Gå til innhold

Sjekker du deg jevnlig, gynekologisk?

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Går du jevnlig til gynekolog? Det bør du gjøre. Det oppdages ca 300 tilfeller av livmorhalskreft hvert år. Ca 80 dør av sykdommen…

Jeg har gått ganske jevnlig og sjekket meg. Men for en tid tilbake fikk Jeg påvist unormale celler ved sjekk hos fastlegen faktisk. Ble oppringt  et par uker senere med beskjed om at jeg måtte til videre undersøkelse/behandling. Ble dritredd! Resultatet ble at jeg måtte inn på sykehus 2 ganger med narkose for å fjerne celler/kategori cin 3. Samt sette inn kobberspiral for lettere å komme til ved senere sjekk/undersøkelser. Vet i ettertid at konisering i mange tilfeller er fort gjort/ukomplisert og uten bruk av narkose. Slik var det ikke for meg. Pga. alder og at jeg ikke har født barn er livmoren min litt kort og blør lett. Saken ble ikke lettere når man har litt legeskrekk. Vet at de bare vil det beste for oss, men jeg får høy puls når jeg ser ‘’en lege i hvit frakk.’’
Jeg skal til undersøkelse nå etter 3 år, i neste måned og da hos gynekolog. Gruer meg litt, håper det ikke er dukket opp ufriske celler igjen. Da skal det i alle fall være greit/ukomplisert  å komme til. Trenger ikke å legges i narkose noe mer. Har tatt HPV vaksinen Gardasil 9. Håper jeg får god beskjed etter undersøkelsen om at det bare er friske celler…

Har du gjort deg noen erfaringer?

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, grunnet prøverør. Blir sjekket relativt jevnlig (flere ganger per år), i tillegg til blodprøver.
Har tatt celleprøve slik som normalt i tillegg. 

Heldigvis veldig liten sjanse for at jeg har fått HPV-virus, men uansett greit å sjekke seg. 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har vel blitt fulgt opp siden operasjonen? 

Etter konisering ble jeg fulgt opp hyppig med en gang, så hver 6 mpned en stund, så en gang i året. Siden jeg hadde hpv, fikk jeg ny kontrolltime hvert år, i flere år (tatt gardasil 9).

På siste kontroll hadde jeg ikke phv, og ikke celleforandringer. Så nå skal jeg inn i vanlig løp hvert 3 år. 

Jeg har ikke hatt noen celleforandringer siden operasjonen, er nå 9 år siden. 

Husk at så lenge de har fått fjernet cellene, så skal det veldig mye til for at det skal skje noe ❤️ jeg fikk i alle fall beskjed at livmorhalskreft utvikler seg som regel sakte, og forandringer blir som regel oppdaget lenge før de rekker å gjøre skade, dersom man følger de kontrollene man skal 😊

Anonymkode: 66aef...14c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sjekker neg hos fastlegen hvert 5. år som anbefalt. Har ikke hatt samleie, og er snart 40.

Anonymkode: 35fb0...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men vurderer å kutte kraftig ned på frekvensen. Jeg er omtrent så lavrisiko for hpv som det er mulig å bli. 

Anonymkode: fef26...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har vel blitt fulgt opp siden operasjonen? 

Etter konisering ble jeg fulgt opp hyppig med en gang, så hver 6 mpned en stund, så en gang i året. Siden jeg hadde hpv, fikk jeg ny kontrolltime hvert år, i flere år (tatt gardasil 9).

På siste kontroll hadde jeg ikke phv, og ikke celleforandringer. Så nå skal jeg inn i vanlig løp hvert 3 år. 

Jeg har ikke hatt noen celleforandringer siden operasjonen, er nå 9 år siden. 

Husk at så lenge de har fått fjernet cellene, så skal det veldig mye til for at det skal skje noe ❤️ jeg fikk i alle fall beskjed at livmorhalskreft utvikler seg som regel sakte, og forandringer blir som regel oppdaget lenge før de rekker å gjøre skade, dersom man følger de kontrollene man skal 😊

Anonymkode: 66aef...14c

Ja, ble godt fulgt opp etter inngrepet. Skal inn til vanlig kontroll 5 år etter men vil sjekke nå privat etter 3 år. Klarer ikke vente 5 år.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har heldigvis fjernet både livmor og livmorhals, så slipper det.

Anonymkode: e6ee5...bea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg er ikke seksuelt aktiv, og om jeg var det så er jeg uansett vaksinert.

Anonymkode: 7438d...a66

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sjekker meg som anbefalt hvert 5. år. Ett år til neste sjekk. 

Anonymkode: 70a67...9bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sjekker meg hvert femte år som anbefalt, hos fastlegen. Jeg har aldri hatt grunn eller interesse av å gå til gynekolog, og skjønner ikke hvorfor så mange friske, unge jenter gjør det. Jeg har jevnlig sameie. Sjekker meg for kjønnssykdommer en sjelden gang i blant (på hjemmetest, fra apoteket) 

Anonymkode: 449df...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg tar celleprøve hvert 5.år (42 år, har født 3 barn) . 

Anonymkode: d1d02...920

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke seksuelt aktiv og bruker ikke spiral. Men sjekker meg ca hvert 3dje år likevel. Ikke bare pga celleprøve, men greit å sjekke at alt er på stell generelt. 

Anonymkode: 4cb04...d6c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (9 timer siden):

Går du jevnlig til gynekolog? Det bør du gjøre. Det oppdages ca 300 tilfeller av livmorhalskreft hvert år. Ca 80 dør av sykdommen…

Jeg har gått ganske jevnlig og sjekket meg. Men for en tid tilbake fikk Jeg påvist unormale celler ved sjekk hos fastlegen faktisk. Ble oppringt  et par uker senere med beskjed om at jeg måtte til videre undersøkelse/behandling. Ble dritredd! Resultatet ble at jeg måtte inn på sykehus 2 ganger med narkose for å fjerne celler/kategori cin 3. Samt sette inn kobberspiral for lettere å komme til ved senere sjekk/undersøkelser. Vet i ettertid at konisering i mange tilfeller er fort gjort/ukomplisert og uten bruk av narkose. Slik var det ikke for meg. Pga. alder og at jeg ikke har født barn er livmoren min litt kort og blør lett. Saken ble ikke lettere når man har litt legeskrekk. Vet at de bare vil det beste for oss, men jeg får høy puls når jeg ser ‘’en lege i hvit frakk.’’
Jeg skal til undersøkelse nå etter 3 år, i neste måned og da hos gynekolog. Gruer meg litt, håper det ikke er dukket opp ufriske celler igjen. Da skal det i alle fall være greit/ukomplisert  å komme til. Trenger ikke å legges i narkose noe mer. Har tatt HPV vaksinen Gardasil 9. Håper jeg får god beskjed etter undersøkelsen om at det bare er friske celler…

Har du gjort deg noen erfaringer?

Dessverre går altfor sjeldent. Gynekolog er dyrt, og privat gynekolog har vi 5 timer unna med bil. Så tungvint og dyrt. Må ta fri fra jobb en hel dag, bruke masse i drivstoff og parkering, pluss betale for selve timen. Burde ha sjekket meg, så vurderer å investere i det nå snart.

Anonymkode: 971bd...7fc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sjekker meg hvert femte år som anbefalt, hos fastlegen. Jeg har aldri hatt grunn eller interesse av å gå til gynekolog, og skjønner ikke hvorfor så mange friske, unge jenter gjør det. Jeg har jevnlig sameie. Sjekker meg for kjønnssykdommer en sjelden gang i blant (på hjemmetest, fra apoteket) 

Anonymkode: 449df...cb5

Fordi gynekolog er spesialist på kvinnekroppen og kvinnesykdommen. En fastlege er generalist som kan "ingenting om alt". I tillegg er det mange av oss som ikke har fastlege, men må til ymse vikarer som så vidt forstår norsk, og som gjerne er mindre hyggelige når de gjennomfører en GU. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dessverre går altfor sjeldent. Gynekolog er dyrt, og privat gynekolog har vi 5 timer unna med bil. Så tungvint og dyrt. Må ta fri fra jobb en hel dag, bruke masse i drivstoff og parkering, pluss betale for selve timen. Burde ha sjekket meg, så vurderer å investere i det nå snart.

Kan du ikke gå til offentlig gynekolog? Du kan jo ta celleprøve hos fastlegen. 

Anonymkode: 4cb04...d6c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja måtte ha 2 koniseringer, grad 2/3 og hpv 16. Etter siste konisering har det ikke vært tegn til hpv eller forandring😊

Anonymkode: a4844...dab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I perioder har det gått mange år mellom, men har i senere tid tatt celleprøve hvert 5. år som anbefalt (har hele veien hatt negativ hpv-test og ingen celleforandringer). Hadde en periode der jeg var hos gynekolog flere ganger i året på grunn av en stor muskelknute i livmoren, og den var såpass stor at de omtrent inviterte halve avdelinga til å komme inn på kontoret og se :ler: Ble bittelitt mer vant med gynekologer da, men dessverre synes jeg det er like mye stress igjen nå når jeg ikke går så ofte lenger.

Ja, alle kvinner burde teste seg jevnlig for livmorhalskreft, men man må også ha forståelse for at enkelte kvinner vegrer seg for å dra til lege eller gynekolog for å ta testen. Noen er bare nervøse og utsetter det i det lengste, og det er jo et valg man tar. Noen av dem vil kanskje få en tupp i ræva av å lese skrekkhistorier om celleforandringer og kreft, mens andre blir bare mer nervøs av det. Noen har sterk angst eller har opplevd overgrep, og da synes jeg man bør være litt forsiktig med å prøve å skremme dem med historier om kreft og fordervelse. Heldigvis finnes det nå stadig flere fastleger som har hjemmetest man kan få så man slipper å ta prøven hos lege/gynekolog.

Anonymkode: 37ef2...f0a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke sjekket meg på 15 år.

Anonymkode: b08b5...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sjekket meg på 15 år.

Anonymkode: b08b5...040

Har du vurdert hjemmetest?

Anonymkode: 37ef2...f0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekker årlig pga Brca. 

Anonymkode: 53618...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...