AnonymBruker Skrevet 22. januar #1 Del Skrevet 22. januar Vi bor i storby hvor boligprisene er helt sinnsyke. Vi kan kjøpe bolig for 10 mill, men kan virkelig ikke velge og vrake. Vi er to voksne og snart 2 barn. All familie bor på andre kanten av landet, så de har pleid å bo hos oss tidligere. Jeg mener at vi IKKE kan kjøpe bolig med 4 soverom, bare for å ha gjesterom. Det har vi ikke råd til, ellers må vi kjøpe et oppussingsobjekt (som vi egentlig ikke har råd til heller). mannen mener derimot at vi MÅ ha hus med plass til gjester, ellers kan vi ikke kjøpe. selvfølgelig hadde en ønskelig situasjon vært stort hus, masse soverom og plass til alle! Men det er ikke realiteten! Da kan vi ikke bo her vi bor! Er jeg helt idiot som mener at gjesterommet «må fare» også får gjester leie Airbnb, hotell eller høre med andre kjente? Skal sies at vi har litt «vanskelig» familie som krever seng og gitt ganske sterkt uttrykk for at luftmadrass- det deler man bare ikke ut til gjestene. At det får vi sove på selv isåfall… Anonymkode: 62e9c...a51 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Del Skrevet 22. januar Kjøp en god sovesofa, og/eller del rom med ungene om dere har gjester. De bør selvfølgelig ikke belage seg på å bli i dagesvis, eller bruke dere som hotell, da kan de leie noe.Vi bor på 67 kvm. i Oslo (liten 4-roms), vi flytter bare litt rundt på oss når f.eks pappa kommer. Anonymkode: 8839f...cef 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. januar #3 Del Skrevet 22. januar Jeg tenker at dere begge har litt rett. Dere har valgt å bosette dere langt unna begges familier og om dere ønsker å ha et godt forhold til dem så vil det innebære besøk. Det er dyrt å bo på hotell eller airbnb, vi hadde definitivt ikke besøkt familie særlig ofte om vi måtte betale for bosted i tillegg. Vi forventer ikke luksus da og bor fint alle fem på samme soverom når vi er på besøk. På samme måte tenker jeg at man må akseptere luftmadrass om det ikke er alders- eller helsemessige årsaker til at man ikke bør sove slik. Samtidig er boligprisene høye og det å kjøpe en dyrere bolig med et rom som mer eller mindre står ubrukt er det forståelig at man ikke vil. Jeg tenker at løsningen i første omgang bør være en gyllen middelvei. Ikke ha gjesterom, men ha stor seng på barnas rom slik at de kan dele rom og gi det andre til gjestene når de kommer. De tåler fint å dele rom noen dager når det er familiebesøk og familien slipper å bruke masse penger på å besøke dere. 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #4 Del Skrevet 22. januar Høres ut som barna er små. Kanskje de kan dele rom når dere får gjester, ev at den ene sover inne hos dere? Dere kan jo også se etter hus med loftstue eller kjellerstue Anonymkode: 3d520...c41 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 22. januar #5 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres ut som barna er små. Kanskje de kan dele rom når dere får gjester, ev at den ene sover inne hos dere? Dere kan jo også se etter hus med loftstue eller kjellerstue Anonymkode: 3d520...c41 Dette. Kan man f.eks sette inn en køyeseng på ene soverommet slik at barna deler rom når dere har besøk? Og en sovesofa på et av de andre som kan brukes som sofa til vanlig og som gjesteseng når dere har besøk. E Ellers forstår jeg godt at gjesterom må ryke med sånne priser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #6 Del Skrevet 24. januar Det er jo helt vanlig at folk som bor i by har en sovesofa på det ene barnerommet. Så må ungene dele rom den helgen mormor og morfar er på besøk. Vil anbefale skikkelig god sovesofa til eldre folk, for eksempel Hovden. Anonymkode: 0e085...8ed 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #7 Del Skrevet 24. januar Vi hadde også det dilemmaet. Vi løste det med uttrekkbar seng på et av barna sine rom. Så sover barna sammen eller inne hos oss når vi har besteforeldre på besøk. Anonymkode: 62c51...732 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #8 Del Skrevet 24. januar Vi har ikke gjesterom. Vi har en kjellerstue, og har sovesofa der. Så får folk sove på den, eller så kan de velge å kjøpe seg inn andre steder. Svigers har ikke gjesterom, så vi bruker airBnB når vi besøker dem. Det gjør jo at det blir fryktelig mye dyrere (billigste overnattingsalternativet kommer på nesten 3 000 kr natten....). Men altså, samtidig er jeg sjeleglad for at jeg har en unnskyldning til å ikke måtte dele bolig med dem, det blir fryktelig intenst.. Anonymkode: 64ecd...2a5 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #9 Del Skrevet 24. januar Vi bruker minstemann sitt rom til gjesterom. Det er ikke så ofte vi får gjester, så da tåler han å dele rom med søstera. Hun har en loftseng, så da legger vi en liten seng inn under hennes. Fungerer veldig bra. Anonymkode: fb0bf...219 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #10 Del Skrevet 24. januar Trenger ikke engang ha sovesofa som andre nevner. Kan ha en oppblåsbar madrass som settes inn på en av barnerommene når dere skal ha besøk. Man kan legge en overmadrass på de og. https://jysk.no/hage/luftmadrasser/luftmadrasser/luftmadrass-urbakken-b152xl203xh51 Anonymkode: f3bfa...cae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #11 Del Skrevet 25. januar Er det mulighet å flytte litt utenfor byen slik at dere får råd til 4 soverom? Hvis ikke synes jeg hotell høres bra ut for besøkende. Anonymkode: 98951...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #12 Del Skrevet 25. januar Jeg har gjesterom selv, men har familie på andre kanten av landet som jeg besøker. De pleier å låne ut sin seng til meg og sover selv på luftmadrass. Jeg har sagt at de ikke må det, men de gjør det likevel: Så generelt tenker jeg at folk kan leie Airbnb osv, og om de ikke har råd, så tilbyr man dem en form for overnattingsmulighet ut ifra hva man kan få til. Anonymkode: a4d57...8ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #13 Del Skrevet 25. januar Vi ser på hus et stykke fra der vi bor nå, å er ute etter hus med 3 soverom (ene = hobbyrom til meg) og kjellerstue/ loftstue. Dette fordi at vi vil ha plass til at barn og barnebarn kan være hos oss. Men nå skal ikke vi bo i noen storby, så vi har råd til de ekstra rommene. Ts, hva gjør dere selv når dere er hos familiene? Leier dere overnatting eller overnatter dere hos familie? Anonymkode: d3ba7...e49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #14 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 16.18): Kjøp en god sovesofa, og/eller del rom med ungene om dere har gjester. De bør selvfølgelig ikke belage seg på å bli i dagesvis, eller bruke dere som hotell, da kan de leie noe.Vi bor på 67 kvm. i Oslo (liten 4-roms), vi flytter bare litt rundt på oss når f.eks pappa kommer. Anonymkode: 8839f...cef Dette. Vi har laget soveplass som rommer oss og ungene, genialt uansett egentlig, og har ved flere anledninger bare fflyttet unger inn til oss og brukt barnas rom til gjelster. En tante la en gang igjen et kort på barnerommet der hun takket for lånet av sengen, det var stor stas. Så har bare kidsa litt uvanlig gode senger på rommene sine eks har 8 åringen en 160 cm seng. Hvorfor ikke, der er det plass, og da rommer det to gjester ved behov. I god seng til og med. Ville 100% aldri kjøpt mer enn vi har faktisk råd til for å ha gjesterom. Det er antagelig billigere å spandere et hotellrom et par ganger i året Bare rentekosten på de ekstra kvm dekker en god del hotell… om det er problemet at gjestene er fattige? Eller gniene? Det er spørsmålet… Anonymkode: 6f88c...4e6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #15 Del Skrevet 25. januar Vi hadde samme "problem " her. Slekt langt borte som overnattet her. Vi hadde gjesterom, men det måtte bli barnerom. Nå har minstemann fått en dagseng fra ikea som kan gjøres om til dobbeltseng. Når besteforeldre kommer bor de på rommet hans og han sover på en madrass på rommet vårt. Eldste er tenåring og skal slippe å gi opp rommer sitt eller ha lillebror på rommet. (Hun er 15år). Hun har en sofakrok på rommet med sovesofa. Der får den kule tante sove.. jeg ville vurdert noe slikt. Eller så får de ta inn på hotell. Noen leilighetsbygg/borettslag har jo gjesterom som leies ut, kanskje det hadde vært noe å se etter? Anonymkode: c9bc3...36e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #16 Del Skrevet 25. januar Sier som flere over, ungene kan dele rom de få nettene det gjelder. Slik er jeg vokst opp, sov på madrass på gulvet på søster eller foreldre sitt soverom de gangene det var nødvendig (jeg hadde rommet med minst gulvplass, var derfor jeg alltid måtte låne bort sengen). Vi har ikke gjesterom, så her har vi lånt bort dobbeltsengen og lagt oss med ungene når besteforeldre og gamle tanter og onkler i par kommer på besøk. Greit at ungene ser at vi også er villige til å flytte oss siden de må det. Syns ikke man trenger å gjøre det alt for komfortabelt for gjester heller, da drar de jo aldri 😬 Anonymkode: 114e3...4b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #17 Del Skrevet 27. januar Vi har datter med mann og barn i en annen by. Har også fremdeles hjemmeboende barn noen år til. Vi kunne aldri bodd ett sted hvor det ikke var plass til datter og barnebarn! Helt uaktuelt. Å be dem betale leie for å besøkes oss, hadde vært trist. Hos svigerinnen min er mannen hennes fra en annen by. De har 3 barn, og er helt fortvilet fordi de ikke har så god plass til hans familie, men de finner plass. Et av barna ligger hos dem når hans familie er på besøk. De ønsker jo besøk av familien sin! Nå bygger de nytt hus, og der har gjesterom med eget bad blitt høyt prioritert. De har valgt å flytte 15 minutter fra der de bor nå, for å få råd til dette. Gjesterommet skal brukes som kontor utenom. Hvorfor kan dere ikke flytte dere litt, slik at dere får råd til en større bolig? Anonymkode: 67f06...02e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #18 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 21.08): Er det mulighet å flytte litt utenfor byen slik at dere får råd til 4 soverom? Hvis ikke synes jeg hotell høres bra ut for besøkende. Anonymkode: 98951...5fe Det er dyrt å bo på hotell, og veldig trist hvis det skal stoppe familie fra å se hverandre 😕 Hadde vår datter måttet ta inn på hotell hver gang hun ønsker å komme på besøk med mann og barnebarn, hadde vi aldri fått besøk. De er i etableringsfasen, og hun har startet videreutdanning pga helse. Vi reiser jo dit, og de har ikke så stor plass selv, og det blir dyrt for oss med 4 personer å leie oss inn på hotell. Nå har de heldigvis familien hans som er gjestfrie, og som vi kjenner godt, så vil bor hos hans foreldre når vi er på besøk Anonymkode: 67f06...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #19 Del Skrevet 27. januar Har bodd i Oslo hele livet og aldri hatt gjesterom, og følgelig ikke kunnet ha overnatting. Andre i familien har ikke forstått dette, og blitt sure. Ville f.eks ikke komme på besøk da vi fikk barn hvis de ikke fikk overnatte i leiligheten vår. Når familien er slik, litt som du også beskriver, får det bare være sånn, da blir kontakten deretter. Er det ikke mulig økonomisk å ha ekstra soverom er det jo bare ikke det! Hvis dere har råd ved å strekke dere litt økonomisk hadd jeg gjort det. Uansett en god investering med bolig på tettbygd sted. Anonymkode: 6a2da...4d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #20 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 16.11): Vi bor i storby hvor boligprisene er helt sinnsyke. Vi kan kjøpe bolig for 10 mill, men kan virkelig ikke velge og vrake. Vi er to voksne og snart 2 barn. All familie bor på andre kanten av landet, så de har pleid å bo hos oss tidligere. Jeg mener at vi IKKE kan kjøpe bolig med 4 soverom, bare for å ha gjesterom. Det har vi ikke råd til, ellers må vi kjøpe et oppussingsobjekt (som vi egentlig ikke har råd til heller). mannen mener derimot at vi MÅ ha hus med plass til gjester, ellers kan vi ikke kjøpe. selvfølgelig hadde en ønskelig situasjon vært stort hus, masse soverom og plass til alle! Men det er ikke realiteten! Da kan vi ikke bo her vi bor! Er jeg helt idiot som mener at gjesterommet «må fare» også får gjester leie Airbnb, hotell eller høre med andre kjente? Skal sies at vi har litt «vanskelig» familie som krever seng og gitt ganske sterkt uttrykk for at luftmadrass- det deler man bare ikke ut til gjestene. At det får vi sove på selv isåfall… Anonymkode: 62e9c...a51 Vet ikke hvor ofte du har familie på besøk, men jeg vil gjette på at det er mye billigere å spandere hotell, AirBNB eller noe annet på dem de gangene de kommer, fremfor å bruke en million eller tre ekstra for å få et par ekstra rom til gjester som allikevel står ubrukt det meste av året. Om da ikke familien bruker dere som gratishotell når de har lyst på en storbyferie. Da blir det lett litt feil uansett hva man tilbyr dem. Anonymkode: dd9a0...64a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå