Makavelli Skrevet 23. januar #21 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): jeg vil si at du har en sunn respekt for trafikken! Det er jo ikke sunt å bli så stressa og redd som TS beskriver. Det er direkte farlig for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #22 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): RV3 i Østerdalen ER ubehagelig på vinteren. Trailersjåfør og idioter som tar forbikjøringer og kutter svinger hele tia.. Må du kjøre på 3’ern? Jeg unngår det helst på vinterføre… Anonymkode: 82170...756 Ja, for det er den beste veien ned til Koppang, er bare 30min å kjøre ca, men jeg liker IKKE når dem skal ligge tett oppi ræva på en og blinke og faenskap.. DET stresser meg kjenner jeg. Anonymkode: e38ce...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #23 Del Skrevet 23. januar Makavelli skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke sunt å bli så stressa og redd som TS beskriver. Det er direkte farlig for andre. Jeg PRØVER å bli kvitt det, for det er jo bare i hodet det sitter. Men jeg blir superstressa av trailere som skal ligge langt oppi ræva på meg når jeg prøver å kjøre etter forholdene. Anonymkode: e38ce...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #24 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, for det er den beste veien ned til Koppang, er bare 30min å kjøre ca, men jeg liker IKKE når dem skal ligge tett oppi ræva på en og blinke og faenskap.. DET stresser meg kjenner jeg. Anonymkode: e38ce...8fd Skjønne. Dem kjører gjerne fort uansett vær og føre… Det er nok kanskje en blanding av at du er nervøs/stressa og at veien er som den er. Med alle de ulykkan som er i Østerdalen så blir man litt nervøs.. Men sørg hvertfall for å ha gode vinterdekk. kan det hjelpe å ta noen turer på glattkjøringsbane? Anonymkode: 82170...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #25 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønne. Dem kjører gjerne fort uansett vær og føre… Det er nok kanskje en blanding av at du er nervøs/stressa og at veien er som den er. Med alle de ulykkan som er i Østerdalen så blir man litt nervøs.. Men sørg hvertfall for å ha gode vinterdekk. kan det hjelpe å ta noen turer på glattkjøringsbane? Anonymkode: 82170...756 Det foreslo jeg, men kjørelærer mente jeg hadde mer utbytte av å kjøre på vei. Men dette var en nyere bil som henger bedre enn min bil da, men han var veldig rolig og ga meg pointers, råd og tips hele veien. Prøvde også å få frem mine rasjonelle tanker, men frykten og følelsen av å skli tar fort overhånd som han sa. Så jeg må prøve å omstille hodet mitt og overse frykten. Anonymkode: e38ce...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #26 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det foreslo jeg, men kjørelærer mente jeg hadde mer utbytte av å kjøre på vei. Men dette var en nyere bil som henger bedre enn min bil da, men han var veldig rolig og ga meg pointers, råd og tips hele veien. Prøvde også å få frem mine rasjonelle tanker, men frykten og følelsen av å skli tar fort overhånd som han sa. Så jeg må prøve å omstille hodet mitt og overse frykten. Anonymkode: e38ce...8fd Er det et alternativ å bytte bil så du har en du føler deg tryggere i? Er stor forskjell på biler å… Anonymkode: 82170...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #27 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det et alternativ å bytte bil så du har en du føler deg tryggere i? Er stor forskjell på biler å… Anonymkode: 82170...756 Dessverre, for jeg har en som er eu ok og en som ikke er eu ok. Og den som ikke er eu ok er gubben min sin så min er den eneste som er eu ok. Anonymkode: e38ce...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #28 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg blir så stressa om jeg ligger 20 under og det kommer en idiot av en lastebilsjåfør på Riksvei 3 og blinker på meg fordi jeg kjører forsiktig, fordi dekka mine er 3år gamle og sliter med grep på glatta.. Anonymkode: e38ce...8fd Da må du for pokker kjøpe nye dekk. Er jo trafikkfarlig for alle. Anonymkode: 55017...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #29 Del Skrevet 23. januar Det er jo mengdetrening som er viktig med bilkjøring, så det er bare å fortsette å kjøre. Om du har mulighet til det så kan du kjøre når det er minst trafikk, for å prøve å øke farten opp til fartsgrensen. Det er jo bra at man er forsiktig og kjører etter forholdene, men når du kjører så mye under ( når det egentlig ikke er nødvendig) og du er livredd så er det jo ikke bra. Hadde ikke kjørelæreren noen tips til deg? Anonymkode: b7321...f75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #30 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du for pokker kjøpe nye dekk. Er jo trafikkfarlig for alle. Anonymkode: 55017...2ff Ja, jeg skal kjøpe nye vinterdekk neste sesong, for jeg har ikke akkurat 8000 på bok her og nå, men er 1mnd til jeg får lønn og skal da vurdere å høre med min far om han kanskje kan hjelpe meg litt selv om jeg egentlig bør ha penger til det selv. Anonymkode: e38ce...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinte-my Skrevet 23. januar #31 Del Skrevet 23. januar Bestill deg time på glattkjøringsbane med din bil? Her jeg bor er det åpen dag på banen snart, rett og slett som et sikkerhetstiltak. Hopp i det og utfordre frykten i et kontrollert miljø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 23. januar #32 Del Skrevet 23. januar Jeg kjører en del i jobben, og jeg merker med meg selv at jeg kjører veldig forsiktig når det blir glatt for første gang på høsten. Det er fordi det er uvant. Etter noen dager på glatt føre, er det nesten som å kjøre vanlig igjen. Man blir vant til det, og lærer hvordan bilen reagerer, rett og slett. Min anbefaling til TS for å bli tryggere på glatt føre, er å kjøre mye mer på glatt føre. Da blir du vant til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #33 Del Skrevet 23. januar Første bud er å være ordentlig skodd for føre. 3år gamle dekk kan være helt greie, men det høres ut som du bør bytte for din egen del! Du stoler jo tydeligvis ikke på dekkene. Så må du legge vekk tanker om fart og ting bak deg som forstyrrer. Det sitter kun i ditt hodet. Blinker bilen bak, så er det ham som er en idiot. Men det kan være lurt å kjøre inn til siden og slippe han forbi. Så slipper du stresset. Vil anbefale en tur på glattkjøringsbanen og kjøretimer der. Sånn at du blir trygg. Gjerne en time til sommeren igjen og igjen på høsten også. Så er det mengdetrening. Du må rett å slet bare kjøre. Anonymkode: 01321...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #34 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg blir så stressa om jeg ligger 20 under og det kommer en idiot av en lastebilsjåfør på Riksvei 3 og blinker på meg fordi jeg kjører forsiktig, fordi dekka mine er 3år gamle og sliter med grep på glatta.. Anonymkode: e38ce...8fd Her er det vel du som er idioten som kjører med dårlige dekk. Du må selvsagt starte med å kjøpe deg en bil som passer til der du bor, med riktig og gode dekk. Har man ikke råd til passende bil kan man ikke bo på sånne steder. Så du kjøper deg: 1. Firehjulstrekk. 2. Nye vinterdekk med pigg. Trailersjåførene har ikke mye valg, et kvarters forsinkelse for de kan bety forskjellen på om de får sove hjemme resten av uka eller ikke. Må de ta døgnhvilen et annet sted en natt så forplanter forsinkelsen seg gjennom hele uka, de har avtaler og tidsfrister med lossing og lager, og blir pressa til å holde tempo av regelverk og arbeidsgivere. Så punkt 3. Kjør inn så fort du kan når du faktisk ligger så langt under. Du kan ikke si at du kjører etter forholdene hvis alle andre ligger i høyere fart. Kjører selv firehjulstrekker og pigg, og når jeg på vinterføre ligger i 70-80 på vanlig snøveier med litt is, så blir jeg også litt oppgitt av de foran meg med knøttsmå biler med fremhjulsdrift som ligger og lurer i 50… Nå vet jeg ikke om du bor mot Atna eller Evenstad, men i Østerdalen er man jo strengt heldig og har skikkelig vinterføre, sørover får du litt mer ustabilt pga Glomma. Men salting stopper vel ved Elverum eller Rena, ergo ingen grunn til å mene det er særlig dårlig føre nordover. (Skumlere med elgen) Uansett så må du få trygget deg selv litt og koste på deg nødvendig transportmiddel, uten å bli en av disse bitre som ikke kan sette deg inn i situasjonen til yrkessjåførene. Hilsen annen østerdøl 😊 Anonymkode: e010b...d56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #35 Del Skrevet 23. januar Du sier du har piggdekk, men at de er elendige på glatta? Da MÅ dekkene byttes. Har for forhjulstrekk eller bakhjulestrekk eller 4WD? Det har MYE å si for hvordan bilen oppfører seg. Kan du be en trygg person være med deg å mengdekjøre i din egen bil? Det hjelper lite å kjøre en skolebil som ikke er din egen, det er din egen du først og fremst må bli trygg på. Kjør også gjerne litt på skogsvei uten trafikk, og allier deg med en som har traktor, da kan du få følelsen av HVA som skal til før bilen glipper, fart i svinger, oppbremsing osv. Det å ligge så langt under fartsgrensen skaper problemer for alle andre, og kan føre til farlige situasjoner. Anonymkode: ec328...982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet 23. januar #36 Del Skrevet 23. januar (endret) Det er forståelig at du er nervøs når du har vært i ein ulykke tidligere. Jeg har ikke så mange råd annet enn at du må bare fortsette å kjøre, selv om du er nervøs. Da ser du at det går bra. Det er bare fornuftig å kjøre saktere på glatten. Ikke alltid se på fartsgrensa. Man skal kjøre etter forholda. Jeg kjører også saktere når det er glatt på veiene. Har folk dårlig tid og kjører fort, så får de kjøre tidligere, da trenger de ikke kjøre fort. Eneste man skal respektere som må kjøre fort er utrykningskjøretøy. Ellers skal folk kjøre etter forholda. Er det glatt så er det glatt og det må vises hensyn til. Jeg tviler på du mister lappen av å kjøre saktere på glatt vei. Hadde det vært vanlig tørr vei, som ikke er glatt, du hadde kjørt sakte på en tørr motorvei og hindret trafikken, det hadde vært noe annet. Med snø og speilblank vei så må man ta hensyn til at det er glatt. Hadde du følt deg tryggere med piggdekk? Jeg har elbil/tesla og valgte piggdekk for jeg føler meg mer tryggere med piggdekk enn vinterdekk. Så nå at du har piggdekk? Da er det lurt å skifte de ut hvis du har hatt de mange år og de er slitt. Endret 23. januar av GlitrendeSjokolade La til noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #37 Del Skrevet 23. januar Sinte-my skrev (10 minutter siden): Bestill deg time på glattkjøringsbane med din bil? Her jeg bor er det åpen dag på banen snart, rett og slett som et sikkerhetstiltak. Hopp i det og utfordre frykten i et kontrollert miljø. Hadde jo nylig oppfriskningtime med kjørelærer, og han sa jeg bare måtte ringe hvis jeg følte jeg trengte det Anonymkode: e38ce...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinte-my Skrevet 23. januar #38 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde jo nylig oppfriskningtime med kjørelærer, og han sa jeg bare måtte ringe hvis jeg følte jeg trengte det Anonymkode: e38ce...8fd Jeg tenker på å kjøre med egen bil på glattkjøringsbane, altså ikke en ordinær kjøretime Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #39 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Her er det vel du som er idioten som kjører med dårlige dekk. Du må selvsagt starte med å kjøpe deg en bil som passer til der du bor, med riktig og gode dekk. Har man ikke råd til passende bil kan man ikke bo på sånne steder. Så du kjøper deg: 1. Firehjulstrekk. 2. Nye vinterdekk med pigg. Trailersjåførene har ikke mye valg, et kvarters forsinkelse for de kan bety forskjellen på om de får sove hjemme resten av uka eller ikke. Må de ta døgnhvilen et annet sted en natt så forplanter forsinkelsen seg gjennom hele uka, de har avtaler og tidsfrister med lossing og lager, og blir pressa til å holde tempo av regelverk og arbeidsgivere. Så punkt 3. Kjør inn så fort du kan når du faktisk ligger så langt under. Du kan ikke si at du kjører etter forholdene hvis alle andre ligger i høyere fart. Kjører selv firehjulstrekker og pigg, og når jeg på vinterføre ligger i 70-80 på vanlig snøveier med litt is, så blir jeg også litt oppgitt av de foran meg med knøttsmå biler med fremhjulsdrift som ligger og lurer i 50… Nå vet jeg ikke om du bor mot Atna eller Evenstad, men i Østerdalen er man jo strengt heldig og har skikkelig vinterføre, sørover får du litt mer ustabilt pga Glomma. Men salting stopper vel ved Elverum eller Rena, ergo ingen grunn til å mene det er særlig dårlig føre nordover. (Skumlere med elgen) Uansett så må du få trygget deg selv litt og koste på deg nødvendig transportmiddel, uten å bli en av disse bitre som ikke kan sette deg inn i situasjonen til yrkessjåførene. Hilsen annen østerdøl 😊 Anonymkode: e010b...d56 Jeg kjører 4x4 med piggdekk, men jeg har nå tatt en telefon til min far som var villig til å hjelpe meg litt økonomisk med å få skodd på bilen bedre dekk så fort jeg får noe penger! Og jeg benytter sjansen til å finne en busslomme å slippe dem forbi mellom Atna og Koppang, men jeg føler kjøretimen med kjørelærer har gjort meg litt mer tryggere (håper jeg), og jeg skal ut å kjøre etterpå, for jeg må handle for ei uke. Jeg er ikke bitter, men dem er tyngre og har ofte bedre grep, men jeg gjør mitt for å slippe dem forbi! Anonymkode: e38ce...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #40 Del Skrevet 23. januar Sinte-my skrev (1 minutt siden): Jeg tenker på å kjøre med egen bil på glattkjøringsbane, altså ikke en ordinær kjøretime Jeg gjorde det da jeg bodde lengre ned i østerdalen, men jeg følte ikke det hjalp noe særlig. Ordinær kjøretime hjalp mer fordi da fikk jeg pointers og ting å jobbe med! Anonymkode: e38ce...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå