AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:04 #21 Del Skrevet mandag kl 11:04 Når jeg får familie på besøk, så deler barna soverom, og jeg sover på sofaen. Men nå er jeg alene, så da er det lettere for meg og gi opp mitt soverom. Her har vi alle sammen 140 cm senger. Så da er det plass ti 2 i de, og jeg har 2 ekstra madrasser til barn. Anonymkode: 1b95d...2b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:15 #22 Del Skrevet mandag kl 11:15 Sett fra øyne på en økonom, er det ganske lett. Da kvadratmeter-pris i Oslo er langt forbi 100 tusen kroner pr kvadratmeter, det sier selv at gjesterom, selv den minste på 6 kvm, kommer da på 600 tusen kroner - og det er veldig, veldig mange hotellovernattinger. Så det lønner seg egentlig ikke med gjesterom. Men, dere må se etter en bolig med mye lagringsplass - for deres egen del, og med en planløsning som skal gjøre det mulig å få en plass til overnatting på en annen måte. F.eks. med en "Murphy bed" (skapseng). Ellers hadde Ikea forslag til en genial overnatting i stua, der det sto et skap inntil vegg men den kunne kjøres ut fra vegg og legges om til en seng - som ble da en liten alkove i stua, skilt av resten av stua med en vegg. Skapsenger av en god størrelse er dyre, de kommer lett på 40 tusen, men igjen, dette er ingenting i forhold til kvm pris i byene. Anonymkode: 96c1a...5e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:20 #23 Del Skrevet mandag kl 11:20 At barn deler rom, eller man rer opp i en tv-stue, hadde jeg ikke sagt noe på. Men dette at familie skal måtte betale dyrt på hotell osv, synes jeg er en uting! Anonymkode: 67f06...02e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:28 #24 Del Skrevet mandag kl 11:28 Vi og har noe familie langt unna og her så har vi ikke gjesterom. Så her så ble ungene lagt på samme rom eller evnt delte rom med gjest. Aldri vært noe problem her. Gjør det fortsatt slik nå når de er ungdom. Anonymkode: 06292...a49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet mandag kl 12:39 #25 Del Skrevet mandag kl 12:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har bodd i Oslo hele livet og aldri hatt gjesterom, og følgelig ikke kunnet ha overnatting. Andre i familien har ikke forstått dette, og blitt sure. Ville f.eks ikke komme på besøk da vi fikk barn hvis de ikke fikk overnatte i leiligheten vår. Når familien er slik, litt som du også beskriver, får det bare være sånn, da blir kontakten deretter. Er det ikke mulig økonomisk å ha ekstra soverom er det jo bare ikke det! Hvis dere har råd ved å strekke dere litt økonomisk hadd jeg gjort det. Uansett en god investering med bolig på tettbygd sted. Anonymkode: 6a2da...4d9 Det er selvfølgelig ikke greit å bli sur, men det virker som dere bare ser deres egen side av saken og ikke de andres. For mange er det heller ikke mulig økonomisk å betale for hotell, i tillegg til reisen, når de besøker familie, så det blir veldig spesielt å skylde på familien for at kontakten blir dårlig. Her kunne man vært litt løsningsorientert og f.eks. latt barna dele soverom eller at en av dem sover hos dere når dere har overnattingsbesøk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:52 #26 Del Skrevet mandag kl 14:52 Arkana skrev (2 timer siden): Det er selvfølgelig ikke greit å bli sur, men det virker som dere bare ser deres egen side av saken og ikke de andres. For mange er det heller ikke mulig økonomisk å betale for hotell, i tillegg til reisen, når de besøker familie, så det blir veldig spesielt å skylde på familien for at kontakten blir dårlig. Her kunne man vært litt løsningsorientert og f.eks. latt barna dele soverom eller at en av dem sover hos dere når dere har overnattingsbesøk. hvis man "sparer" mange hundre tusen på å ikke kjøpe et hus med ekstra soverom, kan man tilby til å betale for hotel for familien. 600 tusen, det er 240 dager på hotel til 2500 kroner natta. Jeg vet ikke, mine barn er snart store, men jeg er helt sikker på at så mange besøksdager av familien, det har vi ikke hatt. Anonymkode: 96c1a...5e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet mandag kl 16:15 #27 Del Skrevet mandag kl 16:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): hvis man "sparer" mange hundre tusen på å ikke kjøpe et hus med ekstra soverom, kan man tilby til å betale for hotel for familien. 600 tusen, det er 240 dager på hotel til 2500 kroner natta. Jeg vet ikke, mine barn er snart store, men jeg er helt sikker på at så mange besøksdager av familien, det har vi ikke hatt. Anonymkode: 96c1a...5e4 Det er jo en hyggelig mulighet, men erfaringsmessig kjøper ikke folk et mindre hus enn de egentlig trenger/ønsker fordi de vil spare, men fordi de rett og slett ikke har råd til et større og da har de gjerne heller ikke penger til å være med å bidra til hotellovernatting til familie. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:23 #28 Del Skrevet mandag kl 16:23 Vi bor langt unna familie, og føler at et godt gjesterom med stor seng er verdt hver krone. Det er viktig for å få gode relasjoner, hyppig besøk, og besøk over tid. Det er noe annet å være sammen i samme hus, enn på hotell. Rommet har også flere funksjoner. Vi har en pult og en stor skjerm, så den fungerer som hjemmekontor. Det er et rom der vi kan stue bort ting som ellers bare skaper rot i huset - esker med julepynt akkurat når vi pynter, et møbel som skal selges, klesvask som skal brettes, og veldig mye mer. Det at barna kan sove sammen fører ofte til at det er veldig trangt når søsken med flere kommer med egne, større barn. I tillegg har det stor verdi for oss i form av å kunne bruke senga selv ved sykdom og slikt, slik at ikke begge får ødelagt nattesøvnen. Anonymkode: c1abb...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:19 #29 Del Skrevet mandag kl 18:19 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har datter med mann og barn i en annen by. Har også fremdeles hjemmeboende barn noen år til. Vi kunne aldri bodd ett sted hvor det ikke var plass til datter og barnebarn! Helt uaktuelt. Å be dem betale leie for å besøkes oss, hadde vært trist. Hos svigerinnen min er mannen hennes fra en annen by. De har 3 barn, og er helt fortvilet fordi de ikke har så god plass til hans familie, men de finner plass. Et av barna ligger hos dem når hans familie er på besøk. De ønsker jo besøk av familien sin! Nå bygger de nytt hus, og der har gjesterom med eget bad blitt høyt prioritert. De har valgt å flytte 15 minutter fra der de bor nå, for å få råd til dette. Gjesterommet skal brukes som kontor utenom. Hvorfor kan dere ikke flytte dere litt, slik at dere får råd til en større bolig? Anonymkode: 67f06...02e Det er noe litt annet med en datter med små barn enn eldre foreldre. De eldre har gjerne mer romslig økonomi, og trenger bare ett rom. At dere som er så gamle at dere har barnebarn har råd til et gjesterom er også mer forståelig. Anonymkode: 62c51...732 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:28 #30 Del Skrevet mandag kl 18:28 Vi bor i hus i Oslo. Har 3 soverom og snart 2 barn. Det ene soverommet er i dag gjesterom/kontor med en 140 sovesofa. Der kan alle utenom min far overnatte han trenger ordentlig seng. Vi har satt inn en dobbeltseng i et kjellerrom (halvveis innredet rom i kjelleren) hvor han sover når han er her. Etter hvert som ungene okkuperer hvert sitt rom, så kommer vi til å flytte en av ungene inn til oss når vi får gjester. Vi kan klare å huse inntil 4 stk i kjeller+en av ungenes rom, men flere enn det blir vanskelig. De gangene vi har mer besøk (dåp etc), så må noen bo på hotell. Men det er ikke så ofte det skjer. Jeg har full forståelse for at dere ikke har råd til eget gjesterom, men dere kan heller være fleksible å flytte litt rundt på dere når gjester kommer. Og at foreldregenerasjonen trenger ekte seng og ikke oppblåsbar madrass, det forstår jeg godt. Er i slutten av 30-åra selv, og må ha ordentlig madrass, ellers får jeg vondt i ryggen i dagevis. Anonymkode: 5c603...241 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sukkerblomst Skrevet mandag kl 22:26 #31 Del Skrevet mandag kl 22:26 Jeg synes det er absurd at noen tilbyr sin egen seng og sover på gjestesengen eller sofaen selv. Det ville ikke falt meg inn, og jeg tror samtlige av mine familiemedlemmer ville ledd av meg om jeg foreslo at de skulle ta min seng ved overnattingsbesøk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:47 #32 Del Skrevet mandag kl 22:47 Vi har ikke eget gjesterom, men har senger som kan bli dobbeltseng på flere rom, samt at ungene flyttes litt rundt på. Har også en enorm sofa hvor vi kan ha plass til to stk. Anonymkode: c5f4a...d56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:41 #33 Del Skrevet tirsdag kl 06:41 Sukkerblomst skrev (8 timer siden): Jeg synes det er absurd at noen tilbyr sin egen seng og sover på gjestesengen eller sofaen selv. Det ville ikke falt meg inn, og jeg tror samtlige av mine familiemedlemmer ville ledd av meg om jeg foreslo at de skulle ta min seng ved overnattingsbesøk. Enig. Det kunne aldri falt meg inn å låne bort egen seng til noen. Og tror også gjester ville oppfattet det som helt absurd. Har ok kontinentalseng på gjesterom. Men den er bare 160, og er av mye rimeligere type enn egen seng. Er ikke det bra nok så finnes det hotell. Anonymkode: c1abb...f5b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:57 #34 Del Skrevet tirsdag kl 06:57 Hvis du har besøk over flere dager, synes jeg det er helt uholdbart at gjester skal sove rundt omkring i stuen osv. Det går an å bosette seg litt utenfor bykjernen, prisene blir straks lavere, og boligene større. Gjesterom er flotte å ha når man har familie eller venner som kommer utenbys fra og som skal bli noen dager. Blir veldig upersonlig å sende folk til hotell, for ikke å snakke om at det koster skjorta, noe som betyr at de kommer mye sjeldnere på besøk. Anonymkode: 529e5...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:49 #35 Del Skrevet tirsdag kl 08:49 AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 0.08): Dette. Vi har laget soveplass som rommer oss og ungene, genialt uansett egentlig, og har ved flere anledninger bare fflyttet unger inn til oss og brukt barnas rom til gjelster. En tante la en gang igjen et kort på barnerommet der hun takket for lånet av sengen, det var stor stas. Så har bare kidsa litt uvanlig gode senger på rommene sine eks har 8 åringen en 160 cm seng. Hvorfor ikke, der er det plass, og da rommer det to gjester ved behov. I god seng til og med. Ville 100% aldri kjøpt mer enn vi har faktisk råd til for å ha gjesterom. Det er antagelig billigere å spandere et hotellrom et par ganger i året Bare rentekosten på de ekstra kvm dekker en god del hotell… om det er problemet at gjestene er fattige? Eller gniene? Det er spørsmålet… Anonymkode: 6f88c...4e6 Nei, alle er jo forskjellige. Jeg hadde syntes det var trist å kun få besøk av barnebarn et par ganger i året... Hadde også synes det var trist hvis vår datter, som har valgt å flytte til andre siden av landet, ikke ville prøve å legge til rette for at vi og resten av slekten kunne komme på besøk. De ønsker jo helst at vi skal komme "hver helg" eller være der mer enn 2 dager. Første gangen vi reiste dit, bodde vi på hotell. Det kostet oss 10.000,- kroner i reise og overnatting. Det sier seg selv at det ikke går i lengden. Men for oss er familie viktigst enn at vi bor i det dyreste kvartalet. Anonymkode: 67f06...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:55 #36 Del Skrevet tirsdag kl 08:55 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har bodd i Oslo hele livet og aldri hatt gjesterom, og følgelig ikke kunnet ha overnatting. Andre i familien har ikke forstått dette, og blitt sure. Ville f.eks ikke komme på besøk da vi fikk barn hvis de ikke fikk overnatte i leiligheten vår. Når familien er slik, litt som du også beskriver, får det bare være sånn, da blir kontakten deretter. Er det ikke mulig økonomisk å ha ekstra soverom er det jo bare ikke det! Hvis dere har råd ved å strekke dere litt økonomisk hadd jeg gjort det. Uansett en god investering med bolig på tettbygd sted. Anonymkode: 6a2da...4d9 Når du sier "ville ikke", så kan det være at det handler om "har ikke råd".... Det går også an å lage til en overnattingsplass i stuen. Hvis vi skulle betalt 10000,- kroner for hver gang vi besøkte barnebarnet, hadde vi ikke blitt mye kjent med det... I min første leilighet, som var 45 kvadratmeter, hadde jeg en gjesteseng som jeg slo ut. En person kunne også ligge i min dobbelseng sammen med meg. Vi løste det alltid. For meg var familie og venner viktig å ha kontakt med, og det var jo ingen som overnattet i ukesvis.... Anonymkode: 67f06...02e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:59 #37 Del Skrevet tirsdag kl 08:59 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når du sier "ville ikke", så kan det være at det handler om "har ikke råd".... Det går også an å lage til en overnattingsplass i stuen. Hvis vi skulle betalt 10000,- kroner for hver gang vi besøkte barnebarnet, hadde vi ikke blitt mye kjent med det... I min første leilighet, som var 45 kvadratmeter, hadde jeg en gjesteseng som jeg slo ut. En person kunne også ligge i min dobbelseng sammen med meg. Vi løste det alltid. For meg var familie og venner viktig å ha kontakt med, og det var jo ingen som overnattet i ukesvis.... Anonymkode: 67f06...02e Du var alene, og uten barn, det er jo en helt annen situasjon.. Anonymkode: c1abb...f5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugline Skrevet tirsdag kl 09:14 #38 Del Skrevet tirsdag kl 09:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du har besøk over flere dager, synes jeg det er helt uholdbart at gjester skal sove rundt omkring i stuen osv. Det går an å bosette seg litt utenfor bykjernen, prisene blir straks lavere, og boligene større. Gjesterom er flotte å ha når man har familie eller venner som kommer utenbys fra og som skal bli noen dager. Blir veldig upersonlig å sende folk til hotell, for ikke å snakke om at det koster skjorta, noe som betyr at de kommer mye sjeldnere på besøk. Anonymkode: 529e5...a2c Jeg synes dette er litt for enkelt. Man må jo veie fordeler og ulemper. Ja, man får kanskje mer langveisfra besøk om man har gjesterom i et stort hus utenfor byen. Men man får kanskje og en halvtime lengre reisevei til jobb - som betyr 1 time lengre dag i barnehagen for barna hver dag. Man får trolig mindre besøk i hverdagen av venner, for et besøk tar plutselig mer tid. Man har ulike prioriteringer og preferanser. Men jeg ville valgt det som gir enklest hverdag over det som gjør det lettest med besøk langveisfra hver dag. Det vil uansett være mange flere hverdager. Jeg vokste opp uten gjesterom, og sov inne hos mamma og pappa når vi hadde besøk i min barndom, så mitt rom kunne lånes ut. Og akkurat sånn gjør vi det nå, når vi har besøk. Funker helt fint. Må bare ha voksen lengde på sengene på barneromene, og kjøpe gode madrasser på de rommene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:33 #39 Del Skrevet tirsdag kl 09:33 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du har besøk over flere dager, synes jeg det er helt uholdbart at gjester skal sove rundt omkring i stuen osv. Det går an å bosette seg litt utenfor bykjernen, prisene blir straks lavere, og boligene større. Gjesterom er flotte å ha når man har familie eller venner som kommer utenbys fra og som skal bli noen dager. Blir veldig upersonlig å sende folk til hotell, for ikke å snakke om at det koster skjorta, noe som betyr at de kommer mye sjeldnere på besøk. Anonymkode: 529e5...a2c Det er fullstendig idiotisk å legge opp til mye lengre pendlevei og å bo i et område man ikke ønsker fordi "gjestene ikke kan sove i stua" de 5 nettene i året de er på besøk. En halv times ekstra reisevei hver vei for 2 personer er 2 timer om dagen. Er man på kontoret 200 dager i året snakker vi 400 timer, eller 10 fulle arbeidsuker på toget. Dyrere er det også med månedskort og/eller en ekstra bil. TS: jeg ville sett etter en bolig der dere får en kjeller der man kan lage en kjellerstue. Så kan dere innlosjere gjester der, og de har sin helt egen etasje. Alternativt deler barna rom de dagene det er snakk om. Hos oss har vi en ekstra stue i 2 etasje, men det er gjennomgang til soverommene. Vi har 4 soverom og 3 barn, så her blir det til at bestemor får låne et av barnerommene de få dagene hun er her. Det går helt fint - barna synes det er hyggelig. Selv tenåringen 🙂 Anonymkode: ae4e9...6aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:36 #40 Del Skrevet tirsdag kl 09:36 Dere kjøper bolig for dere og barna deres, og ikke for besteforeldre, tanter og onkler. Prioriter kjernefamilien innenfor de økonomisle rammene dere har og invester i en god sovesofa som dere kan sove på på stua. Så kan gjestene ta deres soverom når de er på besøk. Anonymkode: bcc30...367 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå