Gå til innhold

Jenter adhd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 13.13):

Hvordan fikk dere mistanke om at datteren deres hadde adhd? Og hvordan utartet det seg? Merket dere noe spesielt i forhold til samspill med andre barn? 

Anonymkode: 3846d...371

Add og adhd arter seg forskjellig. Slet med fokus på skolen. Ingen så det da hun var sjenert. Hadde super hukommelse.disgnosert på ungdomsskolen siden symptomene var så bra kamuflert. Hun hadde blitt en mester i å prøve å takle ting men alt var kaos i hodet stakkar. Enorm rettferdighetsans og stahet men det er bare noe jeg har sett er veldig vanlig hos de vi kjenner. Hun var god sosialt men hadde stort behov for å trekke seg vekk for å få ro. 

Alder har mye å si da man greier å snakke om følelser og tanker og beskrive hvordan man har det så ta en god prat med barnet ditt. Gjerne en kjøretur. 

Anonymkode: 51255...a15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 11.21):

- Dårlig på å vente på tur. Avbryter andres aktiviteter og samtaler. Kan bli rasende om hun ikke får gjøre eller si det hun vil akkurat når hun vil. 

-Kan være veldig intens og masete. Både med oss foreldre , venner og andre. 

-Noe umoden for alderen. Liker litt barnslige ting, og fortsatt «promp og tiss» humor. Jevnaldrende i klassen går ofte lei av hennes påfunn.

-Nøye på at sokker sitter på foten på en bestemt måte. Kan bli helt i fra seg om hun f.eks kjenner en søm inni sokken eller vaskelappen i genser/bukse gnager.

-Kan få voldsomme raserianfall ved overganger. Dersom hun har besøk eller er på besøk og skal gå. Eller om vi skal gå ut av huset i helgene for å gå tur eller annet. Da kan hun låse seg inne på rommet, hyle og rope at hun hater oss osv…Når vi først er kommet ut på tur er hun oftest fornøyd.

-Har problemer med å huske å tisse. Gjør at hun ofte går rundt med fuktige truser. 

-Gjør sjelden det hun blir bedt om. Må purres gang på gang. Klarer ikke å stå opp selv om morgenen, gå på badet og ta på klær osv uten at en av oss voksne gjentar hva hun skal gjøre.

-Sitter sjelden i ro ved middagsbordet. Går til og fra hele tiden. Kan lage mye oppstyr om middagen ikke faller i smak. 

Dette er hverdagen med vår 6-åring (snart 7). Vet ikke om dette er ADHD hun har, men vi tenker å be om en utredning snart…Vi er begge helt utslitte av de daglige kampene vi har med henne. Hun har også et småsøsken som vi ser preges av dette og tar etter hennes oppførsel. Ofte er det mindre tid til yngstemann fordi vi bruker så mye tid på å få eldste til å gjøre det hun skal. 

Skammer oss også når hun ikke oppfører seg i påsyn av andre foreldre, naboer osv…Føler hun blir sett på som en som er dårlig oppdratt. 

-

Anonymkode: d1e1c...fba

Vi ble rådet til å kutte skjerm. Skjerm ble byttet ut med fysisk aktivitet og kreative prosjekter. Helt annet barn. Hun har det mye bedre med søvn, indre uro og perfeksjonisme. Vår utviklet spiseforstyrrelser så vi avinstallerte apper, tik tok , snap alt. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 12.53):

Vi ble rådet til å kutte skjerm. Skjerm ble byttet ut med fysisk aktivitet og kreative prosjekter. Helt annet barn. Hun har det mye bedre med søvn, indre uro og perfeksjonisme. Vår utviklet spiseforstyrrelser så vi avinstallerte apper, tik tok , snap alt. 

Takk for innspill angående skjermbruk.

Hun spør sjelden etter Ipad for å spille, det skjer kanskje noen helger men ellers aldri. Men hun liker godt å se på TV, både på morgenen før skole og på ettermiddag. Går mest i serier fra NRK Super og litt barneserier fra Netflix. Men det er veldig interessant det du skriver, for vi ser at hun er roligere de kveldene der vi f.eks.leser bok eller spiller spill fremfor å se tv like før leggetid.

Anonymkode: d1e1c...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mistanker om at det var noe i barnehagealder, men vi i familien stusset over enkelte ting allerede fra hun var baby. 

Hun var godt likt i bhg, men trakk seg ofte unna og gjorde sin egen greie. Var mye i sin egen verden. Det sosiale har blitt vanskeligere med årene. De første årene på barneskole lekte hun med alle, både gutter og jenter. Kjempegod på å leke sa læreren. Stor fantasi og ekskluderte aldri noen, men flakset litt hit og dit. Men hun knyttet ingen ordentlige bånd slik mange etterhvert gjorde. Blitt mer usikker, innadvendt og usikker med årene. I perioder slitt enormt sosialt.

Hovedutfordring er enorme konsentrasjonsvansker. Jeg fikk hjem tomme arbeidsbøker fra skolen år etter år. Mister og glemmer ting. Vansker med motorikk; søler, kløner og slår seg konstant. Overganger og vansker med følelsesregulering var utrolig krevende. Det å måtte dusje resulterte i mange år i store utbrudd der hun skreik og slo seg selv. Alle beskjeder må gis uendelig mange ganger. Ting går tregt og tar lang tid. 

Aldri vært utagerende på skolen, kun hjemme. 

Anonymkode: 81a86...550

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som postet det siste innlegget over. Kan legge til at min datter også er svært sensitiv på klær. Vi har hatt mange runder der vi ikke har kommet oss ut døra fordi sokker eller andre plagg er uutholdelige å ha på. Hun har også hatt særinteresser, dårlig blikk-kontakt og er tå-gåer. Hun har autistiske trekk og har vært under utredning, uten at vi har landet på om det blir diagnose eller ikke (hun er i grenseland, og slår ikke ut på repetitiv og steroptyp adferd). Mulig hun "bare" er kraftig adhd. 

Vi skal starte opp ny utprøving med medisiner nå. Forrige runde resulterte i mye bivirkninger, så vi valgte i samråd med overlege å vente til hun ble eldre. Vi startet utredning i 2 klasse, fikk diagnosen når hun var 8 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jeg som postet det siste innlegget over. Kan legge til at min datter også er svært sensitiv på klær. Vi har hatt mange runder der vi ikke har kommet oss ut døra fordi sokker eller andre plagg er uutholdelige å ha på. Hun har også hatt særinteresser, dårlig blikk-kontakt og er tå-gåer. Hun har autistiske trekk og har vært under utredning, uten at vi har landet på om det blir diagnose eller ikke (hun er i grenseland, og slår ikke ut på repetitiv og steroptyp adferd). Mulig hun "bare" er kraftig adhd. 

Vi skal starte opp ny utprøving med medisiner nå. Forrige runde resulterte i mye bivirkninger, så vi valgte i samråd med overlege å vente til hun ble eldre. Vi startet utredning i 2 klasse, fikk diagnosen når hun var 8 år. 

Intreressant. Jeg har alltid vært tågåer, særlig da jeg var barn. Er dette et trekk hos barn med ADHD eller på spekteret? 

Anonymkode: 0da68...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Intreressant. Jeg har alltid vært tågåer, særlig da jeg var barn. Er dette et trekk hos barn med ADHD eller på spekteret? 

Jeg ante ikke noe om det selv, så det var ppt og lærer som gjorde meg oppmerksom på at tågåing kan være forbundet med autisme. BUP bet seg også merke i det umiddelbart når vi kom tilbake dit. Tågåingen startet etter at utredning av adhd var utført, så rundt 9 års alder tenker jeg. Kun gått på tærne i flere år nå og går nesten aldri vanlig. Men, hos oss var det jo andre utløsende faktorer som i tillegg til dette førte til en utredning til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sees ofte hos de med autisme, men ikke ADHD.

Anonymkode: 22e19...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...