AnonymBruker Skrevet 25. januar #81 Del Skrevet 25. januar Jeg sjekker når jeg får beskjed om at det er på tide 😅 Jeg har stort sett gjort det hos fastlegen. Anonymkode: c17c2...a00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #82 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er 28. Har som sagt ikke hatt samleie, så sånn sett er det neppe nødvendig uansett. Anonymkode: 1bf26...9b0 At man ikke har hatt samleie er ikke ensbetydende med at man ikke trenger sjekk. Men hvis du ikke har plager, dvs endring i utflod, kløe, smerter, unormal mens, smerter ved bekken/eggstokk, m.m, så går det nok fint. Anonymkode: 4cb04...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #83 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At man ikke har hatt samleie er ikke ensbetydende med at man ikke trenger sjekk. Men hvis du ikke har plager, dvs endring i utflod, kløe, smerter, unormal mens, smerter ved bekken/eggstokk, m.m, så går det nok fint. Anonymkode: 4cb04...d6c Nei, men kreftforeningen skriver feks at man egentlig ikke trenger å sjekke seg om man ikke har hatt samleie, da sannsynligheten er svært liten. Og hva er det verste som kan skje? Anonymkode: 1bf26...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #84 Del Skrevet 25. januar Gjorde det tidligere, men nå har jeg ikke vært hos gynekolog siden 2022. Tok celleprøve da. Regner med at jeg får en påminnelse om noen år. Vi har kun én gynekolog her i byen, og det er en kronisk sen mannlig gynekolog som er ganske fordomsfull. Neste gang jeg skal ta celleprøve vil jeg be legen (mannlig fastlege) om henvisning til GYN i en av nabobyene, eller spørre om det er noen andre av de kvinnelige legene på klinikken som kan gjøre det. Med mindre jeg får plager i underlivet, da. Da vil jeg jo be om en sjekk. Har ikke noe problemer med GU-undersøkelse i seg selv, har hatt fler enn jeg kan telle på en hånd pga. utredning av PCOS tidlig i 20-årene som senere viste seg å være NCAH (https://www.webmd.com/children/nonclassical-congenital-adrenal-hyperplasia) Men ser ikke poenget med jevnlige undersøkelser bare for å sjekke hvordan det står til der nede. Har heller ikke noe i mot mannlige gynekologer i utgangspunktet da jeg har gått til flere som jeg har fått god behandling av (blant annet Jan Mellembakken på Rikshospitalet) Anonymkode: 30967...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 25. januar #85 Del Skrevet 25. januar Jeg virkelig hater gynekolog Går privat til en hyggelig dame og tar full sjekk annet hvert år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #86 Del Skrevet 25. januar Jeg sjekker meg ikke. Minst 20 år siden sist. Hadde selvfølgelig sjekket ved avvik/endringer. Er ikke komfortabel med å sjekke meg hos fastlegen. Han kjenner meg for godt. Anonymkode: 71857...268 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #87 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nei, men kreftforeningen skriver feks at man egentlig ikke trenger å sjekke seg om man ikke har hatt samleie, da sannsynligheten er svært liten. Og hva er det verste som kan skje? Anonymkode: 1bf26...9b0 Dette gjelder jo bare i forhold til livmorhalskreft. Tror du virkelig at livmorhalskreft er den eneste grunne til å sjekke seg? Du kan få eggstokkreft, du kan få muskelknuter som forstyrrer og som må gjøres noe med. Eggstokkreft kan gi lite og diffuse symptomer, og blir derfor ofte ikke oppdaget før det er for sent. GU med innvendig ultralyd vil kunne se om det er cyster/svulster på eggstokker. Anonymkode: 4cb04...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #88 Del Skrevet 25. januar Tatt celleprøve en gang, aldri igjen (ikke om jeg har symptomer og plager) Har traumer fra før (kptsd) og ble retraumatisert av en udugelig gynekolog som ikke tok hensyn. Anonymkode: 21ef2...ba3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #89 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette gjelder jo bare i forhold til livmorhalskreft. Tror du virkelig at livmorhalskreft er den eneste grunne til å sjekke seg? Du kan få eggstokkreft, du kan få muskelknuter som forstyrrer og som må gjøres noe med. Eggstokkreft kan gi lite og diffuse symptomer, og blir derfor ofte ikke oppdaget før det er for sent. GU med innvendig ultralyd vil kunne se om det er cyster/svulster på eggstokker. Anonymkode: 4cb04...d6c Nei, grunnen til å sjekke seg er jo for å forhindre at man har en sykdom som fører til at man kan dø. Jeg har ikke noe imot å dø, og da er det heller ingen grunn til at jeg skal sjekke meg. Anonymkode: 1bf26...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #90 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nei, grunnen til å sjekke seg er jo for å forhindre at man har en sykdom som fører til at man kan dø. Jeg har ikke noe imot å dø, og da er det heller ingen grunn til at jeg skal sjekke meg. Anonymkode: 1bf26...9b0 Man kan få sykdommer/tilstander som gir andre problemer, man må ikke få en livstruende diagnose for at noe skal være galt. Å være full av kreft i flere år er neppe særlig behagelig, men for all del, best å ikke unngå det. Leit at du har så lite egenkjærlighet at du ikke ønsker å ta vare på deg selv. Anonymkode: 4cb04...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #91 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette gjelder jo bare i forhold til livmorhalskreft. Tror du virkelig at livmorhalskreft er den eneste grunne til å sjekke seg? Du kan få eggstokkreft, du kan få muskelknuter som forstyrrer og som må gjøres noe med. Eggstokkreft kan gi lite og diffuse symptomer, og blir derfor ofte ikke oppdaget før det er for sent. GU med innvendig ultralyd vil kunne se om det er cyster/svulster på eggstokker. Anonymkode: 4cb04...d6c Mye av dette blir heller ikke oppdaget ved en generell GU med celleprøve hos fastlege, og de fleste blir ikke henvist til gynekolog med mindre de har spesielle symptomer/plager. Det er ikke sånn at man skal sjekke seg for alt mulig, da det fort oppstår overdiagnostisering og overbehandling. Celleendringer og livmorhalskreft er en ganske hyppig kreftform som kan unngås eller oppdages tidlig ved å ta jevnlig celleprøve, og derfor er det laget et screeningprogram der kvinner anbefales å delta. Celleprøve tas enkelt og raskt hos fastlege og er derfor enkelt å gjennomføre i befolkningen. Det krever mye mer ressurser å skulle anbefale alle kvinner å gå jevnlig til gynekolog for å ta ultralyd for å sjekke for svulster og cyster i underlivet, og det anbefales heller ikke da nytteverdien er liten. Det koster mye mer enn det lønner seg. Anonymkode: 37ef2...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #92 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mye av dette blir heller ikke oppdaget ved en generell GU med celleprøve hos fastlege, og de fleste blir ikke henvist til gynekolog med mindre de har spesielle symptomer/plager. Det er ikke sånn at man skal sjekke seg for alt mulig, da det fort oppstår overdiagnostisering og overbehandling. Celleendringer og livmorhalskreft er en ganske hyppig kreftform som kan unngås eller oppdages tidlig ved å ta jevnlig celleprøve, og derfor er det laget et screeningprogram der kvinner anbefales å delta. Celleprøve tas enkelt og raskt hos fastlege og er derfor enkelt å gjennomføre i befolkningen. Det krever mye mer ressurser å skulle anbefale alle kvinner å gå jevnlig til gynekolog for å ta ultralyd for å sjekke for svulster og cyster i underlivet, og det anbefales heller ikke da nytteverdien er liten. Det koster mye mer enn det lønner seg. Anonymkode: 37ef2...f0a Poenget er at personen jeg siterte har i en alder av snart 30 år aldri har vært hos gynekolog, og har aldri tenkt å gå dit. Selvsagt påviser ikke celleprøve noe annet enn livmorhalskreft, derfor tar man innvendig UL ved oppståtte symptomer og endringer (som jeg skrev i en tidligere kommentar). Du må se kommentaren min i helhet med resten av kommentarene, ikke bare siste. Anonymkode: 4cb04...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå