Gå til innhold

Overraskende negativ jobbreferanse -ville du bare latt det passere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært gjennom tre intervjurunder for en litt senior stilling i et selskap der jeg ikke har jobbet før. Fikk vite at de gjerne vil gi meg et tilbud, men at de vil først sjekke referanser og bakgrunnssjekk (som er vanlig i bransjen). Jeg kontaktet blant annet nærmeste leder fra tidligere jobb (tre år siden), og han svarer med en hyggelig melding og at han selvsagt stiller. Fikk i dag en telefon fra selskapet som jeg har søkt hos, der det ble klart at han hadde sådd tvil rundt det jeg har oppgitt om ansettelsen min. Det gjaldt blant annet lengden på ansettelsesforholdet mitt (han mente det muligens ikke var lenger enn prøvetiden, men «kunne ikke helt huske» - jeg har heldigvis attest som viser 2 år+), og han mente jeg kom og gikk som junior i rollen (noe både startlønnen og lønnsøkningen min mer eller mindre motbeviser). Jeg fikk for øvrig full score på samarbeid og positiv innstilling, men det holdt ikke oppi det hele. Så ble ingen jobbtilbud på meg, gitt. Men HR-personen der jeg søkte ønsket å tipse meg om å ikke bruke denne lederen som referanse i fremtiden. 
Er jo ganske sjokkert over det jeg fikk høre og lurer på hva som er grunnen til at han vil «sverte» meg ovenfor en potensiell arbeidsgiver som ikke engang er innenfor samme bransje. I tillegg ønsker jo de fleste å snakke med nettopp nærmeste leder.. Er i en annen intervjuprosess der det også kan bli aktuelt med referansesjekk snart. 

Så jeg lurer på, ville du bare ha latt dette passere eller er det noe man bør gjøre? Jeg har aldri hørt om noen som har «mistet» et tilbud pga dårlig referanse..

Anonymkode: 10dce...2d4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Referanser er bare piss preik uansett. Veldig dårlig system

Anonymkode: c91d6...6a2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han oppga faktafeil ville jeg faktisk bedt om en forklaring. 

Anonymkode: 2823c...75d

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, referanser er veldig viktig i en jobbsøkingsprosess. Jeg ville kuttet ut denne referansen, om det blir spurt hvorfor kan du jo si at han har gitt villedende referanser før der f.eks det han sier ikke stemmer med attest du har dvs lengden på arbeidsforholdet og dermed at du tenker han blir en useriøs referanse. Evt kan du ringe ham opp og si at han har oppgitt feilaktig informasjon og spørre om hva han som referanse vil si om deg, for det er lov.

Anonymkode: bd57b...e84

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanser er viktig og her er det tydelig at referansen ikke husker riktig. Jeg ville både sendt korrekt info til potensiell arbeidsgiver, men også til referansen. Og aldri brukt han igjen som referanse. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Referanser er bare piss preik uansett. Veldig dårlig system

Anonymkode: c91d6...6a2

Det er jeg enig i. Når jeg har søkt jobber ønsker de å snakke med leder, men hvor vanskelig er ikke det når man har ledere som har sluttet eller gått av med pensjon. Hele denne prosessen er latterlig.

Anonymkode: 578dc...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men det er jo noe som skurrer flere steder hvis dette primært handler om faktafeil og formelle ting hvor du hadde dokumentasjon på at det du hadde oppgitt var riktig, og det likevel ble oppgitt som grunnen til at de trakk tilbudet - samtidig som de oppfordret deg til å ikke bruke den referansen igjen. Hvorfor vektlegge en referanse de selv anerkjenner som tvilsom og upålitelig?

Anonymkode: 106b2...79f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres veldig rart ut.

Jeg ville uten tvil ha kontaktet denne personen, og fremlagt informasjon som motbeviser det han har påstått. Ville også ha sagt at dette veltet muligheten til stillingen du søkte.

Det kan virke som at han har hatt en motvilje/nag mot deg, og brukt det til å sverte deg overfor ny arbeidsgiver. Var det noen konflikter eller dårlig stemning rundt den forrige stillingen, eventuelt i forbindelse med at du sluttet?

Synes for øvrig det er merkelig at de ikke gjennomskuet dette, all den tid de har dokumentasjon på at hans påstander ikke stemmer. Kan det tenkes at selskapet bare brukte dette som et påskudd til ikke å tilby deg stilling?

Anonymkode: dc464...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta gjerne referanser med en klype salt eller se på det motsatt som det høres ut som. F.eks på IKEA pleide HR og andre ledere å gi kjempe gode referanser på folk de ville bli kvitt som egentlig ikke fortjente det, og dessverre noen ganger motsatt. 

Anonymkode: ce927...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...