Stjertmeis Skrevet 23. januar #41 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Den lederen som ikke kontakter den sykemeldte ansatte, gjør rett og slett ikke jobben sin. Anonymkode: 77ce7...359 Det er naturligvis ikke så firkantet. Kanskje i din verden, men ikke i den virkelige verden. Du vet, den der dette er regulert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 23. januar #42 Del Skrevet 23. januar (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes ikke det er rart i det hele tatt. For én dags sykdom bruker jo de fleste egenmelding. Sykemelding er noe annet enn egenmelding og skal behandles ulikt. Arbeidsgiver må vite om antatt varighet for sykefravær. Anonymkode: 91862...f46 Det er mange grunner til at man får/bruker sykemelding i stedet for egenmelding. Antatt varighet følger jo uttrykkelig sykemeldingen. Når den er så kort som her, er det ikke grunn til å tro at den vil vare utover det. Endret 23. januar av Stjertmeis Manglet ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #43 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg synes det er utidig å bombardere deg med telefoner og meldinger når du har vært borte i EN dag. Vi har ikke slik på vår arbeidsplass. Arbeidsmiljøet hos oss er godt, ingen skulking, god tone med ledelsen osv. Overkontroll har ingen positiv virkning på arbeidsmiljøet eller forholdet mellom sjef og ansatte. Anonymkode: 198d9...f8d Det er fordi hun er sykemeldt! Vanligvis er EN dag sykefravær egenmelding. Vanligvis bruker man også egenmelding om er syk inntil en uke. Og ved egenmeldiing må man også ringe og faktisk si det; jeg er syk. Så selvfølgelig når det tikker inn en sykemelding uten at hen har hørt fra den ansatte må leder spørre hva som skjer! Anonymkode: 80f87...3f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 23. januar #44 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva synes dere om sjefer som prøver å fiske etter hvorfor man er sykemeldt? Jeg har vært sykemeldt i 2 dager (sykemeldt frem til mandag), og siden første sykemeldingsdag har sjefen og ledelsen prøvd å ringe meg, samt sendt sms. På meldingen stod det «hei, fint om du har mulighet til å ringe meg». Jeg ser ikke helt hvorfor, annet enn at de er nysgjerrige på hva grunnen til sykemeldingen er. En annen kollega var sykemeldt før jul, og han fortalte at de hadde ringt og spurt om han var sykemeldt pga arbeidet, arbeidsmiljøet eller noe annet. Jeg synes dette er ubehagelig, de har jo ikke noe med dette å gjøre? Lurer på.. er det innafor av sjefen og spørre rett ut om det handler om arbeidsplassen? Eller spørre om det er noe de kan gjøre for meg? Jeg har ikke vært borte i en arbeidsplass tidligere som har vist SÅ interesse for hvorfor sykemelding er i spill… Er det uansett hyggelig at de er «bekymret» og lurer på om det er noe de kan gjøre for meg…? Eller er dette bare naivt av meg å tenke, og at de kun er ute etter å vite om det handler om dem? Kan nevne at det har vært litt uro-momenter på arbeidsplassen i det siste som har gjort meg psykisk sliten. Men sykemeldingen gjelder rett og slett noe helt annet, det er fysisk/kroppslig plage som har satt meg ut av spill. Skal jeg bare si det rett ut? Eller bare drite i å si noe? Anonymkode: 1049a...bd1 Ja, arbeidsgiver har plikt til å finne ut om det er arbeidsmiljøet som er årsaken. De har plikt til å tilrettelegge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #45 Del Skrevet 23. januar Stjertmeis skrev (4 minutter siden): Det er mange grunner til at man får/bruker sykemelding i stedet for egenmelding. Antatt varighet følger jo uttrykkelig sykemeldingen. Når den er så kort som her, er det ikke grunn til å tro at den vil vare utover det. Det vet man jo virkelig ikke! Arbeidsgiver vet jo ingenting om årsaken. Veldig mange akutte sykdommer starter med kortvarig sykemelding som forlanges hvis undersøkelser viser dårlig resultat. Min kollega ble nylig sykemeldt plutselig med mistenke om hjerneslag. Første sykemelding var for uken hun var