Gå til innhold

Den 4. Energimarkedspakken....blir den vedtatt? Og ryker regjeringen omsider?

Sportydame

Anbefalte innlegg

Druid skrev (1 time siden):

Nei, vi skal ikke ha strømpris på 20-30 øre.

Dette er en fantasipris som ikke inneholder mesteparten av kosten med å produsere strøm. Det er KUN prisen av original byggekost og drift av kraftverk

Nettleien er allerede for lav; vi ser allerede at den ikke er i stand til å dekke vedlikehold og utbygging av nettet. Det ER nødvendig med noe effektivisering og sterkere regulative krav til nettselskapene, men det er fordi de er på vei til å glemme hva jobben deres betyr.

Men kutter vi kablene, og bygger nok monstermaster til å sikre ett prisområde for Norge, så ser vi uansett ikke strømKOST ( altså før avgifter og overskudd) under 1 kr. 

Og DET er den store utfordringen med Norske kraftpriser.

Prisen har alltid vært 20-30 øre før landssviker-avskum bestemte seg for å selge ut en av våre største fordeler til Europa. Dette er normalprisen vi skal tilbake til. Selv dette gir nesten 100% profitt, noe alle selskaper skal være fornøyd med.

Som du selv sier er det ikke mitt problem at udugelige nettselskap har brukt nettleien på utbytter fremfor å gjøre sin plikt og bruke den til vedlikehold av nett. Dette må eierne pent selv ta konsekvensene av.

Sitat

Ifølge Regjeringen koster det i gjennomsnitt 12,31 øre per kWh å produsere vannkraft. Legg på moms, og du er litt over 15 øre.

https://www.nettavisen.no/okonomi/strommen-koster-15-ore-a-produsere-hvorfor-betaler-vi-over-7-kroner-for-den/s/5-95-1555281

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (3 timer siden):

Vel, siden boligdirektivet handler om boliger i omsetning, betyr det at boligprisene svekkes til reell verdi av boligmassen.

Og evt boligspekulanter er nødt til å tilføre realverdi i tillegg til stylings-oppussing for at boligen skal gi en verdiskapning.

(Og hvis du faktisk ikke har penger eller kapasitet til å ivareta bygningen du eier, må du forvente at den taper verdi: ALT du eier kommer til en pris!)

For mange er boligen de BOR i deres hjem og ikke først og fremst et spekulasjonsobjekt. 

Eldre boliger er ofte nedbetalt og de som bor der har et annet kostnadsnivå enn de som er gjekdslaver. 

Skal vi få ned gjeldsbyrden til det Norske folk er ikke flere EU-direktiver hjelpsomt. 

Boligspekulantene har både kapital og et effektivt apparatus for å oppgradere hus på et helt annet nivå enn  den vanlige huseier. 

For folk som bor i distriktene er det en stor utfordring hvis EU-direktiver fordrer massive investeringer på boliger de er tilfredse med og vil gjøre det vanskeligere å komme inn på dette markedet. Til syvende og sist kan vi få mer fraflytting, noe som sikkert er en del av planen til disse autokratene. 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (18 timer siden):

Det som skjer er vel da at mange vil bli tvunget til å selge/forlate boligen og så kan spekulantene ta over og selge til høyere pris.

Boligprisene vil stige enda mer og alle som ikke bryr seg om den vanlig mann er happy.

"Arbeider"-partiet når stadig ny bunn for hvordan de behandler arbeiderklassen. 

Det er nok politisk vanskelig å gjennomføre, se bare på hvordan de nærmest over natten innførte midlertidig strømstøtte for å redde sitt egent skinn når de ble tatt på senga av raskt galopperende strømpriser...😅

Det vil komme støtteordninger (selvsagt altfor dårlige) og så er det vel trolig at en eller annen form for boligbeskatning (evt skattefradrag) som gjør det etter hvert veldig dyrt å ikke oppgradere boligen.. 

Det kommer til å bli dyrt for boligeiere uansett. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del er jeg faktisk ikke bekymret for om verdien på min bolig kommer til å stagnere eller falle.  Den har kun et formål, og det er å fungere som mitt hjem så lenge jeg trenger det.  Det vil den også gjøre så lenge jeg sørger for å reparere og vedlikeholde den.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (2 timer siden):

For egen del er jeg faktisk ikke bekymret for om verdien på min bolig kommer til å stagnere eller falle.  Den har kun et formål, og det er å fungere som mitt hjem så lenge jeg trenger det.  Det vil den også gjøre så lenge jeg sørger for å reparere og vedlikeholde den.  

Jeg synes dette er helt riktig tankegang og noe som gjelder de fleste. 

Men det er jo et stort element av gjelds konsept for mange som kan bruke boligen til å finansiere lån. Likedan er det tenkelig at forsikringer kan bli fordyret om dette koples i sammen med klima direktiver, l oss si at premien blir forhøyet om huset faller inn i kategori D isteden for A.  Det er slike "detaljer" som er underliggende i mange av EØS-direktivene og som media sjelden eller aldri belyser da mange av disse tingene er og blir kostnads fordyrende for folk flest. 

Personlig har jeg et hus i Norge og et i Thailand og, som deg er det viktigste konseptet for meg å ha et bra sted å bo. Varmepumpe og isolering i Norge vil jeg selvsagt gjøre for å senke behov for oppvarming, men ikke bare det, generelt heve standard på bolig. Men det er noe jeg gjør utfra ressurs-tilgang. For mange kan direktiver bli ekstremt fordyrende ting som de nok hadde gjort over tid, men ikke når staten pøser ut direktiver og dermed kontrollerer folk sin disponible inntekt mer og mer. 

Lave boligpriser er, for folk flest som IKKE deltar i gjeldsgalloppen et gode. Problemet er vi i Norge har blitt så bitt av FIAT økonomien som praktiseres i USA og Vesten generelt til tross for at VÅR økonomi nasjonalt er solid. Våre politikere kunne prioritert å senke gjelds og skattebyrde igjennom flere Meta politiske tiltak men de prioriterer nok heller å holde det kunstige BNP-tallet høyt. Dette er et økonomisk spill i dagens geopolitiske skygge. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 timer siden):

Hvis du har 5-10 000 i STRØM pr måned, er du neppe en vanlig familie. 

Selv INKLUDERT nettleie må jeg regne med at du har to -tre elbiler for å komme i den prisen. 

Vi har 280 kvm og en elbil, og har maks regninger rundt 3000.

Vi ligger på over 5000, flere jeg kjenner ligger på nesten 10 000. 

Jeg har lagt inn i appen alt om boligen, familien og elbilen (entall). Vi bruker i følge strømselskapet sin app omtrent det samme som tilsvarende boliger. 

Vi kuttet ut det å springe rundt etter strømsparing, men tilpasser oss litt.
Har vi strøm på bilen og vi ikke skal noe på ettermiddagen så plugger vi ikke i før til natten, men stressfaktorer med å springe rundt å skru av og på varme fordi vi lager middag det gidder vi ikke. 
Ikke gidder vi fryse, eller gå rundt med ullundertøy inne i huset. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (4 timer siden):

Vi ligger på over 5000, flere jeg kjenner ligger på nesten 10 000. 

Jeg har lagt inn i appen alt om boligen, familien og elbilen (entall). Vi bruker i følge strømselskapet sin app omtrent det samme som tilsvarende boliger. 

Vi kuttet ut det å springe rundt etter strømsparing, men tilpasser oss litt.
Har vi strøm på bilen og vi ikke skal noe på ettermiddagen så plugger vi ikke i før til natten, men stressfaktorer med å springe rundt å skru av og på varme fordi vi lager middag det gidder vi ikke. 
Ikke gidder vi fryse, eller gå rundt med ullundertøy inne i huset. 

Nå vet vi jo ikke hvor du bor, men her i Oslo var min største regning inkludert alt 1250 NOK (januar som vanlig)

Vi er 3 personer + elbil, rundt 9500 kwT i året.

DU bruker altså 5000 NOK i januar siden det er den dyreste måneden som gir rundt 35 til 40 000 kwT per år i snitt, dette er IKKE normal strømbruk med mindre dere er 12 personer og masse elbiler, og 400 kvm hus. De som bruker 10000 på verste måned bruker altså 70 000 - 80 000 kwt per år på sin bolig hvis dette var verste måned (Antagelig mindre da strømstøtt blir borte etter 5000 kwT per måned) Det er SINNSYKT mye strøm og er grunnen til at denne pakken kommer.

Ikke normalt i det hele tatt og dere overforbruker så det synger etter, strømstøtte burde senkes til mindre strøm per måned.

Statistisk Sentralbyrå har laget en oversikt over gjennomsnittlig strømforbruk for fire forskjellige boligtyper.

• Gjennomsnittlig strømforbruk for våningshus: 30 997 kWh per år.

• Gjennomsnittlig strømforbruk for enebolig: 25 776 kWh per år.

• Gjennomsnittlig strømforbruk for rekkehus: 17 090 kWh per år.

• Gjennomsnittlig strømforbruk for (blokk) leilighet: 10 899 kWh per år.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at vanlige folk plutselig "overforbruker" er bare nok en av de mange "guilt-trips" som eliten slenger på foll for å skape føyelighet. Si til en familie på fire som bor i Karasjok at de "overforbruker" i Februar om de bor i gammel bolig. Disse folkene som lager disse policyene er søkkrike; flyr privatfly overalt; går aldri og hadde ikke endret en tøddel på egen livsstil om det var 30 grader i skyggen i Februar.  Hykleriske elitister og når de skal belære vanlige folk mens de lever som solkongen blir det avslørende. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, direktivene vil bli innført uansett. DET er helt garantert. For Arbeiderpartiet er dette viktigere enn noe annet. For dem å sitte i mindretallsregjering til valget vil ikke være noe praktisk problem for de vil skaffe seg nok støtte for sin politikk ifra alle partiene. 

Det det VIL gjøre dog er å legge veien for Erna tilbake mye lettere. SÅ jeg tipper strategien til Arbeiderpartiet blir da å sørge for at ikke Høyre og FrP alene får et flertall. Hvorvidt det utgjør noe forskjell ifra en H&V&Fr?&MDG regjering vet jeg ikke. 

Ap vil være i verst posisjon foran et stortingsvalg. En mindretallsregjering som vil bli vurdert på sine resultater. Her vil Høyre gi dem nok støtte til at de ikke blir felt og samtidig la det være klart at de er et bedre alternativ.

For Senterpartiet og Rødt vil derimot dette bli en bra posisjon foran valget. Jeg tror faktisk Ap og Høyre vil fokusere mest på å skade FrP, samt sørge for at Venstre kommer seg inn. 

Dette vil igjen lede til at Senterpartiet og Rødt får profilert seg mer. Noen av Aperne kommer sikkert ti å stemme på SV istedet, men de er vel heller ikke helt troverdige hva EØS gjelder. 

Jokeren?  Kanskje vil vi se en del av FrP og Ap lekke til Norgesdemokratene. Tror ikke de vil komme over sperregrensa, men men en vet aldri. Vi har jo ikke lenger noe funksjonelt demokrati i Norge. Bare et symbolstyre for EU og USA: 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1002 skrev (På 27.1.2025 den 16.14):

Det er jo målet. Bolig gjøres verdiløs og i praksis lever du i kommunisme 2.0

Du misforstår, her snakker vi om å dytte kapital og  ressurser fra almuen og de fattige til de rikere. Det er ikke nøyaktig kommunisme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (54 minutter siden):

Du misforstår, her snakker vi om å dytte kapital og  ressurser fra almuen og de fattige til de rikere. Det er ikke nøyaktig kommunisme.

Det stemmer. Dette er knallhard liberal kapitalisme. velsignet av både såkalte "venstre" og "høyre" politikere. 

I dag er det vel knapt en stemme på Stortinget som ikke i prinsippet synes dette er helt fint. 

Triste greier. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerne og mange interessegrupper applauderer tydeligvis dette. Vi skal piskes og vi skal få en gulrot i form av våre egne skattepenger og vår egen andel av oljefondet.

Vi må absolutt melde oss ut av EØS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den blir garantert innført. Dagens regjering er for, og den nye regjeringen til høsten kommer også til å være for.

Det eneste som kan forhindre det er å få en ren venstresideregjering, men det er det vell omtrent 0% sjanse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som avgjør hva som skal skje med EU. Ikke glem det. Det er folket. EU pusher veldig på nå, og det er ikke så lenge til valg. De kunne ventet til valget. Men neida, det skal avgjøres NÅ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lurium skrev (På 25.1.2025 den 5.56):

Er ikke energimerking A (så godt som) uoppnåelig? Eller er det uklare definisjoner, som gjør at graden aldri blir gitt?

Jeg kjenner et par som har flunkende ny bolig, styrer energibruken med app for optimalt forbruk, bruker bilene som batteri, osv., men har fortsatt B. Jeg har også til gode å se grad A på salgs-annonser.

Det er masse boliger her som selges med merking A - mørkegrønn. Null problem det. Jeg så akkurat en bolig fra 1989 til salgs også, ikke gjort noe med siden byggeåret og den fikk C - lysegrønn. Vårt hus er gammelt men rehabilitert. Kravet til A er maks 95kWh tilført energi (til alt) per m2 bruksareal. Vi ligger på rundt 50kWh/m2 i vårt gamle hus, som riktignok har bergvarme og solcelleanlegg. Har ikke energimerket det, men det oppfyller alle energiforbrukskravene til A - mørkegrønn (krav til mørkegrønn er at maks 30% av oppvarmingsenergien skal være elektrisk strøm fra nettet, vi ligger på ca. 24%). 

Har dine bekjente med B-hus bergvarme? Det er vanskelig å oppnå A uten. Da må man ha elektriske varmekabler på bad, og det ødelegger mye. Solcelleanlegg gjør det også mye enklere å få A. 

Endret av -jk-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (14 timer siden):

Hvis du har 5-10 000 i STRØM pr måned, er du neppe en vanlig familie. 

Selv INKLUDERT nettleie må jeg regne med at du har to -tre elbiler for å komme i den prisen. 

Vi har 280 kvm og en elbil, og har maks regninger rundt 3000.

Vi har 200+50m2 (2 bygninger med utleieleilighet i den lille) og elbil. 24 grader innendørs. Felles strømmåler, så leiligheten leies ut inkl. strøm og oppvarming. Bor i NO1. Regningen for januar ser ut til å havne på i underkant av 1800,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (13 timer siden):

Prisen har alltid vært 20-30 øre før landssviker-avskum bestemte seg for å selge ut en av våre største fordeler til Europa. Dette er normalprisen vi skal tilbake til. Selv dette gir nesten 100% profitt, noe alle selskaper skal være fornøyd med.

Som du selv sier er det ikke mitt problem at udugelige nettselskap har brukt nettleien på utbytter fremfor å gjøre sin plikt og bruke den til vedlikehold av nett. Dette må eierne pent selv ta konsekvensene av.

Har den det? I følge denne publikasjonen fra NVE var prisen 45,9 øre i 1990:

http://publikasjoner.nve.no/Epublikasjon/1990/Epublikasjon1990_01.pdf

Korrigert for konsumprisindeksen tilsvare det 105,6 øre nå. Det er da inkludert nettleie siden man hadde alt fra samme selskap den gangen.

Prisen vår for januar ser ut til å havne på rundt 115 øre inkl. alt (også effektavgift). Det er virkelig ikke mye mer enn i 1990, og det i en av årets normalt dyreste måneder.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...