Gå til innhold

Sjefen ringer meg for å spørre om grunn til sykemelding. Er dette innafor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva synes dere om sjefer som prøver å fiske etter hvorfor man er sykemeldt? 

Jeg har vært sykemeldt i 2 dager (sykemeldt frem til mandag), og siden første sykemeldingsdag har sjefen og ledelsen prøvd å ringe meg, samt sendt sms. På meldingen stod det «hei, fint om du har mulighet til å ringe meg». 

Jeg ser ikke helt hvorfor, annet enn at de er nysgjerrige på hva grunnen til sykemeldingen er. En annen kollega var sykemeldt før jul, og han fortalte at de hadde ringt og spurt om han var sykemeldt pga arbeidet, arbeidsmiljøet eller noe annet. Jeg synes dette er ubehagelig, de har jo ikke noe med dette å gjøre? 

Lurer på.. er det innafor av sjefen og spørre rett ut om det handler om arbeidsplassen? Eller spørre om det er noe de kan gjøre for meg? Jeg har ikke vært borte i en arbeidsplass tidligere som har vist SÅ interesse for hvorfor sykemelding er i spill… 

Er det uansett hyggelig at de er «bekymret» og lurer på om det er noe de kan gjøre for meg…? Eller er dette bare naivt av meg å tenke, og at de kun er ute etter å vite om det handler om dem? 

Kan nevne at det har vært litt uro-momenter på arbeidsplassen i det siste som har gjort meg psykisk sliten. Men sykemeldingen gjelder rett og slett noe helt annet, det er fysisk/kroppslig plage som har satt meg ut av spill. Skal jeg bare si det rett ut? Eller bare drite i å si noe? 

Anonymkode: 1049a...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har ingen rett til å ha innsikt i din helse. Hvis de insisterer på det, så ville jeg nok kontaktet tillitsvalgt hvis du er organisert. 
Legen kan huke av på om sykmeldingen skyldes arbeidet, du kan jo svare at legen ikke har gjort det. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har plikt til å utforske tilretteleggingsmuligheter og om det evt. er noe arbeidsmiljøproblemer. Du har også medvirkningsplikt.

Mange arbeidsgivere, og arbeidstakere, er dårlige til å etterleve pliktene sine i forbindelse med sykefravær.

• Liker 17
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjefen har plikt til å snakke med deg for å finne ut om arbeidsplassen kan tilrettelegge slik at du kommer fortere tilbake i jobb, og du har plikt til å samarbeide. Du trenger ikke oppgi diagnose, men du må svare på om sykemeldingen er pga arbeidet eller ikke, og om det er mulig at du f.eks kan gjøre andre oppgaver.

Anonymkode: dca41...b29

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angelheart2 skrev (2 minutter siden):

Jo, dette har arbeidsgiver rett til å spørre om. Han har ikke bare rett, men faktisk plikt. 
Han har ikke rett til å få vite diagnose, men han har blant annet plikt til å følge deg opp som sykmeldt, for å kunne tilrettelegge der det er mulig. Dere skal også sammen lage en oppfølgingsplan som skal sendes til NAV og da er det jo viktig at han vet om det er noe på selve arbeidsplassen som gjør at det er vanskelig for deg å komme på jobb. 
Hvordan tenker du at det skal bli noe bedre på jobb dersom man ikke sier i fra om ting som gjør en syk?

Ikke etter 2 dagers sykemelding i en sykemelding som varer under ei uke. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du tenker du er tilbake etter denne sykmeldingen er det jo bare å si det. At det ikke er behov for tilrettelegging fordi du er tilbake 100% på tirsdag. De har plikt til å tilrettelegge, så tenk at det er det de spør etter, og ikke hva du er sykmeldt for. Du kan jo slenge inn at du kunne trenge en bedre stol å sitte på liksom, om du uansett skulle ønsket deg noen oppgraderinger. 😅

Anonymkode: ba1c8...394

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da helt vanlig at ledere ringer ved sykemelding, de var vel faktisk plikt til det?

Stort sett så forteller folk om årsak også. Du trenger ikke å fortelle diagnose, men noe bør du jo si. I hvert fall om varighet. 

Anonymkode: 91862...f46

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det uansett nødvendig å gjøre seg så veldig vanskelig? Dersom sykemeldingen gjelder arbeidsmiljø så er vel dette uansett noe sjefen kjenner til fra før av og bør vite om for å sikre forbedring. Er det andre ting så er det jo bare å ta telefonen og svare «Hei og takk for at du ringer. Jeg er syk av andre årsaker enn arbeidsmiljø, det gjelder private helseårsaker. Jeg er tilbake på mandag, vi snakkes da». 

Anonymkode: a15e7...6ad

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tro det eller ei, men sjefen har plikt til å prøve å tilrettelegge. Du har plikt til å opplyse om din arbeidsevne og svare på innspill om mulig tilrette. Du trenger aldri å si diagnosen din og det kan heller ikke sjefen spørre om, men å snakke rundt uten å direkte nevne- det er et krav for å motta «gratis» penger når du ikke gjør jobben din. 
Sykemelding består altså av både rettigheter og plikter. 

Anonymkode: b7b6a...fd1

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver bør få vite hvor lenge du antas å bli borte fra jobb og om det er noe de kan gjøre for å tilrettelegge slik at du kan komme tilbake raskere. Hvis du har vondt i ryggen og har nytte av en bedre stol må du si det :)

arbeidsgiver har ikke rett til å vite nøyaktig hva du er sykmeldt for.

Jeg har vært sykmeldt i to uker nå. Har vært åpen med lederen min at det skyldes en kraftig lungebetennelse. Det er konkret og enkelt å si, men jeg skjønner godt at det ikke alltid frister å fortelle alt. 

Anonymkode: 775db...338

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite eksakt grunn, men de har tilretteleggingsplikt og da må du jo si litt om hva du har behov for. 

Mulig arbeidsgiver har ordlagt seg noe klønete, men du er jo ekstremt barnslig som ikke svarer sjefen din. Du er forpliktet til å ha en dialog.

Anonymkode: 5520d...411

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skjønner ikke du vil slå deg vrang å ikke si grunnen så lenge det er grunn to. 

Anonymkode: 4bb05...f47

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må gjøre som han sier, han er din sjef

Anonymkode: 30e2e...958

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt og du har medvirkningsplikt som vil si plikt til å opplyse om hva du trenger for å komme tilbake i jobb. Hvis du ikke orker å svare akkurat nå, så send en melding om tidspunkt det passer at dere prater.

De har ikke rett på å vite noe om helse og diagnose, men det er et krav at du forteller hva du trenger for å kunne jobbe. Om det så er en stol, periodevis ro eller å unngå visse typer oppgaver, så har du plikt til å opplyse om det. Synes du det er vanskelig kan du snakke med tillitsvalgt for å få hjelp til å sortere.

Sykmeldingen din er kort, og er du tilbake på mandag så er det jo ikke så mye dere rekker, men men.

Hva du velger å dele av helseopplysninger er helt opp til deg. Du er ikke forpliktet til å føle verken glede eller irritasjon over at de ringer, men du har fremdeles plikt til å si ifra om ting som kan bidra til at du kan jobbe.

Anonymkode: 9de84...2b5

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette kan AG gjøre, da h*n skal kunne bestride sykemeldingen om det er nødvendig.

Anonymkode: 3eac8...e12

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver har plikt til å ta slike telefoner, og også få innsikt i akkurat det du skriver - om sykemeldingen er arbeisrelatert, for da er denne også pliktig til å gjøre tilpasninger. 

Du har plikt til å opplyse. Men kun innenfor det loven sier at skal deles mellom partene. 

Anonymkode: 717ab...443

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva synes dere om sjefer som prøver å fiske etter hvorfor man er sykemeldt? 

Jeg har vært sykemeldt i 2 dager (sykemeldt frem til mandag), og siden første sykemeldingsdag har sjefen og ledelsen prøvd å ringe meg, samt sendt sms. På meldingen stod det «hei, fint om du har mulighet til å ringe meg». 

Jeg ser ikke helt hvorfor, annet enn at de er nysgjerrige på hva grunnen til sykemeldingen er. En annen kollega var sykemeldt før jul, og han fortalte at de hadde ringt og spurt om han var sykemeldt pga arbeidet, arbeidsmiljøet eller noe annet. Jeg synes dette er ubehagelig, de har jo ikke noe med dette å gjøre? 

Lurer på.. er det innafor av sjefen og spørre rett ut om det handler om arbeidsplassen? Eller spørre om det er noe de kan gjøre for meg? Jeg har ikke vært borte i en arbeidsplass tidligere som har vist SÅ interesse for hvorfor sykemelding er i spill… 

Er det uansett hyggelig at de er «bekymret» og lurer på om det er noe de kan gjøre for meg…? Eller er dette bare naivt av meg å tenke, og at de kun er ute etter å vite om det handler om dem? 

Kan nevne at det har vært litt uro-momenter på arbeidsplassen i det siste som har gjort meg psykisk sliten. Men sykemeldingen gjelder rett og slett noe helt annet, det er fysisk/kroppslig plage som har satt meg ut av spill. Skal jeg bare si det rett ut? Eller bare drite i å si noe? 

Anonymkode: 1049a...bd1

Leder skal ringe deg allerede første sykedag.

Leder skal spørre om det er noe de kan gjøre.

Leder skal spørre om sykdommen skyldes arbeidsplassen. 

Dette er spørsmål de er lovpålagte å spørre om. Og du er lovpålagt å svare og bidra så godt du kan til å få tilrettelagt arbeidet ditt slik at fraværet blir kortest mulig.

Leder kan ikke spørre om diagnose, men skal og må spørre om det er noen oppgaver du kan utføre og om det er noe de kan gjøre (dvs tilrettelegge) slik at du kan jobbe helt eller delvis.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (23 minutter siden):

Ikke etter 2 dagers sykemelding i en sykemelding som varer under ei uke. 

Tilretteleggingsplikten og medvirkningsplikten er fra dag 1. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...