Gå til innhold

Arr etter selvskading - barn som spør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg hadde en svært smertefull og trøblete oppvekst, som resulterte i selvskading i tenårene. Noe av dette er på begge armene, og selv 20 år senere er dette meget synlig. Det er "hovne" arr etter dype kutt som burde vært sydd, og selv der det ble sydd, er det dypt arrvev, samt arr etter selve stingene også. Se for deg de kraftigste strekkmerkene, og det kan sammenlignes med disse arrene.

Barna mine har ikke stilt spørsmål (enda). De er 10 og 11. Men, her om dagen var det et venn av ene barnet som så det, og stilte spørsmål. Jeg sa at det var arr, og skapte straks en distraksjon for å ikke få flere spørsmål. Jeg har blitt spurt tidligere også, og også da har jeg sagt arr, og så distrahert med noe annet. 

Hva sier man til barn som spør? Både egne barn, og andre barn? Skjønner at det krever aldersadekvat forklaring, til en voksen ville jeg sagt rett ut hva greia var. Men barna i omgangskretsen er altså 9-12 år gamle. Før eller siden vil de innse hva det er - men akkurat nå så får jeg spørsmål, fordi de ikke vet. 

Anonymkode: da21c...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Syns du svarer bra. Det er strengt tatt ikke nødvendig å dele personlige detaljer. Det er et arr. Hvis de spør hvorfor, så kan du f.eks. si at man få arr etter skade eller ulykke. Avledning er lurt :) 

Når de blir større og du eventuelt kjenner de bedre, kan du jo vurdere om du vil dele mer personlig, men det kommer jo an på hva du er bekvem med. 

Anonymkode: a9b99...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke si at du var syk når du var yngre og at arrene kom etter det? Finne kanskje en mellomting. 

Anonymkode: abcaf...54a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke si at du var syk når du var yngre og at arrene kom etter det? Finne kanskje en mellomting. 

Anonymkode: abcaf...54a

Ja, det tror jeg t jeg ville sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var ærlig. Sa at jeg hadde vært syk og hadde skadet meg selv. Og forklarte litt rundt sånne ting. 

Anonymkode: bf7e7...707

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var ærlig. Sa at jeg hadde vært syk og hadde skadet meg selv. Og forklarte litt rundt sånne ting. 

Anonymkode: bf7e7...707

Det er noe lignende dette jeg ville fortalt mine barn, tror jeg. Enn så lenge er jeg glad for å ha sluppet spørsmål, men har flere ganger tenkt at det kanskje kan være lurt om det er jeg som tar initiativet til samtale om dette, før de selv innser hva det er. Jeg prøver å ha et åpent og ærlig forhold til barna mine, og det vil jo ikke hjelpe/gjøre meg til noe godt forbilde at jeg holder slikt som dette "skjult".

Men det blir annerledes med andres barn, tenker jeg. Det bør ikke være min jobb å opplyse om slik smerte, og det er umulig å vite hvordan foreldre vil reagere på den type åpenhet. Hadde de vært eldre og klar over hva selvskading er, kunne jeg muligens stilt mer åpent om det føltes naturlig.

Jeg er veldig glad for tilbakemeldinger, og hva andre tenker om denne saken. 

TS

Anonymkode: da21c...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...