AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Vi har kjøpt et hus med stor kjeller. Det er avkledde vegger, bare mur på gulv og vegger. Det var også ikke rømningsvei. Så det ble solgt til oss som lagringsplass, ikke godkjent som boligareal. Men nå ønsker vi å gjøre det som til kjellerstue, soverom etc. Vi har allerede satt inn godkjent rømningsvei i form av et vindu. Takhøyde er 2,26m og slik jeg skjønner så er det godkjent i henhold til de nye reglene. Men så er det så mange andre krav jeg ikke skjønner. Blant annet nivåer av radon - hvor strengt er dette? Er det noen som jobber med dette eller selv har vært igjennom prosessen som kan dele erfaringer? Hvilke krav måtte du tilfredsstille for å få det godkjent? Jeg svømmer litt i informasjonen på nett og er ikke så intelligent av meg😅 Anonymkode: 92434...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Hvis den er bygd før 2011 så tror jeg at det er enklere Anonymkode: b66fd...41e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis den er bygd før 2011 så tror jeg at det er enklere Anonymkode: b66fd...41e Ja, bygget på 70 - tallet😃 Anonymkode: 92434...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden Gå inn på nettsiden til Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) og følg veiviseren for bruksendring. Der får du alt svar du trenger, radonnivå trenger du f.eks ikke måle dersom du skal bruke arealet selv. Ellers så er byggesakskontoret i kommunen din en fin plass å spørre. Anonymkode: da12b...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gå inn på nettsiden til Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) og følg veiviseren for bruksendring. Der får du alt svar du trenger, radonnivå trenger du f.eks ikke måle dersom du skal bruke arealet selv. Ellers så er byggesakskontoret i kommunen din en fin plass å spørre. Anonymkode: da12b...325 Tusen takk! 🙏 Anonymkode: 92434...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har allerede satt inn godkjent rømningsvei i form av et vindu. Anonymkode: 92434...b33 Kun ett rømningsvindu for hele kjelleren? Anonymkode: 761cb...01f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kun ett rømningsvindu for hele kjelleren? Anonymkode: 761cb...01f Ja, må jeg ha flere? alle rom som skal endres til hoveddel har åpning dør inn til rommet med rømningsvei. Anonymkode: 92434...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden Jeg ser også nå at rømningsvinduet vårt er 1,20m opp fra bakken, men kravet er 1m. Kan dette løses med å feste et podie under? Hvor strenge er de egentlig? Anonymkode: 92434...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden Og hva skjer egentlig om vi ikke søker godkjenning, men bare bruker det som bruksareal uansett? Hvordan påvirker det forsikringen vår feks? Eller kan vi bli straffet på andre områder? Anonymkode: 92434...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden Du må ha vindu for annethvert rom for varig opphold. Med stue og tre soverom betyr det 2 vindu som tilfredsstiller kravene. Anonymkode: 2c613...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må ha vindu for annethvert rom for varig opphold. Med stue og tre soverom betyr det 2 vindu som tilfredsstiller kravene. Anonymkode: 2c613...f42 Jeg ønsker godkjenning for kjellerstue og soverom. Kjellerstuen har rømningsvei og soverommet har dør inn til kjellerstuen. Anonymkode: 92434...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg ser også nå at rømningsvinduet vårt er 1,20m opp fra bakken, men kravet er 1m. Kan dette løses med å feste et podie under? Hvor strenge er de egentlig? Anonymkode: 92434...b33 Du vil jo ikke ha en quick fix når det kommer til rømningsveier. De er der for å være lett tilgjengelig om man må rømme og redde livet. En huseier med slik innstilling er skummelt da den ble være "hvordan få til de beste løsningene hva rømningsveier angår" ikke "mine er lite sikre, men er det då nøye da? Nei, frem til du trenger dem er det ikke viktig i det hele tatt. Men når noen brenner inne, er det gir seint. Anonymkode: ee934...f5f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du vil jo ikke ha en quick fix når det kommer til rømningsveier. De er der for å være lett tilgjengelig om man må rømme og redde livet. En