innlagt på sykehus. Kunne fort blitt langvarig sykemelding, men de fant ut at det ikke var hjerneslag Anonymkode: 91862...f46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #46 Del Skrevet 23. januar Kålrota skrev (3 timer siden): De har ingen rett til å ha innsikt i din helse. Hvis de insisterer på det, så ville jeg nok kontaktet tillitsvalgt hvis du er organisert. Legen kan huke av på om sykmeldingen skyldes arbeidet, du kan jo svare at legen ikke har gjort det. De har rett til å vite om SM handler om forhold på arbeidsplassen. Den sykmeldte er også pliktig til å se på evt. tilpasninger hvis det handler om arbeidsplassen! Hvis en er SM pga f.eks. ryggproblemer fordi det er tunge løft, så kan dette kanskje tilpasses i stedet for å bruke SM. Å bruke SM i tilfeller hvor det er mulig med tilpasning/endringer er misbruk av ordningen! Anonymkode: 01b63...95d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 23. januar #47 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det vet man jo virkelig ikke! Arbeidsgiver vet jo ingenting om årsaken. Veldig mange akutte sykdommer starter med kortvarig sykemelding som forlanges hvis undersøkelser viser dårlig resultat. Min kollega ble nylig sykemeldt plutselig med mistenke om hjerneslag. Første sykemelding var for uken hun var innlagt på sykehus. Kunne fort blitt langvarig sykemelding, men de fant ut at det ikke var hjerneslag Anonymkode: 91862...f46 Men da kan arbeidsgiver/leder ta tak i dette når arbeidstakeren er tilbake på mandag, eller dersom sykemeldingen da blir forlenget. Med mindre lederen er totalt blottet for tillit til sin ansatte (og leger) vel og merke, og lederen har et enormt kontrollbehov. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #48 Del Skrevet 23. januar Stjertmeis skrev (3 timer siden): Ikke etter 2 dagers sykemelding i en sykemelding som varer under ei uke. Jo, hvorfor ikke??? Det kan jo være at det er kritisk for arbeidsgiver at TS er borte, og at de trenger å vite litt mer i forhold til hvis en blir sykmeldt lengre. Forstår ikke hvorfor enkelte sykmeldte skal være så veldig lite samarbeidsvillig! Er de redde for å kanskje måtte litt på jobb?? Anonymkode: 01b63...95d 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #49 Del Skrevet 23. januar Du må jo snakke med arbeidsgiver/arbeidsplassen din, ikke unngå telefoner? Du må ikke oppgi grunn, men de er pliktig å spørre om de kan tilrettelegge noe. Hvis du sier at det ikke har noe med arbeidsplassen å gjøre, men rent fysisk helsemessig, og det ikke kan tilrettelegges og du ikke ønsker å si noe mer om årsak, så skal det respekteres. Ofte står det et punkt i sykemeldingen om det er noe arbeidstaker kan gjøre eller ei. "Aktivitet ikke mulig" eller tilsvarende (ta det med en klype salt, jeg husker ikke formuleringen). Jeg har vært sykemeldt pga kraftig lungebetennelse og tungpust i flere uker. Ingen diskusjon om restarbeidsevne da. Nå er jeg 100% sykemeldt pga virus på balansenerven/svimmelhet. Jeg kan fortsatt gjøre kontorting hjemme (er mellomleder i en barneskole), så det gjør jeg for å både holde meg i kontakt med arbeidsplassen og å gjøre det enklere for andre. Men å være fysisk på skolen blir for mye gåing, snuing, bråk, lyder og bevegelser, så det går ikke. Dette har jeg selv tatt kontakt med min leder og sagt jeg kan gjøre. De vet også alt om hvorfor jeg er sykemeldt, men de har jo også sett meg svimle og brekke meg på jobb en stund. Man må holde dialog! Anonymkode: 4579c...862 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #50 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ingen oppfølgingsplan skal lages på grunn av TO DAGERS sykmelding. Anonymkode: 198d9...f8d Det handler ikke kun om oppfølgningsplan.... Det handler om å få vite om det er noe en kan gjøre på arbeidsplassen, i tilfelle en blir sykmeldt lenger enn 1 uke osv. På mange arbeidsplasser er det viktig å vite dette fra dag en - å få signaler fra den sykmeldte! Det forstår tydeligvis ikke alle arbeidstakere, fordi er så grådig inni sin egen verden og tenker kun på det som kretser rundt dem... Anonymkode: 01b63...95d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 23. januar #51 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, hvorfor ikke??? Det kan jo være at det er kritisk for arbeidsgiver at TS er borte, og at de trenger å vite litt mer i forhold til hvis en blir sykmeldt lengre. Forstår ikke hvorfor enkelte sykmeldte skal være så veldig lite samarbeidsvillig! Er de redde for å kanskje måtte litt på jobb?? Anonymkode: 01b63...95d At det er kritisk for arbeidsgiver er et totalt irrelevant moment. Om arbeidstaker informerer om at hen er sykemeldt i 4 dager, og forventer å være tilbake, ser jeg ingen grunn til at arbeidsgiver skal sette igang en bøtteballett med spørsmål om årsak/diagnose, oppfølging og tilrettelegging i løpet av disse fire dagene. Det kan fint vente til etter disse fire dagene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #52 Del Skrevet 23. januar Stjertmeis skrev (4 minutter siden): Men da kan arbeidsgiver/leder ta tak i dette når arbeidstakeren er tilbake på mandag, eller dersom sykemeldingen da blir forlenget. Med mindre lederen er totalt blottet for tillit til sin ansatte (og leger) vel og merke, og lederen har et enormt kontrollbehov. Ikke alle arbeidsplasser er det mulig å vente så lenge med å finne tiltak.... Kontakten fra arbeidsgiver handler jo i bunn og grunn å finne ut om det er noe en kan gjøre for at sykmeldingen ikke skal bli forlenget.... Mener du egentlig at den sykmeldte, stakkars, må jo få 1 uke helt fri før en plager ham/henne, sånn at han/hun får mulighet til å kanskje få lenger sykmelding?? Sykmelding er ikke fri med lønn! Anonymkode: 01b63...95d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 23. januar #53 Del Skrevet 23. januar Vilde78 skrev (3 timer siden): Leder skal ringe deg allerede første sykedag. Leder skal spørre om det er noe de kan gjøre. Leder skal spørre om sykdommen skyldes arbeidsplassen. Dette er spørsmål de er lovpålagte å spørre om. Og du er lovpålagt å svare og bidra så godt du kan til å få tilrettelagt arbeidet ditt slik at fraværet blir kortest mulig. Leder kan ikke spørre om diagnose, men skal og må spørre om det er noen oppgaver du kan utføre og om det er noe de kan gjøre (dvs tilrettelegge) slik at du kan jobbe helt eller delvis. Jeg begriper ikke at man ikke forstår at om arbeidsgiver skal kunne tilrettelegge for den som er sykemeldt så må man ha en viss grad av informasjon. Det er jo forskjell på å grave i diagnoser og å spørre om hva man kan gjøre og om det er noe på arbeidsplassen som er problematisk. Om noen her hadde vært frisk og rask den ene dagen og så sykemeldt en uke den neste hadde arbeidsgiver selvfølgelig fulgt opp for å høre om det var noe som arbeidsgiver kunne gjøre. Man blir jo ikke sykemeldt for en måned eller tre om gangen. Som regel er det en uke, og man kan maks sykemelde i 2 uker om gangen (med mindre det er åpenbart at man vil være syk lengre). Det blir noe annet om man er sylta den ene dagen og er hjemme neste med feber og rennende nese, enn om man plutselig bare leverer sykemelding, gjerne uten egenmelding først. Det er ikke nysgjerrighet, det er arbeidsgivers fordømte plikt overfor arbeidstaker og ta kontakt. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #54 Del Skrevet 23. januar Stjertmeis skrev (1 minutt siden): At det er kritisk for arbeidsgiver er et totalt irrelevant moment. Om arbeidstaker informerer om at hen er sykemeldt i 4 dager, og forventer å være tilbake, ser jeg ingen grunn til at arbeidsgiver skal sette igang en bøtteballett med spørsmål om årsak/diagnose, oppfølging og tilrettelegging i løpet av disse fire dagene. Det kan fint vente til etter disse fire dagene. Ja, hvis den sykmeldte faktisk sier dette og ikke unngår å snakke med arbeidsgiver, så kan jeg være litt enig! De få gangene jeg har vært sykmeldt, har jeg ringt til arbeidsgiver når jeg har fått sykmeldingen - som de fleste oppegående folk gjør - og sagt at jeg dessverre er sykmeldt sånn og sånn, og det har ikke noe med arbeisplassen å gjøre. Jeg gir også indikasjon på om jeg tror dette er noe som kan bli langvarig. Jeg forstår ikke problemet med hemmelighold hvis jeg f.eks. blir sykmeldt 1 uke for influensa. Da sier jeg at jeg er syk og mest sannsynlig frisk om 1 uke. Er jeg sykmeldt for vondter i nakke og skulder, så sier jeg kanskje at jeg er sykmeldt 1 uke nå, det har ingenting med arbeidsplassen å gjøre, og jeg tror det er stor sjanse for at jeg blir sykmeldt videre. En slik samtale skader ingen arbeidstakere, og er noe en bør kunne forvente! Anonymkode: 01b63...95d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #55 Del Skrevet 23. januar Noen som vet om arbeidsgivere også skal ringe ved egenmelding? Anonymkode: c8f21...d4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #56 Del Skrevet 23. januar HSV50 skrev (2 minutter siden): Jeg begriper ikke at man ikke forstår at om arbeidsgiver skal kunne tilrettelegge for den som er sykemeldt så må man ha en viss grad av informasjon. Det er jo forskjell på å grave i diagnoser og å spørre om hva man kan gjøre og om det er noe på arbeidsplassen som er problematisk. Om noen her hadde vært frisk og rask den ene dagen og så sykemeldt en uke den neste hadde arbeidsgiver selvfølgelig fulgt opp for å høre om det var noe som arbeidsgiver kunne gjøre. Man blir jo ikke sykemeldt for en måned eller tre om gangen. Som regel er det en uke, og man kan maks sykemelde i 2 uker om gangen (med mindre det er åpenbart at man vil være syk lengre). Det blir noe annet om man er sylta den ene dagen og er hjemme neste med feber og rennende nese, enn om man plutselig bare leverer sykemelding, gjerne uten egenmelding først. Det er ikke nysgjerrighet, det er arbeidsgivers fordømte plikt overfor arbeidstaker og ta kontakt. Så enig! Anonymkode: 01b63...95d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #57 Del Skrevet 23. januar Jeg synes det lukter mistenkelig når en arbeidstaker ikke ønsker noe kontakt med arbeidsgiver ved sykmelding! For meg virker det som om de er redde for å måtte jobbe.... og ser på dette som en forlengelse av ferieukene. Har sett nok i mitt lange yrkesliv - fra både leders side og som ansatt med mange kolleger. Anonymkode: 01b63...95d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #58 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen som vet om arbeidsgivere også skal ringe ved egenmelding? Anonymkode: c8f21...d4c Kan ikke forstå at en ikke skal kunne det... Jeg brukte selv en egenmelding før jul pga migrene. Jeg meldte egentlig kun at jeg var syk. Da ringte arbeidsgiver og spurte om jeg trodde jeg kom til å være borte dagen etter også, fordi da hadde jeg noe viktig på jobben som jeg har ansvaret for, og han måtte vite om han måtte overlate dette til andre snarest. Ingen problem for meg å ha dialog med leder pga dette, og forstår ikke at det er problem for andre heller. Anonymkode: 01b63...95d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 23. januar #59 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke alle arbeidsplasser er det mulig å vente så lenge med å finne tiltak.... Kontakten fra arbeidsgiver handler jo i bunn og grunn å finne ut om det er noe en kan gjøre for at sykmeldingen ikke skal bli forlenget.... Mener du egentlig at den sykmeldte, stakkars, må jo få 1 uke helt fri før en plager ham/henne, sånn at han/hun får mulighet til å kanskje få lenger sykmelding?? Sykmelding er ikke fri med lønn! Anonymkode: 01b63...95d Det er fire dager. Hvis det er for seint for arbeidsgiver å finne tiltak etter fire dager, vel, så sier det i grunn nok om den arbeidsplassen. Til det siste (stråmannsargumentasjonen din): selvsagt ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 23. januar #60 Del Skrevet 23. januar De har rett på å vite nok info til at de kan vite om de kan tilpasse noe, men ellers ikke rett til å ha innsyn i din helse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå