Gå til innhold

Har "kontaktnese" forsvunnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På 70-80-tallet da jeg vokste opp var ordet "kontaktnese" et vanlig brukt uttrykk for folk med nese som lignet en stikkontakt. Prøvde å søke med ordet på Google, men fikk ingen treff.

Selv om jeg synes det var litt rart da, ser jeg at det ofte kan gi et litt sexy særpreg når jeg ser det i dag.

Skjønner at det var en litt stigmatiserende betegnelse, men har det forsvunnet helt ut av vokabularet vårt? Hvilket ord bruker man i dag?

Anonymkode: 17423...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aldri hørt før. :klo:

Men du har halt rett i at man rutinemessig brukte folk sitt utseende til å rakke ned på dem på 1990-tallet og bakover. Eller, som min bestemor sa det: «du har samme hår som tremenningen din, du. Hun som er så stygg!»

Sånt sa voksne helt rutinemessig «i gode gamle dager».

Om folk som hadde oppstoppernese sa vi «oppstoppernese» (og det var ikke hyggelig ment). Om folk som hadde nese som en gris sa vi at de - hadde nese som en gris. Eller vi kalte dem bare for «grisetryne». Som er en stygg, men presis, beskrivelse av en nese som «ser ut som en stikkontakt». 

Nå bruker vi ikke noe ord på en slik nese. Vi anser det å kommentere andres utseende både til dem og i deres fravær for ekstremt ufint og lite dannet.

Anonymkode: c1602...92e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri hørt før. :klo:

Men du har halt rett i at man rutinemessig brukte folk sitt utseende til å rakke ned på dem på 1990-tallet og bakover. Eller, som min bestemor sa det: «du har samme hår som tremenningen din, du. Hun som er så stygg!»

Sånt sa voksne helt rutinemessig «i gode gamle dager».

Om folk som hadde oppstoppernese sa vi «oppstoppernese» (og det var ikke hyggelig ment). Om folk som hadde nese som en gris sa vi at de - hadde nese som en gris. Eller vi kalte dem bare for «grisetryne». Som er en stygg, men presis, beskrivelse av en nese som «ser ut som en stikkontakt». 

Nå bruker vi ikke noe ord på en slik nese. Vi anser det å kommentere andres utseende både til dem og i deres fravær for ekstremt ufint og lite dannet.

Anonymkode: c1602...92e

Kom nå på at vi hadde et grisetryne på skolen. I dag synes jeg jo slike neser er kjempefine. Se bare på Ida Wroldsen eller hva hun heter.

Min bestemor sa om min første kjæreste "hun er ikke akkurat slank" første gang hun traff henne. Dette var rundt 1990. Bestemoren min var ikke akkurat slank selv 😄

Anonymkode: 17423...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kalte det grisetryne, men grisen blir vel ofte sammenliknet med kontakt.

Kjempefint, bare se på Kurt Nilsen.

Anonymkode: 3e02d...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktnese har jeg aldri hørt, vi kalte det grisetryne (barn/ungdommer er grusomme!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...