huseier med slik innstilling er skummelt da den ble være "hvordan få til de beste løsningene hva rømningsveier angår" ikke "mine er lite sikre, men er det då nøye da? Nei, frem til du trenger dem er det ikke viktig i det hele tatt. Men når noen brenner inne, er det gir seint. Anonymkode: ee934...f5f Om det begynner å brenne skal jeg nok klare å karre meg opp på det eventuelle podiet og ut av vinduet😅 Anonymkode: 92434...b33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser også nå at rømningsvinduet vårt er 1,20m opp fra bakken, men kravet er 1m. Kan dette løses med å feste et podie under? Hvor strenge er de egentlig? Anonymkode: 92434...b33 Vi fikk det godkjent i forrige bolig, for 15 år siden ca. Måtte være en fast montering under vinduet. Snekret sammen en benk og gjorde den fast i veggen så den fungerte som et steg opp. AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hva skjer egentlig om vi ikke søker godkjenning, men bare bruker det som bruksareal uansett? Hvordan påvirker det forsikringen vår feks? Eller kan vi bli straffet på andre områder? Anonymkode: 92434...b33 Det viktigste er at du sørger for rømningsvei, men det gjør du jo for egen del ikke for kommunens del. Når det uansett er på plass så er det jo ikke noe i veien for å omsøke det gitt at det ikke er andre mangler. Basert på hva man ser på finn om hus med ombygd kjeller så har jeg oppfatningen om at "ikke godkjent for varig opphold" er mer vanlig enn "bruksendring er omsøkt", uten at du skal ta det som råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker godkjenning for kjellerstue og soverom. Kjellerstuen har rømningsvei og soverommet har dør inn til kjellerstuen. Anonymkode: 92434...b33 Hva er rømningsvei fra kjellerstuen? Anonymkode: 761cb...01f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er rømningsvei fra kjellerstuen? Anonymkode: 761cb...01f Kjellerstuen har et vindu på 120x80. Soverommet har bare et smalt "standard" kjellervindu Anonymkode: 92434...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden Eric_B skrev (8 minutter siden): Vi fikk det godkjent i forrige bolig, for 15 år siden ca. Måtte være en fast montering under vinduet. Snekret sammen en benk og gjorde den fast i veggen så den fungerte som et steg opp. Det viktigste er at du sørger for rømningsvei, men det gjør du jo for egen del ikke for kommunens del. Når det uansett er på plass så er det jo ikke noe i veien for å omsøke det gitt at det ikke er andre mangler. Basert på hva man ser på finn om hus med ombygd kjeller så har jeg oppfatningen om at "ikke godkjent for varig opphold" er mer vanlig enn "bruksendring er omsøkt", uten at du skal ta det som råd. Takk for at du deler erfaring! Jeg har jo veldig lyst til å få det godkjent med tanke på forsikring og refinansiering (vi har gjort flere endringer på huset som sammenlagt nok kommer til å øke verdien en god del, føles kjipt å ikke ta med kjelleren!😅) Anonymkode: 92434...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden Du må søke kommunen om bruksendring av etasjen. Ett soverom og kjellerstue er to oppholdsrom, så da trenger du ett vindu for rømning, i tillegg til trappen som leder opp til hovedetasjen. Og så må du ha en seriekoblet røykvarsler som kan programmeres inn sammen med de andre i huset. Og så kommer de vanlige krav til lysinnslipp, enøk, takhøyde osv. Sette inn større vindu er forresten fasadeendring, så du skulle ideelt sett allerede ha startet prosessen med kommunens byggesaksavdeling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden newman01 skrev (2 timer siden): Du må søke kommunen om bruksendring av etasjen. Ett soverom og kjellerstue er to oppholdsrom, så da trenger du ett vindu for rømning, i tillegg til trappen som leder opp til hovedetasjen. Og så må du ha en seriekoblet røykvarsler som kan programmeres inn sammen med de andre i huset. Og så kommer de vanlige krav til lysinnslipp, enøk, takhøyde osv. Sette inn større vindu er forresten fasadeendring, så du skulle ideelt sett allerede ha startet prosessen med kommunens byggesaksavdeling. Tusen takk for hjelp! Merker jeg blir litt matt av alt man må be om tillatelse for å gjøre på eget hus😅 Anonymkode: 92434...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå