Rødstrupa Skrevet 23. januar Forfatter #21 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke sjekket meg på 15 år. Anonymkode: b08b5...040 Det bør du gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #22 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sjekker meg hvert femte år som anbefalt, hos fastlegen. Jeg har aldri hatt grunn eller interesse av å gå til gynekolog, og skjønner ikke hvorfor så mange friske, unge jenter gjør det. Jeg har jevnlig sameie. Sjekker meg for kjønnssykdommer en sjelden gang i blant (på hjemmetest, fra apoteket) Anonymkode: 449df...cb5 Kan være flere grunner til det. Har ikke fastlege, har ikke en fastlege man ønsker skal utføre en gu av forskjellige grunner, ønsker å få en skikkelig sjekk - med ul, har spørsmål man tenker eller vet at fastlegen ikke kan svare på. Prevensjon, syklus, overgangsalder osv, osv. Anonymkode: 70a67...9bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 23. januar #23 Del Skrevet 23. januar Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #24 Del Skrevet 23. januar SPOCA skrev (10 timer siden): Ja, grunnet prøverør. Blir sjekket relativt jevnlig (flere ganger per år), i tillegg til blodprøver. Har tatt celleprøve slik som normalt i tillegg. Heldigvis veldig liten sjanse for at jeg har fått HPV-virus, men uansett greit å sjekke seg. Hei, hva mener du med grunnet prøverør? Jeg har også vært gjennom prøverør, men har ikke hørt noe om ekstra oppfølging pga det. Sjekker meg uansett minst en gang i året fordi jeg har hatt celleforandring inni livmoren. Anonymkode: f5890...83c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #25 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sjekker meg hvert femte år som anbefalt, hos fastlegen. Jeg har aldri hatt grunn eller interesse av å gå til gynekolog, og skjønner ikke hvorfor så mange friske, unge jenter gjør det. Jeg har jevnlig sameie. Sjekker meg for kjønnssykdommer en sjelden gang i blant (på hjemmetest, fra apoteket) Anonymkode: 449df...cb5 Å gå til gynekolog er en mye bedre opplevelse enn å gå til fastlegen. Da kommer du til en som er proffesjonell og dedikert. H*n vet hva du er der for å fokuserer og gir gode råd. Jeg har alltid hatt flotte gynekologer, mindre gode fastlegetime på GU. Hvorfor bruker noen fastlegen til GU spør jeg tilbake.. ? Anonymkode: d2879...d24 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #26 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å gå til gynekolog er en mye bedre opplevelse enn å gå til fastlegen. Da kommer du til en som er proffesjonell og dedikert. H*n vet hva du er der for å fokuserer og gir gode råd. Jeg har alltid hatt flotte gynekologer, mindre gode fastlegetime på GU. Hvorfor bruker noen fastlegen til GU spør jeg tilbake.. ? Anonymkode: d2879...d24 Det kommer an på hva man har tilgjengelig. Ikke alle gynekologer oppleves som ok å bli undersøkt av, og da kan fastlegen være et bedre alternativ for akkurat den personen. Noen bor også litt grisgrendt til, så det er mer praktisk å gå til fastlege. Anonymkode: 4cb04...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 23. januar #27 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hei, hva mener du med grunnet prøverør? Jeg har også vært gjennom prøverør, men har ikke hørt noe om ekstra oppfølging pga det. Sjekker meg uansett minst en gang i året fordi jeg har hatt celleforandring inni livmoren. Anonymkode: f5890...83c Hva mener du? Det er som jeg skriver. Man tar jo ultralyd opptil flere ganger i prosessen, og legen sjekker jo at alt står bra til. Jeg har også tatt ganske mange blodprøver. Sånn oppdaget de blant annet en cyste hos meg. Skjønner ikke helt hva du mener, for å være ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #28 Del Skrevet 23. januar SPOCA skrev (9 minutter siden): Hva mener du? Det er som jeg skriver. Man tar jo ultralyd opptil flere ganger i prosessen, og legen sjekker jo at alt står bra til. Jeg har også tatt ganske mange blodprøver. Sånn oppdaget de blant annet en cyste hos meg. Skjønner ikke helt hva du mener, for å være ærlig. Ser ut som vedkommende følger et annet opplegg og reagerer på forskjellen. Var ikke så vanskelig å forstå i grunn. Anonymkode: 89ed3...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #29 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det kommer an på hva man har tilgjengelig. Ikke alle gynekologer oppleves som ok å bli undersøkt av, og da kan fastlegen være et bedre alternativ for akkurat den personen. Noen bor også litt grisgrendt til, så det er mer praktisk å gå til fastlege. Anonymkode: 4cb04...d6c Da prøver man en annen gyn da. Jeg reiser 3 timer for å gå til min faste gyn men det er helt ok når det kun er hvert 5.år. For meg er trygghet og å få en god behandling så mye verdt. Anonymkode: d2879...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #30 Del Skrevet 23. januar En ide og spørre om folk har en gyn å anbefale da. Det gjorde jeg og har alltid fått helt flotte folk. Anonymkode: d2879...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #31 Del Skrevet 23. januar Sist jeg var til gynekolog er 5 år siden. Skal ta ny celleprøve i løpet av 2025. Går til gynekolog for jeg liker ikke helsesekretærene på det lokale legekontoret. Sist jeg var til gynekolog sa hen at om celleprøve var fin denne gangen også, så kunne jeg bli med på hjemmetest om 5 år. Ja, nå viser det seg at slike hjemmetester må du ta opp med fastlegen. For så å få med utstyr hjem. Å da må jeg i kontakt med sekretærene for å få utstyret. Siden jeg går privat til gynekolog, så blir ikke dette registrert til fastlegen. så vil jeg ikke at sekretærene skal få den oppfatning at jeg aldri tar celleprøver. Noe de kommer til å tro. For det er gjort mye skriverier om de som ikke har tatt celleprøve på 10 år skal få tilbud om hjemmetesting. Så da blir det nok en dyr gynekolog time i løpet av året. Spent på hva jeg tenker om 5 år? Statistikken sier at kvinner over 55 år uteblir fra celleprøver. Jeg er 51 år. Er det mange kvinner som tar celleprøver for å få prevensjon? Føler seg presset der? Etter 55 år så gir de litt blaffen. Da de fleste ikke trenger prevensjon. Bestemmer litt selv. Anonymkode: 30056...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #32 Del Skrevet 23. januar Hatt to tette svangerskap så sjekket før begge, fikk beskjed om at neste kunne tas om 5 år hvis alt opplevdes greit. Anonymkode: 89ed3...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #33 Del Skrevet 23. januar Hvordan kan vi vite at hjemmetestene er bra nok? Testene hos fastlegene var visst ikke alltid bra nok viste det seg. Anonymkode: 52c51...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #34 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvordan kan vi vite at hjemmetestene er bra nok? Testene hos fastlegene var visst ikke alltid bra nok viste det seg. Anonymkode: 52c51...c76 Det var vel ikke selve testene som var problemet, men måten de ble behandlet på i laboratoriet etterpå. Det var vel der celleforandringer ble oversett og/eller ikke rapportert. Hjemmetester er nok ikke like bra som å ta prøve hos lege/gynekolog av ulike årsaker, ikke fordi prøven i seg selv er så mye dårligere, men fordi en lege/gynekolog kan sjekke andre ting i samme slengen og oppdage unormale ting som muskelknuter, cyster, polypper o.l. Man får jo heller ikke tatt cytologi (sjekk av celler for celleforandringer) i en hjemmetest, kun hpv-test som viser om man er smittet av hpv eller ikke. Anonymkode: 37ef2...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #35 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var vel ikke selve testene som var problemet, men måten de ble behandlet på i laboratoriet etterpå. Det var vel der celleforandringer ble oversett og/eller ikke rapportert. Hjemmetester er nok ikke like bra som å ta prøve hos lege/gynekolog av ulike årsaker, ikke fordi prøven i seg selv er så mye dårligere, men fordi en lege/gynekolog kan sjekke andre ting i samme slengen og oppdage unormale ting som muskelknuter, cyster, polypper o.l. Man får jo heller ikke tatt cytologi (sjekk av celler for celleforandringer) i en hjemmetest, kun hpv-test som viser om man er smittet av hpv eller ikke. Anonymkode: 37ef2...f0a Glemte å legge til at selv om hjemmetester ikke er like gode som tester hos lege, så er det jo uansett mye bedre enn å ikke teste seg i det hele tatt. Anonymkode: 37ef2...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 23. januar #36 Del Skrevet 23. januar Sjekker hvert 3.år. Hadde cin3 i en alder av 25. Koniserte 1 gang. Ble da sjekk hver 3.mnd i 1år, så årlig, og nå hvert 3.år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #37 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det var vel ikke selve testene som var problemet, men måten de ble behandlet på i laboratoriet etterpå. Det var vel der celleforandringer ble oversett og/eller ikke rapportert. Hjemmetester er nok ikke like bra som å ta prøve hos lege/gynekolog av ulike årsaker, ikke fordi prøven i seg selv er så mye dårligere, men fordi en lege/gynekolog kan sjekke andre ting i samme slengen og oppdage unormale ting som muskelknuter, cyster, polypper o.l. Man får jo heller ikke tatt cytologi (sjekk av celler for celleforandringer) i en hjemmetest, kun hpv-test som viser om man er smittet av hpv eller ikke. Anonymkode: 37ef2...f0a Ok. Men det vil si at de som ikke klarer å ta gu må finne seg i heretter å få dårligere tilbud, ingen tilrettelagt gu og mindre sjanse for å oppdage noe som er galt i underlivet. Skal de aldri få en gu lurer jeg på? Anonymkode: 52c51...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #38 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Da prøver man en annen gyn da. Jeg reiser 3 timer for å gå til min faste gyn men det er helt ok når det kun er hvert 5.år. For meg er trygghet og å få en god behandling så mye verdt. Anonymkode: d2879...d24 Men herlighet. Ikke alle har så mange gynekologer å velge blant. Noen har kanskje ikke mulighet til å reise langt, og noen har sterk angst for slike undersøkelser og har allerede et godt og etablert tillitsforhold til fastlegen. Jeg skjønner ikke vitsen med å terpe på hvorfor noen velger å gå til fastlegen i noen tilfeller. Anonymkode: 4cb04...d6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #39 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei. Jeg er ikke seksuelt aktiv, og om jeg var det så er jeg uansett vaksinert. Anonymkode: 7438d...a66 Du vet at HPV kan ligge latent i haugevis av år, og at man ikke vaksinerer seg for alle høyrisikoversjonene? Jeg lærte det ganske nylig the hard way med å få påvist høyrisiko HPV som ikke dekkes av vaksine, og som har ligget latent fra jeg var barn til nå i 40 årene. Anonymkode: ce0c2...643 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #40 Del Skrevet 23. januar Jeg har aldri gjort det, i fjor fikk jeg en HPV hjemmetest som var positiv, da tok jeg en celleprøve som viste høyrisiko HPV (ikke dekket av vaksine) og celleendringer. Så skal ha ny celleprøve i år. Må vel ta det jevnlig fremover nå. 🤪 Anonymkode: ce0c2...643 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå