-jk- Skrevet tirsdag kl 22:07 #121 Del Skrevet tirsdag kl 22:07 Anonym1002 skrev (7 minutter siden): Solcelleanlegg under snø og is? Det gir ikke mye i desember og januar. Men dekker mye av husets strømforbruk i resten av året. Nok til at vi på 200+50m2, elbil og to husholdninger (og dermed 2 vaskemaskiner, 2 oppvaskmaskiner osv.) kun kjøper 12-13.000kWh fra strømleverandøren hvert år selv om vi har 24 grader inne. Sommerstid kjøper vi kun 3-400kWh per måned. Hadde vi investert i batteri hadde summen blitt 0kWh i hele sommerhalvåret, huset produserer mer enn det bruker fra starten av april til langt ut i oktober. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concorde Skrevet tirsdag kl 22:20 #122 Del Skrevet tirsdag kl 22:20 Stonegiant skrev (1 time siden): Den blir garantert innført. Dagens regjering er for, og den nye regjeringen til høsten kommer også til å være for. Det eneste som kan forhindre det er å få en ren venstresideregjering, men det er det vell omtrent 0% sjanse for. Ja, enig. Enten en ren libertariansk regjering eller en knallrød. 0% sjanse for at det skjer her på berget. Stortingspartiene får bare styre. Jeg skal heller konsentrere meg om meg selv og familien, og hva jeg/vi kan gjøre for å flytte til annet land på sikt, som passer oss og våre behov. Vet ikke om jeg gidder å stemme engang. Mulig jeg gjør det bare for å beholde den moralske retten til å klage 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tror og ser det Skrevet tirsdag kl 22:42 #123 Del Skrevet tirsdag kl 22:42 Concorde skrev (20 minutter siden): Ja, enig. Enten en ren libertariansk regjering eller en knallrød. 0% sjanse for at det skjer her på berget. Stortingspartiene får bare styre. Jeg skal heller konsentrere meg om meg selv og familien, og hva jeg/vi kan gjøre for å flytte til annet land på sikt, som passer oss og våre behov. Vet ikke om jeg gidder å stemme engang. Mulig jeg gjør det bare for å beholde den moralske retten til å klage 😄 Bare av min interesse for andre land, har du pekt ut noen land du kunne vurdert å bo i ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concorde Skrevet onsdag kl 00:01 #124 Del Skrevet onsdag kl 00:01 Tror og ser det skrev (1 time siden): Bare av min interesse for andre land, har du pekt ut noen land du kunne vurdert å bo i ? Har lest meg opp en del fra tid til annen, ja. Foretrekker personlig Mellom- og Sør-Amerika. Synes Paraguay virker interessant, og det er selvfølgelig et land med sine for- og bakdeler. Har vært vurdert flere land, slik som Panama, Chile, Argentina og Urugay. Har Interesser og bakgrunn påvirker mye. Jeg er ganske konservativt- og libertariansk anlagt. Sveits blir gjerne en god plan B, til tross for at det er hinsides kostbart å bo der. Det er en rekke faktorer som spiller inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
julia83 Skrevet onsdag kl 08:31 #125 Del Skrevet onsdag kl 08:31 For meg er det ubegripelig hvor langt unna AP har distansert seg fra «vanlig folk». 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet onsdag kl 09:50 #126 Del Skrevet onsdag kl 09:50 AdonisFFM skrev (16 timer siden): Det at vanlige folk plutselig "overforbruker" er bare nok en av de mange "guilt-trips" som eliten slenger på foll for å skape føyelighet. Si til en familie på fire som bor i Karasjok at de "overforbruker" i Februar om de bor i gammel bolig. Det handler ikke om noen elite : det handler om at jeg er gammel nok til å huske når det bokstavelig talt gikk en alarm når man brukte mer enn 5 kw samtidig, og man gikk over på overforbruk som var priset høyt nok til at man brukte tid og ressurser for å unngå å utløse den. Og vi konkurerte med Karasjok om kulde. Nå, jeg kan se hvor denne veksten har kommet, og jeg har ikke noe problem med at behovene har økt, men selv med økt behov, så ligger gjennomsnittet på fornuftige nivåer, ref SSB sine tall. Og det er tall vi bruker for å kunne vurdere om vi har et forsvarlig strømforbruk. På samme måter som vi ikke sløser med noen annen penge bruk, så skal strømforbruket gi verdi for oss. Så når man begynner å snakke om 5000 og 10000 kr i strømregninger, så snakker man forbruk som er markant høyere enn det som er normalt. Det kan være GODE grunner til dette; men det er ikke normalt, og det er noe pussig når det presenteres som normalen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet onsdag kl 11:45 #127 Del Skrevet onsdag kl 11:45 AdonisFFM skrev (På 28.1.2025 den 9.34): For mange er boligen de BOR i deres hjem og ikke først og fremst et spekulasjonsobjekt. Eldre boliger er ofte nedbetalt og de som bor der har et annet kostnadsnivå enn de som er gjekdslaver. Skal vi få ned gjeldsbyrden til det Norske folk er ikke flere EU-direktiver hjelpsomt. OG for disse vil ikke direktivet ha noen betydning, siden kravene først kommer i spill når boliger omsettes. Det er først når man skal selge at det blir ett problem, og først og fremst hvis man skal gå fra en bolig til en annen. For hvis man ikke kan få opp standarden, må man selge med utestående krav som kan gjøre boligen ubeboelig og da vil salgsverdien falle markant og påvirke hva man kan kjøpe. Ellers er det arvingers sitt problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet onsdag kl 12:53 #128 Del Skrevet onsdag kl 12:53 Ubiquiti skrev (På 28.1.2025 den 9.21): Prisen har alltid vært 20-30 øre før landssviker-avskum bestemte seg for å selge ut en av våre største fordeler til Europa. Dette er normalprisen vi skal tilbake til. Selv dette gir nesten 100% profitt, noe alle selskaper skal være fornøyd med. Som du selv sier er det ikke mitt problem at udugelige nettselskap har brukt nettleien på utbytter fremfor å gjøre sin plikt og bruke den til vedlikehold av nett. Dette må eierne pent selv ta konsekvensene av. https://www.nettavisen.no/okonomi/strommen-koster-15-ore-a-produsere-hvorfor-betaler-vi-over-7-kroner-for-den/s/5-95-1555281 Det er nyttig å forstå hva du lenker til, for lenken din forklarer ganske tydelig hvorfor kostbildet på 15 øre ikke har noen som helst knytning til kostbildet : det er en pris som kun inneholder basiskost på historisk kapasitet, og har kun funksjon for konsesjonsregnskap. Men den mentale forståelsen av økonomi som ligger til grunn her, er den samme sykdommen som gjør at vi har enorme etterslep på vann/avløp, veg, tog, nett og nå strøm. Det er fundemental manglende forståelse om hvordan infrastruktur investeringer fungerer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet onsdag kl 12:56 #129 Del Skrevet onsdag kl 12:56 Druid skrev (1 time siden): OG for disse vil ikke direktivet ha noen betydning, siden kravene først kommer i spill når boliger omsettes. Det er først når man skal selge at det blir ett problem, og først og fremst hvis man skal gå fra en bolig til en annen. For hvis man ikke kan få opp standarden, må man selge med utestående krav som kan gjøre boligen ubeboelig og da vil salgsverdien falle markant og påvirke hva man kan kjøpe. Ellers er det arvingers sitt problem. Jeg kjenner ikke detaljene i dette direktivet på det nivået der, men kan lett se for meg at om det du sier er korrekt, vil det nok spille over på en gigantisk måte. For dette vil lede til ENDA større vansker med å komme inn på boligmarkedet og ENDA flere som vil slite med å omsette bolig i utkanter hvor det ikke er like lett for investorer å rive ned alt og bygg nytt, selv om det siste selvsagt vil drive prisene opp enda mer. Boligprisene over hele landet er vanvittige og det er greit at vi kan se på forbruk av strøm/energi på en bedre måte i enkelt-tilfeller, men for mange med hus som aldri vil komme under visse alfabet-standarder så blir dette et press på vanlige folk uten noen sammenlikning. For med ser dette fortsatt ut som et skreddersydd opplegg for spekulanter; entreprenører og byråkrater. Kort sagt, de samme folkene som er fanatiske EU-tilhengere. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet onsdag kl 14:28 #130 Del Skrevet onsdag kl 14:28 Jeg så nettopp et langt intervju med Vedum. Senterpartiet kjemper en ihuga kamp mot direktivet men problemet er at EU har, unnskyld språket, bakketak på oss i Norge, og det skjønner Støre og Arbeiderpartiet. Disse forhandlingene trekker i langdrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet onsdag kl 14:32 #131 Del Skrevet onsdag kl 14:32 Hvis Arbeiderpartiet klarer å tvinge Vedum i kne over dette, har Senterpartiet gitt opp kampen imot EU. OM Sp gir seg nå har Arbeiderpartiet vunnet en gigantisk seier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet onsdag kl 15:47 #132 Del Skrevet onsdag kl 15:47 (endret) Søddvestkuling skrev (1 time siden): Jeg så nettopp et langt intervju med Vedum. Senterpartiet kjemper en ihuga kamp mot direktivet men problemet er at EU har, unnskyld språket, bakketak på oss i Norge, og det skjønner Støre og Arbeiderpartiet. Disse forhandlingene trekker i langdrag. Men det burde de jo ikke ha når vi sitter med ressursene de vil ha, de vil ha strømmen vår, gassen vår og oljen. Det er kun dårlig politisk håndverk over lang tid (dårlige politikere) som kan få Norge til å bli den pressede part her..! Det er Norge som har de beste forhandlingskortene og det har våre politikere ikke gjort seg til nytte av.. Endret onsdag kl 15:48 av LeneXCII 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet onsdag kl 16:26 #133 Del Skrevet onsdag kl 16:26 Jeg skjønner meg ikke helt på LO, om en huseier og LO-medlem må ut med 200-400 tusen for å etter isolere og bygge om huset. Betyr det at de er med av en fagforening som skader egne medlemer. De forstår ikke folket. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet onsdag kl 20:37 #134 Del Skrevet onsdag kl 20:37 kat-e skrev (4 timer siden): Jeg skjønner meg ikke helt på LO, om en huseier og LO-medlem må ut med 200-400 tusen for å etter isolere og bygge om huset. Betyr det at de er med av en fagforening som skader egne medlemer. De forstår ikke folket. Gjett hvilke folk som vil utføre jobben dette innebærer. LO organiserte folk, de fremmer alt som gir deres folk jobb sånn at de kan betale LO penger. De støtter bare regjering som øker skattefordel for fagforeninger og mer offentlig ansatte som de organisere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger Jack Skrevet torsdag kl 04:54 #135 Del Skrevet torsdag kl 04:54 (endret) SP forlater Regjeringen ser det ut til. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kilder-til-tv-2-sp-og-ap-blir-ikke-enige-sp-pa-vei-ut-av-regjeringen/17409976/ Endret torsdag kl 05:07 av Tiger Jack 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet torsdag kl 08:54 Forfatter #136 Del Skrevet torsdag kl 08:54 Tiger Jack skrev (3 timer siden): SP forlater Regjeringen ser det ut til. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kilder-til-tv-2-sp-og-ap-blir-ikke-enige-sp-pa-vei-ut-av-regjeringen/17409976/ Det verste her er at AP nå stresser med å vedta dette før de forsvinner ut av regjeringen fordi de vet at etter valget går det ikke - de vet også at folket er imot denne pakken men gjør det likevel. Fascisme på høyt nivå - og Støre selger med vitende vilje det norske folk til EU - for å skaffe seg innpass etter valget....... Om Høyre nå også går med på dette tipper jeg FrP fpr 50% av stemmene til høsten..... 6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1002 Skrevet torsdag kl 09:20 #137 Del Skrevet torsdag kl 09:20 Ta det rolig, Ap klarer fint å ødelegge landet alene. Evt sammen med H 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StanTheMan Skrevet torsdag kl 09:35 #138 Del Skrevet torsdag kl 09:35 Sportydame skrev (På 23.1.2025 den 17.28): At det blir umulig å reversere noe som helst senere - samt at et stort antall boliger må oppgraderes iht EU kravene..... Nå er jeg generelt imot alt av overstyring fra EU - de regulerer seg ihjel - og jeg er ikke spesielt interessert i å bli med dem nedenom og hjem 😉 For Norges del øyner jeg et lite håp med ny regjering - som ønsker å satse på Norge - og egne interesser. Helt enig ! Jeg bor i en enebolig, mange mil fra den Satans Oslo-gryta, der alle bor på 45 kvadratmeter og er tilsynelatende "lykkelige" med trangboddhet, trikker, gjenger, vold, utlendinger som rotter seg sammen i ghettoer og alt annen elendighet. Jeg trives derimot SVÆRT godt med å fyre i ovnen min, i mitt koselige hus på 145 kvadratmeter (som jeg har betalt 1, 45 millioner for), og forstår ikke i det hele tatt hvorfor folk i det hele tatt GIDDER å bosette seg i Oslo . Som er et "høl", sett med utenforståendes øyne...Min strømregning er svært lav, takket være ovennevnte vedyring, selvstyring av eget liv osv...Jeg forstår ærlig talt ikke folk som bor i store byer...STORBYER ØDELEGGER MENNESKER !!! 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ost Skrevet torsdag kl 10:54 #139 Del Skrevet torsdag kl 10:54 (endret) Athod skrev (På 24.1.2025 den 22.58): Du kan slappe av, vi trenger ikke være en lydig hund ovenfor EU for å være venner med de. De er minst like avhengig av oss som vi er av de. Det er de da overhode ikke. At Norge ser på seg selv som viktigere for EU, enn EU er for Norge, må være det største mageplasket i nyere tid. Du kan umulig tro at EU er mer avhengig av oss enn vi er av dem.. Hva i alle dager. Hvorfor? Fordi vi har olje og gass? Fisk? Så mye drama for 3 vedtak som har minimal betydning. SP har innsett at ingen vil stemme på dem lenger, og tror de kan sanke stemmer ved å forlate regjeringen på grunn av strømrelaterte ting, som folk plutselig har funnet ut at de bryr seg om. Les: Det er ingen som brydde seg om at strømmen var på børs før prisene steg i 2021. Merkelige saker. Ingen som brydde seg da strømmen var rekordbillig i 2020. Når såpass mange nordmenn tror ACER har noe med høye strømpriser å gjøre så ser man jo hvor latterlig lite kunnskap folk har om det de klager over. Endret torsdag kl 10:57 av Ost 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet torsdag kl 10:57 #140 Del Skrevet torsdag kl 10:57 (endret) Sportydame skrev (2 timer siden): Det verste her er at AP nå stresser med å vedta dette før de forsvinner ut av regjeringen fordi de vet at etter valget går det ikke - de vet også at folket er imot denne pakken men gjør det likevel. Fascisme på høyt nivå - og Støre selger med vitende vilje det norske folk til EU - for å skaffe seg innpass etter valget....... Om Høyre nå også går med på dette tipper jeg FrP fpr 50% av stemmene til høsten..... Ja tror nok også Støre prøver å pushe dette gjennom før valget. Men Høyre vil nok uansett følge dette opp desverre. Politikere er kun ute etter å få en stjerne i hatten fra EU slik at de kan få en lederjobb der når de forsvinner ut fra den noske politikken Endret torsdag kl 11:32 av Stina234 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå