AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg kjenner ingen andre som har samme sanseopplevelser og jeg har ennå ikke funnet noen svar på hva det skyldes. Men når jeg blir veldig stressa, redd, lykkelig eller engasjert, får jeg opp bilder av ting. Det er så sterkt at jeg nesten kan se det, men bare som en forestilling i hodet, ikke rent fysisk på ordentlig. Kan i allefall se det ekstremt tydeligvis for meg, men det er ikke hallusinasjon. F.eks kalte sjefen meg inn til veldig stygg samtale en gang. Det var så ubehagelig at jeg plutselig begynte å se for et maleri med peoner, knall rosa med sjatteringer og blader. Så når jeg tenker tilbake på denne samtalen, er det ikke samtalen og det som ble sagt i seg selv jeg tenker på, men peoner med kronblader. Og når jeg ser tegninger av peoner tenker jeg på sjefen. Selv om jeg elsker peoner og ikke kan fordra sjefen min. En annen gang da jeg snakket med en kollega om noe som var veldig vanskelig, begynte jeg å se for meg glitter. All slags glitter jeg har sett på etsy. Det er som om underbevisstheten min henter fram fullstendig tilfeldige ting og jeg har null innflytelse på hva hodet mitt velger å ta fram. Det lever sitt eget liv. Det kan være alt fra en appelsin til et landskap på en ferie, en stol, et glass vann, en jakke. Men aldri gjenstander som jeg faktisk kan se der og da. Men skjer ikke til vanlig. Kun når jeg er i en skikkelig presset sitasjon eller er lykkelig over noe. Jeg aner ikke hvorfor. Jeg har alltid vært veldig visuell og lett for å forestille meg ting. F.eks da jeg var barn, gjorde det ikke meg noe å ikke få de lekene jeg ønsket meg fordi jeg lekte med de tankene. Noen som har det på samme måte? Anonymkode: 5d0cb...ffa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Tenker at dette kan være en form for dissosiasjon? Vet ikke om du kan lese om ulike typer dissosiasjon og se om du kjenner deg igjen. Dissosiasjon er når underbevisste mekanismer gir symptomer (kan for eksempel være hallusinasjoner) som beskytter deg mot en trussel eller følelser som du ikke greier å håndtere. Anonymkode: 3ff87...cd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden https://no.m.wikipedia.org/wiki/Synestesi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Epictetus skrev (3 minutter siden): https://no.m.wikipedia.org/wiki/Synestesi Men synestesi er vel ikke noe som oppstår kun ved stressende hendelser? Anonymkode: 3ff87...cd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Jeg tenker også det høres ut som en form som dissosiasjon. Anonymkode: dd3cf...9d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men synestesi er vel ikke noe som oppstår kun ved stressende hendelser? Anonymkode: 3ff87...cd0 Tja, vet ikke. ChatGPT sier dette Sitat synesthesia can sometimes be triggered or intensified by stress, although this is not common or fully understood. Synesthesia is typically a neurological condition where stimulation of one sensory pathway leads to involuntary experiences in another sensory pathway (e.g., seeing colors when hearing sounds). For most synesthetes, this condition is innate or develops during childhood. However, there are documented cases where people have reported synesthetic-like experiences emerging later in life due to factors like: 1. **Stress or Trauma**: Intense stress, trauma, or significant life changes can sometimes alter brain function, leading to unusual sensory perceptions, including synesthesia-like experiences. 2. **Drug Use**: Certain drugs, such as psychedelics, can induce temporary synesthesia-like effects. Chronic stress might make individuals more vulnerable to such effects, even in the absence of drugs. 3. **Neurological Changes**: Stress can affect neural pathways and brain chemistry. In rare cases, this could lead to the formation of new connections between sensory regions, potentially giving rise to synesthetic experiences. 4. **Sleep Deprivation or Fatigue**: Chronic stress often leads to poor sleep or exhaustion, which can cause unusual sensory experiences that might resemble synesthesia. That said, synesthetic experiences caused by stress are usually temporary and may not meet the strict neurological criteria for synesthesia. They may instead fall under the category of sensory misperceptions or heightened sensory awareness due to altered brain states. If you or someone you know is experiencing this, it might be worth consulting a neurologist or psychologist for further investigation. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Interessant, jeg har tenkt synestesi, men ikke fått det helt til å stemme. Men dissosiasjon har jeg aldri kommet på selv Anonymkode: 5d0cb...ffa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå