Gå til innhold

Nervøs for å kjøre på vinteren!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du sier du har piggdekk, men at de er elendige på glatta? Da MÅ dekkene byttes. Har for forhjulstrekk eller bakhjulestrekk eller 4WD? Det har MYE å si for hvordan bilen oppfører seg. Kan du be en trygg person være med deg å mengdekjøre i din egen bil?  Det hjelper lite å kjøre en skolebil som ikke er din egen, det er din egen du først og fremst må bli trygg på. Kjør også gjerne litt på skogsvei uten trafikk, og allier deg med en som har traktor, da kan du få følelsen av HVA som skal til før bilen glipper, fart i svinger, oppbremsing osv. 
Det å ligge så langt under fartsgrensen skaper problemer for alle andre, og kan føre til farlige situasjoner. 

Anonymkode: ec328...982

Jeg vet ikke hva slags skogsveier du er vandt med men alle jeg vet om er ikke slik man kommer opp i fart på. Man SKAL heller ikke kjøre fort der. 

Anonymkode: 62cf7...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

jeg er ikke ts men vet at ingen kjøretimer kunne få meg til å kjøre fortere på vinterføre. Jeg er komfortabel og trygg med lav fart og da er det nok for meg. Jeg er aldri til hinder for annen traffikk da jeg slipper forbi med en gang jeg ser bil bak meg. 

Anonymkode: 62cf7...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tips er å alltid ha gode dekk. Ja de koster, men det er livet ditt verdt! Bytt de når du merker at de ikke tar like bra på glatta, og ikke bare hold ut til det er så og så mye mønster igjen. Les dekktester og prøv å les deg opp hva som er best til din bil (at et dekk er bra på en bil betyr ikke at det er bra på en annen) 

Nr 2 er å avpasse farten etter forholdene og legge deg ofte inn til siden for å slippe folk forbi. Da slipper du å bli stresset og folkene bak slipper å bli irritert. 

Nr 3, ta noen kurs med glattkjøring. Øvelse på svært glatt bane (helst med egen bil siden alle biler oppfører seg forskjellig). Masse øvelse vil hjelpe på både selvtillit og at du vil slappe mer av. Noe av det viktigste er å vite hva du skal gjøre når veien er glatt, og det er vanskelig å lese seg til. Direkte opplevelse er det beste, jeg skjønte ikke hva kontring på rattet var før jeg fikk teste det selv på bane. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er jo mengdetrening som er viktig med bilkjøring, så det er bare å fortsette å kjøre. Om du har mulighet til det så kan du kjøre når det er minst trafikk, for å prøve å øke farten opp til fartsgrensen.

Det er jo bra at man er forsiktig og kjører etter forholdene, men når du kjører så mye under ( når det egentlig ikke er nødvendig) og du er livredd så er det jo ikke bra. Hadde ikke kjørelæreren noen tips til deg? 

Anonymkode: b7321...f75

Jo, jeg har svart på det i ganske mange svar nå at han kom med pointers og tips :)

Anonymkode: e38ce...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du sier du har piggdekk, men at de er elendige på glatta? Da MÅ dekkene byttes. Har for forhjulstrekk eller bakhjulestrekk eller 4WD? Det har MYE å si for hvordan bilen oppfører seg. Kan du be en trygg person være med deg å mengdekjøre i din egen bil?  Det hjelper lite å kjøre en skolebil som ikke er din egen, det er din egen du først og fremst må bli trygg på. Kjør også gjerne litt på skogsvei uten trafikk, og allier deg med en som har traktor, da kan du få følelsen av HVA som skal til før bilen glipper, fart i svinger, oppbremsing osv. 
Det å ligge så langt under fartsgrensen skaper problemer for alle andre, og kan føre til farlige situasjoner. 

Anonymkode: ec328...982

Jeg kjører 4hjulstrekk, men med et møkkamerke av noen dekk som har dårlig grep på is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evot_i_skogen skrev (15 minutter siden):

Første tips er å alltid ha gode dekk. Ja de koster, men det er livet ditt verdt! Bytt de når du merker at de ikke tar like bra på glatta, og ikke bare hold ut til det er så og så mye mønster igjen. Les dekktester og prøv å les deg opp hva som er best til din bil (at et dekk er bra på en bil betyr ikke at det er bra på en annen) 

Nr 2 er å avpasse farten etter forholdene og legge deg ofte inn til siden for å slippe folk forbi. Da slipper du å bli stresset og folkene bak slipper å bli irritert. 

Nr 3, ta noen kurs med glattkjøring. Øvelse på svært glatt bane (helst med egen bil siden alle biler oppfører seg forskjellig). Masse øvelse vil hjelpe på både selvtillit og at du vil slappe mer av. Noe av det viktigste er å vite hva du skal gjøre når veien er glatt, og det er vanskelig å lese seg til. Direkte opplevelse er det beste, jeg skjønte ikke hva kontring på rattet var før jeg fikk teste det selv på bane. 

Jeg legger meg inn til siden, men jeg har muligens fått ordna meg bedre dekk etter hvert, og da håper jeg det blir bedre!

Men jeg har nettopp hatt kjøretime, og det hjalp en del på den slappe av delen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg PRØVER å bli kvitt det, for det er jo bare i hodet det sitter. Men jeg blir superstressa av trailere som skal ligge langt oppi ræva på meg når jeg prøver å kjøre etter forholdene.

Jaja, jeg forstod det. Poenget var bare at vedkommende mente at du hadde en sunn respekt for trafikken, og det stressnivået du beskriver absolutt ikke er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (3 timer siden):

Jaja, jeg forstod det. Poenget var bare at vedkommende mente at du hadde en sunn respekt for trafikken, og det stressnivået du beskriver absolutt ikke er sunt.

Jeg prøvde nå å sette teori fra kjørelærer i praksis, kjørte strekninga jeg pleier idag, og merka en veldig forbedring. Lå 5 - 10 under, men stoler ikke helt på dekka mine, og det gikk overraskende mye bedre i dag enn sist! Jeg er litt stolt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg prøvde nå å sette teori fra kjørelærer i praksis, kjørte strekninga jeg pleier idag, og merka en veldig forbedring. Lå 5 - 10 under, men stoler ikke helt på dekka mine, og det gikk overraskende mye bedre i dag enn sist! Jeg er litt stolt.

Det er kjempebra! Og du bør sørge for å kjøre minst en gang daglig nå for å holde ved like. Jo mer du kjører jo tryggere blir du! (Og bedre på å vurdere hva som er reelt glatt føre, og hva som er angst og utrygghet pga tidligere erfaringer)

Anonymkode: e010b...d56

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

flott at du tenker på å bytte dekk. :D 

Anonymkode: 865e3...a4d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...