AnonymBruker Skrevet 22. januar #1 Del Skrevet 22. januar ASK er på noen måter en generøs ordning ved at man slipper 37.84% skatt på avkastning (minus skjermingsfradrag) før man tar avkastningen ut av kontoen. Man kan fritt ta ut innskutte penger, og fritt kjøpe og selge fond og aksjer for gevinsten så lenge midlene holdes inne i ASK-kontoen. Jeg lurer litt på hva dette egentlig innebærer eller mer presist hvordan man bør betrakte dette som investering. Jeg har endel gevinst nå over 3 år. Jeg kan ta ut kapitalen jeg har puttet inn (2.5 mill) + skjermingsfradrag, og la gevinsten (nært 1 mill) stå inne «til evig tid» og forrente seg (forhåpentlig vis). Jeg kan altså få ut den siste 1 mill og skatte 380.000 av dem og sitte igjen med 600.000. Eller investere hele millionen og få f.eks. 10% avkastning på den. Hvis jeg anser millionen som «tapt» så betaler jeg uansett ikke mer enn 37.84% skatt på gevinsten av gevinsten. Finnes det banker som vil låne meg penger med gevinst på ASK som sikkerhet?:-) Burde jeg stemme blått ved stortingsvalg, og vil de uansett ikke endre reglene med «tilbakevirkende kraft» dvs endre beskatningen av tidligere opptjent gevinst? Anonymkode: 47505...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 22. januar #2 Del Skrevet 22. januar Ask er så gunstig at vi får håpe ordningen vedvarer. Tror ikke ordningen blir mer gunstig enn den allerede er. 1 mill er jo veldig god gevinst. Gratulerer! Jeg håper vi kan bli kvitt formueskatt på arbeidende kapital. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #3 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes det banker som vil låne meg penger med gevinst på ASK som sikkerhet?:-) Tviler jeg sterkt på da det ikke er noen sikkerhet. Anonymkode: 23bae...724 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. januar #4 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Finnes det banker som vil låne meg penger med gevinst på ASK som sikkerhet?:-) Burde jeg stemme blått ved stortingsvalg, og vil de uansett ikke endre reglene med «tilbakevirkende kraft» dvs endre beskatningen av tidligere opptjent gevinst? Anonymkode: 47505...174 Tror ikke du får lånt så mye med potensiell gevinst som sikkerhet. Om skatt på overskudd justeres på et senere tidspunkt er det ikke tilbakevirkende. Skatteloven og premisset for ASK er rimelig tydelig på at man beskatter overskudd og avkastning i det øyeblikket man tar avkastning ut av ASK. Så om skattesatsen endres fra 22%x1,72 i multiplikator i 2024 til 22%x1,44 i multiplikator i 2025 er ikke det en endring som anses tilbakevirkende. Hadde endringen medført at avkastning tatt ut i 2024 hadde det vært tilbakevirkende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #5 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tviler jeg sterkt på da det ikke er noen sikkerhet. Anonymkode: 23bae...724 Hvorfor ikke, hvis beløpet ikke er investert? Anonymkode: 92e9b...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #6 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor ikke, hvis beløpet ikke er investert? Anonymkode: 92e9b...529 Man kan ikke ta pant i fond, eller kontanter/bankkonto. Det er ikke en fysisk eiendel, det kan ikke tinglyses. Anonymkode: 15c6c...ac5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 23. januar #7 Del Skrevet 23. januar (endret) Hei Ts! Dette var spennende spørsmål. Det er jo slik skikkelig rike folk gjør det. Du kan stille kontanter som sikkerhet. Det kalles depositum. Ofte er dette en konto som er låst hos en tredje part og trenger samtykke fra begge parter for å låses opp. Det kommer litt an på banken, din økonomisk situasjon ellers og ikke minst formålet med lånet når det gjelder å vurdere noe sånt. Det er ikke utenkelig at pengene må være kapitalisert dvs. utenfor ASK. Det går an å stille med aksjer som sikkerhet. Om disse aksjene kan eksistere innenfor en ASK vet jeg ikke. Det kan være at banken stiller krav om spesifikke aksjer som de har gjort en risikovurdering av. Her igjen kommer det trolig an på banken, din økonomisk situasjon ellers og formålet med lånet. Om du har planer om noko slikt så kan det være spennende å ta kontakt med banken. Kanskje høre med flere. Lykke til. Schmyhju Endret 23. januar av Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #8 Del Skrevet 23. januar Når du tar ut 2,5 MNOK i rene verdier, vil banken nok lure litt på hva du skal ha lån til. Investerer du disse pengene i eiendom, kan du heller ha pant i det. Anonymkode: f60bd...523 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #9 Del Skrevet 23. januar Schmuhu skrev (25 minutter siden): Hei Ts! Dette var spennende spørsmål. Det er jo slik skikkelig rike folk gjør det. Du kan stille kontanter som sikkerhet. Det kalles depositum. Ofte er dette en konto som er låst hos en tredje part og trenger samtykke fra begge parter for å låses opp. Det kommer litt an på banken, din økonomisk situasjon ellers og ikke minst formålet med lånet når det gjelder å vurdere noe sånt. Det er ikke utenkelig at pengene må være kapitalisert dvs. utenfor ASK. Det går an å stille med aksjer som sikkerhet. Om disse aksjene kan eksistere innenfor en ASK vet jeg ikke. Det kan være at banken stiller krav om spesifikke aksjer som de har gjort en risikovurdering av. Her igjen kommer det trolig an på banken, din økonomisk situasjon ellers og formålet med lånet. Om du har planer om noko slikt så kan det være spennende å ta kontakt med banken. Kanskje høre med flere. Lykke til. Schmyhju Utgangspunktet er vel at det å ta ut denne millionen er veldig dyrt for meg (37.84%). Hvis banken er villig til å ta de resterende som sikkerhet (ca 600.000) sånn at jeg får 600.000 tilgjengelig i kapital (feks for å pusse opp) så kan jeg investere (og få renter på) 1 million heller enn de 600.000. Gevinsten er altså fremtidig avkastning på 400.000 pluss (forventet, long-term) høyere avlastning på 600.000 i fond over banklån. Som en bonus får jeg 20% rabatt på fond mhp formueskatt og 22% fradrag for renter på lån. Dette er bare et tankerksperiment. Dette er nok ikke tilstrekkelig store summer til at noen gidder å være med på det. Anonymkode: 47505...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå