Gå til innhold

Som mindre pen kvinne forstår jeg hvorfor mange menn oppfatter smil og hyggelig tone fra kvinner som flørting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 9.24):

Jeg orker ikke å finne masse link til forskning, men funnene er entydige: pene mennesker av begge kjønn blir behandlet bedre på alle arenaer i livet. Det er også min opplevelse som mindre pen kvinne. Jeg blir ofte behandlet annerledes enn penere kvinner, både på jobb, av servicepersonell, menn, bekjente og så videre. Da jeg var yngre, har det også skjedd noen få ganger at jeg mistolket hyggelig tone og smil fra menn/ønske om å hjelpe uten å be om noe tilbake, som flørting og interesse. I motsetning til en del menn som tar avvisning som fornærmelse og blir sint når det viser seg at kvinnen likevel ikke var interessert, var jeg mest flau over meg selv og ønsket å gjemme meg under jorda da misforståelsen ble avklart, altså at mennene bare ville være snille.

Så begynte jeg å tenke - hvorfor oppfattet jeg disse mennene som flørtende/interessert? Konklusjonen ble fordi jeg ikke var VANT til å bli behandlet pent, få tilbud om hjelp, smilt til osv av menn generelt. Så når jeg får en annerledes reaksjon enn vanlig, kobler hjernen det dithen at denne personen må være interessert i meg - siden han ikke behandler meg som alle andre, men bedre. Jeg tror den samme mekanismen virker hos mindre attraktive menn. De er vant til å få nedlatende, latterliggjørende holdning fra kvinner, eventuelt bli oversett av dem. Så møter de en kvinne som er åpen, prater med dem, smiler og er hyggelig. Siden hennes reaksjon er helt annerledes enn den gjengse reaksjonen de får fra kvinner, tror de selvfølgelig at denne kvinnen er interessert. 

Jeg har dermed sluttet å bli irritert over menn som tror at jeg flørter når jeg smiler og er normalt hyggelig. Enkelte ganger har jeg opplevd at noen av mennene blir fornærmet av at jeg er hyggelig, siden de oppfatter det som flørting, og jeg er milevis fra hva de oppfatter som attraktivt. Mine venner vet derimot at jeg er en slik person som er hyggelig med alle og full av humor. 

Anonymkode: 4ce1a...228

For meg et det ekstremt inkonsekvent. Av og til er folk hyggelige og greie, andre ganger fiendtlige. Vet ikke hva jeg skal tro om meg selv 🤷‍♂️

Anonymkode: 1c61b...42e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...