AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Det er så mye at jeg ikke vil gå med håret opp. Jeg skjemmes. De henger seg fast i visse klesstoff også. Jeg jobber over 100% og er travel privat. Har et fastlegekontor som er umulig å slippe til på uten 3-4 uker venting. Må de henvise videre til hudlege med ytterligere måneder venting? Hva kan jeg forvente av tid ved å få bukt med dette problemet? Anonymkode: 2714f...7cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden De minste tar jeg tak i med pinsett og river dem av. De større og /eller flatere har jeg brent av med en fibroblaster. Fire har min fastlege fjernet fordi de var svært store. Det er kjapt å bli kvitt om de ikke er svært store. Anonymkode: 71b71...2af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Du bestiller legetime på Helsenorge hos fastlegen din og sier du har skin tags du vil fjerne på hals og nakke. Jeg har gjort det hos min fastlege. Bare snitter det av med skalpell. Anonymkode: 50433...e65 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden (endret) Du kan alltids gå til en privat hudlege. Jeg fikk fjernet skin tags via det offentlige. Fastlegen henviste meg til hudlege og det var over et års ventetid. Når jeg kom dit så fjernet hudlegen skin tagsene. Men samtidig så fikk jeg kjeft for å ta av hennes dyrebare tid. Jeg fikk streng beskjed om at når det dukket opp flere, så skulle fastlegen fjerne dem. Men resultatet ble i det minste veldig bra. Ingen arr. Endret 8 timer siden av Hulderen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Jeg går til en hudlege på Majorstua. Har opplevd at det blir arr når fastlege fjerner. Anonymkode: 78c32...f66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Hulderen skrev (Akkurat nå): Du kan alltids gå til en privat hudlege. Jeg fikk fjernet skin tags via det offentlige. Fastlegen henviste meg til hudlege og det var over et halvt års ventetid. Når jeg kom dit så fjernet hudlegen skin tagsene. Men samtidig så fikk jeg kjeft for å ta av hennes dyrebare tid. Jeg fikk streng beskjed om at når det dukket opp flere, så skulle fastlegen fjerne dem. Men resultatet ble i det minste veldig bra. Ingen arr. Så uheldig. Går til en hudlege på Majorstua og han er kjempefin.. Anonymkode: 78c32...f66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abra Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden Jeg river de selv av med fingrene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden Helsenorge og fastlege. Noen ganger er de dypet og du må sy. Det er smertefritt etter ett par stikk med bedøvelse. De er harmløse og arvelige. Knyt en sytrå rundt og knyt en ekstra knyte om dagen. Det kutter blodtilførsel og til slutt detter den av. Anonymkode: 853b4...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden De kommer ofte av insulinresistens. Kan det være derfor du får dem? I såfall bør du gjøre noe med insulinresistensen. Anonymkode: ecbc7...61c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Har fjernet diverse sånt og lignende hos fastlegen. Bryr meg ikke så veldig om det blir et lite arr, men du kan jo spørre hva fastlegen synes er lurest hvis de er i ansiktet. Anonymkode: 6ecb2...45a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Jeg fjerner de selv. Knyter sytråd rundt og kveler dem, drar ut tråden litt og klipper de av etter noen timer. Anonymkode: 2d3c0...a2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Du må i hvert fall ta en titt på helse og kosthold. Hudtagger er et symptom. Og ja, det heter hudtagger, eventuelt fibroepitaliale polypper, eventuelt bare utvekster, på norsk. Anonymkode: ad627...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Har brukt strikk til å ta på de for å stoppe all blodtilførsel. De faller av da. Kjøpte på eBay. Søk på skin tag remover Veldig enkelt Anonymkode: 3794b...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må i hvert fall ta en titt på helse og kosthold. Hudtagger er et symptom. Og ja, det heter hudtagger, eventuelt fibroepitaliale polypper, eventuelt bare utvekster, på norsk. Anonymkode: ad627...572 eventuelt ikke heng deg opp i det. Anonymkode: 2d3c0...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må i hvert fall ta en titt på helse og kosthold. Hudtagger er et symptom. Og ja, det heter hudtagger, eventuelt fibroepitaliale polypper, eventuelt bare utvekster, på norsk. Anonymkode: ad627...572 Det er ikke noe som tyder på at hudtagger har med kosthold å gjøre. Fibroepiteliale polypper (ofte kalt skin tags) er små, godartede utvekster på huden som oppstår av ulike årsaker. Selv om den nøyaktige årsaken ikke alltid er kjent, er det flere faktorer som kan bidra til utviklingen av dem: 1. Friksjon • Den vanligste årsaken til fibroepiteliale polypper er friksjon mellom hudfolder eller mellom hud og klær. • Dette forklarer hvorfor de ofte finnes på områder som: • Halsen • Armhulene • Lysken • Under brystene • Øyelokkene 2. Hormonelle faktorer • Hormonelle forandringer kan øke risikoen for å utvikle skin tags: • Graviditet: Mange kvinner får skin tags under graviditet på grunn av hormonelle svingninger og økt friksjon. • Diabetes: Insulinresistens og hormonelle ubalanser knyttet til diabetes kan bidra til dannelsen av skin tags. 3. Overvekt og fedme • Overvekt fører ofte til flere hudfolder og økt friksjon, noe som øker risikoen for fibroepiteliale polypper. • Dessuten kan insulinresistens, som er vanlig hos personer med overvekt, også spille en rolle. 4. Genetikk • Fibroepiteliale polypper kan være delvis arvelige, og noen familier har en høyere tendens til å utvikle dem. 5. Aldersrelaterte forandringer • Fibroepiteliale polypper blir vanligere med alderen, spesielt hos personer over 40 år. Dette kan skyldes en kombinasjon av endringer i hudens elastisitet og økt eksponering for friksjon over tid. 6. Underliggende medisinske tilstander • Enkelte medisinske tilstander kan øke sannsynligheten for fibroepiteliale polypper, inkludert: • Metabolsk syndrom • Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) • Humant papillomavirus (HPV): Noen studier har antydet en mulig sammenheng mellom HPV og utvikling av skin tags, men dette er ikke bekreftet. Oppsummering Fibroepiteliale polypper skyldes ofte en kombinasjon av friksjon, hormonelle forandringer, genetikk og alder. Selv om de er helt ufarlige, kan hyppig utvikling være en indikator på underliggende tilstander som insulinresistens eller metabolsk syndrom. Hvis du er bekymret for antallet eller utseendet på polypper, kan det være lurt å diskutere dette med en lege. Anonymkode: 6b1ca...666 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke noe som tyder på at hudtagger har med kosthold å gjøre. Fibroepiteliale polypper (ofte kalt skin tags) er små, godartede utvekster på huden som oppstår av ulike årsaker. Selv om den nøyaktige årsaken ikke alltid er kjent, er det flere faktorer som kan bidra til utviklingen av dem: 1. Friksjon • Den vanligste årsaken til fibroepiteliale polypper er friksjon mellom hudfolder eller mellom hud og klær. • Dette forklarer hvorfor de ofte finnes på områder som: • Halsen • Armhulene • Lysken • Under brystene • Øyelokkene 2. Hormonelle faktorer • Hormonelle forandringer kan øke risikoen for å utvikle skin tags: • Graviditet: Mange kvinner får skin tags under graviditet på grunn av hormonelle svingninger og økt friksjon. • Diabetes: Insulinresistens og hormonelle ubalanser knyttet til diabetes kan bidra til dannelsen av skin tags. 3. Overvekt og fedme • Overvekt fører ofte til flere hudfolder og økt friksjon, noe som øker risikoen for fibroepiteliale polypper. • Dessuten kan insulinresistens, som er vanlig hos personer med overvekt, også spille en rolle. 4. Genetikk • Fibroepiteliale polypper kan være delvis arvelige, og noen familier har en høyere tendens til å utvikle dem. 5. Aldersrelaterte forandringer • Fibroepiteliale polypper blir vanligere med alderen, spesielt hos personer over 40 år. Dette kan skyldes en kombinasjon av endringer i hudens elastisitet og økt eksponering for friksjon over tid. 6. Underliggende medisinske tilstander • Enkelte medisinske tilstander kan øke sannsynligheten for fibroepiteliale polypper, inkludert: • Metabolsk syndrom • Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) • Humant papillomavirus (HPV): Noen studier har antydet en mulig sammenheng mellom HPV og utvikling av skin tags, men dette er ikke bekreftet. Oppsummering Fibroepiteliale polypper skyldes ofte en kombinasjon av friksjon, hormonelle forandringer, genetikk og alder. Selv om de er helt ufarlige, kan hyppig utvikling være en indikator på underliggende tilstander som insulinresistens eller metabolsk syndrom. Hvis du er bekymret for antallet eller utseendet på polypper, kan det være lurt å diskutere dette med en lege. Anonymkode: 6b1ca...666 Hvordan kan du si at det ikke har noe med kosthold å gjøre, for så å legge med info der det står nevnt både insulinresistens og overvekt? Anonymkode: 2d3c0...a2c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke noe som tyder på at hudtagger har med kosthold å gjøre. Du motsier deg selv med linkene dine. Hudtagger er et symptom. Anonymkode: ad627...572 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): eventuelt ikke heng deg opp i det. Anonymkode: 2d3c0...a2c Man trenger ikke utvanne det norske språket når det finnes adekvate norske ord. Anonymkode: ad627...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man trenger ikke utvanne det norske språket når det finnes adekvate norske ord. Anonymkode: ad627...572 Du står helt fritt til å bruke norske ord, men du trenger ikke pirke på andre mennesker for at de velger annerledes enn deg. Anonymkode: 2d3c0...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du står helt fritt til å bruke norske ord, men du trenger ikke pirke på andre mennesker for at de velger annerledes enn deg. Anonymkode: 2d3c0...a2c Jeg pirket ikke. Jeg gjorde TS oppmerksom på at det finnes et norsk ord, direkte oversatt, som kan brukes. Anonymkode: ad627...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå