AnonymBruker Skrevet 22. januar #1 Del Skrevet 22. januar Hvorfor bygges det ikke mer murhus? pga pris? det er jo relativt vedlikeholdsfritt. Brannsikkert, og neppe attraktivt for muggsopp, skjeggkre og annen drit🤔 Anonymkode: 5ae1b...149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Del Skrevet 22. januar Det er vanskeligere å gjøre noe med murhus. Vi bor i murhus, og opplever at det gir mer restriksjoner i å sette inn vinduer etc enn med trehus. Det er heller ikke like lett å etterisolere, så vi ender sannsynligvis med å måtte hyre profesjonelle. Anonymkode: 58738...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #3 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor bygges det ikke mer murhus? pga pris? det er jo relativt vedlikeholdsfritt. Brannsikkert, og neppe attraktivt for muggsopp, skjeggkre og annen drit🤔 Anonymkode: 5ae1b...149 Det er oftere mugg i murhus enn i trehus. Murhus er tettere og dermed mer attraktivt for mugg. Anonymkode: e8665...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
8ilver8nake Skrevet 23. januar #4 Del Skrevet 23. januar Er vel det geografiske sammen med kostnad. Nordlige strøk er mer vanlig med trehus og tilgang på tømmer, sørligere mer mur og stein. Og tilhørende kompetanse også, lett å bygge og fikse på mur i land med mye av denne byggeteknikken, her i norge med lite mur er det også mye dårligere tilgang på gode fagfolk til slike hus. Har selv murhus fra 1952 og hadde samme ideen når jeg kjøpte men vet nå at jeg aldri kommer til å eie murhus igjen. Er mye vanskeligere og dyrere å oppgradere og vedlikeholde når man først skal det. Etterisolering f. eks må gjøres utvendig på murhus, noe som er en mye større og mer kompleks oppgave enn på et trehus. Har holdt på i over 6 år med totalrenovering nå og kunne på under halvparten av tiden fullført tilsvarende på et trehus og til en vesentlig lavere kostnad. Mur har selvfølgelig sine fordeler også, men i vårt klima tror jeg ikke de er like fordelaktige veid opp mot ulempene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #5 Del Skrevet 23. januar Takk for alle svar☺️Da har jeg neppe råd til murhus😁 Anonymkode: 5ae1b...149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå