AnonymBruker Skrevet 22. januar #1 Del Skrevet 22. januar Jeg har prøvd å lese meg litt opp på dette, men er ganske blank. Håper noen smarte hoder her inne kanskje har et tips eller to til meg. Jeg skal så klart kontakte skatteetaten, men greit å gjøre litt reserch på egen hånd først. Jeg har en hobby som jeg tjener litt penger på. Type noen hundre kroner her og noen hundre kroner der. Har alltid hatt privatpersoner som «kunder». Snakket med skatteetaten om dette og de sa at så lenge det ikke var snakk om beløp av noen størrelse så kunne jeg fint gjøre dette uten å opprette ENK. Vi snakker maks 15.000kr i året om jeg tar litt godt i. Nå har derimot en bedrift vist interesse i hobbyen min og ønsker å bruke meg. Disse ønsker så klart å få tilsendt en faktura som de kan betale. Hvordan løser jeg dette? Det er bare snakk om noen tusenlapper i løpet av et år pr i dag. La oss si 10.000kr for å ta et tall. Når det er sagt så er dette noe jeg bare gjør for gøy og jeg ser aldri for meg at dette er noe jeg kan tjene gode penger på. Jeg har også mer utgifter enn jeg har inntekter på det jeg gjør omtrent. Så reelt sitter jeg ikke igjen med store beløpet. Spesielt ikke om det også skal skattes av. Må jeg opprette ENK for dette eller kan jeg som privatperson sende en faktura? Jeg takker nei om det blir for mye styr, men det er jo gøy å bli spurt Anonymkode: 5fed1...7a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Del Skrevet 22. januar Ikke det du spør om, men om du oppretter ENK kan du trekke fra alle utgiftene dine på hobbyen (som da blir en jobb). Det koster ikke noe å opprette ENK. Der er noen regler, men om du fakturerer for mindre enn 50k trenger du ikke å blande inn mva. Det gjør alt mye lettere Anonymkode: 12600...2ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #3 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke det du spør om, men om du oppretter ENK kan du trekke fra alle utgiftene dine på hobbyen (som da blir en jobb). Det koster ikke noe å opprette ENK. Der er noen regler, men om du fakturerer for mindre enn 50k trenger du ikke å blande inn mva. Det gjør alt mye lettere Anonymkode: 12600...2ee Takk for svar Regner ikke med at mva blir aktuelt uansett, så det bekymrer jeg meg ikke over. Godt poeng at man kan trekke fra utgiftene. Kan man fremdeles utbetale hele beløpet som lønn til seg selv/betaling for jobben eller sitter da utgiftene på en måte fast i ENK? 😅 TS Anonymkode: 5fed1...7a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #4 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar Regner ikke med at mva blir aktuelt uansett, så det bekymrer jeg meg ikke over. Godt poeng at man kan trekke fra utgiftene. Kan man fremdeles utbetale hele beløpet som lønn til seg selv/betaling for jobben eller sitter da utgiftene på en måte fast i ENK? 😅 TS Anonymkode: 5fed1...7a1 Enkeltpersonforetak er deg, og du er enkeltpersonforetaket, om det gir mening. Jeg bruker penger jeg får inn, og utgiftsfører det jeg kan utgiftsfører (som gjør at inntekten min faktisk blir overskuddet, ikke det jeg mottar). Anonymkode: fac93...144 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #5 Del Skrevet 22. januar Hvis du ikke fakturerer med organisasjonsnummer, vil det normalt bli ansett som lønn, og blir innberettet på denne måten. Det er endring i beløp fra 2025 på hva som kan utbetales uten innberetning fra bedrifter - det er økt fra 1.000 til 2.000 Anonymkode: 1560e...af5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå