Gå til innhold

Hvorfor klemmer vi hverandre, og når begynte den tradisjonen ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når   genrasjonen som gikk med hatter-og frakker /kåper  var det slett  ikkje vanleg å gå rundt å  klemme hverandre under ulike sosiale samanhenger.  Når menn hilste tok de gjerne av seg hatten, og  håndhilsner  var vanleg . Under pandemien ble det restreksjoner å klemme hverandre av smittevern omsyn.  Samtidig ble det reist spørsmål om når begynte egentlig  nordmenn  å gi hverandre klemmer.?   

Vokste  opp i hjem hvor det slett ikkje var vanleg å  få klemmer, og når ein selv ikkje har fått klemmer   kan  ein nok ha  utfordringer med å gi klemmer.  Mange barn har vokst opp hvor foreldre ikkje har vert eit forbilde å gi klemmer verken til barna en seg selve, men like fult har de gitt mye omsorg  til sine barn. 

Når vi klemmer noen, eller holder rundt hverandre så er det  eit utrykk for å vise kjensler , varme, omsorg. Samtidig lever vi i en tid da ensomhet i befolkningen har  økt i omfang i befolkningen. Matrialismen, og digitaliseringen  har ført til at ein idag  møter påskriften "selvbetjening" og ein er mer selvopptatt en tidligere.   

Anonymkode: 1007f...38f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Født på begynnelsen av 70-tallet. Fikk klemmer av foreldre og familien. 

Anonymkode: a9822...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg opplevd så lenge jeg kan huske. Og jeg er født på 1960-tallet.

Anonymkode: 940d0...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også født på 60-tallet. Det blei ikke vanlig med klemming før rundt +/- 2000-tallet. Arbeiderklasse-/storby-bakgrunn. 

Jeg haaaaaater tvangsklemming, og skulle ønske folk spurte om jeg syns det er greit med en klem før de tvinger seg på meg. 

Anonymkode: 68d31...07b

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg opplevd så lenge jeg kan huske. Og jeg er født på 1960-tallet.

Anonymkode: 940d0...045

Du ble født på 60 talet, og husker vel ikkje såm mye før midten av 60 talet  når det  slett ikkje vanleg å gå rundt  å klemme hverandre på den tiden . 

Anonymkode: 1007f...38f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er født på 60-tallet. Klemte alltid mamma når jeg dro ut og hun var hjemme. Også når jeg gikk og la meg. Ingen andre som jeg kan huske.  Til gjengjeld så sa vi aldri at vi var glad i hverandre. Det begynte jeg med som voksen fordi jeg alltid sa det til egne barn. 

Anonymkode: 7ff72...261

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er født i en middels storby. 
Morsiden: ikke klemming. Opphav fra ei litta øy på Trøndelagskysten.

Farssiden: Stikk motsatt. Klemming an mass, og mye fysisk kontakt både på godt og på vondt 😅 (les slåssing) En storfamilie som hadde opplevd mye død og traumer, mulig det har noe å si?

Opphav; Lenger inn i landet, arbeidsfolk. DNA-test indikerer opphav enda lenger østfra i Europa.

Anonymkode: e6dfb...610

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er født i en middels storby. 
Morsiden: ikke klemming. Opphav fra ei litta øy på Trøndelagskysten.

Farssiden: Stikk motsatt. Klemming an mass, og mye fysisk kontakt både på godt og på vondt 😅 (les slåssing) En storfamilie som hadde opplevd mye død og traumer, mulig det har noe å si?

Opphav; Lenger inn i landet, arbeidsfolk. DNA-test indikerer opphav enda lenger østfra i Europa.

Glemte å nevne at jeg er født sist på 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er født slutten av 70-tallet, jeg er vant med klemming hjemme. Men også vant med å klemme besteforeldre født på 20-tallet, og andre slektninger dersom vi ikke hadde sett hverandre på en stund.  Å klemme som en måte å hilse på nye folk gjør jeg fremdeles ikke, da håndhilser jeg. 

Anonymkode: 80244...5af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født på slutten av 80-tallet. Der jeg er fra begynte det oå ungdomsskolen, rundt 8./9. klasse (tidlig 2000-tallet). Om det var året eller alderen vet jeg ikke. Men jeg likte det ikke, og liker det fremdeles ikke. Jeg er ingen klemmer, og synes det er rart å klemme venner/bekjente/kollegaer og what not.

Anonymkode: 8df7a...2e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mennesker har hatt behov for fysisk kontakt siden tidenes morgen.

Anonymkode: c7609...7f2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klemming utenfor den nærmeste familie begynte på 90-tallet med Petter Nome som "influenser" på NRK i beste sendetid på lørdagskvelden.

Han lærte det norske folk å gi klemmer i offentligheten

Anonymkode: db45b...bba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rundt 2010 mener jeg at klemming begynte å bli mer og mer vanlig. Klemte ingen før det, føltes det ut som.

Anonymkode: c557e...4a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født på midten av 70-tallet. Har alltid vært vanlig med klem innad i familien. Men sånn derre "klem når man møtes" blant venner følte jeg ble en greie da jeg begynte på ungdomsskolen på slutten av 80-tallet. Husker jeg ble forundret da jeg kom tilbake på skolen etter sommerferien og flere jenter på skolen dreiv med denne klemminga. Syntes det var rare greier. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er hyggelig å gi en liten klem når man møtes/sier ha det. Er derimot ofte jeg ikke tør å ta initiativ til det, fordi jeg er redd den andre ikke skal ville det.

Anonymkode: 8bcb8...aec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir bare klem til mine aller nærmeste og utvalgte venner. Det har ingenting med min oppdragelse å gjøre, men mine livserfaringer. 

Unntaket er barn. De får klem av meg uansett om de vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Irak skrev (14 timer siden):

Gir bare klem til mine aller nærmeste og utvalgte venner. Det har ingenting med min oppdragelse å gjøre, men mine livserfaringer. 

Unntaket er barn. De får klem av meg uansett om de vil ha. 

Det synes jeg du skal slutte med. Å gi klem til barn som ikke vil ha.

Anonymkode: dec5f...202

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det synes jeg du skal slutte med. Å gi klem til barn som ikke vil ha.

Anonymkode: dec5f...202

Rettelse: De får klem av meg, om de vil ha. 

Spoiler

💛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født slutten av 70 tallet. Kun klem til ,besteforeldre og oldeforeldre . Foreldrene mine var aldri klemmer.

Ble litt overrasket da jeg ble med mannen der klemmer Foreldrene hans, tante og onkler hans. Husker vi var samlet i 60års lag og der kom både tanter og onkler av mannen og alle ga klemmer til hverandre. De er skikkelig klemmer familie for å si det slik. Så her gir vi klem innen familie, men ikke til venner og slikt 

Anonymkode: 39ecc...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det alltid har vært klemming i mitt liv - født 80.

Er vel mest vanlig med de man har en litt nær relasjon med?

:) har tenkt på at vi har et litt annet kjærlighetsspråk enn kattene mine. Vi blir båret og holdt i barndommen, og det er trygt for oss å bli holdt fast. De blir slikket og ligger inntil. De skjønner ikke poenget når jeg vil gi dem en klem 😕 Men vi har jo heldigvis strykingen felles. Katter😻

Anonymkode: 78983...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...