Virrum Skrevet 24. januar #21 Del Skrevet 24. januar Example skrev (32 minutter siden): Å lytte til folket ville vært å ha en ny EU-avstemning. Svært mange av oss har aldri hatt mulighet til å stemme. Ingen født etter 1976 har jo hatt et valg om dette, så tiden er snart moden for det. Ja, det er jeg enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie-damen Skrevet 24. januar #22 Del Skrevet 24. januar Støre og Erna bryr seg kun om å smiske for EU. De ønsker at etniske nordmenn skal ha minst mulig makt over eget land. Dessverre viser det seg at Frp også i lengden alltid stemmer for EU-direktiver. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 24. januar #23 Del Skrevet 24. januar (endret) Seal skrev (52 minutter siden): I dagens verdensbilde og tollmurer som mulig innføres i USA og truslene med Russland og Kina...så kan vi ikke stå alene, vi må søke mot EU. Du kan slappe av, vi trenger ikke være en lydig hund ovenfor EU for å være venner med de. De er minst like avhengig av oss som vi er av de. Endret 24. januar av Athod 6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 24. januar #24 Del Skrevet 24. januar Example skrev (53 minutter siden): Å lytte til folket ville vært å ha en ny EU-avstemning. Svært mange av oss har aldri hatt mulighet til å stemme. Ingen født etter 1976 har jo hatt et valg om dette, så tiden er snart moden for det. Er jo ingenting som tyder på at det ville blitt flertall for, så det ville bare bli bortkastet tid og penger nå. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 24. januar #25 Del Skrevet 24. januar Athod skrev (48 minutter siden): Er jo ingenting som tyder på at det ville blitt flertall for, så det ville bare bli bortkastet tid og penger nå. Der er nok fremdeles flertall mot, ja. Dog er unge mer for enn eldre. Så rent taktisk er det non lurt å drøye den noen år til om man er for. Samtidig tror jeg nok et par år til med Trump fort snue opinionen. Men samtidig så tenker jeg personlig at det å ha en jevnlig debatt og avstemninger er sunt. Det at mesteparten av den arbeidsføre befolkningen aldri har fått stemme om det er ikke spesielt bra tenker jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 24. januar #26 Del Skrevet 24. januar (endret) lille pille skrev (15 timer siden): Rart det skrives lite om boligdirektivet, som er en del av denne pakken. Da må alle boliger (både nye og eksisterende) ha energimerking F innen 2030, og alle boliger må ha energimerking E innen 2033. Man regner med at hundretusener av husstander må ut med 500.000-1.000.000 av egen lomme for å møte disse kravene. Alle boliger skal ha energimerking A innen 2050. Dette kan bli ekstremt dyrt for mange. Er det noen som har en oversikt over hvilke partier som er i mot dette? AP, V og H er for, Rødt, SP, FrP, og Generasjonspartiet er i mot? Endret 24. januar av iliah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seal Skrevet 25. januar #27 Del Skrevet 25. januar Athod skrev (2 timer siden): Du kan slappe av, vi trenger ikke være en lydig hund ovenfor EU for å være venner med de. De er minst like avhengig av oss som vi er av de. Vi trenger EU, de trenger ikke oss, men vi er heldige siden de ønsker å samarbeide med oss. 78 % av alt vi eksporter går til Europa. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seal Skrevet 25. januar #28 Del Skrevet 25. januar iliah skrev (1 time siden): Er det noen som har en oversikt over hvilke partier som er i mot dette? AP, V og H er for, Rødt, SP, FrP, og Generasjonspartiet er i mot? Frp er "imot" for de vet at det vinner de stemmer på å si, men de vil ikke gå imot det i Stortinget...altså er de for... 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seal Skrevet 25. januar #29 Del Skrevet 25. januar Athod skrev (2 timer siden): Er jo ingenting som tyder på at det ville blitt flertall for, så det ville bare bli bortkastet tid og penger nå. DET skal du ikke være så sikker på... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 25. januar #30 Del Skrevet 25. januar Senterpartiet er i mot både EU og EØS. De har ingen sterke argumenter mot disse 3 direktivene som nå diskuteres. Det eneste argumentet de har og bruker er at hvis vi vedtar disse så er vi på vei inn til å vedta den fjerde energipakken som sin helhet. Marit Arnstad var tydelig på at dette ikke var fakta, men at hun ikke har tillit til AP (og H) og at dette er noe hun tror/mener/er sikker på. Norge er en del av EØS. Det er veldig mange positive ting ved dette og noen ting jeg er uenig i. Jeg er enig med SP i at vi ikke skal gi fra oss kontroll over ressursene våre, som for eksempel energi/kraft. Men det er ikke en del av denne diskusjonen (de 3 direktivene). Det SP nå står steilt på er at vi ikke skal implemtere disse direktivene fordi de kommer til å føre til at vi godkjenner hele pakken. For meg blir det litt søkt. Norge har implementert en haug av direktiver siden EØS avtalen ble inngått i 1992, og avvist noen. Slik jeg ser det har vi en fantastisk EØS-avtale. Acer er vel kanskje den eneste avtalen jeg tenker er en gedigen tabbe. Søviknes bør hankes inn og svare for seg - stå for det han så bastant hevdet den gang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 25. januar #31 Del Skrevet 25. januar Sportydame skrev (På 23.1.2025 den 16.30): Dersom Høyre faktisk støtter dette vet de at det også betyr deres undergang ift valget til høsten. Da blir det enda større velger-flukt til Frp 😉 Men det er kanskje like greit..... Neppe, nordmenn er sauer og kommer til å stemme på enten AP eller Høyre om de så hadde begynt å slakte spedbarn. Sportydame skrev (På 23.1.2025 den 17.28): At det blir umulig å reversere noe som helst senere - samt at et stort antall boliger må oppgraderes iht EU kravene..... Nå er jeg generelt imot alt av overstyring fra EU - de regulerer seg ihjel - og jeg er ikke spesielt interessert i å bli med dem nedenom og hjem 😉 For Norges del øyner jeg et lite håp med ny regjering - som ønsker å satse på Norge - og egne interesser. Det er helt utrolig skremmende. EU og planene deres skremmer meg like mye som Trump, og vil sannsynligvis føre til et minst like dystopisk og jævlig samfunn for alle som ikke er steinrike. AdonisFFM skrev (På 23.1.2025 den 20.26): Høyre og Ap er samme ulla. At gledesdreperpartiet Venstre og psykopatpartiet MDG vil likedan stemme for å skvise det Norske folk mer er vel ikke uventet. Det som derimot vil skje om HAp sammen vedtar dette er at Ap vil synke ENDA lenger ned i gjørma samt at FrP kan bli delt i to -> En fraksjon som blir Høyre (+) og n nasjonal fraksjon som vil trekke imot demokratene. Det siste er forsåvidt ikke noe ille utfall. Saken er den at langtidsmålet og den ekte visjonen er å komme ut av EØS, no som vil bli lettere med en sterkere opinion enn bare deler av Senterpartiet. Så jeg tror nok Ap vil sleske seg til en suksess her som vanlig, mne på fortsatt bekostning av deres oppslutning. Høyre sine velgere bryr seg jo stort sett ikke om noen så "trivielle" ting som suverenitet og tilstandene til den vanlige mann. Der er de helt lik Ap sitt styre sentralt. Så om dette skjer, er det bare å ikke glemme. Det er vel egentlig ingen av av dagens partier på Stortinget som setter Norge først, med hederlige unntak fra enkelte i Sp, SV, Rødt og FrP. Trond Giske er heller ikke så ille, men han er jo den trofaste supporteren på et lag hvis elit rett og slett ikke liker ham. Trond Giske er for å innføre energipakken, skuffende nok. MorTil2 skrev (9 timer siden): Etter å ha sett Debatten i går, er mitt inntrykk at SP er imot alt som kommer fra EU, ene og alene fordi det kommer fra EU og de trenger kjernevelgerne sine, som også er imot EU. Rødt lever i en illusjon om at Norge er superviktig, og det er nærmest EU som er avhengig av oss fremover, og ikke omvendt. FRP gjør som FRP alltid har gjort: de snur seg den veien velgermassen fører dem,og endrer mening og standpunkt i nesten samme tempo som Trump. Jeg kan ikke forstå hva som er galt med: - mer effektiv energibruk (og økt bevissthet rundt vår bruk av en gode vi alle har behov for) - økt forsyningssikkerhet (stå sterkere sammen) - redusert klimagassutslipp (Norge befinner seg ikke i en egen luftsfære, slik enkelte synes å innbille seg). Mens jeg kan kan ikke forstå hva som er positivt med å gi EU mulighet til å tvinge igjennom flere vindmøller og redusere kommunene sine muligheter til å si nei, å la dem fullstendig kræsje privatøkonomien til et flertall av nordmenn med avsindige oppussingskrav, eller å la EU sine byråkrater bestemme hva slags tiltak som skal brukes for å redusere klimagassene. I følge EU er f. eks. mikroplastdryssende polyesterklær bedre enn ull, og dyr som er stengt inne i et fjøs og som er foret på langreist usunt korn, mais, soya og metanhemmere er bedre enn dyr som går fritt ute i utmark og beiter på kratt og natureng og som binder karbon i underlagetved å tråkke gress ned i bakken, og påføre norske bedrifter store utgifter i ren symbolpolitikk med "oprinnelsesgarantier" som er helt meningsløse. Jeg ser INGENTINg positivt for hverken verdens klima eller for <norge i disse tiltakene. Nordmenn blir fattigere, naturen bygges ned enda mer. Vi lever i en jævla dystopi, og fortsetter nordmenn å stemme på AP og Høyre (og Venstre og MDG) fortjener vi å leve i en dystopi, akkurat som amerikanere fortjener sin variant av dystopi siden de stemte inn Trump. Fy faen som jeg angrer på at jeg fikk barn 😭 Example skrev (3 timer siden): Å lytte til folket ville vært å ha en ny EU-avstemning. Svært mange av oss har aldri hatt mulighet til å stemme. Ingen født etter 1976 har jo hatt et valg om dette, så tiden er snart moden for det. Å lytte til folket ville være å ha folkeavstemning om Energipakke 3 og 4, ACER og utenlandqskablene. Example skrev (1 time siden): Der er nok fremdeles flertall mot, ja. Dog er unge mer for enn eldre. Så rent taktisk er det non lurt å drøye den noen år til om man er for. Samtidig tror jeg nok et par år til med Trump fort snue opinionen. Men samtidig så tenker jeg personlig at det å ha en jevnlig debatt og avstemninger er sunt. Det at mesteparten av den arbeidsføre befolkningen aldri har fått stemme om det er ikke spesielt bra tenker jeg. Tviler på at et par år med Trump vil få meg til å tenke at å gi fra oss all suverenitet til psykopatene i EU (som stort sett både bor i varme land, OG ikke bruker elektrisitet til oppvarming) skal få bestemme at nordmenn skal fryse ihjel Seal skrev (17 minutter siden): Vi trenger EU, de trenger ikke oss, men vi er heldige siden de ønsker å samarbeide med oss. 78 % av alt vi eksporter går til Europa. Nei EU trenger nok ikke energien vår nei... 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 25. januar #32 Del Skrevet 25. januar Nooni skrev (13 minutter siden): Senterpartiet er i mot både EU og EØS. De har ingen sterke argumenter mot disse 3 direktivene som nå diskuteres. Det eneste argumentet de har og bruker er at hvis vi vedtar disse så er vi på vei inn til å vedta den fjerde energipakken som sin helhet. Marit Arnstad var tydelig på at dette ikke var fakta, men at hun ikke har tillit til AP (og H) og at dette er noe hun tror/mener/er sikker på. Norge er en del av EØS. Det er veldig mange positive ting ved dette og noen ting jeg er uenig i. Jeg er enig med SP i at vi ikke skal gi fra oss kontroll over ressursene våre, som for eksempel energi/kraft. Men det er ikke en del av denne diskusjonen (de 3 direktivene). Det SP nå står steilt på er at vi ikke skal implemtere disse direktivene fordi de kommer til å føre til at vi godkjenner hele pakken. For meg blir det litt søkt. Norge har implementert en haug av direktiver siden EØS avtalen ble inngått i 1992, og avvist noen. Slik jeg ser det har vi en fantastisk EØS-avtale. Acer er vel kanskje den eneste avtalen jeg tenker er en gedigen tabbe. Søviknes bør hankes inn og svare for seg - stå for det han så bastant hevdet den gang. Men vi har allerede gitt fra oss kontrollen. Vi har ikke lov å la være å selge strøm når vi ikke vil, selv om det tapper våre egne reserver, og vi har ikke lov å gi våre egne borgere en fornuftig pris. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cecilie Sadberg Skrevet 25. januar #33 Del Skrevet 25. januar Sylvi Listhaug snakker ikke akkurat sant heller. Hun burde gå inn i seg selv og se litt hvem som takket ja til å bygge strømkabelen som skal sende energi til utlandet. Er rimelig lei av av FrP fraskriver seg ansvar når de var med dette sirkuset her. Ikke alene. Med både Høyre og AP. Jeg personlig kommer til å stemme blank i år til jeg finner et parti som snakker sant 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurium Skrevet 25. januar #34 Del Skrevet 25. januar lille pille skrev (21 timer siden): Alle boliger skal ha energimerking A innen 2050. Er ikke energimerking A (så godt som) uoppnåelig? Eller er det uklare definisjoner, som gjør at graden aldri blir gitt? Jeg kjenner et par som har flunkende ny bolig, styrer energibruken med app for optimalt forbruk, bruker bilene som batteri, osv., men har fortsatt B. Jeg har også til gode å se grad A på salgs-annonser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 25. januar #35 Del Skrevet 25. januar Seal skrev (7 timer siden): I dagens verdensbilde og tollmurer som mulig innføres i USA og truslene med Russland og Kina...så kan vi ikke stå alene, vi må søke mot EU. Vi står jo ikke alene, vi er med i Nato.. å gå inn i EU betyr at vi plutselig blir styrt av noen randoms som ikke engang bor her. Styrt av folk vi ikke har stemt på engang, hvordan tror du det vil gå? Hvordan får man klaget på regler noen i ett helt annet land pusher på oss? Det er vanskelig nok i dag. I tillegg vet ikke de i EU hva de driver med.eks: Jeg jobber innen IT og de nye GDPR reglene gir ikke mening og er åpenbart laget av noen som ikke har teknisk bakgrunn. Og hva tror du skjer med strømprisene når en Tysker som virkelig ønsker lavere priser for sitt eget folk får fullstendig rådighet over våre ressurser? Dette blir som steforeldre som alltid gir alt til sine egne barn og så lite de kan til «bonus»-barna. Vi må styre vårt eget land og ha politikere som tar de beste valgene får vår befolkning først. Det er forskjell på godt samarbeid og å bli en fullstendig overkjørt dørmatte som bare gir og gir. Jeg er i sent 20-årene, og stemmer Nei til EU hvis de har nytt valg. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 25. januar #36 Del Skrevet 25. januar Seal skrev (8 timer siden): I dagens verdensbilde og tollmurer som mulig innføres i USA og truslene med Russland og Kina...så kan vi ikke stå alene, vi må søke mot EU. Norge tilhører den nordatlantiske handelsorganisasjonen, og trenger ikke EU. Å være medlem av EU medfører ingen sikkerhet med tanke på tollmurer og trusler fra Russland og Kina. Tvert imot. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 25. januar #37 Del Skrevet 25. januar Example skrev (8 timer siden): Å lytte til folket ville vært å ha en ny EU-avstemning. Svært mange av oss har aldri hatt mulighet til å stemme. Ingen født etter 1976 har jo hatt et valg om dette, så tiden er snart moden for det. Det burde vi gjerne gjøre. Tipper det blir et tredje nei. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnesjenta Skrevet 25. januar #38 Del Skrevet 25. januar Sportydame skrev (På 23.1.2025 den 15.37): Frp-leder Sylvi Listhaug garanterer motstand mot EUs fjerde energimarkedspakke: – Dette er en viktig sak Sånn foruten Trump-sirkuset er dette noe av den mest spennende lesningen i disse dager synes jeg 😉 Hadde vært moro om regjeringen røk ut allerede nå - så vi slapp å vente til høsten. Har en liten følelse at Trump-bølgen har tatt over mer eller mindre hele Europa, inkl Norge nå - og flere og flere tør nå å innrømme at de synes det er helt ålreit å sette sitt eget land og interesser foran et over-regulert EU/Europa - siden vi faktisk ikke er medlemmer i EU engang..... Det siste utspillet fra utvalget som foreslo ny Husleielov er vel også et tegn på at kommunistene i regjeringen beveger seg mer og mer mot et regime Hvermansen normalt ikke liker å identifisere seg med.... Ny husleielov: Fra makeover til takeover Så registrerer jeg at AP nå omsider har innsett de dystre meningsmålingene og jobber som F for å gi strømstøtte til folket og endre skattereglene for å beholde norske fond..... Men hvorfor tror du dette blir bedre med Høyre/Frp? Sylvi vil ikke garantere veto mot dette. Og hvorfor hører vi ikke mer om de økonomiske konsekvensene det vil a for hver enkelt av oss huseiere… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 25. januar #39 Del Skrevet 25. januar Jeg stemte mot EU, men vi har vorte nesten snikinnmeldt av politikere som ikke har hørt på folkeviljen. Det var ikke denne utviklingen mot EU vi så for oss. SVINDEL . 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 25. januar #40 Del Skrevet 25. januar Cecilie Sadberg skrev (6 timer siden): Sylvi Listhaug snakker ikke akkurat sant heller. Hun burde gå inn i seg selv og se litt hvem som takket ja til å bygge strømkabelen som skal sende energi til utlandet. Er rimelig lei av av FrP fraskriver seg ansvar når de var med dette sirkuset her. Ikke alene. Med både Høyre og AP. Jeg personlig kommer til å stemme blank i år til jeg finner et parti som snakker sant Har du sjekket ut Generasjonspartiet med Gyda Oddekalv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå