Gå til innhold

Samboeren hennes nekter å overføre huset på henne.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En venninne av meg har tatt opp lån for å kjøpe seg inn i huset med samboeren. Men han har fortsatt ikke overført skjøtet (?) på henne og hun sier at han "nekter". Er det sånn at han bare kan la være å føre over på henne også betaler hun bare ned på hans lån?

Anonymkode: 0d52c...c45

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå jeg og samboer var i banken for rådgivning så fikk jeg ikke overført lånet fra banken før kjøtet var i orden. Er det boliglån fra banken hu har eller er det et lån fra et annet sted?

Hadde jeg vært henne hadde jeg plent nektet å kjøpe meg inn og betale noe som helst på hans boliglån frem til kjøtet ble tinglyst. Det gir henne rettsvern(kan du lese mer om på nett). 

Anonymkode: b287a...d35

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

En venninne av meg har tatt opp lån for å kjøpe seg inn i huset med samboeren. Men han har fortsatt ikke overført skjøtet (?) på henne og hun sier at han "nekter". Er det sånn at han bare kan la være å føre over på henne også betaler hun bare ned på hans lån?

Her er litt informasjon:

https://www.huseierne.no/nyheter/samboere-ma-tinglyse-eierandeler-i-boligen/

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Klart hun kan betale på hans hus uten å få eierandel. Det hun betaler inn vil være en gave til samboeren. Den dagen de skiller lag vil hun ikke ha rett til å få noe igjen for det hun har betalt. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun får ikke lån uten at banken har tatt pant i bolig, og det får de først gjøre når hun har eierandel i bolig. 

Anonymkode: 386ac...0d0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noe som skurrer her. Hvordan har hun fått lånet uten pant? Har de avtalt noe skriftlig? Han høres ikke ut som en hun bør være sammen med.

Anonymkode: 86dc1...8d9

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan har den prosessen foregått? Her burde det vært gjort arbeid av både finansrådgiver i banken, kanskje en advokat for bistand og juridisk hjelp og Kartverket for tinglysning og innbetaling av dokumentavgift. Antar selveierbolig siden TS sier "huset". 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan selvsagt nekte å selge en del av huset sitt. Men har han først sagt at hun skal få kjøpe seg inn, og så angret etter at hun fikk lån? Eller har hun bare bestemt at hun vil kjøpe seg inn og tatt opp lån uten å avklare om han vil selge?

Anonymkode: 780b6...70f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå jeg og samboer var i banken for rådgivning så fikk jeg ikke overført lånet fra banken før kjøtet var i orden. Er det boliglån fra banken hu har eller er det et lån fra et annet sted?

Hadde jeg vært henne hadde jeg plent nektet å kjøpe meg inn og betale noe som helst på hans boliglån frem til kjøtet ble tinglyst. Det gir henne rettsvern(kan du lese mer om på nett). 

Kjøte? 😅

Anonymkode: 3afe1...6ba

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan velge om noen skal få kjøpe seg inn i huset hans, eller bare betale leie.

Men har hun tatt opp lån fordi han var gått med på at hun skulle få kjøpe seg inn, og så nekter han nå? Eller hvordan henger det sammen?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kjøte? 😅

Anonymkode: 3afe1...6ba

Motparten til skjino og skjøttdeig

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En venninne av meg har tatt opp lån for å kjøpe seg inn i huset med samboeren. Men han har fortsatt ikke overført skjøtet (?) på henne og hun sier at han "nekter". 

Hvordan har hun fått boliglån uten sikkerhet i huset?

Anonymkode: c9e77...bb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var rart. Hvor har hun tatt lån? Hvem ønsker at hun skal kjøpe seg inn? Dette gjør dem gjennom møte i banken. 

Anonymkode: aabee...706

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, han må ikke overføre huset til henne. Hun kan leie. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, han må ikke overføre huset til henne. Hun kan leie. 

Det er vel å anse som avtalebrudd og/eller svindel om venninna til TS har betalt millioner for en eierandel i boligen og ikke får dette. 

Man skal ha en svært dyktig advokat på sin side om man klarer å få gjennomslag for at det er forskudd på husleie

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dette er sant så er jo forholdet over fra din venninnes side. Dette er i så fall svindel, selv om jeg ikke forstår hvordan hun har fått lån uten at andelen er på plass.

Anonymkode: 8329c...e07

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
newman01 skrev (45 minutter siden):

Det er vel å anse som avtalebrudd og/eller svindel om venninna til TS har betalt millioner for en eierandel i boligen og ikke får dette. 

Man skal ha en svært dyktig advokat på sin side om man klarer å få gjennomslag for at det er forskudd på husleie

Tviler på at det Jar skjedd. Noe skurrer her. Hun skrev uke at hun hadde overført pengene, kun at hun hadde lånt de. Og da antagelig ikke fra banken siden avtalen ikke er i boks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags lån har hun tatt opp? Om hun har fått et huslån fra banken gir ikke de ut det uten at det er sikret med pant i huset. Men om ikke eierandelen er satt, med tinglysning, kan hun i praksis betale ned på hans lån ja, som en "gave" som det blir veldig vanskelig å få tilbake ved evt. brudd. Hun MÅ stå som deleier av en viss prosent for å sikre seg som samboer. Din venninns bank skal ha god kontroll på dette.

Men hvis det er sånn at hun har skaffet seg en annen type lån, usikret, eller hadde en sum penger selv, for å liksom kjøpe seg inn i hans hus, har hun dreti på leggen kraftig og i praksis gitt bort penger. Da må hun i såfall handle NÅ når pengeoverføringen er fersk og synlig fortsatt for å enten få pengene tilbake eller få eierandelene sine.

Anonymkode: c9ce7...b7b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker venninnen har fått aksept fra en bank til å ta opp boliglån, men ikke får utbetalt lånet før hun har fått tinglyst eierskap til boligen. Som det fremstår som at han ikke har lyst til.

Har hun avtalt å kjøpe seg inn før hun gikk i banken?  Høres dysfunksjonelt ut uansett.

Endret av Eric_B
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Håper virkelig ikke du snakker som du skriver 😮:fnise:

Anonymkode: 1888c...d8d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...