Gå til innhold

Som mindre pen kvinne forstår jeg hvorfor mange menn oppfatter smil og hyggelig tone fra kvinner som flørting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg orker ikke å finne masse link til forskning, men funnene er entydige: pene mennesker av begge kjønn blir behandlet bedre på alle arenaer i livet. Det er også min opplevelse som mindre pen kvinne. Jeg blir ofte behandlet annerledes enn penere kvinner, både på jobb, av servicepersonell, menn, bekjente og så videre. Da jeg var yngre, har det også skjedd noen få ganger at jeg mistolket hyggelig tone og smil fra menn/ønske om å hjelpe uten å be om noe tilbake, som flørting og interesse. I motsetning til en del menn som tar avvisning som fornærmelse og blir sint når det viser seg at kvinnen likevel ikke var interessert, var jeg mest flau over meg selv og ønsket å gjemme meg under jorda da misforståelsen ble avklart, altså at mennene bare ville være snille.

Så begynte jeg å tenke - hvorfor oppfattet jeg disse mennene som flørtende/interessert? Konklusjonen ble fordi jeg ikke var VANT til å bli behandlet pent, få tilbud om hjelp, smilt til osv av menn generelt. Så når jeg får en annerledes reaksjon enn vanlig, kobler hjernen det dithen at denne personen må være interessert i meg - siden han ikke behandler meg som alle andre, men bedre. Jeg tror den samme mekanismen virker hos mindre attraktive menn. De er vant til å få nedlatende, latterliggjørende holdning fra kvinner, eventuelt bli oversett av dem. Så møter de en kvinne som er åpen, prater med dem, smiler og er hyggelig. Siden hennes reaksjon er helt annerledes enn den gjengse reaksjonen de får fra kvinner, tror de selvfølgelig at denne kvinnen er interessert. 

Jeg har dermed sluttet å bli irritert over menn som tror at jeg flørter når jeg smiler og er normalt hyggelig. Enkelte ganger har jeg opplevd at noen av mennene blir fornærmet av at jeg er hyggelig, siden de oppfatter det som flørting, og jeg er milevis fra hva de oppfatter som attraktivt. Mine venner vet derimot at jeg er en slik person som er hyggelig med alle og full av humor. 

Anonymkode: 4ce1a...228

• Liker 6
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette løses vel enkelt for menn ved å legge alt i hyggelig kategorien?

Endret av Flintis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da jeg var yngre, har det også skjedd noen få ganger at jeg mistolket hyggelig tone og smil fra menn/ønske om å hjelpe uten å be om noe tilbake, som flørting og interesse. I motsetning til en del menn som tar avvisning som fornærmelse og blir sint når det viser seg at kvinnen likevel ikke var interessert, var jeg mest flau over meg selv og ønsket å gjemme meg under jorda da misforståelsen ble avklart, altså at mennene bare ville være snille.

Jeg har tenkt litt motsatt, jeg blir nesten litt mistenksom hvis folk behandler meg bra, og tolker det i hvert fall ikke som flørting. Litt mer som "hva vil du?" Evt at de tror jeg som mindre attraktiv vil ta til takke med hvem som helst 😅

Anonymkode: 43631...6c5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har tenkt litt motsatt, jeg blir nesten litt mistenksom hvis folk behandler meg bra, og tolker det i hvert fall ikke som flørting. Litt mer som "hva vil du?" Evt at de tror jeg som mindre attraktiv vil ta til takke med hvem som helst 😅

Det har jeg også tenkt noen ganger, særlig når det er tydelig at personen vil noe. Det gjaldt for det meste ikke menn jeg kunne mistenke for å være interessert, men mennesker jeg kjente, som vanligvis behandlet meg som dritt, men som plutselig slo over til hyggelig tone da de ønsket en tjeneste fra meg. Man blir jo paranoid av mindre.

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også mindre pen, men likevel vant med å bli behandlet med normal folkeskikk der jeg ferdes. Folk holder oppe døren, hjelper dersom de ser noe tydelig er tungt, smiler og nikker, småprat og tøys i foreldregrupper osv. Jeg kjenner meg ikke igjen i å være helt usynlig i samfunnet selv om jeg ikke er en skjønnhet. 

Anonymkode: aa309...ddc

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er også mindre pen, men likevel vant med å bli behandlet med normal folkeskikk der jeg ferdes. Folk holder oppe døren, hjelper dersom de ser noe tydelig er tungt, smiler og nikker, småprat og tøys i foreldregrupper osv. Jeg kjenner meg ikke igjen i å være helt usynlig i samfunnet selv om jeg ikke er en skjønnhet. 

Mens jeg har opplevd det motsatte hele livet. Ingen åpner dører, folk kan stå og se på at jeg strever med noe, uten å tilby en hjelpende hånd. Selv om jeg smiler og er hyggelig mot de aller, aller fleste.

TS

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Flintis skrev (13 minutter siden):

Hehe, kjenner meg veldig igjen i dette, og det ts beskriver. Jeg lærte veldig tidlig å legge alt i hyggelig kategorien. Om en dame flørter med meg, må hun nesten si at hun flørter med meg for at jeg skal oppfatte det som flørting. 
Og jeg blir visst ansett som en ganske så attraktiv mann. Så jeg går jo rundt og tenker at alle er så snille og hyggelige. 

Anonymkode: 7a7e0...528

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vil jo tro at alle mennesker som er interessert i et annet menneske «vil noe». Hadde satt pris på at de er tydelig og direkte jeg

Anonymkode: 7a7e0...528

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mens jeg har opplevd det motsatte hele livet. Ingen åpner dører, folk kan stå og se på at jeg strever med noe, uten å tilby en hjelpende hånd. Selv om jeg smiler og er hyggelig mot de aller, aller fleste.

TS

Trist å høre, jeg føler det må stå dårlig til med folkeskikken i ditt nærområde. Jeg gjør også disse småtingene automatisk for andre, helt uavhengig av utseende deres forøvrig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trist å høre, jeg føler det må stå dårlig til med folkeskikken i ditt nærområde. Jeg gjør også disse småtingene automatisk for andre, helt uavhengig av utseende deres forøvrig. 

Det var ikke bare i mitt nærområde, og heller ikke bare i Norge.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var ikke bare i mitt nærområde, og heller ikke bare i Norge.

Det synes jeg er veldig merkelig. Det må være vondt for deg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig et sidespor.. men jeg skjønner ikke helt betegnelsen «mindre pen».. hva er pent? Og mindre pent? Eksempler? Bilder? For jeg får ikke til å tro at man kan være mindre pen..

Anonymkode: 8ab46...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig et sidespor.. men jeg skjønner ikke helt betegnelsen «mindre pen».. hva er pent? Og mindre pent? Eksempler? Bilder? For jeg får ikke til å tro at man kan være mindre pen..

Ja, for du ser ikke hvor forskjellig blant annet menn reagerer på pene og mindre pene damer. Selvfølgelig ingen bilder her, men for eksempel: Kathy Bates blir av de fleste ikke regnet som pen, mens Catherine Zeta-Jones blir det. Therese Johaug blir regnet som mye penere enn Tora Berger. Slanke kvinner med symmetriske ansikter, store øyne, sensitive lepper og timeglassfigur blir alltid regnet som mye penere enn overvektige kvinner med pærefasong, asymmetriske ansikter, og små, tettsittende øyne. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Flintis skrev (1 time siden):

Ja det er sånn det er for mange menn, så ender man opp alene og trist fordi man ignorerer kvinnene som faktisk er interessert. Flott løsning.

Anonymkode: 129d4...61f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Rødlig hår, grønne øyne og stort mellomrom mellom tennene og litt arr etter kviser får ikke akkurat den menige menn til å snu seg, så kommer vekt, holdning og kroppsform som avgjørende.  

Anonymkode: 88339...6d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner en Russisk kvinne gjennom en aktivitet jeg driver med som er ekstremt fin (supermodell nivå) og på sammenkomster i denne aktiviteten prater hun med en del menn, og er veldig interessert, sitter snudd mot dem i sofaen og ganske tett inntil, smiler og ler mye, ser de dypt inn i øynene når de prater sammen, osv. Og nesten alle mennene jeg prater med hvis temaet kommer inn på hun blir veldig overasket når jeg forteller dem at hun har en kjæreste. For alle sammen oppfatter at hun flørter med dem. Hun er også rundt 10 år yngre enn de fleste mennene der. Vet ikke om det har med kultur å gjøre fra Russland hvor hun kommer fra, eller om det bare er en personlighetstype. Men et eller annet er det jo når absolutt alle menn oppfatter at hun flørter med dem.

Anonymkode: 0fe30...255

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er sånn det er for mange menn, så ender man opp alene og trist fordi man ignorerer kvinnene som faktisk er interessert. Flott løsning.

Anonymkode: 129d4...61f

Er ikke lett som mann når kvinner blir irritert både hvis man feilaktig tror hun er interessert og feilaktig tror hun bare er hyggelig/ikke interessert 

Anonymkode: 46ff4...c56

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er ikke lett som mann når kvinner blir irritert både hvis man feilaktig tror hun er interessert og feilaktig tror hun bare er hyggelig/ikke interessert 

Anonymkode: 46ff4...c56

Nei, man skulle hatt et kodeord som Ask Burlefot foreslo. Med et enkelt ja takk eller nei takk svar. Så mye enklere det hadde vært 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, man skulle hatt et kodeord som Ask Burlefot foreslo. Med et enkelt ja takk eller nei takk svar. Så mye enklere det hadde vært 😊

Hva var kodeordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flintis skrev (20 minutter siden):

Hva var kodeordet?

Jeg innrømmer jeg ikke husker, det er nok 25 år siden jeg leste bøkene om han 😊 Det var et oppdiktet ord tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...