Gå til innhold

Kan det kalles en livskrise når man blir feildiagnostisert med en alvorlig psykisk diagnose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er faktisk i strid med icd at man setter en diagnose på noen som allerede har en diagnose som kan forklare symptomene. Og det burde være helt uaktuelt å sette diagnoser basert på synsing og ikke testing. 

Men det er klart at det lønner seg for DPs å sette diagnoser som er vanskelige å behandle og som gjerne medfører liten selvinnsikt, som personlighetsforstyrrelser eller pu, da kan man avslutte dem eller bruke gruppebehandling. 

Anonymkode: f5d8e...90a

Når man er i behandling så endres diagnoser. Man kan stille en borderline diagnose, og videre i forløpet se så markant bedring at det ikke er holdepunkter for diagnosen- da helle feks PTSD. Du kan også få bipolar diagnose, og senere omgjøres til ADHD. Detter er diagnoser som er veldig like i trekk og det kan være vanskelig å skille dem. 

Anonymkode: 45242...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg ble det en skikkelig krise ja, jeg så ingen grunn til å leve med den diagnosen. Fikk ny vurdering av en annen psykolog etter å ha kjempet lenge og den diagnosen jeg fikk da lever jeg greit med fordi den kjenner jeg meg igjen i.

Anonymkode: e7f80...892

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når man er i behandling så endres diagnoser. Man kan stille en borderline diagnose, og videre i forløpet se så markant bedring at det ikke er holdepunkter for diagnosen- da helle feks PTSD. Du kan også få bipolar diagnose, og senere omgjøres til ADHD. Detter er diagnoser som er veldig like i trekk og det kan være vanskelig å skille dem. 

Anonymkode: 45242...1e9

Dette stemmer selvsagt ikke. Hvis man ikke klarer å skille diagnoser fra hverandre må man gjøre noe annet enn å diagnostisere. Er man i tvil får man heller henvise til andre eller droppe hele diagnosen. Blande adhd og borderline, liksom 😳

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 7.25):

Dps er veldig opptatt av personlighetsforstyrrelser. 

Jeg var nettopp på min første time hos DPS, og de foreslo to forskjellige personlighetsforstyrrelser på meg. I og for seg et greit sted å starte, siden personlighetsforstyrrelser jo bare er en samlet beskrivelse av oppførsel og tenkemåte?

Anonymkode: 6cd3c...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, selvfølgelig kan det føles kjempetungt å få en alvorlig og livsvarig diagnose, uansett om den er riktig eller feil. Har vært der selv, og føler at det er lite støtte og forståelse for at det kan være beintøft å få en diagnose man ikke ventet på, og som forandrer hvordan andre ser deg og behandler deg. 

Anonymkode: 74ec8...484

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livskrise er et heftige samlivsbrudd, at ditt barn eller partner dør eller at du blir så syk eller skadet så du er preget av det resten av livet, og faller utenfor arbeidslivet og det sosiale livet.

Anonymkode: d4acf...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er uvanlig å bli kvitt diagnoser som borderline eller ruslidelser. De står kanskje ikke under «diagnoser:» lenger, men de blir fortsatt skrevet ned. De skal ikke la deg glemme den diagnosen med det første selv om du har vært symptomfri i 5 år.

Anonymkode: 5997a...d7a

Ikke min erfaring. Jeg hadde nokså alvorlig grad av borderline, men den er tatt bort og det er ingen som har brukt den i mot meg i ettertid. Har shizoaffektiv da og har vært tvangsinnlagt i over fem måneder nå. Det hadde ikke skjedd hvis jeg ennå hadde borderline. I hvert fall ikke hvis jeg hadde samme behandler som før. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var nettopp på min første time hos DPS, og de foreslo to forskjellige personlighetsforstyrrelser på meg. I og for seg et greit sted å starte, siden personlighetsforstyrrelser jo bare er en samlet beskrivelse av oppførsel og tenkemåte?

Anonymkode: 6cd3c...feb

Oi! Tuller du? De foreslår diagnoser på deg før utredning? Jeg hadde avsluttet der umiddelbart!

Personlighetsforstyrrelse er en svært stigmatiserende diagnose som ofte ødelegger for annen behandling senere. Hvilke personlighetsforstyrrelser foreslo de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...