de aller fleste moderne telefoner hat ikke problemer med dette, allikevel er det som regel begrensning på mange telefoner på hvor mange som får koble til! 3 Mb/s er ikke nok til 4K video, men mange kilder nedskalerer om det ikke er tilstrekkelig kapasitet. Men 4K video har ikke jeg bruk for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 23. januar #42 Del Skrevet 23. januar exictence skrev (1 minutt siden): Ja, det vet jeg, Oi, blir alt det du nevner styrt på nettet hos deg? Japp. Tror ikke det er helt uvanlig med enheter for en normal husholdning. Jeg er litt nerd, så jeg er kanskje litt ekstra glad i sånne ting... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 23. januar Forfatter #43 Del Skrevet 23. januar K.B. skrev (Akkurat nå): Japp. Tror ikke det er helt uvanlig med enheter for en normal husholdning. Jeg er litt nerd, så jeg er kanskje litt ekstra glad i sånne ting... Nei, det er sikkert jeg som er veldig gammeldags. Det vet jeg at jeg er. Blir helt forvirret av alle de tilbudene som fins, og hva som er godt nok for mitt bruk. Ikke lett å vite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #44 Del Skrevet 23. januar exictence skrev (1 time siden): Er det noen som helst fordeler med å ha disse boksene hjemme nå når vi kan ha alt på mobilen; koble smart tv og pc på datamengden fra mobilen? Nei, jeg betaler 400 i mnd. Da her jeg ubegrenset nett. Kobler både gjesters og egne apparater til det. Gidder ikke betale for wifi i tillegg, bare tøys. Anonymkode: a23da...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 23. januar Forfatter #45 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg betaler 400 i mnd. Da her jeg ubegrenset nett. Kobler både gjesters og egne apparater til det. Gidder ikke betale for wifi i tillegg, bare tøys. Anonymkode: a23da...e07 Men bruker du det og til tv og pc eller nettbrett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #46 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hastigheten strupes etter x antall GB brukt. Anonymkode: bc29b...0e2 exictence skrev (1 time siden): Jeg fikk billigere løsning når det bare var fra mobilen, men om det er like godt? Håper det. Bruker du mobilmengden som du har på mobilen til å se på tv og til pc bruk? Hvor mye GB og Mbit/s har du? Kommer vel an på avtalen du har? Det kan vel også strupes ned ved en fast montert wifi ruter (kabel) i huset? Hva da? Jeg har 1000Gb før redusert hastighet. Bruker pc, nettbrett og gjester og er ikke i nærheten av å bruke det opp. Noen har støvsugere og andre apparater som er stilt inn til å gå mens de er ute. Jeg trykker på støvsugeren når jeg gjør ut døra, så gjør den samme jobben.. Anonymkode: a23da...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 23. januar Forfatter #47 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har 1000Gb før redusert hastighet. Bruker pc, nettbrett og gjester og er ikke i nærheten av å bruke det opp. Anonymkode: a23da...e07 Eller er det denne avtalen du har? Det hadde vært betryggende for meg, for det er denne jeg skal ha Hastighet opptil 1000 Mbit/s Maks fart første 200 GB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 23. januar #48 Del Skrevet 23. januar exictence skrev (13 minutter siden): Nei, det er sikkert jeg som er veldig gammeldags. Det vet jeg at jeg er. Blir helt forvirret av alle de tilbudene som fins, og hva som er godt nok for mitt bruk. Ikke lett å vite En router trenger ikke koste allverdens. Hvis du trenger en så har jeg en sånn til overs: https://consumer.huawei.com/no/routers/ax3-quad-core/ Hvis du dekker frakt, så sender jeg den gjerne til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 23. januar Forfatter #49 Del Skrevet 23. januar K.B. skrev (2 minutter siden): En router trenger ikke koste allverdens. Hvis du trenger en så har jeg en sånn til overs: https://consumer.huawei.com/no/routers/ax3-quad-core/ Hvis du dekker frakt, så sender jeg den gjerne til deg. Takk for det. Men jeg har allerede en. Men nå vurderer jeg å ikke koste på meg det lenger, da avtalen er så dyr, og prisen stiger enda mer i mars. Så jeg tenkte å bare bruke nettet via mobilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 23. januar #50 Del Skrevet 23. januar exictence skrev (4 minutter siden): Takk for det. Men jeg har allerede en. Men nå vurderer jeg å ikke koste på meg det lenger, da avtalen er så dyr, og prisen stiger enda mer i mars. Så jeg tenkte å bare bruke nettet via mobilen. Såfremt bruken du kunne er nett via mobilen eller dele til f.eks et nettbrett eller tv, så tror jeg du fort vil merke begrensningene, men du har kanskje veldig annen bruk en meg 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 23. januar Forfatter #51 Del Skrevet 23. januar K.B. skrev (8 minutter siden): Såfremt bruken du kunne er nett via mobilen eller dele til f.eks et nettbrett eller tv, så tror jeg du fort vil merke begrensningene, men du har kanskje veldig annen bruk en meg 🙂 Det er det som er spørsmålet jeg stiller meg.. Jeg er mye på nettet om dagene, men det er vanlig surfing som her og lese bla nyheter ol. Og se på et smart tv noen timer hver kveld. Men jeg er ikke kravstor med kvalitet på bildene. Laster ikke ned noe. Ellers intet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 23. januar #52 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Common Video Sizes Common NamePixel SizeFile Size for 1 hour of video 720p1280 x 720800 – 900MB 1080p1920 x 10801.2 – 1.4GB 2K2048 x 10802.8 – 3GB 4K3840 x 216020 – 22GB Anonymkode: 540c5...13d Du mener vel Gb, og ikke GB? Det er stor forskjell på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet 23. januar #53 Del Skrevet 23. januar (endret) For mange, mange steder i landet vil nok internettforbindelse via mobiltelefon være tilfredsstillende, for andre ikke, har en kompis som bor på Stovner i Oslo, han har ikke dekning inne i boenheten, og er avhengig av fiber, (han kjører telefoni via WIFI). her jeg bor leverer Telenor ca 8 Mb/s over telefon, og er ikke i nærheten av det vi trenger, og så er det beredskapen, vi hadde et tilfelle der fiber internett var nede noen dager og da kunne vi ikke engang lese nyheter, for alle øst for Glomma brukte mobiltelefonen til å skaffe internett hjemme ( ref. kapasitetsutfordringen nevnt lenger opp). Men for mange fungerer det greit! Endret 23. januar av Handerrefyren rettet skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #54 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 1000Gb før redusert hastighet. Bruker pc, nettbrett og gjester og er ikke i nærheten av å bruke det opp. Noen har støvsugere og andre apparater som er stilt inn til å gå mens de er ute. Jeg trykker på støvsugeren når jeg gjør ut døra, så gjør den samme jobben.. Anonymkode: a23da...e07 Men flere har jo nevnt at det fungerer om man bor alene, og på få kvadrat. Men med flere i hus, og større areal, er tidsstyring, arealoversikt, integrasjon med andre løsninger, stemmestyring, definisjon av soner, stopp dersom noe uventet skjer, med mer... gull i hverdagen. Anonymkode: 1c816...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #55 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jaha, hva ryker dette med til? Anonymkode: 540c5...13d Den største synderen er min filminteresse, og at jeg liker å se i lossless 4k bluray-kvalitet. Anonymkode: 32d4f...765 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 23. januar #56 Del Skrevet 23. januar Hadde aldri fungert her i huset. Vi er to som jobber hjemmefra med tildels datakrevende oppgaver, TV-abonnementet går via nett, skylagring, videomøter, musikk, film. Hadde nok brukt opp hvilket som helst mobilt bredbåndsabonnement på maks en uke. Må dessuten ha noe som er stabilt, alltid på og dekker hele huset. Mobilt bredbånd er greit å ha som backup, men hadde aldri satset på det som eneste form for internettilkobling. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 25. januar #57 Del Skrevet 25. januar (endret) exictence skrev (På 23.1.2025 den 16.07): Hva da? Altså av ting som er på når ingen er hjemme. Alarmsystem (har mobilnett om backup), varmepumpe (for fjernstyring samt logging av energiforbruk, bare det siste som er brukt), en temperaturmåler og værstasjon (måler data både inne og ute og man kan se data fra hvor som helst, brukes mye). I tillegg VPN koblet mot jobb hjemmefra man man lett bruke denne forbindelsen motsatt vei fra jobb til hjemme om det er nødvendig. Har også utendørskameraer slik at man når som helst kan sjekke tilstanden hjemme uansett hvor man er. Ingenting av dette er kritisk å ha gående, men praktisk. Endret 25. januar av skrue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ufiltrert Skrevet 25. januar #58 Del Skrevet 25. januar blir litt vanskelig å laste ned torrents, laste ned spill på steam, spille, netflix i 4k etc med bullshit mobildata, men du har helt sikkert rett, fantastiskt inspill. Kan ikke skjønne at noen gidder å betale for tusen/tusen og aldri føle at kl 17 da kommer alle hjem og skal strømme og HOPPSANN der lagger det gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 25. januar #59 Del Skrevet 25. januar Det tar jo en del strøm å ha på delt internett på mobilen hele tiden. I tillegg må du passe på å ha mobilen i nærheten av de enhetene du skal koble deg til. Jeg opplever også ruter med wifi som mer stabilt enn mobil. I tillegg kan du koble deg til med ledning med ruter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 26. januar #60 Del Skrevet 26. januar exictence skrev (På 23.1.2025 den 16.18): Hvor høy hastighet må til da? Og hvorfor kan det ikke kobles til og hentes fra mobilen? Det går fint med 50mps for å se TV/streaming. Har trådløst via 5G, og det duger. PS det er ikke mobilt bredbånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå