Gå til innhold

Den 4. Energimarkedspakken....blir den vedtatt? Og ryker regjeringen omsider?

Sportydame

Anbefalte innlegg

Snurrevippen skrev (3 minutter siden):

Støre fremstår som lite troverdig i dag. Det virker som han har kniven på strupen og er desperat.

Helt uenig. Jeg mener at Støre for en gangs skyld har vært tøff og tydelig, dette er helt i tråd med det som har vært AP politikk i mange år. 

Heldigvis vil Høyre stemme for, og vi slipper usikkerhet rundt EØS avtalen som er kritisk viktig for norsk næringsliv og industri. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, da gikk det nesten som jeg forventet med et unntak. Jeg trodde Ap hadde skamvett nok til å fortsatt vedta pakken, men nå vil de sikkert vente til det er mer taktisk nytteverdig. Antakeligvis vil de prøve å dytte dette over på Høyrer på en eller annen måte.

Senterpartiet gjorde det som FrP omtrent aldri greide, nemlig å gå ut ifra et misbruksforhold. Nå har de muligheten til å bygge opp en troverdig opinion imot EU (og forhåpentligvis EØS etter hvert).

Vinnere:

Rødt, Sp og Kanskje SV De har nå gode sjanser til å profilere seg dypere og trekke et skille imellom dem og HAp samt trollene i sentrum. 

Tapere: 

Det er tidlig i politikk, men jeg vet ikke hvor mange mindretallsregjeringer som ALLEREDE er upopulære som vil få politisk uttelling bare et halvår før nytt valg. Likedan tror jeg FrP vil tape mye på dette at de ikke tonet bedre flagg. de må forvente storangrep ifra både Ap og Høyre.

Truet eksistens: 

Hadde det ikke vært deilig om MDG, Venstre og KrF ALL havnet under sperregrensa ved valget? Mye kan bli på at deres velgere ikke møter opp og noen stemmer forsvinner sikkert til HAp.

Mulighetene:

Jeg tror FrP vil risikere en splittelse og lekke til Høyre og Norgesdemokratene, men her ligger også potensialet til å kvitte seg med Eurofile globalister. 

Norsk politikk blir mer forutsigbar med en storkoalisjon i vente. Nå må snart Erna og Støre ta seg en samtale på et kontor om framtida. Gjerne inviter LO&NHO på samme møte. Disse 4 har så mye felles at en fusjon hadde vært mer nyttig og slett ikke overaskende. 

I Tyskland har vi EUfile imot Nasjonal Front, I Tyskland de samme imot AfD. Hva blir det i Norge? Uansett hva det blir vil nok media og Stortingspartiet forlange sensur og forbud slik de snakker om i Tyskland. 

Og i bakgrunnen åpner Trump glidelåsen.   Jeg tipper mange Europeiske politikere vil holde munnen helt åpent slik at de heller kan svelge det enn å søle ut de fine klærne.

BRAVO til Senterpartiet.!!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (25 minutter siden):

Helt uenig. Jeg mener at Støre for en gangs skyld har vært tøff og tydelig, dette er helt i tråd med det som har vært AP politikk i mange år. 

Heldigvis vil Høyre stemme for, og vi slipper usikkerhet rundt EØS avtalen som er kritisk viktig for norsk næringsliv og industri. 

Så når han avviser at AP står svekket i regjering som mindretallsregjering, så er det troverdig? Sier jo seg selv at de er svekket. Dersom de ikke får gjennomslag for sin politikk, vil det skape uro og stabilitet. 

I verste fall kan det føre til at det skrives nyvalg, noe som ikke er utenkelig, men svært uvanlig. 

Endret av Snurrevippen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (3 timer siden):

At Norge ser på seg selv som viktigere for EU, enn EU er for Norge, må være det største mageplasket i nyere tid.

Vi står alene for over 30% av deres gass behov. Det er ikke uviktig, da det er livsviktig for dem. Det inkluderer deres egne bidrag. 

Norway is now the single biggest supply source of gas to the European market after Russian deliveries were sharply curtailed through 2022. 

https://gassco.eu/en/record-delivery-of-natural-gas-through-the-gas-transport-system-to-europe-in-2024/

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (35 minutter siden):

Når det gjelder det å ruste opp husene til en høyere energiklasse tror jeg det kommer støtteordninger man kan søke på. 

Ja, da er det jo bare å legge vekk tanker om både rentesenking og skatteletter da. For disse "ordningene" vil jo koste. Samtidig skal forsvarsutgiftene dobles og det grønne galehuset opprettholdes. 

Jobb mindre, ha mer tid i ditt liv og (ikke minst) betal mindre skatt. 

Selv er jeg i prosess å flytte til Thailand for godt og kjenner mange nordmenn som ønsker det samme ;)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (2 minutter siden):

Samtidig skal forsvarsutgiftene dobles og det grønne galehuset opprettholdes.

Tror dette galehuset gradvis kommer til å bygges ned. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snurrevippen skrev (2 minutter siden):

I verste fall kan det føre til at det skrives nyvalg, noe som ikke er utenkelig, men svært uvanlig. 

Det er ikke mulighet for nyvalg i Norge, så det er utenkelig.

Jonas sitter til valget til høsten da det er rød/grønt flertall og det er ingenting som tyder på at Sp går til høyresiden nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken på å selge alt og flytte til et varmere land. Støre gjør det mer lokkende.

Og jeg trodde at gass og olje ødela "miljøet". Er målet å produsere så mye en kan av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er i mot ACER virker så blinde for hvor stort behovet er for næringslivet med en velfungerende EØS-avtale. Fungerer ikke strømstøtten? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (7 minutter siden):

Tror dette galehuset gradvis kommer til å bygges ned. 

Tja, hvem skal gjøre det da?

Trollene i sentrum vil jo sikkert bruke mer penger. Ap vil selvsagt gjøre ALT Eu ber om og Høyre det samme plus at de sikkert ser muligheter for å stikke noen flere kroner til næringslivet.  Og FrP vil nok gjøre hva som helst de andre trenger om deres stemme er nødvendig i en bestemt situasjon. Alt som trengs er å love dem 5% reduksjon på spritkvota om en handler to flasker eller 10 mindre kvoteflyktninger det neste tiåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1002 skrev (5 minutter siden):

Har tenkt tanken på å selge alt og flytte til et varmere land. Støre gjør det mer lokkende.

Og jeg trodde at gass og olje ødela "miljøet". Er målet å produsere så mye en kan av det?

Bare begynne å utforske tanken da.  Jeg var i tankesmia for to år siden og nå ser jeg hvor mulig det er. Det blir MAAANGE som førtidspensjonerer seg de neste årene og flytter til Thailand.  Jeg skal jobbe 50% der nede og inntil da litt småkonsulent arbeid her og der. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (18 minutter siden):

Det er ikke mulighet for nyvalg i Norge, så det er utenkelig.

Jonas sitter til valget til høsten da det er rød/grønt flertall og det er ingenting som tyder på at Sp går til høyresiden nå. 

Det er mulig med mistillitsforslag. Bare se tilbake til 1963 og den politiske krisen den gang. Det krever en del, men ikke umulig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (19 minutter siden):

De som er i mot ACER virker så blinde for hvor stort behovet er for næringslivet med en velfungerende EØS-avtale. Fungerer ikke strømstøtten? 

Strømstøtten er helt latterlig lav, samt midlertidig. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snurrevippen skrev (6 minutter siden):

Det er mulig med mistillitsforslag. Bare se tilbake til 1963 og den politiske krisen den gang. Det krever en del, men ikke umulig.

Ja, men det blir ikke nyvalg. Hvis regjeringen går av på mistillitsforslag må ny regjering dannes på bakgrunn av de som sitter i Stortinget på det tidspunktet. Nyvalg er umulig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (6 minutter siden):

Strømstøtten er helt latterlig lav, samt midlertidig. 

Regjeringen lanserer snart en bedre løsning for at folk og bedrifter skal få stabile og lave strømpriser. De har jobbet med dette en god stund. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (5 minutter siden):

Regjeringen lanserer snart en bedre løsning for at folk og bedrifter skal få stabile og lave strømpriser. De har jobbet med dette en god stund. 

Har du noen link på det? Har ikke fått det med meg:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Søddvestkuling skrev (13 timer siden):

Slike lovnader som da vi ble fortalt at strømmen kun kom til å øke med 2-3 øre? Beklager, men tilliten til politikerne er borte her. Snikinnføring inn i EU av et folk som har takket nei hjelper dessverre ikke på dette.

Endret av iliah
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkeblomst_85 skrev (5 minutter siden):

Har du noen link på det? Har ikke fått det med meg:)

Jeg var midlertidig medlem av AP for noen år siden og får nyhetsbrev fra dem enda selv om jeg ikke er medlem der lenger eller stemmer på dem. Det ramlet nettopp informasjon fra et nyhetsbrev inn i mailboksen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (13 minutter siden):

Ja, men det blir ikke nyvalg. Hvis regjeringen går av på mistillitsforslag må ny regjering dannes på bakgrunn av de som sitter i Stortinget på det tidspunktet. Nyvalg er umulig. 

Uansett bør Støre ta hatten sin og gå. Han har mistet all troverdighet (selv om du ikke er enig). Jeg har stemt AP i alle år, men de siste årene så har de ikke fremstått som arbeidernes parti, eller et folkelig solidarisk parti. Skrekken måtte være om Kjerkol eller Tadjik hadde kommet tilbake som statsråd. Grøss. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (2 minutter siden):

Slike lovnader som da vi ble fortalt at strømmen kun kom til å øke med 2-3 øre? Beklager, men tilliten til politikerne er borte her. Snikinnføring i EU av et folk som har takket nei hjelper dessverre ikke på dette.

Hvorfor er EU det store og stygge monsteret? Vi deler denne planeten med andre land og 47% av Norges økonomi utgjør eksport og vi er helt avhengige av masse import for å få det vi trenger. Vi er et for lite land til å produsere alt selv og kan ikke låse oss inne fra internasjonale handelsavtaler og leve i en boble. 

Statvudsjettet utgjør 1/4 del av Norges økonomi mens 3/4 består av næringslivet. Skal vi ikke legge ting til rette for næringslivet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...