AnonymBruker Skrevet 22. januar #1 Del Skrevet 22. januar Jeg har en bil som ikke verdt å sette i stand, som jeg skulle fått tauet fra der den står, og vraket. Den har skilter og er registrert og forsikret, men er 1-2 år over fristen for EU-kontroll og har ikke vært kjørt på lenge, derfor vet jeg ikke om jeg kan benytte meg av vanlig veihjelp dekket av forsikring for å få den tauet til deponi. Tidligere var det ihvertfall slik at mange firma som Falck, Viking og lignende, kunne hente bilen gratis der den står, mot at de tar vrakpanten. Men jeg klarer ikke finne noe info om dette. Noen som har bestilt slik nylig, eller vet hva som er "vanlig praksis" for å få vraket biler som ikke er kjøredyktige for egen maskin? Anonymkode: eaab1...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Del Skrevet 22. januar Her så henter firmaer bilen mot 500 kr, så får en dermed 2500 kr selv av vrakpant. Anonymkode: 4ad46...d42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 22. januar #3 Del Skrevet 22. januar Leser som bilen ikke er i kjørbar stand. (Bil som er i kjørbar og forsvarlig stand kan benytte prøvekjennemerker for en dag og kjøre og levere bilen til et mottak. ) Ragn-Sells avdeling Bergen Rådal skriver på nettsiden de tar imot og henter biler. Det er sikkert flere som gjør det samme. Eller, annonser bilen som delebil og selg den. Oppgi den må hentes. Så lenge som annonsen oppgir den selges som delebil, ikke er godkjent eller lønnsomt å reparere skal ikke kjøper kunne klage på kjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #4 Del Skrevet 22. januar Har du prøvd å google? Jeg gidder ikke gjøre det for deg, men mener noen aktører tilbyr henting. Starter og går og har bremser og styring kan du leie prøveskilt og levere selv. Anonymkode: 6bba8...387 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #5 Del Skrevet 22. januar Bilen er fortsatt registrert med de originale skiltene sine og ansvarsforsikret, men har bruksforbud pga. manglende EU-kontroll. Jeg tror ikke at prøveskilter gjør kjøreturen noe "mer lovlig" enn å kjøre som den er, da det ikke gir fritak fra EU-kontroll eller fritak/dekning for ansvar om noe oppstår pga. teknisk feil ved bilen. Bruksforbudet vil vel gjelde like mye både for prøveskilt og originale skilt. Det er vel heller i tilfeller der de originale skiltene er innlevert/klippet, og man må ha midlertidig registrering, at prøveskilter er aktuelt, forutsatt at bilen er i forsvarlig stand. Jeg har forsøkt google ja, men det er blitt så dårlig særlig på lokal informasjon, at de like gjerne kan legge ned. Anonymkode: eaab1...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #6 Del Skrevet 22. januar Hva med å ta noen tlf til diverse selskap som tauer/ tilbyr veihjelp? Anonymkode: 3757c...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #7 Del Skrevet 23. januar Vrakpanten betales ut til bilens eier gjennom skatteetaten, så du må såfall betale de samme sum som vrakpanten. Anonymkode: b1082...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #8 Del Skrevet 23. januar Ser ut som Metallco henter gratis. https://www.metallco.com/avdelinger/bil-bergen.php Anonymkode: 8bf5a...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 23. januar #9 Del Skrevet 23. januar Norscrap på Askøy henter gratis og vraker bilen samt leverer inn skiltene for deg. Vi vraket en bil nå i helgen (de hentet den på lørdag), vrakpant kom på konto på mandag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 23. januar #10 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vrakpanten betales ut til bilens eier gjennom skatteetaten, så du må såfall betale de samme sum som vrakpanten. Anonymkode: b1082...a66 I følge Skatteetaten kreves det ikke at pant betales ut til eier, kan gjerne betales ut til annen person som kan fremvise legitimasjon. Sitat https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/vrake/ Vrakmelding Når du leverer bilen din til en godkjent biloppsamlingsplass, vil du få utstedt en nummerert vrakmelding som dokumentasjon på at bilen er vraket. Den som leverer bilen til vraking må fremvise legitimasjon og oppgi nødvendige opplysninger til biloppsamlingsplassen, slik at vrakpant kan utbetales til korrekt mottaker. Fødsels-/ organisasjonsnummer og kontonummer, vil av sikkerhetsgrunner ikke fremkomme på utskrevet vrakmelding. Bilens siste kjennemerke må kunne dokumenteres med for eksempel vognkort, kvittering for innleverte skilter eller forsikringspapirer. Vrakmeldingen oversendes elektronisk fra biloppsamlingsplassen til Skatteetaten, som utbetaler vrakpant til oppgitt pantemottaker og kontonummer. Pantemottakeren behøver ikke å være registrert eier av bilen. Etter at vrakmeldingen er registrert ved biloppsamlingsplassen kan den ikke omgjøres og bilen vil bli hugget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå