Gå til innhold

Bryllupsgave til tantebarn når man ikke er bedt i bryllupet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis tantebarnet ditt hadde giftet seg på "drop in" på Valentines Day, og du ikke er inkludert i vielsen/bryllupet, hva hadde du gitt i gave? Dette er ikke spontant, men planlagt fra brudeparets side. De skal gifte seg på rådhuset, og foreldre og søsken er bedt med ut på restaurant etter vielsen. Ønsker jo å gi en gave, men tenker at man kanskje gir litt mindre enn om man er bedt i bryllupet...? Eller...? Kan jo hende de har tenkt å ha en type fest med resten av slekta og venner senere en gang, det vet jeg ikke noe om, men syns jo det hadde vært koselig å få gitt de en gave på selve bryllupsdagen.

Anonymkode: f8a30...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gi etter lommebok. 300-600kr? 

Vi gjorde noe lignede og skulle ikke ha feiring. Forventet ikke gaver, men fikk tallerkener til service tante visste jeg samlet på. Satt veldig pris på det. Tror prisen lå på rundt 500kr. 

Anonymkode: c7a89...acd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man skal gi gave til et brudepar når man ikke er invitert i bryllupet?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde gitt samme gave som om jeg skulle i bryllup? 

Vi giftet oss hemmelig og sa ifra etter - fikk ikke gaver fra EN ENESTE 🤣😆

Utenom mødre som visste på forhånd. 

Anonymkode: 7e214...24b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går likt til «mine», uavhengig om jeg skal i tilstelning eller ikke. Jeg har en fast sum til nær familie, en til venner, og en mindre til mer bekjente/fjernere slektninger dersom jeg av diverse grunner vil gi til de. Så er jo disse satsene tilpasset min lommebok 😊

Anonymkode: 015ce...928

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville gitt det samme i gave uavhengig av invitasjon og type bryllup. 

Er ikke tilhenger av tvunget eller spesifikk resiprositet. Man gir fordi man vil og kan, ikke fordi man skal få noe tilbake. 

Anonymkode: b1b2a...547

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at man gir om man vil, og dropper om man ikke vil.

Anonymkode: 32379...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjorde noe lignende som ditt tantebarn. Var på rådhuset med forloverne våre, så ut å spise med de. Ingen fest.

Vi fikk masse gaver fra familie og venner selv om vi på forhånd hadde sagt at vi ikke ville ha gaver 😅 har inntrykk av at de fleste ga tilsvarende som om de skulle ha vært med på feiring 😊 men som sagt, vi hadde ingen forventning og gaver, og det tror jeg gjelder de fleste som velger å gifte seg på den måten. Gi det som passer for deg og lommeboken din ❤️

Anonymkode: 76315...a0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En symbolsk gave har det nok blitt ettersom det er tantebarn. Kanskje 500 kr. Betraktelig mer hvis invitert til selskap.

Anonymkode: ee0a3...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi giftet oss uten gjester. 

Fikk gaver fra alle tanter og onkler, på begge sider. (og mange andre) Litt mindre enn om det skulle vært fullt bryllup med gjester. Mulig ca 1000 i snitt per par. 

Anonymkode: 3b6d0...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi det du føler for.

Et tips kan jo være å gi det du ville ha gitt om du var invitert, minus ca kuvertpris. Altså minus middag, kaker og drikke.

Anonymkode: fec65...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde gitt samme gave som om jeg skulle i bryllup? 

Vi giftet oss hemmelig og sa ifra etter - fikk ikke gaver fra EN ENESTE 🤣😆

Utenom mødre som visste på forhånd. 

Anonymkode: 7e214...24b

Nei - selvfølgelig ikke. Er man ikke invitert får man en oppmerksomhet. Er man invitert bør nær og ovenstående familie gi ight kuvertprisen. Tanter og onkler (med økonomi i orden) gir minst tilsvarende egen kuvertpris. 

Anonymkode: 228e5...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei - selvfølgelig ikke. Er man ikke invitert får man en oppmerksomhet. Er man invitert bør nær og ovenstående familie gi ight kuvertprisen. Tanter og onkler (med økonomi i orden) gir minst tilsvarende egen kuvertpris. 

Anonymkode: 228e5...2ff

Du gjør selvfølgelig som du vil. Men ikke presenter det som om det er selvsagt at alle gjør det. Jeg gir likt til mine uansett, fordi jeg ønsker å gi de en gave. Jeg gir ikke gave som byttehandel for å bli invitert 😊 

Anonymkode: 015ce...928

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for mange og gode svar. Da følger jeg magefølelsen og gir det vi hadde tenkt å gi til tante/onkelbarn uavhengig av invitasjon eller ikke.

Jeg har forresten aldri vært enig i det med at man skal gi etter kuvertprisen... Blir man invitert i bryllupet til en perifer venn/bekjent som har tatt opp lån for å kunne ha bryllupet et sted hvor kuvertprisen er 1.500 kr, så skal man gi minst 3.000 kr som par. Og så blir man bedt i bryllupet til familie (tantebarn, søskenbarn, søsken for den saks skyld), som er mer fornuftig og har festen på et billig sted, eller har ordnet masse selv, så kuvertprisen blir rundt 800 kr, så skal vi som er i familie med brud/brudgom kun gi 1.600 kr. Det syns jeg blir for dumt. Så jeg gir etter relasjon og hvor nære brudeparet er. At noen velger å ha et dyrt bryllup hvor de inviterer "rått og røti" får de stå for selv.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for mange og gode svar. Da følger jeg magefølelsen og gir det vi hadde tenkt å gi til tante/onkelbarn uavhengig av invitasjon eller ikke.

Jeg har forresten aldri vært enig i det med at man skal gi etter kuvertprisen... Blir man invitert i bryllupet til en perifer venn/bekjent som har tatt opp lån for å kunne ha bryllupet et sted hvor kuvertprisen er 1.500 kr, så skal man gi minst 3.000 kr som par. Og så blir man bedt i bryllupet til familie (tantebarn, søskenbarn, søsken for den saks skyld), som er mer fornuftig og har festen på et billig sted, eller har ordnet masse selv, så kuvertprisen blir rundt 800 kr, så skal vi som er i familie med brud/brudgom kun gi 1.600 kr. Det syns jeg blir for dumt. Så jeg gir etter relasjon og hvor nære brudeparet er. At noen velger å ha et dyrt bryllup hvor de inviterer "rått og røti" får de stå for selv.

Ikke sant. 

Vi passer også på å gi etter relasjon, slik du nevner. Har god råd, men det er faktisk dårlig etikette at vi for eksempel som venn skal gi mer enn forlover. Eller som søskenbarn gi mer enn tanter/onkler. 

Anonymkode: 3b6d0...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av mine nieser giftet seg på rådhuset med bare to venner som vitner. De er godt voksne og har felles barn i slutten av tenårene.

Jeg ga bryllupsgave neste gang jeg så dem, som var nå til jul, og jeg beklaget at de fikk den så sent. De ble så overrasket for de hadde ikke fått gave fra noen andre. Ikke en gang vitnene, foreldre eller barna deres. 

Anonymkode: 72973...84d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde det vært mitt tantebarn, hadde jeg gitt samme som om jeg var bedt i bryllup: så mye jeg hadde hatt råd til. Alle mine 6 tantebarn er like høyt verdsatt, samme hvordan de gjør ting. 

Tenker det kommer an på forholdet. Når vi gifter oss, er det ingen tanter og onkler som er bedt i bryllupet. Jeg vet at mine foreldres søsken har på hver sin kant en felles konto hvor nieser og nevøer får en gave ifbm bryllup. Og om vi får noe fra hans tanter og onkler, ville jeg ikke forventet mer enn en blomsterbukett. Egentlig ingenting. Så igjen, forholdet avgjør 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 13028...397

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gir etter relasjon, uavhengig om vi er invitert i selskapet. 
Til tantebarna våre hadde vi nok gitt et sted mellom 1000-2000kr, avhengig av hva de ønsker seg. 

Å gi en gave er da ikke en betaling for å være invitert i selskap. 

AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 14.59):

Gi det du føler for.

Et tips kan jo være å gi det du ville ha gitt om du var invitert, minus ca kuvertpris. Altså minus middag, kaker og drikke.

Anonymkode: fec65...760

Å gi etter kuvertpris? Spør du da om Hva selskapet koster per pers? 

Anonymkode: 1560a...b53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir kun om vi er bedt, men vi er hinsides mange. Når vi er bedt gir i etter relasjon og ikke etter kuvertpris. Utgifter for å komme seg til/fra tas også med i betraktning. 

Anonymkode: 488e2...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...