Gå til innhold

Rettighet når man mottar skadet vare

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøpte et spill via en nettbutikk. 

Da jeg mottok varen, fikk jeg umiddelbart bange anelser, for det var helt elendig pakket inn. Det var ingen polstring eller beskyttelse rundt det, det var kun spillet puttet ned i en tynn plastkonvolutt. 

Og jepp, akkurat som jeg antok, viste det seg at det var en stor ripe og hull i bunnen av spill-esken. 

Jeg kontaktet nettbutikken for å klage, og påpekte at det var veldig dårlig pakket inn. Men de legger all skyld på distributøren, for de har aaaaaldri sett en sånn skade, så det må være usedvanlig røff behandling fra posten, osv. Noe som er bullshit, jeg har aldri opplevd å få noe som er så dårlig beskyttet, og jeg har også solgt mange spill på finn og aldri noen sinne har det falt meg inn å ikke ha polstring rundt for å beskytte esken. 

Nå sier de at jeg kan få en rabattkode som erstatning, men det ønsker jeg jo overhodet ikke! Om det er sånn de synes det er ok å sende ut varer, ønsker jeg ikke å kjøpe noe som helst av dem igjen noen sinne. De argumenterer med at "spillet fungerer akkurat like fint", men altså, esken er en del av varen, og skadet eske = jeg får ikke like mye penger for det om jeg selger det igjen på finn (noe jeg ofte gjør)

Hva har jeg rett på her? 

Anonymkode: c2d96...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kjøpte et spill via en nettbutikk. 

Da jeg mottok varen, fikk jeg umiddelbart bange anelser, for det var helt elendig pakket inn. Det var ingen polstring eller beskyttelse rundt det, det var kun spillet puttet ned i en tynn plastkonvolutt. 

Og jepp, akkurat som jeg antok, viste det seg at det var en stor ripe og hull i bunnen av spill-esken. 

Jeg kontaktet nettbutikken for å klage, og påpekte at det var veldig dårlig pakket inn. Men de legger all skyld på distributøren, for de har aaaaaldri sett en sånn skade, så det må være usedvanlig røff behandling fra posten, osv. Noe som er bullshit, jeg har aldri opplevd å få noe som er så dårlig beskyttet, og jeg har også solgt mange spill på finn og aldri noen sinne har det falt meg inn å ikke ha polstring rundt for å beskytte esken. 

Nå sier de at jeg kan få en rabattkode som erstatning, men det ønsker jeg jo overhodet ikke! Om det er sånn de synes det er ok å sende ut varer, ønsker jeg ikke å kjøpe noe som helst av dem igjen noen sinne. De argumenterer med at "spillet fungerer akkurat like fint", men altså, esken er en del av varen, og skadet eske = jeg får ikke like mye penger for det om jeg selger det igjen på finn (noe jeg ofte gjør)

Hva har jeg rett på her? 

Esken er ikke varen. Spillet er varen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du har vel uansett 14 dagers angrefrist?

Anonymkode: f1874...736

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (3 minutter siden):

For mange har esken en samlerverdi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (Akkurat nå):

For mange har esken en samlerverdi også.

At esken har sentimental verdi er irrelevant. Varen er fortsatt spillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (4 minutter siden):

Ne, det er feil. Esken ER en del av spillet. Det er ikke bare brikkene og kortene og regelheftet som er spillet; esken er en del av spillet. 

På samme måte som omslaget er en del av boken. De færreste ville likt å kjøpe en bok med herpet omslag. Selv om sidene inni er like fine. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ne, det er feil. Esken ER en del av spillet. Det er ikke bare brikkene og kortene og regelheftet som er spillet; esken er en del av spillet. 

På samme måte som omslaget er en del av boken. De færreste ville likt å kjøpe en bok med herpet omslag. Selv om sidene inni er like fine. 

Jeg hadde kjøpt en bok med ødelagt omslag for en billig penge. Jeg leser ordene, boka er ikke bare en pyntegjenstand på hylla mi 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (Akkurat nå):

At esken har sentimental verdi er irrelevant. Varen er fortsatt spillet.

Det er ikke "sentimentalverdi". Det er faktisk verdi. Man kaster ikke esken og tar vare på brikkene og kortene. Utenpå esken er det bilder som viser hva som er inni, det står anbefalt alder, spilletid, osv osv. Det er ikke en generisk papp-eske. Det er viktig informasjon på esken. 

Som skrevet, så minker videresalgsverdien på spill når esken er ødelagt - nettopp fordi esken er en del av varen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kjøpt en bok med ødelagt omslag for en billig penge. Jeg leser ordene, boka er ikke bare en pyntegjenstand på hylla mi 😉 

Deg om det, men de aller aller fleste bryr seg faktisk om hvordan bøkene ser ut også, og ønsker ikke å betale fullpris for en bok med ødelagt omslag. 

Du kan sitte like godt og behagelig i en sofa som har en skikkelig stygg flekk. Ville du synes det var ok om du kjøpte en sofa, og den hadde en stor stygg flekk som ikke gikk vekk? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig dårlig service! Der hadde ikke jeg handlet igjen, i hvert fall ...

Håper det er mindre enn 14 dager siden du mottok den, slik at du kan sende tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "sentimentalverdi". Det er faktisk verdi. Man kaster ikke esken og tar vare på brikkene og kortene. Utenpå esken er det bilder som viser hva som er inni, det står anbefalt alder, spilletid, osv osv. Det er ikke en generisk papp-eske. Det er viktig informasjon på esken. 

Som skrevet, så minker videresalgsverdien på spill når esken er ødelagt - nettopp fordi esken er en del av varen. 

Esken fungerer da fortsatt? Og du ser vel den "viktige" informasjonen fortsatt?

At videresalgsverdien minskes kompenseres av at du har fått avslag i prisen på varen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kaster ikke esken og tar vare på brikkene og kortene. Utenpå esken er det bilder som viser hva som er inni, det står anbefalt alder, spilletid, osv osv. Det er ikke en generisk papp-eske. Det er viktig informasjon på esken. 

Jeg kaster alle esker til spill. De tar for stor plass.

Anonymkode: 5cb18...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du har vel uansett 14 dagers angrefrist?

Ja, det har jeg jo.. usikker på hvordan det virker..? Kan jeg bare sende hele greien i retur og få pengene igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deg om det, men de aller aller fleste bryr seg faktisk om hvordan bøkene ser ut også, og ønsker ikke å betale fullpris for en bok med ødelagt omslag. 

Du kan sitte like godt og behagelig i en sofa som har en skikkelig stygg flekk. Ville du synes det var ok om du kjøpte en sofa, og den hadde en stor stygg flekk som ikke gikk vekk? 

Om jeg fikk et tilstrekkelig prisavslag; absolutt.

Alle er ikke så forfengelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Esken fungerer da fortsatt? Og du ser vel den "viktige" informasjonen fortsatt?

At videresalgsverdien minskes kompenseres av at du har fått avslag i prisen på varen.

Jeg HAR ikke fått avslag i prisen på varen. Jeg har fått tilbud om en rabattkode som gir avslag på et evt fremtidig kjøp i samme butikk, men som sagt, så ønsker jeg ikke å handle mer hos dem, om det er så at jeg risikerer å få ødelagte varer fordi de ikke pakker dem skikkelig inn. 

Esken fungerer om jeg teiper den sammen, for hullet i den er såpass stort at ting ramler ut. Og det ser igjen stygt ut. 

Ja, esken virker, men som sagt: den ser stygg ut, og selv om varen virker, så skal den også SE ut som på bildet. På samme måte som at en sofa skal være rett farge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg jo.. usikker på hvordan det virker..? Kan jeg bare sende hele greien i retur og få pengene igjen?

Dette skal du ha fått informasjon om da du kjøpte spillet. Vanligvis får man en e-post med ordrebekreftelse og angrerettskjema. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Makavelli skrev (1 minutt siden):

Om jeg fikk et tilstrekkelig prisavslag; absolutt.

Alle er ikke så forfengelige. 

Men her har jeg altså IKKE fått prisavslag, som skrevet i startinnlegget. Kun tilbud om rabattkode, som ikke er det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HAR ikke fått avslag i prisen på varen. Jeg har fått tilbud om en rabattkode som gir avslag på et evt fremtidig kjøp i samme butikk, men som sagt, så ønsker jeg ikke å handle mer hos dem, om det er så at jeg risikerer å få ødelagte varer fordi de ikke pakker dem skikkelig inn. 

Esken fungerer om jeg teiper den sammen, for hullet i den er såpass stort at ting ramler ut. Og det ser igjen stygt ut. 

Ja, esken virker, men som sagt: den ser stygg ut, og selv om varen virker, så skal den også SE ut som på bildet. På samme måte som at en sofa skal være rett farge. 

Jeg ser at jeg misforstod dette med rabattkoden, beklager. Be om avslag i prisen, eller så bruker du angreretten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...