Gå til innhold

Sjekker du deg jevnlig, gynekologisk?

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hater GU så..sikkert minst 7 år siden jeg tok celleprøve sist. Tenkte forsøke hjemmetest. Det virker genialt.

Anonymkode: 3bb6b...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Å gå til gynekolog er en mye bedre opplevelse enn å gå til fastlegen. Da kommer du til en som er proffesjonell og dedikert. H*n vet hva du er der for å fokuserer og gir gode råd. Jeg har alltid hatt flotte gynekologer, mindre gode fastlegetime på GU. Hvorfor bruker noen fastlegen til GU spør jeg tilbake.. ?

Anonymkode: d2879...d24

Jeg bruker fastlegen min til GU. Ikke noe problem det. Han har vært min fastlege i over 20 år og jeg er veldig fornøyd med han. 

Anonymkode: 08fbb...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går jevnlig og sjekker meg. Minst hvert 2.år (jada jeg vet at anbefalingen er hvert 5.år, jeg synes det er alt for sjeldent..) Jobber med kreftpasienter så da blir man jo litt kokko da når man ser så mye kreft rundt seg.

Anonymkode: 08fbb...d3a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å du er fortsatt i live. Så det er ikke nødvendig for alle å sjekke seg. I følge de hysteriske så skulle du vært død for 30 år siden.😅

Anonymkode: 30056...c8c

Lar du være å ha forsikringer også fordi det er liten risiko for at huset ditt brenner? Man tar ikke celleprøve fordi man tror man har celleforandringer, man tar det fordi det er en viss risiko og å ta celleprøver regelmessig er den beste forsikringen man har mot å utvikle livmorhalskreft.

Anonymkode: 6858d...428

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du vet at HPV kan ligge latent i haugevis av år, og at man ikke vaksinerer seg for alle høyrisikoversjonene?

Jeg lærte det ganske nylig the hard way med å få påvist høyrisiko HPV som ikke dekkes av vaksine, og som har ligget latent fra jeg var barn til nå i 40 årene. 

Anonymkode: ce0c2...643

Jaja, noe skal man jo dø av.

Anonymkode: 7438d...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 5.20):

Nei. Jeg er ikke seksuelt aktiv, og om jeg var det så er jeg uansett vaksinert.

Det er ingen garanti med vaksine..

Veldig bra, men bare et av mange ting man må gjøre. Kreft kan man få uten hpv, og hpv kan man få med vaksine.

Anonymkode: c0794...181

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å du er fortsatt i live. Så det er ikke nødvendig for alle å sjekke seg. I følge de hysteriske så skulle du vært død for 30 år siden.😅

Dette har ingenting med hysteri å gjøre! Kun lurt å sjekke hvert 3-5 år generelt. Dette er en krefttype som kan oppstå og utfallet blir som regel bra dersom det oppdages i tide…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Litt av en kommentar. Til orientering: de fleste mennesker gleder seg over livet og ønsker å være her en stund. Vel de fleste da. Det kan synes som om du har resignert. Kjipt for deg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Noe så flåsete. 

Anonymkode: 52c51...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lar du være å ha forsikringer også fordi det er liten risiko for at huset ditt brenner? Man tar ikke celleprøve fordi man tror man har celleforandringer, man tar det fordi det er en viss risiko og å ta celleprøver regelmessig er den beste forsikringen man har mot å utvikle livmorhalskreft.

Bla-bla-bla.. samme visa om å om igjen. Finn på nye argumenter nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår at du skriver dette i beste mening. Men kvinner som ikke tar gu vet risikoen. De har en god grunn (for dem) og du vil ikke kunne overtale dem til det gjennom et forum. 

Vi er alle forskjellige og har forskjellige grenser for hva som blir for ubehagelig å gjennomføre. 

Det finnes nå hjemmetest for hpv, som er bedre enn å ikke sjekke seg. Man kan få beroligende ev narkose om man absolutt ikke klarer å gjennomføre gu, men ønsker det om man blir sedert. Det er gynekologer som har spesialisert seg på pasienter med ulike utfordringer. Og klarer man det fortsatt ikke så er det et valg hver enkelt tar. 

Anonymkode: 70a67...9bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går til en privat gynekolog minst hvert andre år for å ta celleprøve og en sjekk.

Har ved anledninger vært der oftere også for å ta en sjekk av ditt og datt. Jeg trives veldig med denne gynekologen, hun er behagelig i en situasjon jeg egentlig synes er veldig ubehagelig, så synes det er verdt å betale for.

Anonymkode: 39ca7...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 7.15):

Det er ingen garanti med vaksine..

Veldig bra, men bare et av mange ting man må gjøre. Kreft kan man få uten hpv, og hpv kan man få med vaksine.

Anonymkode: c0794...181

Jeg leser på nett (og har også hørt fra én gynekolog) at man kan få livmorhalskreft selv om man aldri har hatt sex eller aldri har blitt smittet med hpv, men så har jeg også hørt fra flere gynekologer at det ikke er tilfelle. I følge siste gynekolog jeg var hos mente hun bestemt at uten hpv-smitte så er sjansen for livmorhalskreft lik null. Det står også mye forskjellig på. Jeg tenker at det uansett er så uhyre sjeldent å få celleendringer og kreft i livmorhalsen uten hpv (eller uten å ha hatt sex i det hele tatt), at det ikke er helt rett å "true" med det når man skal overtale damer til å sjekke seg jevnlig.
Da bør man heller minne om at celleendringer og kreft er bare en av mange ting man kan få problemer med i underlivet, så det kan lønne seg å ta en sjekk jevnlig. Jeg hadde en periode som ung voksen der jeg ikke hadde tatt celleprøve (eller gu i det hele tatt) på mange år, og heller ikke hadde noen plager eller symptomer. Helt tilfeldig, under en CT-røntgen for noe helt annet, ble det oppdaget en muskelknute på livmoren som da var nesten 10 cm stor. I utgangspunktet ikke spesielt skummelt siden muskelknuter er godartede og ikke farlige i seg selv, men de kan ødelegge veldig dersom man er ung og/eller ønsker barn. Det er vanlig å ha noen små muskelknuter, men noen er som meg og får en eller flere mye større. Min muskelknute vokste som et uvær og var nesten 16 cm på det største. Jeg kunne både se den og kjenne den når jeg lå på rygg, og på det verste fikk jeg vondt i ryggen hver natt/morgen fordi den presset på nerver i ryggen.

Jeg anbefaler å sjekke seg jevnlig, i det minste hos fastlege, men gjerne hos gynekolog. Jeg er likevel ikke fan av å kjefte på folk og true med alt mulig skrekk og gru fordi de ikke sjekker seg. Det finnes mange grunner, og de færreste lar være fordi de ikke vet at de burde sjekke seg.

Anonymkode: 37ef2...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg leser på nett (og har også hørt fra én gynekolog) at man kan få livmorhalskreft selv om man aldri har hatt sex eller aldri har blitt smittet med hpv, men så har jeg også hørt fra flere gynekologer at det ikke er tilfelle. I følge siste gynekolog jeg var hos mente hun bestemt at uten hpv-smitte så er sjansen for livmorhalskreft lik null. Det står også mye forskjellig på nett. Jeg tenker at det uansett er så uhyre sjeldent å få celleendringer og kreft i livmorhalsen uten hpv (eller uten å ha hatt sex i det hele tatt), at det ikke er helt rett å "true" med det når man skal overtale damer til å sjekke seg jevnlig.
Da bør man heller minne om at celleendringer og kreft er bare en av mange ting man kan få problemer med i underlivet, så det kan lønne seg å ta en sjekk jevnlig. Jeg hadde en periode som ung voksen der jeg ikke hadde tatt celleprøve (eller gu i det hele tatt) på mange år, og heller ikke hadde noen plager eller symptomer. Helt tilfeldig, under en CT-røntgen for noe helt annet, ble det oppdaget en muskelknute på livmoren som da var nesten 10 cm stor. I utgangspunktet ikke spesielt skummelt siden muskelknuter er godartede og ikke farlige i seg selv, men de kan ødelegge veldig dersom man er ung og/eller ønsker barn. Det er vanlig å ha noen små muskelknuter, men noen er som meg og får en eller flere mye større. Min muskelknute vokste som et uvær og var nesten 16 cm på det største. Jeg kunne både se den og kjenne den når jeg lå på rygg, og på det verste fikk jeg vondt i ryggen hver natt/morgen fordi den presset på nerver i ryggen.

Jeg anbefaler å sjekke seg jevnlig, i det minste hos fastlege, men gjerne hos gynekolog. Jeg er likevel ikke fan av å kjefte på folk og true med alt mulig skrekk og gru fordi de ikke sjekker seg. Det finnes mange grunner, og de færreste lar være fordi de ikke vet at de burde sjekke seg.

Datt ut et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg vet ikke helt hvorfor. Det krever på en måte for mye "tiltak", i tillegg til at det sikkert er utrolig ubehagelig, særlig siden jeg er jomfru. Det gjør meg for så vidt heller ikke noe å eventuelt dø av det, så hva er da poenget? 

Anonymkode: 1bf26...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja kvart 3 år. Er 37 år, født 2 barn. Bruker fastlegen. 

Anonymkode: 7c7ef...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg vet ikke helt hvorfor. Det krever på en måte for mye "tiltak", i tillegg til at det sikkert er utrolig ubehagelig, særlig siden jeg er jomfru. Det gjør meg for så vidt heller ikke noe å eventuelt dø av det, så hva er da poenget? 

Ikke noe problem å gå til gynekolog selv om du er jomfru. En vanlig undersøkelse hos gynekolog er ikke vondt, og er veldig fort gjort. 

Anonymkode: 4cb04...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke noe problem å gå til gynekolog selv om du er jomfru. En vanlig undersøkelse hos gynekolog er ikke vondt, og er veldig fort gjort. 

Jo, det kan absolutt være vondt når man er jomfru (og ellers). Om ikke vondt så helt sinnssykt ubehagelig i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, det kan absolutt være vondt når man er jomfru (og ellers). Om ikke vondt så helt sinnssykt ubehagelig i alle fall. 

Jeg har hatt ørten undersøkelser, og eneste gangen det har vært vondt var da jeg hadde hatt langvarig forstoppelse og hadde mye luft i magen. Men selv da var det gjennomførbart, for det er veldig fort gjort. 

Det finnes medisinske undersøkelser som er langt verre. Men du er kanskje ung, og sånn sett ikke har noe behov for GU enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt ørten undersøkelser, og eneste gangen det har vært vondt var da jeg hadde hatt langvarig forstoppelse og hadde mye luft i magen. Men selv da var det gjennomførbart, for det er veldig fort gjort. 

Det finnes medisinske undersøkelser som er langt verre. Men du er kanskje ung, og sånn sett ikke har noe behov for GU enda? 

Jeg er 28. Har som sagt ikke hatt samleie, så sånn sett er det neppe nødvendig uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...