AnonymBruker Skrevet 23. januar #21 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vil vel ofte være sånn at man husker sjefen sin bedre enn sjefen husker hver enkelt ansatt, naturlig nok. Men sier man først ja til å være referanse bør man jo selvsagt sjekke at man i hvert fall har fakta rett. Kanskje man egentlig bør intervjue referansen sin litt for å forsikre seg om at vedkommende i hvert fall husker hvem man er. Plutselig er du forvekslet med Håpløse Helga 😅 Anonymkode: 2823c...75d Ts her. Helt enig, jeg regnet bare med at han husket et minimum av meg, og at han ellers ville spurt. Han har personalansvar for to pers, samme da jeg jobbet der. Vi satt sammen kun oss tre på et rom i 2+ år, og det er nå tre år siden. Anonymkode: 10dce...2d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #22 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ts her. Helt enig, jeg regnet bare med at han husket et minimum av meg, og at han ellers ville spurt. Han har personalansvar for to pers, samme da jeg jobbet der. Vi satt sammen kun oss tre på et rom i 2+ år, og det er nå tre år siden. Anonymkode: 10dce...2d4 Det kan jo være at arbeidsgiveren har funnet ut av at du bruker hele "arbeidsdagen" din på historiefortelling her inne? Anonymkode: 55181...92f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #23 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men hadde du i det hele tatt snakket med han i forkant av dette, i forbindelse med at du ba han være referanse igjen? Om jeg hadde ringt en referanse, og de knapt husket personen når jeg ringte, så ville jeg tenkt at kandidaten ikke akkurat imponerte i det å bare dele ut nummere, uten å ha forberedt personen på forespørselen som kom. Og hadde jeg blitt ringt opp ut av det blå på denne måten, så ville jeg jo måttet svart som sant var; dette er en person jeg knapt husker. Anonymkode: 55181...92f Ts her. Dette er første gang jeg ber han være referanse, og kun for en spesifikk jobb. Skulle kanskje ha ringt han, men vi hadde en hyggelig mailutveksling, og jeg ville ikke forstyrre mer enn nødvendig, sendte ham i etterkant info om hvem som skulle ringe han og han fikk velge tidspunkt. Jeg kan ikke tro at han ikke husker meg godt nok, vi var et team på kun tre personer inkl han selv, som satt sammen på et rom i 2+år, dette inntil for tre år siden. Hadde vært noe annet om han hadde personalansvar for 20 pers gjennom de tre siste årene, men han har hatt tre personer totalt, og to om gangen. Poenget er uansett, om du opplevde at noen ga deg en dårlig referanse uten at du kan skjønne hvorfor, ville du da ha latt det passere og heller funnet en annen referanse til neste gang? Anonymkode: 10dce...2d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #24 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan jo være at arbeidsgiveren har funnet ut av at du bruker hele "arbeidsdagen" din på historiefortelling her inne? Anonymkode: 55181...92f Saklig bidrag, hva med deg selv? Jeg er i foreldrepermisjon, skriver mens babyen sover. ts Anonymkode: 10dce...2d4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #25 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Referanser er bare piss preik uansett. Veldig dårlig system Anonymkode: c91d6...6a2 Det er vel normen rundt omkring. Hva er galt med det? Anonymkode: e75ed...eff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #26 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ts her. Helt enig, jeg regnet bare med at han husket et minimum av meg, og at han ellers ville spurt. Han har personalansvar for to pers, samme da jeg jobbet der. Vi satt sammen kun oss tre på et rom i 2+ år, og det er nå tre år siden. Anonymkode: 10dce...2d4 Helt sprøtt opplegg! For å svare på spørsmålet ditt, jeg hadde nok ikke tatt kontakt for jeg tviler på at du vil få noe annet enn bortforklaringer og løgn. Han kan jo ikke være helt normal. Anonymkode: 09bdf...c25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #27 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kan jo være at arbeidsgiveren har funnet ut av at du bruker hele "arbeidsdagen" din på historiefortelling her inne? Anonymkode: 55181...92f Da gjør i så fall du det samme 😂😉 Noen av oss har flexitid, skiftarbeid etc etc.. Man taler som man har vett til... Anonymkode: e75ed...eff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #28 Del Skrevet 23. januar Jeg har hørt om andre tilfeller hvor folk ikke har fått jobben pga referanse. (Faktisk fikk jeg selv tilbud om vikariat istedenfor fast jobb fordi en referanse hadde fortalt om fravær ifm alvorlig sykdom som jeg var blitt nesten frisk etter da jeg søkte ny jobb). Ville nok ikke tatt det opp med vedkommende, men aldri brukt han igjen. Kan du spørre en kollega fra samme sted om å være referanse? I en del stillinger er det interessant å få perspektivet til både leder og kolleger på samme nivå. Hvis det er faktafeil, ville jeg som ansetter forøvrig ikke stolt på vurderingene på personlighet heller... Anonymkode: 8eef2...dba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #29 Del Skrevet 23. januar Dårlig gjort, men det kan hende ts hadde større tro på sine prestasjoner enn de rundt mente. Selv sier jeg nei til å være referanse for noen jeg ikke ville ansatt selv og jeg vil ha min integritet i behold. Jeg vil jo at folk skal få seg jobb, selv om jeg ikke vil ha dem. Noen kan jo fungerer greit i annen jobb. Anonymkode: 02a8a...c7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #30 Del Skrevet 23. januar Utrolig spesielt. Synd det skal være så vanskelig å få jobb, at referanser har makt og mulighet til å styre hvorvidt man får jobb eller ikke. Hva skal man gjøre da, og man har en elendig leder - og må bruke den som referanse? Aldri få jobb igjen? Det er noe fundamentalt galt med ansettelser i norsk arbeidsliv - spesielt i offentlig sektor. Jeg hadde sendt han en epost, ts. Sagt at det var synd han hadde så lite fint å si om deg, og at det var leit han ikke husket hvor lenge dere hadde jobbet sammen. Hadde samtidig takket for han stilte opp. Kanskje han får et snev av vondt i magen. Anonymkode: da1a9...2f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #31 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Utrolig spesielt. Synd det skal være så vanskelig å få jobb, at referanser har makt og mulighet til å styre hvorvidt man får jobb eller ikke. Hva skal man gjøre da, og man har en elendig leder - og må bruke den som referanse? Aldri få jobb igjen? Det er noe fundamentalt galt med ansettelser i norsk arbeidsliv - spesielt i offentlig sektor. Jeg hadde sendt han en epost, ts. Sagt at det var synd han hadde så lite fint å si om deg, og at det var leit han ikke husket hvor lenge dere hadde jobbet sammen. Hadde samtidig takket for han stilte opp. Kanskje han får et snev av vondt i magen. Anonymkode: da1a9...2f4 Jeg står i det dilemmaet og sliter som f med å få mye jobb fordi de vil snakke med nåværenede leder som referanse. Og hun er ei lunefull kjerring som ødelegger for å ødelegge. Anonymkode: f4b7b...363 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #32 Del Skrevet 23. januar Ts her. Takk for alle gode innspill. Poenget mitt med innlegget er ikke å overbevise noen om at jeg faktisk hadde en senior rolle, eller at jeg har gjort alt riktig etc. Jeg ønsket derimot å høre hva andre ville gjort i en situasjon der de selv vet at en tidligere leder har fremstilt dem feilaktig i negativ forstand ved en referansesjekk, der det koster dem et jobbtilbud. Jeg heller nok mot å la det passere for min del, da jeg ikke ser hva jeg kan få ut av å gjøre noe med saken nå. Anonymkode: 10dce...2d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå