AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Husarbeid, bærplukking, fisking, matlaging, dyrestell, kos og samvær med synging, eller hva skjedde i din barndom? Jeg tenkte på det nå og jeg lærte ingenting. "Gå ut og lek" var vel det jeg hørte mest. Oppvokst i litt vanskelige og kalde forhold, dessverre. Håper at mange hadde det bra. Anonymkode: 0be7d...e42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Lærte å fiske, kjøre båt, sette garn, sløye fisk, lage mat, lage fløyte av seljetre, bygge trehytte, osv osv Anonymkode: f664a...35c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Del Skrevet 11 timer siden Minimalt. Jeg er generasjon "lære seg selv", men jeg spurte heller aldri om hjelp. Aldri spurt om hjelp med lekser. Hekling, strikking lærte jeg meg selv etter å ha sett litt på farmor Spikking lærte jeg selv etter at jeg fikk meg kniv som 8-9 åring. Matlaging lærte jeg meg selv, for jeg var hjemme alene frem til 17 hver dag. Lesing lærte jeg meg selv, foreldrene trodde ikke på meg og ble lettere sjokkert når jeg som 4-5 åring ba de komme ned for å lese for dem. Jeg så alfabetet og så koblet jeg det med ord jeg så og hørte. Hadde lydbok jeg hørte på sammen med bok og da gikk det lett. Spille blokkfløyte etter noter lærte jeg meg selv når jeg var rundt 7-8. Jeg brukte en sang jeg kunne og så hvilken note det var og i en bok sto det hva slags grep hver note hadde. Så uten å vite hva hver note het så lærte jeg å spille blokkfløyte. Så både lesing og musikk handlet om mønstergjenkjenning og det var ikke noe foreldrene mine lærte meg. Alt med datamaskiner lærte jeg meg selv, touch, programmere, bygge, alt av programmer. Hadde datamaskin i huset fra jeg begynte på skolen. Anonymkode: ce229...8af 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden Lærte meg å svømme, sykle, fiske, ro, spikke, snekre, gå på langrennski, slalomski, skøyter, plukke sopp og bær, lese kart, kjøre bil, kjøre båt. Husarbeid lærte jeg lite av egentlig men jeg måtte jo gjøre ting hjemme da. En periode vasket jeg bad og støvsuget og vasket gulv. Men husker det som at jeg fant på min egen metode 😄 Men mulig det jeg ble fortalt bare festet seg ikke. Men feks vaskemaskinen var det ingen som tenkte på å lære meg før jeg skulle flytte hjemmefra. Samme med matlaging lærte ikke så mye der heller men det kan nok ha vært fordi jeg var en dårlig elev like mye som mine foreldre sin feil. Lese lærte jeg meg selv men det var jo fordi jeg ble lest veldig mye for. Fikk generelt hjelp med skole og lekser. Anonymkode: 661d7...a0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden Mamma prøvde også å lære meg å strikke og sy men hun var aldri særlig tålmodig og jeg var ikke særlig flink. Men hun gjorde en del baking og formingsaktiviteter med meg så lærte å bli glad i å lage ting selv og styre med tegning, maling og slikt:) Anonymkode: 661d7...a0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden (endret) Jeg lærte en del matlaging og baking fra min mor. Jeg lærte mye om politikk og samfunn fra mine foreldre, spesielt min mor som var politisk aktiv og tillitsvalgt. Jeg lærte mye om historie og kultur fra min far. Hver søndag dro han og jeg på ulike muséer, kino osv. Jeg lærte mye om kultur fra min bestefar. Han elsket teater og forestillinger, så han dro meg ofte med på teater. Jeg lærte å lese selv, men mine foreldre var flinke å lese for meg før dette. Jeg lærte bærplukking av mine foreldre, da vi gikk mye tur i skog og mark. Her lærte jeg også å lage pinnedyr, spikke og lage figurer av det vi hadde i naturen. Jeg lærte å klare meg i naturen og f.eks sette opp telt selv fordi jeg gikk i speider'n. Jeg lærte å sykle av mine foreldre, da vi syklet mye sammen. Vi var på sykkelferie i Danmark blant annet. Jeg lærte å sy og brodere av min mor. Jeg lærte meg å svømme av mine foreldre, året jeg fylte fem år. I tillegg til lesing, lærte jeg å tegne og skrive av meg selv før jeg begynte på skolen. Jeg lærte også alt som har med data å gjøre selv, da mamma og pappa ikke hadde peiling. Jeg var et stille og introvert barn som elsket å utforske på egenhånd, men mine foreldre var flinke til å tilrettelegge. F.eks kjøpe mamma et helt sett med leksikon, som jeg leste fra perm til perm. På den måten fikk jeg mye kunnskap og mye og mangt. Jeg lærte å stå på langrenn av mine foreldre og bestefar. Jeg lærte å stå på slalåm av mine foreldre, samt kurs de betalte for da jeg var liten. Jeg lærte husarbeid av meg selv, egentlig. Endret 10 timer siden av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abra Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden Orker ikke ramse opp alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden Kan ikke minnes at mine foreldre lærte meg noe som helst, når jeg tenker på det. Stort sett surret jeg omkring og lærte ting på egenhånd. Anonymkode: 89134...0c5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden At jeg aldri er god nok, uansett hva. Anonymkode: efa71...2ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden Lærdommen jeg har valgt å ta med meg inn i voksenlivet (på godt og vondt) er høy arbeidsmoral. Mine foreldre har gjennom hele livet trosset alt av sykdom etc for å gå på jobb, de har prestert og klatret på karrierestigen. Jeg har sett de karre seg gjennom arbeidsdager med enorme smerter, feber og sykdom. det jeg har valgt å ikke ta med meg videre er «me myself and I» holdningen der ingenting annet enn deres umiddelbare behov er viktig. Null empati, sympati, omsorg eller moral. Ingenting som ikke gangner en selv er viktig. På mange måter har jeg lært mye av deres holdninger på dette området da jeg er Deres motsetning her/ Anonymkode: b0902...9c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Husarbeid, bærplukking, fisking, matlaging, dyrestell, kos og samvær med synging, eller hva skjedde i din barndom? Jeg tenkte på det nå og jeg lærte ingenting. "Gå ut og lek" var vel det jeg hørte mest. Oppvokst i litt vanskelige og kalde forhold, dessverre. Håper at mange hadde det bra. Anonymkode: 0be7d...e42 Hmm, jeg ble veldig glad i å strikke. Min mor satt mye å strikket og det påvirket meg nok noe. Ellers var vi med på vedhogst i egen skog, fisket noe i elva, ble tatt med på skiturer i heia. Lærte sånnsett å bli glad i og vant med naturen. Slapp unna husarbeid, dvs jeg fikk ukepenger uten å egentlig gjøre så mye, men det gav meg også lyst til å bidra, så hjalp til en del. Hadde katt og hamster så lærte å omgås dyr. Var mye hos besteforeldrene mine og har mange koselige minner fra det. Lekte mye ute i «gatene» og med nabobarn. Veldig gode minner fra mye god lek. Og generelt gode samtaler på sengekanten, noe jeg har tatt med videre med mine barn. Sikkert mer. Har ingenting vondt å si om oppveksten min. Anonymkode: 9547f...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mamma prøvde også å lære meg å strikke og sy men hun var aldri særlig tålmodig og jeg var ikke særlig flink. Men hun gjorde en del baking og formingsaktiviteter med meg så lærte å bli glad i å lage ting selv og styre med tegning, maling og slikt:) Anonymkode: 661d7...a0a Hehe… samma her. Mora mi var kontrollfreak og skulle ikke så mye baling til før hun tok over både nål og strikkepinner. For ikke å snakke om matlaging. Hun hatet rot på kjøkkenet, så har ikke fått prøvd og feila så mye der heller. Den dag i dag liker jeg ikke å lage mat, det gjorde egentlig ikke hun heller 😂 Pappa var notorisk upraktisk, så lærte ikke så mye av ham heller unntatt å legge kabal. Han leste for oss da. Jeg kunne alle bokstavene før jeg begynte på skolen hvertfall. Det viktigste jeg har lært av mine foreldre, er å gi omsorg og å ta ansvar. Var mye med mamma og hjalp og så etter eldre familiemedlemmer. Jeg har lært klassiske arbeiderklassedyder som å komme seg opp om morran og å gjøre sin plikt. Og å si fra om urett, og også å holde løfter jeg har gitt. De lærte oss også verktøy for å takle livet når det butter. Om det er å gå tur i marka, høre på musikk eller lese bøker. De fortalte historier for oss, også om ting man umiddelbart ikke ville tenkt egnet seg for barn. De lærte meg om verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden Lærte det meste av dem. Matlaging, idrett, svømming, sykling, strikking, musikk etc. litt lite snekring, bilmekking og verktøybruk fordi jeg var liten jente på 70-tallet, men klagde mye på det og lærte meg slikt selv. Jeg lærte mye ang omsorg, familieliv, høytidsfeiringer, høflighet. Å være samfunnsengasjert og lese nyheter. I det hele tatt, sanger og spill og hagearbeid og å plukke bær og lage saft og syltetøy. Lappe klær. Bake og pynte en kransekake. Langrenn og husvask. Sparing og lese lekser. Jeg kommer ikke på noe de burde lært meg som de ikke gjorde? Anonymkode: e2ef3...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden Jeg lærte selvstendighet. Hvordan ting fungerte. Jeg hadde bestemødre som likte å vise matglede, bestefedre som viste med hvordan man fant himmelretning med hjelp av tegn i naturen. Lærte at hjemme må alle hjelpe til med husarbeidet. Måtte tidlig begynne å lese avis for å forstå samfunnet. Julegaven i 1987 var et tykt leksikon siden jeg var så nysgjerrig. Anonymkode: 973b8...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Jeg lærte ingenting av min mor bortsett fra å aldri bli som henne. Men lærte å spikke, sløye fisk, jakte, bake, lage mat, sy og være økonomisk av min ste-familie. Lærte også å vise omsorg og kjærlighet for de som ikke har det bra og at vold har aldri løst noen problemer. Anonymkode: 7b7c7...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Lærte nok en hel masse ting, men det jeg setter mest pris på er: Gleden av å lese. Høflighet. Å være hjelpsom. Anonymkode: e4b72...2d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden At jeg ikke skulle ikke skal glo eller småspise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Omine Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): At jeg aldri er god nok, uansett hva. Anonymkode: efa71...2ab ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden Att jeg skulle oppføre meg som folk. Ble jo totalt forvirra, med tanke på folka jeg bodde med. Anonymkode: 6aae5...c46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden Nei, det var jaggu lite når jeg tenker meg om. Har lært at jeg aldri under noen omstendigheter vil bli som faren min, da. Anonymkode: edb24...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå